Welke caravan moeten wij kiezen?

Voor adviezen over merken en indelingen en alle andere zaken die niet over één bepaald merk gaan.
Plaats reactie
Assink

Welke caravan moeten wij kiezen?

Bericht door Assink » ma 21 aug 2017 21:08

Wij zijn een gezin bestaande uit 2 volwassenen en 2 kinderen (jongens 4 en 1 jaar oud). We hebben al veel caravans gezien. Onze voorkeur gaat uit naar een stapelbed -treinrit - dwarsbed indeling. Persoonlijk vinden een Hobby kwalitatief minder dan een Fendt of Eriba. Wat adviseren jullie? Of waar moeten we op letten bij een aanschaf van een dergelijke 2e hands caravan?

Gebruikersavatar
cooper
Berichten: 173
Lid geworden op: do 30 jan 2014 19:41
Locatie: in het westen

Re: Welke caravan moeten wij kiezen?

Bericht door cooper » ma 21 aug 2017 21:28

als eerste lijkt me het gewicht, wat kan je auto trekken, hoe lang mag de caravan zijn. Daarnaast lijkt me het budget ook een uitgangspunt.
Mazda 6 2.0 citd met Burstner Averso fifty 465ts

Gebruikersavatar
MarcoC
Berichten: 4728
Lid geworden op: do 27 jun 2013 15:35
Locatie: Deventer

Re: Welke caravan moeten wij kiezen?

Bericht door MarcoC » ma 21 aug 2017 21:47

Slechte caravans bestaan in mijn ogen niet, alleen slecht onderhoud.
Zelf hebben wij een caravelair met de genoemde indeling, lekker lichtgewicht en een fijne indeling met kleine kinderen. Kan door relatief lichte trekkers getrokken worden. Kwaliteit is prima, maar daar is de prijs ook naar.... mrgreen.gif
Succes met de zoektocht

Verstuurd vanaf mijn GT-N7100 met Tapatalk
Dethleffs 720 SK Camper Lyfestyle - Audi Q7 3.0 TDI Quattro

Gebruikersavatar
Conradi
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 15 feb 2015 11:22

Re: Welke caravan moeten wij kiezen?

Bericht door Conradi » ma 21 aug 2017 21:53

Wel, moeten hoef je niets :wink:

Zoals al gezegd, wat je auto kan trekken en je budget zijn het belangrijkste. In sommige gevallen is ook het rijbewijs (B vs BE) van belang.

Caravans zij niet zoals auto's waar enorme imago verschillen zijn. Van iedere caravan heb je met gemak 15 jaar plezier. Het klopt dat er afwerkingsverschillen zijn, een Hobby is anders afgewerkt dan een Ertiba, en dat zie je terug in de prijs. Kwalitatief zegt dat niet zo veel en hangt veel meer af van je eigen smaak en gebruik. Gebruik je bijvoorbeeld een caravan alleen in de zomer, van maart - oktober of het hele jaar door? Hoe meer buiten de zomer, des te belangrijker wordt het interieur want daar leef je dan in.
A.s. weekend start de beurs in Düsseldorf, de grootste caravanbeurs van Europa waar je ècht alles vind. Kijk rond en neem de tijd totdat je die caravan ziet waar je voor valt ;wink:
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36253
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Welke caravan moeten wij kiezen?

Bericht door Chris » ma 21 aug 2017 21:54

Exact wat eerder is vermeld.
Max trekgewicht auto.
Max budget.
Persoonlijke smaak...
Iedereen hier op het forum vind zijn eigen caravan natuurlijk de beste, dat is klip en klaar.
Dus smaken verschillen, je hebt zelf ook al een selectie gemaakt.
Ga kijken in caravans die "Passen" in jullie mogelijkheden.
Als je in oudere caravans zoekt komt daar de staat van onderhoud natuurlijk direct bij.
Als je in nieuwe caravans zoekt is er werkelijk van alles te koop..

Chris

mrgreen.gif mrgreen.gif
Conradi.. je was me net voor thumbup.gif
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
witjesm
Berichten: 1721
Lid geworden op: ma 2 sep 2013 14:50
Locatie: Zwitserland

Re: Welke caravan moeten wij kiezen?

Bericht door witjesm » di 22 aug 2017 14:28

Ik zal wel de knuppel in het hoenderhok gooien maar ik ben het er niet mee eens dat er geen kwaliteitsverschillen tussen de verschillende caravan merken zit. Dat is gewoon niet waar. Dit zit hem vaak niet in de gebruikte apparatuur daar dit van een vaste groep toeleveranciers komt. Om een voorbeeld te noemen als je verschillende merken caravans met dezelfde opbouwlengte naast elkaar zet zul je zien dat er 100-derden kg gewicht verschil tussen zit. Dit wordt heus niet alleen veroorzaakt doordat de 1 een afzuigkap heeft en de ander niet.

Dit staat uiteraard los van het feit of je iets mooi vindt en hoe lang je er mee kan doen. Daar speelt gebruik en onderhoud natuurlijk ook een belangrijke rol.
BMW M440xi Cabrio of VW California 4x4 met Eriba Nova S485

Gebruikersavatar
Dutch Steph
Berichten: 84
Lid geworden op: wo 16 aug 2017 15:36
Contacteer:

Re: Welke caravan moeten wij kiezen?

Bericht door Dutch Steph » di 22 aug 2017 15:40

Zelf zijn we ook op zoek naar een tweedehandse caravan. Zie ons topic. Zoals anderen ook al adviseren, moet je inderdaad voor jezelf een aantal zoekcriteria vaststellen. Naast de indeling zijn er uiteraard tal van andere vereisten. Bepaal voor jezelf een realistisch budget. Kijk wat je auto mag trekken. Moeten er specifieke accessoires als een mover op zitten? Mogen er wat kleine gebreken aan zitten en ben je handig genoeg om deze te repareren of wil je een perfecte caravan?
Waar wij ook door forumleden vooral en herhaaldelijk op gewezen zijn is de aanwezigheid van lekkage(s). Dus geef je neus en ogen goed de kost bij het inspecteren van de caravan. Ruik je een bedompte/muffe lucht of zie je ergens vochtschade, dan mag je achterdochtig worden. Een vochtmeter brengt ook uitkomst bij het checken van een caravan.
Overweeg ook of je particulier of bij een bedrijf wilt kopen. Als je particulier koopt kun je ook nog kiezen om een aankoopkeuring te laten verrichten. Bij bedrijven heb je de keuze om al dan niet bij een BOVAG-aangesloten bedrijf te kopen.
Er is keuze genoeg op de markt. Dus heb je twijfels over een caravan; gewoon laten staan. En vooral... geniet van de voorpret van het zoeken naar een caravan.

Oh ja, hier nog een handig topic over aankooptips (klikkerdeklik)
Mitsubishi ASX 1.6 Clear Tec Intense + Caravelair Antares Luxe 375.

Gebruikersavatar
Jan Br
Berichten: 1550
Lid geworden op: wo 9 mar 2005 09:12
Locatie: Dordrecht

Re: Welke caravan moeten wij kiezen?

Bericht door Jan Br » di 22 aug 2017 16:28

RE.gif RE.gif

Ben ik gedeeltelijk met je eens, maar je zou ook kunnen denken dat zwaarder > betere kwaliteit zou betekenen en dat is natuurlijk ook niet waar.

De tijd dat caravans voor een belangrijk deel in elkaar werden geschroefd met spaanplaat is nog niet zo lang geleden en dan wogen ze echt wel zwaar, maar te pas en te onpas hield je deurtjes en scharnieren in je handen. (ok, iets overdreven, maar je begrijpt wel wat ik bedoel)
Toyota RAV4 Hybrid 2.5ltr Style AWD 2023,
LMC 470E Passion, Kampa Ace Air 400 All Season, Thule 6200, Dometic 2200 airco, Simpark Easymatic, LiFeP04 30Ah, Alko ATC en nog een paar opties whistle.gif

Gebruikersavatar
witjesm
Berichten: 1721
Lid geworden op: ma 2 sep 2013 14:50
Locatie: Zwitserland

Re: Welke caravan moeten wij kiezen?

Bericht door witjesm » di 22 aug 2017 16:54

RE.gif Ik begrijp wat je zegt maar vindt het wat ver gezocht. In de regel zijn de luxere merken gewoon een stuk zwaarder. Dan zitten er bv 4 schanieren ipv 3 in de kastdeur. Begrijp me niet verkeert die met 3 blijft ook vast hangen maar dat zij de verschillen waar we het over hebben.
BMW M440xi Cabrio of VW California 4x4 met Eriba Nova S485

Gebruikersavatar
Conradi
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 15 feb 2015 11:22

Re: Welke caravan moeten wij kiezen?

Bericht door Conradi » di 22 aug 2017 17:20

RE.gif
Natuurlijk zijn er verschillen, maar dat maakt voor de kwaliteit (als in levensduur) niet zo veel uit. Een luxe merk, al een lastige term bij caravans, is niet honderden kilo's zwaarder. Onder de streep gebruiken ze dezelfde materialen. Gladde alu-plaat is zwaarder omdat het dikker moet zijn dan de wafel-structuur, en er meer constructie achter moet zitten. Ook de dikte en soort isolatie maakt gewicht verschil. Maar AL-ko maakt geen basis, standaard en luxe onderstel om maar iets te noemen.
De enige caravan die ècht in veel zaken afwijkt is Hobby, simpelweg omdat ze zó groot zijn dat ze eigen inkoop-power hebben. De rest is technisch meer van hetzelfde.
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 8035
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: Welke caravan moeten wij kiezen?

Bericht door VIP » di 22 aug 2017 17:44

Jan Br schreef:RE.gif RE.gif

Ben ik gedeeltelijk met je eens, maar je zou ook kunnen denken dat zwaarder > betere kwaliteit zou betekenen en dat is natuurlijk ook niet waar.

De tijd dat caravans voor een belangrijk deel in elkaar werden geschroefd met spaanplaat is nog niet zo lang geleden en dan wogen ze echt wel zwaar, maar te pas en te onpas hield je deurtjes en scharnieren in je handen. (ok, iets overdreven, maar je begrijpt wel wat ik bedoel)

Spaanplaat in caravans awhoea.gif Dat geloof je toch zelf niet.
Porsche + Tabbert

Gebruikersavatar
Jan Br
Berichten: 1550
Lid geworden op: wo 9 mar 2005 09:12
Locatie: Dordrecht

Re: Welke caravan moeten wij kiezen?

Bericht door Jan Br » di 22 aug 2017 18:19

RE.gif RE.gif

haha, ik heb juist het woord Hobby hier vermeden (er zitten hier op het forum nogal wat tevreden Hobby-gebruikers) omdat ik ook wel weet dat dat op dit moment absoluut niet meer speelt, maar google eens op Hobby caravan spaanplaat en je komt meerdere berichten tegen over het gebruik van spaanplaat in o.a. hobby caravans.
Toyota RAV4 Hybrid 2.5ltr Style AWD 2023,
LMC 470E Passion, Kampa Ace Air 400 All Season, Thule 6200, Dometic 2200 airco, Simpark Easymatic, LiFeP04 30Ah, Alko ATC en nog een paar opties whistle.gif

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 8035
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: Welke caravan moeten wij kiezen?

Bericht door VIP » di 22 aug 2017 18:56

RE.gif

Spaanplaat in caravans awhoea.gif awhoea.gif
Porsche + Tabbert

Peter 1969
Berichten: 700
Lid geworden op: do 10 aug 2017 18:22

Re: Welke caravan moeten wij kiezen?

Bericht door Peter 1969 » di 22 aug 2017 19:25

Ik heb een caravan met stapelbed, treinzit en 6 persoons rondzit. Ik heb die rondzit om moeten bouwen naar vast bed vanwege mijn rug. Op zich goeie oplossing ( voor mijn rug ) maar dan heb je alleen nog maar de treinzit om te eten of aan tafel te zitten ( bijvoorbeeld op reis, bij onweer en als de voor tent te koud of te heet is ) en die treinzit is 3 1/2 persoons vanwege het looppad langs het stapelbed en de voorbank.

Ik denk er nu aan om dat vaste bed over de treinzit heen te bouwen en de 6 pers rondzit weer te herstellen. Maar ideaal wordt het niet, alle bedden staan dan bij elkaar.

Liever had ik dus wel een andere indeling gehad. Stapelbed, 2 persoons of 2 vaste bedden en een rondzit. Dat kan zag ik wel, maar dan ben je de grote kledingkasten kwijt die onze caravan wel heeft en waar mijn vrouw weer blij mee is. Ik vind dat een caravan een leefruimte is, en kastjes zitten er genoeg in. Volgende caravan krijgt dus geen grote kasten meer wat mij betreft. Wel is het zo dat die kasten ( en het toilet ) een soort voor en achter kamer creeren wat wel lekker is met een afsluitbare wand ertussen.

Maar veel ruimte heb je niet, dus kan het maar beter nuttig gebruikt zijn. Ik zou kopers adviseren echt na te denken over wat ze nodig hebben/willen. Een stapelbed als wens is prima ( die blijven ook beter waarde houden want ze blijven zeer gewild ) maar daarmee ben je er nog niet.

En laadvermogen is ook iets wat veel mensen denk ik overschatten. Door mijn ingrepen ( mover, vast bed enz ) weegt mijn caravan 1400 kg leeg, en mag 1500 kg wegen. Dat is dus erg weinig laadvermogen. De tenten moet ik in een dakkoffer op de auto doen, anders kan er echt niks in de caravan. Bij een volgende caravan zou ik meer laadvermogen willen, dus waarschijnlijk een grotere en zwaardere caravan nemen.

Gebruikersavatar
Jan Br
Berichten: 1550
Lid geworden op: wo 9 mar 2005 09:12
Locatie: Dordrecht

Re: Welke caravan moeten wij kiezen?

Bericht door Jan Br » di 22 aug 2017 19:39

VIP Premium schreef:RE.gif

Spaanplaat in caravans awhoea.gif awhoea.gif
Dan citeer ik Daphne maar even:
viewtopic.php?f=119&t=1598&p=19599&hili ... aat#p19599

Maar voor alle duidelijkheid, daar gaat het me helemaal niet om. Een ander voorbeeld dan, Knaus komt dit jaar met een nieuw model caravan ( niet mijn smaak, maar ook daar gaat het niet om) maar de revolutionaire bouwwijze zorgt voor een laag gewicht, maar qua prijs moet er voor die nieuwe bouwwijze wel betaald worden.

Een discussie van niks, ik bedoelde niet meer te zeggen dan dat je kwaliteit niet alleen kunt aflezen aan het gewicht. Niet meer en niet minder.
Toyota RAV4 Hybrid 2.5ltr Style AWD 2023,
LMC 470E Passion, Kampa Ace Air 400 All Season, Thule 6200, Dometic 2200 airco, Simpark Easymatic, LiFeP04 30Ah, Alko ATC en nog een paar opties whistle.gif

Klapkar

Re: Welke caravan moeten wij kiezen?

Bericht door Klapkar » di 22 aug 2017 22:04

VIP Premium schreef:RE.gif

Spaanplaat in caravans awhoea.gif awhoea.gif


Helaas zit onze Dethleffs in het interieur wel degelijk spaanplaat. Heb al heel wat sluitingen en scharnieren van nieuwe schroeven voorzien. Gewoon meubelpaneel 12mm met een harde toplaag. Hoeveel seriebouw caravans denk je dat worden afgetimmerd met Bruynzeel mahonie hechthout....
Het zijn gewoon Ikea keukens op wielen.


Leuk stukje historie: Sommige caravans uit de 60er en 70er jaren waren buitenom van Masonite, dat is hardboard met een olietoevoeging waardoor het waterafstotend werd. Dat waren echte boardcaravans, en daar rijden er ook nog steeds exemplaren van rond.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36253
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Welke caravan moeten wij kiezen?

Bericht door Chris » di 22 aug 2017 22:59

Euhhh..

Voordat we elkaar in de haren vliegen?? WAAR IS TS ???

Gelukkig dat er nog zoveel verschillende caravans gemaakt worden, voor elck wat wilsch... toch??
Anders werd het een saaie boel op de camping, niks meer te kijken, alles eenheidsworst..

Chris
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Plaats reactie

Terug naar “Algemene caravan informatie”