Toelating Tandem caravan op Campings

Voor adviezen over merken en indelingen en alle andere zaken die niet over één bepaald merk gaan.
Dirkie
Berichten: 2
Lid geworden op: di 17 okt 2017 22:44

Toelating Tandem caravan op Campings

Bericht door Dirkie » ma 30 okt 2017 08:43

Ik heb zopas een Eriba 620 aangekocht. Een dubbelasser met bijhorende movers op de 4 wielen apart.
Ik maak mij een beetje bang dat de meeste campings dit niet toelaten. Op de boeken van ACSI zie ik ook weinig de melding dubbelassers toegelaten.
Dit onderwerp kwam reeds aan bod in dit forum maar het is reeds een tijd terug ( 2008 ). Ik heb de indruk dat er meer dubbelassers op de markt komen vergeleken met 10 jaar terug.
Blijkt dat men deze tandems niet toelaat vanwege zigeuners. Maar hoe is het nu anno 2017 in werkelijkheid bij reservering?
Wat zijn de ervaringen van de meeste gebruikers? Of is het meer om een stok achter de deur te houden om zigeuners legaal te weigeren maar is die weigering niet echt van toepassing bij toeristen?
Wat doen de meesten? Gewoon eerlijk zijn bij reservering en toelating of weigering krijgen ofwel doen de meeste alsof hun neus bloedt en komen op goed geluk af naar de camping?
Moet ik mij zorgen maken over een verkeerde aankoop zijnde dubbel-assig?

ronny
Berichten: 97
Lid geworden op: zo 28 dec 2014 07:05
Locatie: BE Haacht

Re: Toelating Tandem caravan op Campings

Bericht door ronny » ma 30 okt 2017 09:00

https://www.campingcard.be/nl/
kijk eens op de website, daar staan wel meldingen bij van de lengte van caravan enz.
hier op het forum zitten nog dubbelas eigenaars en lees toch weinig van niet toegelaten op een camping.
dodge ram 1500 larami (2017) met fendt bianco selection 515 sg performance (2017)

Gebruikersavatar
Pino
Berichten: 1775
Lid geworden op: do 20 feb 2014 16:50
Locatie: Midden Nederland

Re: Toelating Tandem caravan op Campings

Bericht door Pino » ma 30 okt 2017 09:14

Valt mee hoor. Wij doen een camping of 15 per jaar aan en slechts een enkele keer geweigerd. Ze zijn bang voor hun grasmat vanwege het gewicht. Maar wanneer je uitlegt dat 2 ton op 4 wielen minder indrukt dan bijna 2 ton op 2 wielen stellen ze hun mening wel bij. Campers zijn immers nog zwaarder....
De keren dat ik dat gesprek voerde heb ik wel gemeld voorzichtig te zijn met scherp draaien. Nu hebben wij maar een enkele mover, dus lukt dat toch niet.
Ook is vaak de reden dat ze bepaald volk willen weren.
Bij twijfel even bellen met bovenstaande uitleg en meestal ben je dan van harte welkom
Hobby Premium 650 UFf getrokken door een Alpina D5 Biturbo

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23431
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Toelating Tandem caravan op Campings

Bericht door PD » ma 30 okt 2017 09:25

Wij hebben de afgelopen 2 jaar actief bij elke camping waar we stonden, navraag gedaan omdat we de beslissing voor een tandem nog moesten nemen.

Resultaat: bij minder dan 5 van de ca. 50 campings waar we geweest zijn en het gevraagd hebben, hebben ze liever geen tandem en in slechts 1 geval zouden we echt niet mogen komen (Reimerstok) . Bij een tweede twijfelden we zelf of we wel op het terrein zouden kunnen komen...
Ook heb ik mijn oor hier te luister gelegd op het forum; juist van de tandembezitters hoor je dan dat het vrijwel nooit een probleem oplevert thumbup.gif

We hebben nog maar 1,5 maand tandemervaring (ook met een 4x4 mover) en zijn op alle vier de campings die we wilden bezoeken, hartelijk ontvangen, Colmar (F), Hellevoetsluis, Zierikzee en Biezenmortel... en gewoon vooraf gemeld.

Op de FB-pagina's voor kleine campings en boerencampings heb ik ook oproepen gedaan en binnen enkele dagen had ik al zeker 40 campings die enthousiast reageerden... ik maak me dus geen zorgen mrgreen.gif Het enige land waar je mogelijk een keer je neus stoot, lijkt me Frankrijk, juist omdat ze daar veel problemen met Roma's hebben maar ook dit gaan we ervaren, campings in overvloed.

Voor wat betreft het kort draaien: met een 4x4 mover kun je veel korter draaien en zonder schade aan de grasmat; juist omdat de 4 motoren individueel worden aangestuurd en de niet-aangedreven wielen niet over de grasmat schuren (met opgedraaid neuswiel) thumbup.gif

Afgelopen weekend stonden we in Biezenmortel op een redelijk zachte ondergrond en ook daar zijn we spoorloos vertrokken, o.a. na een 90 graden moveractie en wat testwerk om op 2 keggen te levellen :lol:
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

eurotrotter
Berichten: 6220
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Toelating Tandem caravan op Campings

Bericht door eurotrotter » ma 30 okt 2017 11:01

PremiumDiscovery schreef: Het enige land waar je mogelijk een keer je neus stoot, lijkt me Frankrijk, juist omdat ze daar veel problemen met Roma's hebben
Niet alleen met Roma's hoor,wat zou je denken van Ierse of Engelse "travellers"(rondtrekkende seizoensarbeiders)
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

eurotrotter
Berichten: 6220
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Toelating Tandem caravan op Campings

Bericht door eurotrotter » ma 30 okt 2017 11:06

PremiumDiscovery schreef: Voor wat betreft het kort draaien: met een 4x4 mover kun je veel korter draaien en zonder schade aan de grasmat; juist omdat de 4 motoren individueel worden aangestuurd en de niet-aangedreven wielen niet over de grasmat schuren (met opgedraaid neuswiel) thumbup.gif
:
Met een 2 x 2 mover draai je toch ook kort;als je de ene motor vooruit en de andere motor achteruit laat draaien,draai je de caravan om zijn eigen as rond.
Mijn verend neuswiel beschrijft dan een cirkel zonder de grasmat te beschadigen.( Als je maar zorgt dat je t neuswiel uit zijn blokkade draait)
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Gebruikersavatar
Pino
Berichten: 1775
Lid geworden op: do 20 feb 2014 16:50
Locatie: Midden Nederland

Re: Toelating Tandem caravan op Campings

Bericht door Pino » ma 30 okt 2017 11:10

RE.gif Wel als je 2 wielen hebt
Bij 4 lukt dat vrijwel niet omdat je dan 2 wielen hebt die erg veel wrijving veroorzaken.
Mijn 2x4 mover (P1) laat bij draaien een wiel sneller lopen dan het andere (binnenste) om te zorgen dat je niet op stilstand aan het draaien bent en dus geleidelijk een bocht maakt.
Hobby Premium 650 UFf getrokken door een Alpina D5 Biturbo

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 7976
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: Toelating Tandem caravan op Campings

Bericht door VIP » ma 30 okt 2017 11:27

Wij rijden sinds begin 90er jaren met tandemassers door Europa en zijn nog nooit op een camping geweigerd.

Zelfs in Frankrijk waar bordjes staan tandemassers niet welkom konden we gewoon de campings op, nou zijn wij geen echte Frankrijk liefhebbers dus hebben verhoudingsgewijs minder ervaring op Franse campings, maar alle andere landen geen problemen zelfs niet op de vaak kleinere plekken zoals b.v. in Italië en Zwitserland.
Porsche + Tabbert

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23431
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Toelating Tandem caravan op Campings

Bericht door PD » ma 30 okt 2017 11:33

eurotrotter schreef:
PremiumDiscovery schreef: Voor wat betreft het kort draaien: met een 4x4 mover kun je veel korter draaien en zonder schade aan de grasmat; juist omdat de 4 motoren individueel worden aangestuurd en de niet-aangedreven wielen niet over de grasmat schuren (met opgedraaid neuswiel) thumbup.gif
:
Met een 2 x 2 mover draai je toch ook kort;als je de ene motor vooruit en de andere motor achteruit laat draaien,draai je de caravan om zijn eigen as rond.
Mijn verend neuswiel beschrijft dan een cirkel zonder de grasmat te beschadigen.( Als je maar zorgt dat je t neuswiel uit zijn blokkade draait)
Volgens mij gaat het hier om tandemassers, en dan lukt 2x2 niet knipoog.gif of je moet er even 2 afschroeven awhoea.gif
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
karelV
Berichten: 7100
Lid geworden op: ma 31 aug 2015 15:32
Locatie: in Nederland

Re: Toelating Tandem caravan op Campings

Bericht door karelV » ma 30 okt 2017 11:41

RE.gif

Of...........een as erbij/onder mrgreen.gif awhoea.gif
Caravan die getrokken wordt door een auto mrgreen.gif

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16295
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: Toelating Tandem caravan op Campings

Bericht door Jan van Vijven » ma 30 okt 2017 12:05

Ik zou nooit melden dat het een tandem is, behalve als het echt gevraagd wordt....
De lengte kan een probleem zijn maar dat weet je zelf ook wel.

Ik zag in Frankrijk ooit een bordje dat tandems niet mogen maar er kwamen wel hele touringcars.....dus!!
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Dirkie
Berichten: 2
Lid geworden op: di 17 okt 2017 22:44

Re: Toelating Tandem caravan op Campings

Bericht door Dirkie » ma 30 okt 2017 12:26

Dank U wel aan iedereen voor jullie reactie. Er wordt veel gepraat maar het is van echte tandemmers of hoe je noem je ons awhoea.gif moet je het horen.
De ervaring is de beste leerschool. Ik ben overgestapt van een Chic E-line Carthago Motorhome naar een caravan. Dan al werd ook van die praat verkocht als zijnde boven de 7,5m krijg je soms problemen.
Nooit geen probleem gehad met onze 7,8meter. Toch is het verschieten als je dat leest. Toen ik keek op de boek van ACSI waren er inderdaad veel campings waar er niet stond dat er toelating was.
Maar tussen weigeren en gedogen, is een wereld van verschil. Ik heb die vraag gesteld aan de verkoper vandaag en ook zijn opmerking was dat er meer problemen worden gemaakt van lengte dan van dubbele assen.
Vooral in het hoofdseizoen omdat iedere meter gebruikt moet worden. De stelling dat 2 assen meer gewicht verdelen dan één enkele, daaraan moet je niet twijfelen.
Wat die movers betreft, ik ga niet oordelen want ik heb geen ervaring maar de verkoper raadde ons 4 aparte motoren aan.
Blijkbaar is er met de movers meer het probleem van kracht. Ik ken iemand die er reeds 4 heeft op laten zetten en nu pas succes heeft. Als het over een grote caravan gaat ( gewicht ) en een kleine borduur met helling, dan gaf dat probleem.
Als ik een camping zou reserveren, zal ik eerlijk zijn ivm die tandem. Ik heb geen goesting om toe te komen en dan te moeten constateren dat je geweerd wordt.
Wat mij wel opviel of is het een verkeerd idee, als we naar het zuiden reden van Frankrijk na het verlof, we heel veel caravans ( de natuurlijke iets grotere ) meestal dubbel-assig waren.
Zou het kunnen dat tandem meer in de lift raakt? Heeft veel voordelen vergelen met een enkele as. Rijdt stabieler ( ATC is niet nodig blijkbaar ), bij een put in de weg is er altijd één wiel nog in aanraking met de weg.
Kracht die op de trekhaak komt is ook minder. Remt ook beter, 4 remmen in plaats van 2 en om te koppelen aan de wagen blijft die meer in balans. Anderzijds is een tandem moeilijker horizontaal te plaatsen op een camping.
Vooral in de breedte. Maar dat probleem heb je toch ook met een enkele as?
Nog een concrete vraag: Hoe zit het met het gewicht op de trekhaak? Moet die even zwaar wegen bij een Tandem als bij een enkele? Je zou denken van minder omdat de tandem meer zelfstandig loopt. Daardoor behoudt uw wagen ook meer grip op de weg.
En 2de vraag: Hoeveel gewicht geven jullie op de haak? De ene spreekt ( bij enkel-assig ) van 50 kg. Een ander zegt goeie resultaten te halen met 80 kg en ik heb al 100 ook horen vallen?
Wat is het nu best? Wat is jullie mening? DANK U WEL VOOR JULLIE REACTIES. Gr Dirk

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23431
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Toelating Tandem caravan op Campings

Bericht door PD » ma 30 okt 2017 12:31

RE.gif
Ik merk van verschillende kogeldruk eigenlijk geen verschil. Toen we de caravan ophaalden, hadden we minder dan 50 kg kogeldruk en gisteren ca. 80-90 kg, stabiel is ie toch wel, ook bij snelheden tot ca. 110 km/h. Daarboven nog geen ervaring maar ook geen intentie knipoog.gif

Bij onze enkelasser (2.000 kg) reed ik wel altijd met 100-110 kg omdat dit wel uitmaakte qua stabiliteit.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

eurotrotter
Berichten: 6220
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Toelating Tandem caravan op Campings

Bericht door eurotrotter » ma 30 okt 2017 13:24

PremiumDiscovery schreef:
eurotrotter schreef:
PremiumDiscovery schreef: Voor wat betreft het kort draaien: met een 4x4 mover kun je veel korter draaien en zonder schade aan de grasmat; juist omdat de 4 motoren individueel worden aangestuurd en de niet-aangedreven wielen niet over de grasmat schuren (met opgedraaid neuswiel) thumbup.gif
:
Met een 2 x 2 mover draai je toch ook kort;als je de ene motor vooruit en de andere motor achteruit laat draaien,draai je de caravan om zijn eigen as rond.
Mijn verend neuswiel beschrijft dan een cirkel zonder de grasmat te beschadigen.( Als je maar zorgt dat je t neuswiel uit zijn blokkade draait)
Volgens mij gaat het hier om tandemassers, en dan lukt 2x2 niet knipoog.gif of je moet er even 2 afschroeven awhoea.gif
Dan heb ik je verkeerd begrepen,ik ging er van uit dat je 2 asser t.o.v één asser bedoelde.
Maar ,als je bij een 2 asser slechts één as aandrijft (d.m.v. de mover) rollen die beide niet aangedreven wielen toch ook gewoon mee als je n bocht draait? zeker als t ene wiel achteruit en t andere vooruit laat draaien.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23431
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Toelating Tandem caravan op Campings

Bericht door PD » ma 30 okt 2017 13:56

RE.gif
Volgens mij draaien ze bij een 2x4 niet tegengesteld maar verschillend in snelheid in dezelfde richting. Tegengesteld zou naar mijn idee een enorm wringend effect hebben op de 2 niet-aangedreven wielen en as ?

Ik ben gisteren alweer vergeten een filmpje te maken van onze 90 graden moveractie met de 4x4 mover whistle.gif Staat dus nog steeds op de To-Do lijst knipoog.gif


Maaruhh.. voordat dit draadje in een moverdraadje verzandt, maar weer on-topic mrgreen.gif
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

eurotrotter
Berichten: 6220
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Toelating Tandem caravan op Campings

Bericht door eurotrotter » ma 30 okt 2017 16:22

RE.gif

Waarom zou het een wringend effect hebben als je de beide rechterwielen vooruit,en de beide linkerwielen achteruit zou laten draaien?
Beide wielen aan één dezelfde zijde maken evenveel omwentelingen,omdat de straal van hun draaipunt op t zelfde punt ligt ( midden op de as als je beide wielen( links en rechts) tegenovergesteld laat draaien en op het midden van je tegenovergestelde wielen als je slechts één zijde( dus 2 aan 1 zijde) aan drijft.
Drijf je slechts een zijde aan zal de "stilstaande "kant zich behoorlijk ingraven in de pelouse( het grasveld) van de campingbaas. mrgreen.gif
Laatst gewijzigd door eurotrotter op ma 30 okt 2017 16:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

eurotrotter
Berichten: 6220
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Toelating Tandem caravan op Campings

Bericht door eurotrotter » ma 30 okt 2017 16:24

PremiumDiscovery schreef:Maaruhh.. voordat dit draadje in een moverdraadje verzandt, maar weer on-topic mrgreen.gif
Waarom?
ik vind t wel leerzaam,laat n admin er maar een nieuw draadje van maken of naar t mover topic verplaatsen. mrgreen.gif thumbup.gif
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16295
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Toelating Tandem caravan op Campings

Bericht door Jan van Vijven » ma 30 okt 2017 16:43

Waarom zouden wij dat moeten doen? De titel van de topic is toch duidelijk?
Begin een nieuwe topic of gebruik de zoekfuctie, er is al veel over movers geschreven!
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Stef
Berichten: 1139
Lid geworden op: di 17 feb 2015 22:13
Contacteer:

Re: Toelating Tandem caravan op Campings

Bericht door Stef » ma 30 okt 2017 18:55

Tis voor mij heel simpel :

Als ze je NIET wegsturen, dan ben je toegelaten ! blij.gif

Mvg
Stef kus.gif
Eens een " Scandinavier" , altijd een " Scandinavier"

eurotrotter
Berichten: 6220
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Toelating Tandem caravan op Campings

Bericht door eurotrotter » ma 30 okt 2017 19:40

Jan van Vijven schreef:Waarom zouden wij dat moeten doen? De titel van de topic is toch duidelijk?
Begin een nieuwe topic of gebruik de zoekfuctie, er is al veel over movers geschreven!
Je hebt gelijk,Dirkie,de T.S. heeft een dubbelasser gekocht met 4 movers,we zijn dus nog steeds on topic.
Soms,heel soms,grijpt een der admins in ,met n bezem of zo,en verdwijnen leerzame bijdrages in de prullenbak ( en dat is soms,heel soms wel eens jammer.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

janoniem
Berichten: 3062
Lid geworden op: di 5 mei 2015 21:47

Re: Toelating Tandem caravan op Campings

Bericht door janoniem » di 31 okt 2017 01:08

Bezoek van rondtrekkende zigeuners wordt vaak niet op prijs gesteld en regels als op onderstaande foto vermeld, geven de camping eigenaren de mogelijkheid ongestraft te discrimineren.
Onze caravan is bijna 7 meter en dat leverde geen probleem op.
image.jpeg
Niet langer dan 5,5 meter en geen dubbelas
TEC Travelking 510 TE 2002 | Unico Torino | Truma SR version 2 | YT 55Ah | CTEK MXS 5.0 | Mazda CX-5 benzine handgeschakeld 2019

Peter 1969
Berichten: 700
Lid geworden op: do 10 aug 2017 18:22

Re: Toelating Tandem caravan op Campings

Bericht door Peter 1969 » di 31 okt 2017 01:58

Klopt de 2 campings die ik vorige week aandeed hadden een verbod voor tandem assers.

Ik denk dat ze niet bang zijn voor het gewicht, maar voor de 2e (starre) as die bij scherp draaien de kluiten uit de grond trekt. Wil je dat voorkomen moet 1 van de assen kunnen meedraaien en dat is bij caravans niet het geval, dat zijn 2 lompe starre assen.

Niets aan de hand bij campings waar alles min of meer verhard is, dus de luxere campings. Maar bij campings met een mooie grasbedekking ...scheer je weg mrgreen.gif

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 7976
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: Toelating Tandem caravan op Campings

Bericht door VIP » di 31 okt 2017 06:18

RE.gif

Bla bla bla bla.

Dat van die grasdeken is allemaal gel.l
Porsche + Tabbert

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23431
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Toelating Tandem caravan op Campings

Bericht door PD » di 31 okt 2017 06:50

RE.gif RE.gif
Ik vraag me oprecht af waar je die onzin vandaan haalt scratch.gif Kluiten uit de grond trekken awhoea.gif

In het verleden (sinds 2008) regelmatig met VIP samen gekampeerd en ook nu met onze tandem, geen schade aan de grasmat veroorzaakt, ook afgelopen weekend niet toen de grasmat behoorlijk zacht was... je hebt vast nog nooit met een tandemas caravan gekampeerd knipoog.gif

De vermelding in een reglement is vooral een "kapstok" om het rondreizend publiek te kunnen weren...
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16295
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: Toelating Tandem caravan op Campings

Bericht door Jan van Vijven » di 31 okt 2017 07:08

Dat jullie beide het "perfect" voor elkaar hebben is duidelijk, maar je kunt niet ontkennen dat er zat prutsers zijn die de boel wel slopen. Er zijn er zelfs die met de losse auto nog niet normaal kunnen parkeren :-)

Hiermee niet gezegd hebbende dat dit altijd de echte reden is van de camping uitbaters!
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Plaats reactie

Terug naar “Algemene caravan informatie”