Eerste caravan maar welke?

Voor adviezen over merken en indelingen en alle andere zaken die niet over één bepaald merk gaan.
mca2
Berichten: 59
Lid geworden op: ma 21 aug 2017 00:00
Locatie: Amersfoort

Eerste caravan maar welke?

Bericht door mca2 » za 26 aug 2017 14:55

Na afscheid te hebben genomen van onze vouwwagen, oriënteren we ons nu op een caravan. We zijn een gezien van 4 met 2 jonge kinderen van 4 en 6.

We zijn al bij wat handelaren en dealers wezen kijken en een indeling met een vast dwarsbed >195cm (ivm 1m90 in het gezie) en een zitje achterin dat opgebouwd kan worden naar een bed voor de kinderen lijkt ons ideaal. Daarnaast willen we natuurlijk en toilet voor de nachtplassers onder ons, een koelkast met vriesvak, voldoende laadvermogen (250kg) en een totaal gewicht niet veel meer dan 1300kg. Dan zou onze Octavia Combi 1.6DSG het ook stabiel moeten blijven. Deze mag formeel 1500kg trekken maar dat lijkt me verre van prettig rijden.

Omdat dit onze eerste caravan wordt, willen we instappen met een degelijke, simpele maar complete caravan voor 5000 a 7000euro. Het valt me echter nogal tegen hoe duur caravans nog zijn. Voor een caravan uit 1999 vraagt men makkelijk nog 5000 euro. En wat zien die dingen er vreselijk gedateerd uit. Gelet op ons budget zou iets tussen 2001 a 2003 (soms met mazzel tot 2005) toch moeten kunnen?

In eerste instantie hebben we ons georiënteerd op een Hobby 450 UF. Hobby omdat deze veel voorbij komen (dachten we) en standaard vrij compleet zijn. Ook de rondzit achterin lijkt ruim genoeg op met z'n vieren aan te zitten. Het aanbod hiervan is vrij beperkt, zeker als we niet 2 uur in de auto willen zitten om er 1 te bekijken. We hebben dus ook gekeken naar de 440SF, die heeft als voordeel dat deze lekker breed is (lekker lang bed!), maar het 3-persoons zitje lijkt ons toch wat aan de krappe kant.

Omdat de winterstalling er voor veel caravans weer aan zit te komen, vragen we ons af of we nu door moeten zetten en zoeken naar een ander merk of dat we rustig wachten op voorjaar 2018?

En wat voor alternatieven zijn er voor de 450 UF? Tips en hulp zijn zeker welkom.
Caravelair Antares Luxe 426 2010

Gebruikersavatar
Gumm
Berichten: 489
Lid geworden op: zo 17 aug 2008 22:31

Re: Eerste caravan maar welke?

Bericht door Gumm » za 26 aug 2017 15:52

Zoveel caravans, zoveel indelingen waar je uit kan kiezen, idd keuze genoeg.
Een blik op "camperscaravans" misschien?
Op een website van de ANWB: https://www.caravankoopwijzer.nl, staat misschien ook iets waar je iets aan hebt.
Er zijn ook sites die meer specifieke informatie over het merk geven, zoals "Kampeerzaken.nl"
Knaus Sudwind 450QU(1050-1500) ...Skoda Superb 1.6TDI/ 120Pk /250Nm

Ruud+Petra

Re: Eerste caravan maar welke?

Bericht door Ruud+Petra » za 26 aug 2017 16:46

Zoals er al aangegeven wordt, er zijn zoveel verschillende merken, types, indelingen, etc, etc.

Als ik jou was zou ik gewoon eens op Marktplaats kijken, daar de door jou aangegeven criteria aanvinken en dan eens kijken wat daar allemaal tussen staat. Er staan bijna 7000 caravans te koop op MP. Als je jouw criteria hebt aanvinkt zullen het er ineens veel minder zijn.

Dan wordt het hopelijk een stuk overzichtelijker. En als dan je oog op een paar modellen gevallen is kun je gerichter gaan zoeken.

Succes.

Gebruikersavatar
AvD
Berichten: 348
Lid geworden op: wo 3 feb 2010 14:36
Locatie: Creil

Re: Eerste caravan maar welke?

Bericht door AvD » za 26 aug 2017 17:58

Probeer eerst eens een type caravan, waarvan je denk dat die voldoet aan jullie voorwaarden te huren.
Vriendelijke groet,
Albert.

Volvo XC60 AWD, automaat, 163 pk met LMC Musica 560E

FWalraven
Berichten: 1354
Lid geworden op: vr 19 mei 2006 23:02

Re: Eerste caravan maar welke?

Bericht door FWalraven » za 26 aug 2017 19:26

Ik zou toch zoeken naar een caravan met een ttm van 1500 kg en een leeggewicht van rond de 1100 kg heb je toch een laadvermogen van 3 a 400 kg.
Je zult het merken 200 kg laden met 2 volwassen en 2 kinderen is niets bijzonders.

Frans

Peter 1969
Berichten: 700
Lid geworden op: do 10 aug 2017 18:22

Re: Eerste caravan maar welke?

Bericht door Peter 1969 » za 26 aug 2017 19:36

Orienteer je goed met de berekeningen die caravan trekker site je aanbied. https://www.caravantrekker.nl/

Een "oranje caravan" kun je best trekken maar het zal je gegarandeerd iets kosten, al ligt dat erg aan in welke situatie je je wenst te begeven. ( lokale bergwegen is een ander pak mouwen dan Europees glooiend landschap en/of een snelwegroute die door bergen voert maar de bestemming niet in de bergen ligt. )

En idd laadvermogen voor veel enkel assers is niet daverend. Zowiezo is het verstandiger waar mogelijk de auto te beladen en niet de caravan. Een grote dakkoffer kan veel mogelijk maken en nog een beetje massa ook op de voorwielen terecht doen komen zodat de auto minder gaat doorhangen op de achterwielen. Dan wel weer mogen dakdragers maar 50-75 kg hebben....

Gebruikersavatar
sander_knaus
Berichten: 282
Lid geworden op: di 7 feb 2017 08:11

Re: Eerste caravan maar welke?

Bericht door sander_knaus » za 26 aug 2017 19:57

Zoek eens op een knaus 450 fu ,zou aan jullie eisen moeten voldoen. Ook qua prijs en bouwjaar. Kijk maar eens op marktplaats
Opel Grandland X 1.2 (2020) met een Knaus Sport 450 FU (2017)

Henny
Berichten: 1398
Lid geworden op: do 30 okt 2008 11:38

Re: Eerste caravan maar welke?

Bericht door Henny » za 26 aug 2017 23:01

Begrijp ik uit je tekst dat jullie het zitje om willen bouwen voor het bed van de kinderen. Waar zitten jullie dan s'avonds ?
Ben je van plan altijd naar een warm land te gaan en alleen in het hoogseizoen, dan kun je lang buiten zitten, maar wat te doen als je bv in de mei of de herfst vakantie ook een weekje weg wilt gaan?
Je hebt dan meer aan een stapelbed en een rondzit die jullie s'avonds ombouwen naar vast bed. je hebt dan veel ruimte met z'n 4e.
Veel mensen zien daar tegen op maar het is echt in 5 min klaar. Tafel naar beneden, slaapzakken aan elkaar geritst erop, klaar .
Dat is de snelste manier, je kunt het ook met opdekmatrasje , hoeslaken en dekbed opmaken, s'morgens alles oprollen en de rol tegen het raam leggen, tafel omhoog en er tegen aan.....klaar ( dit is onze methode, al jaren )

Ga eens bij een paar grote caravan bedrijven kijken (eerst op de website) of ze iets hebben staan naar je zin. Succes
Avento 420 / XC70....

mca2
Berichten: 59
Lid geworden op: ma 21 aug 2017 00:00
Locatie: Amersfoort

Re: Eerste caravan maar welke?

Bericht door mca2 » za 26 aug 2017 23:22

Thanks voor de reacties zo ver! Nog wat toelichting, ik verwacht niet dat ik problemen krijg met het trekkend vermogen maar ik wil wel graag een stabiele combinatie. De Octavia Combi is niet een erg zware auto en hoewel ik de voortent, haringen, jeu de boules ballen en desnoods het reserve wiel, achterin de auto wil liggen, zou ik de massa vd caravan toch zo rond de 1300 of lager willen houden. En 200kg zit je vrij snel aan als ik de diverse rekenhulpjes geloof. Vandaar dat een Hobby 450 met 1350kg as ook prima leek, die zit rijklaar op ongeveer 1050kg, dus een kleine 300kg leek me meer dan genoeg.

Knaus had ik al eens naar gekeken maar ik zie daar alleen maar types met een frans bed wat ons minder aanspreekt.
Caravelair Antares Luxe 426 2010

mca2
Berichten: 59
Lid geworden op: ma 21 aug 2017 00:00
Locatie: Amersfoort

Re: Eerste caravan maar welke?

Bericht door mca2 » za 26 aug 2017 23:31

Ik zie nu ook de reactie van Henny :) Is inderdaad een puntje van aandacht. Maar voor ons zelf dachten we aan een vast bed ivm het lonkende vooruitzicht van een lattenbodem en goede matrassen ipv creperen op een setje bankkussens :) Het zitje zouden we dan alleen gebruiken op doorreis om bijv te eten als het buiten slecht weer is om dan te eten bijv. Maar je hebt wel een punt, waar zitten wij dan 's avonds scratch.gif

Misschien de kinderen dan overhuizen van ons bed naar hun eigen bed. Ik zal het nog eens in de groep gooien hier morgen.
Caravelair Antares Luxe 426 2010

Ruud+Petra

Re: Eerste caravan maar welke?

Bericht door Ruud+Petra » za 26 aug 2017 23:41

Als je naar Engelse caravans gaat kijken dan zul je merken dat zelfs de oudere types niet de simpele bankkussens hebben die je overal tegenkomt maar erg goede bankkussens waar je prima op kunt slapen.

Ik ben jaren geleden een paar jaar met een oude Elddis op vakantie gegaan en ik kan je vertellen dat die bankkussens had waar je echt heel goed op kon slapen (en zitten .....). Geen rechthoekige stukken schuimrubber. En sindsdien: fan van Engelse caravans.

Succes (en veel plezier) met je zoektocht. Een ding is zeker: je zult slagen .......

Klapkar

Re: Eerste caravan maar welke?

Bericht door Klapkar » za 26 aug 2017 23:49

Wij hebben dezelfde combinatie van vast lattenbodem bed en ombouw treinzitje. (Dethleffs 430DB) We hebben in de voortent een 2 persoons slaapcabine opgehangen.
Hier slapen de kids zodat wij onze zithoek vrij houden. Zeker als ze nog klein zijn heb je de kids toch "binnen" liggen, en de slaapcabine schuiven wij overdag zo ver mogelijk in de hoek van de tent met 2 luchtbedden op elkaar.
Steeds dat ombouwen van de zithoek vinden wij in de avond een heel gedoe, en ik lig echt niet fijn op de zithoek kussens. Kids overleggen hebben we ook wel eens gedaan ze slapen dan meteen weer verder.

Cara-Fan
Berichten: 1320
Lid geworden op: wo 13 jan 2016 13:42
Locatie: Nederland

Re: Eerste caravan maar welke?

Bericht door Cara-Fan » zo 27 aug 2017 00:55

Wij hebben in oktober onze hobby 450 uit 2008 gekocht. En zijn er super blij mee. Ook overgestapt van een vouwwagen. Wij zijn ook begonnen met kijken naar de oudere 450's maar uiteindelijk wat nieuwer geëindigd ook vanwege de modernere afwerking wat ons meer aansprak.

En i.d. Is het aanbod van de 450 wat minder. De Hobby 440 hebben wij ook naar gekeken. Maar met het ombouwen van de treinzit tot bed voor onze 2 kinderen kwamen we tot ontdekking bij de dealer dat je dan te weinig ruimte houd in de keuken met langs lopen of gebruik kastjes.

Bij de hobby 450 kun je het bed prima laten liggen. Wij leven voornamelijk onder de luifel en met slecht weer in de voortent. Dat waren we ook gewend met de vouwwagen.

Wij hebben ook een paar keer een verre rit gemaakt om te bezichtigen. Uiteindelijk op 175 km afstand de onze particulier gevonden. Met een aankoopkeuring hoeft dit geen probleem te zijn.

Kijk ook op speurders, daar staan caravans tussen die niet op marktplaats staan.

Succes!!

Henri Berends
Berichten: 1110
Lid geworden op: wo 22 mar 2017 19:22

Re: Eerste caravan maar welke?

Bericht door Henri Berends » zo 27 aug 2017 08:15

De type-aanduidingen van 450 495 540 zegt eigenlijk niets over de maatvoering van de caravan. Dat vergt een verdiepingsslag van de diverse websites van leveranciers.
Verder goed kijken naar het Gewicht en Max. toelaatbaar gewicht. Dit kan iets zeggen over het toe te voegen gewicht van extra uitrusting/bagage.
Volvo XC60 D4 AWD GT8, Eriba Nova GL 485 (2017) Truma mover, Dometic airco, Thule Omnistore 6200, PowerXtreme 75Ah.

Gebruikersavatar
Avdp
Berichten: 541
Lid geworden op: ma 1 aug 2016 17:03
Locatie: Friesland

Re: Eerste caravan maar welke?

Bericht door Avdp » zo 27 aug 2017 08:50

wij hadden hiervoor een caravalair antares 378 met stapelbed. bouwjaar 2011. die 378 is een gokje.

is ons prima bevallen. lichte caravan met redelijk laadvermogen. leeg 700 en beladen 1000 oid.
Bmw e91 318d 2007
Beyerland 350/2 vitesse 1991
@Friesland Nederland

Gebruikersavatar
Paul
Berichten: 3508
Lid geworden op: za 2 aug 2014 21:09

Re: Eerste caravan maar welke?

Bericht door Paul » zo 27 aug 2017 17:13

1500 kg mits goed beladen en wat extra gewicht in de auto moet prima gaan als je er met verstand mee rijdt.
Een indeling met stapelbed, treinzit en dwarsbed zijn prima te vinden tot 1500 kg.
Wij hebben een knaus 500qdk met deze indeling achter een opel astra station en dat gaat prima.
BMW 540i X-Drive M-Sport touring (2018) -> Fendt Diamant 560SF (2022)

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 7895
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: Eerste caravan maar welke?

Bericht door VIP » zo 27 aug 2017 17:24

Hahaha,

"mca2" begint met een Hobby.

Vervolgens komt er weer en hele waslijst aan caravanmerken voorbij.

"mca2": succes met je keuze, maar kies de caravan die bij je past en je een goed gevoel geeft.
Porsche + Tabbert

Klapkar

Re: Eerste caravan maar welke?

Bericht door Klapkar » zo 27 aug 2017 17:42

RE.gif
mca2 schreef:
Omdat de winterstalling er voor veel caravans weer aan zit te komen, vragen we ons af of we nu door moeten zetten en zoeken naar een ander merk of dat we rustig wachten op voorjaar 2018?

En wat voor alternatieven zijn er voor de 450 UF? Tips en hulp zijn zeker welkom.
Volgens mij vraagt de TS om een alternatief, dan is het toch niet zo gek dat er meerdere merken voorbij komen?

Wij hadden ons gefocust op een Chateau Calista, maar toen we onze Dethleffs tegenkwamen zijn we daar voor gegaan, het is maar net waar je een goed gevoel bij hebt.
Laatst gewijzigd door Klapkar op zo 27 aug 2017 17:46, 2 keer totaal gewijzigd.

Volvodriver

Re: Eerste caravan maar welke?

Bericht door Volvodriver » zo 27 aug 2017 17:43

RE.gif RE.gif
Klopt wel een beetje. Maar moet je je blind staren op één merk?

Voordat wij zelf een eerste caravan aan gingen schaffen (2000) hebben wij ons ook eerst georiënteerd op één merk. Omdat ik eigenlijk alleen dat ene merk kende. Maar uiteindelijk zijn we door toevalligheden bij een heel ander merk terecht gekomen. Daarna ook weer door toeval en een bepaalde noodzaak bij een merk wat helemaal niet bij ons "paste", (Ik liep er op beurzen altijd straal voorbij.) maar waar we toch 8 jaar met veel plezier van genoten hebben. Nu, na 16 jaar zelf kamperen hebben we eindelijk de caravan waar we van "droomden".
Dus ja je hebt gelijk dat velen niet reageren op de vraag. Maar ik vind ook dat een nieuwkomer zich wel breder mag oriënteren.

Gebruikersavatar
Kingpin1966
Erelid
Berichten: 5657
Lid geworden op: di 1 jan 2008 12:43
Locatie: Heerhugowaard

Re: Eerste caravan maar welke?

Bericht door Kingpin1966 » zo 27 aug 2017 17:50

RE.gif
Qua indeling kun je bij elk merk wel zo'n beetje terecht, gelukkig wel.
Het gaat om het totale plaatje dat je natuurlijk in je hoofd hebt zitten en je gevoel daarbij.
En dat hoeft echt niet de de "grote 3" (Hobby, Fendt, Knaus) te zijn. knipoog.gif
De keuze is reuze. thumbup.gif
Nil Nobis Absurdum
Homo Sapiens non urinat in ventum
__________________________________________________________________________
Mazda 5 2.0 Executive 2007 + Hobby De Luxe Easy 460 Ufe 2004 + Truma SE-R Mover

Ruud+Petra

Re: Eerste caravan maar welke?

Bericht door Ruud+Petra » zo 27 aug 2017 17:57

Klapkar schreef:Volgens mij vraagt de TS om een alternatief, dan is het toch niet zo gek dat er meerdere merken voorbij komen?
Precies.
Juist daarom draagt men andere alternatieven aan. Hoe moet je dan reageren? Door te zeggen "Goede keus"?

mca2
Berichten: 59
Lid geworden op: ma 21 aug 2017 00:00
Locatie: Amersfoort

Re: Eerste caravan maar welke?

Bericht door mca2 » di 29 aug 2017 19:11

Nogmaals dank voor alle suggesties en meedenken. Ik las dat 1500kg prima zou moeten kunnen als dat mijn maximale trekgewicht is maar ik heb toch liever een wat kleinere caravan en wat meer stabiliteit dan angstvallig 80kmu te moeten rijden en een halve moeten puzzelen met gewichtsverdeling. Daarnaast lijken een caravan met ongeveer 450cm opbouw en een as van 1300 a 1350kg toch zo'n 250kg laadvermogen te geven. Dat lijkt me prima als we dan bijv de voortent, pennen en dergelijke achter in de auto leggen.

Jeroen, thanks voor de feedback over de Hobby 440. Dat treinzitje in slaapconfiguratie leek ons een redelijk kruipdoorsluipdoor te worden zoals je zelf ook aangeeft. Ik denk dat onze kinderen voorlopig nog in de caravan zelf slapen (ze sliepen ook bij ons in de bak vd vouwwagen), dus dan is het prettig om het zitje gewoon in slaapconfiguratie te laten. binnen zitten doen we denk ik toch niet, tenzij het echt slecht weer maar dan kunnen we wel ombouwen.

Daarnaast dank voor alle suggesties! Op MP filter ik wel op dwarsbed, normale zit maar niet iedereen vult zijn advertentie even goed in, dus sommigen komen niet naar voren in de zoekresultaten. Al dook er net een TEC 460 DB op die er ook niet verkeerd uitziet!

Kortom, suggesties blijven welkom voor types of links naar MP of speurders, waarbij we de stapelbedden nu even links laten liggen en graag ook een raam voorin willen hebben om lekker door te kunnen waaien.
Caravelair Antares Luxe 426 2010

Ruud+Petra

Re: Eerste caravan maar welke?

Bericht door Ruud+Petra » di 29 aug 2017 20:48

mca2 schreef:Op MP filter ik wel op dwarsbed, normale zit maar niet iedereen vult zijn advertentie even goed in, dus sommigen komen niet naar voren in de zoekresultaten. Al dook er net een TEC 460 DB op die er ook niet verkeerd uitziet!.
En precies dat was ook mijn bedoeling om eens op MP de zoekfunctie te gebruiken. Niet zozeer om het totale aanbod te zien maar om een shortlist van potentiële merken en types te krijgen.
En als je er dan een paar in het vizier hebt ga je gericht opnieuw zoeken naar datzelfde type op MP (of waar dan ook). En dan zie je ook de caravans van mensen die de kenmerken minder goed hebben ingevuld.
Als ik 5000-7000, dwarsbed en 1000-1250kg selecteer kom ik op rond de 50 caravans. Dit is te overzien, zeker omdat er een aantal dezelfde merken/types tussen staan.
Je vindt vast en zeker de ware .......... (ik doel op de caravan ..........).

Gebruikersavatar
Kingpin1966
Erelid
Berichten: 5657
Lid geworden op: di 1 jan 2008 12:43
Locatie: Heerhugowaard

Re: Eerste caravan maar welke?

Bericht door Kingpin1966 » wo 30 aug 2017 11:22

RE.gif
Valt me op dat je wel steeds erg "eenzijdige" alternatieven aandraagt AdriaDirk.
Er zijn meer merken dan alleen Adria hoor. knipoog.gif
Nil Nobis Absurdum
Homo Sapiens non urinat in ventum
__________________________________________________________________________
Mazda 5 2.0 Executive 2007 + Hobby De Luxe Easy 460 Ufe 2004 + Truma SE-R Mover

Gebruikersavatar
Kingpin1966
Erelid
Berichten: 5657
Lid geworden op: di 1 jan 2008 12:43
Locatie: Heerhugowaard

Re: Eerste caravan maar welke?

Bericht door Kingpin1966 » wo 30 aug 2017 11:34

RE.gif
Je hoeft m.i. echt geen ervaring met een ander merk te hebben om deze aan te dragen als alternatief hoor.
Je kunt ook een aantal andere merken als voorzetje in dit topic voorstellen.
Dan zijn er altijd wel andere leden die deze voorzetjes al dan niet inkoppen. knipoog.gif
Doe ik zelf ook hoor.
Ik kijk wat de wensen zijn van de TS en dan geef ik een aantal merken en indelingen op.
Laatst gewijzigd door Kingpin1966 op wo 30 aug 2017 11:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Nil Nobis Absurdum
Homo Sapiens non urinat in ventum
__________________________________________________________________________
Mazda 5 2.0 Executive 2007 + Hobby De Luxe Easy 460 Ufe 2004 + Truma SE-R Mover

Plaats reactie

Terug naar “Algemene caravan informatie”