Kwaliteit caravan merken

Voor adviezen over merken en indelingen en alle andere zaken die niet over één bepaald merk gaan.
Plaats reactie
sallander
Berichten: 2
Lid geworden op: za 8 jul 2017 21:57

Kwaliteit caravan merken

Bericht door sallander » zo 9 jul 2017 10:32

Hallo, Ik heb hier maar ook via andere sites geprobeerd scherp te krijgen welke merken kwalitatief goede caravans maken.

Ik ben mij aan het oriënteren om een nieuwe caravan te kopen van ca. 5 meter. De merken Hobby, Knaus, Fendt of Eriba (duurste maar ook beste?).

Ik heb nu een hobby 560 kmfe uit 2004 waar ieder jaar wel rond de 400 euro aan gehoby't moet worden.

Ik begrijp dat hobby tegenwoordig beter is dan toen, maar ben nu natuurlijk anders gewend.

Ik hoop op een goed advies.

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16222
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Kwaliteit caravan merken

Bericht door Jan van Vijven » zo 9 jul 2017 10:43

Nu gaat iedereen zijn "eigen" merk promoten....
Het zijn allemaal piepschuimen hokken, de duurste zijn wellicht de beste....of juist niet!?!
Wil je zekerheid dat je nooit kosten hebt? Dat gaat je niet lukken!
Op de manier waarop je de vraag stelt wil ik antwoorden: koop de goedkoopste, dan blijft er een beetje over voor onderhoud. Ik garandeer je: kosten zul je altijd krijgen, maar wanneer en hoeveel kan niemand op voorhand zeggen.

Ik rij privé met verschillende merken auto's in verschillende prijsklassen en ze hebben allemaal soms onvoorziene kosten.


Verzonden vanaf mijn iPhone 6 met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 7895
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: Kwaliteit caravan merken

Bericht door VIP » zo 9 jul 2017 10:46

RE.gif

Helemaal mee eens.

RE.gif RE.gif
En 400 euro verspijkeren per jaar is nogal wat....
Porsche + Tabbert

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Kwaliteit caravan merken

Bericht door Chris » zo 9 jul 2017 11:04

Denk maar zo:
Alle waar is naar z'n geld.
Goedkope caravans zijn vaak wat "lichter" gebouwd, met minder snufjes en eenvoudiger materialen.
Hobby speelt daar leuk op in door alle caravans "All inclusiv" en voor een scherpe prijs te verkopen.
Maar dat all inclusiv betaal je dus ook gewoon.
Dus de "kale caravanprijs" is niet gelijk.
Tel die extra's bij een andere caravan ook op dus..en zie de prijsverschillen.
De dure merken zijn niet voor niets duur...daar zit de kwaliteit.
Soms zie je dat ook niet direct, neem b.v. de onderstellen.
De ene caravan staat op een relatief eenvoudig en voordelig onderstel, de andere op een topmerk.
Dat was voor mij een van de redenen om over te stappen naar mijn huidige caravan.
Ik wilde perse een Alko Delta as met een hoge gewichtsklasse, dan zitten er ook bijbehorende remmen op b.v.
En toch was ik daarmee nog niet helemaal tevreden, want Alko leverde wel een onbekende band op deze as, dus ik heb de splinternieuwe banden ook nog eens vervangen voor een topmerk banden.
Tabbert, wat in hetzelfde concern zit is weer een slag duurder.... dezelfde as met wel een topmerk banden.
Je ziet dus heel goed ( als je er echt goed op let) dat alle waar naar z'n geld is.
Reken er maar niet op dat de ene caravan fabrikant minder betaald voor de apparatuur die hij inbouwt in de caravans dan dat een andere caravan fabrikant betaald.
Een kachel of koelkast, of een raam of een dakluik, of een airco of een matras kost voor alle fabrikanten hetzelfde denk ik.
Maar de ene fabrikant gebruikt net een goedkoper model kraan of onderstel of matras of plaatwerk of scharnieren of....en ga maar door.. dan een andere fabrikant.
Je zult dus in de allergoedkoopste caravan nooit de allerduurste materialen vinden.. simpel denkwerk.
Ze zoeken het dus allemaal in de marge en hoe hun product zich zal onderscheiden van de concurent.
Daarnaast, maar dat staat helemaal los van kwaliteit, heb je jou eigen smaak.
Wat de een mooi vind is voor een ander echt lelijk.
Gelukkig maar, dan blijft er tenminste een veelvoud aan keuze in caravanland en naar ieders portemonee.
( Heb je ook nog nieuw of tweedehands...dat is een andere zijweg.)

succes met je zoektocht...
Chris
Cateye.jpg
Cateye.jpg (2.65 KiB) 21689 keer bekeken
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
MarcoC
Berichten: 4722
Lid geworden op: do 27 jun 2013 15:35
Locatie: Deventer

Re: Kwaliteit caravan merken

Bericht door MarcoC » zo 9 jul 2017 11:08

Hoe wordt die 400 per jaar eigenlijk verspijkerd dan????
Als dat een bovag-beurt is (compleet) dan zit je al snel aan de 300 euro voor de beurt alleen, daarnaast dan nog wat klein materiaal..... maar dan heb je denk ik wel een dure dealer? scratch.gif
Overigens is elk jaar een onderhoudsbeurt uitvoeren overbodig, 1x per 2 jaar is voor ons voldoende.... maar goed, dat is persoonlijk natuurlijk.
Dethleffs 720 SK Camper Lyfestyle - Audi Q7 3.0 TDI Quattro

sallander
Berichten: 2
Lid geworden op: za 8 jul 2017 21:57

Re: Kwaliteit caravan merken

Bericht door sallander » zo 9 jul 2017 11:18

Ik vind 400 euro gem. per jaar geen probleem mocht dit de gedachte zijn bij mijn bericht.

Ik zoek de verschillen tussen hobby, knaus, fendt en eriba. Is fendt nu echt beter dan hobby? fendt is zwaarder maar betekend dit de betere materialen? Knaus sudwind vind ik een mooie caravan, maar de caravan die wij willen gaan kopen wil ik minimaal 10 jaar mee op vakantie. Voorjaar, zomer gaan wij altijd.

Gebruikersavatar
HansHobby
Berichten: 1490
Lid geworden op: wo 23 jul 2008 08:26
Locatie: 't Kielegat
Contacteer:

Re: Kwaliteit caravan merken

Bericht door HansHobby » zo 9 jul 2017 11:18

Ik denk dat er niet echt slechte caravans meer gemaakt worden. Het is vaak ook de manier van gebruiken wat een caravan doet slijten. Gebruik je een caravan heel het jaar door zou ik voor bijvoorbeeld voor een wat duurdere caravan zoals Fendt of Tabbert gaan, degelijk spul wat tegen een stootje kan. Ga je twee weken per jaar op vakantie en ben je zuinig op je spullen dan zou ik eerder kiezen voor bijvoorbeeld een mooie complete Hobby of een iets minder luxe uitgeruste goedkopere maar wel een mooie Caravelair . Uiteraard zijn ook alle andere merken goed, het is vaak puur je eigen smaak wat je wilt.

Maar ook hier verbazing over 400 euro onkosten per jaar ?!? Rij je elk jaar schade ? knipoog.gif
Afbeelding
Subaru Forester 2.0 X Comfort(2007)Hobby 460T Prestige (1993)

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16222
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: Kwaliteit caravan merken

Bericht door Jan van Vijven » zo 9 jul 2017 11:24

Met elke caravan kun je 30 jaar (of meer) op vakantie!


Verzonden vanaf mijn iPhone 6 met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Gebruikersavatar
HansHobby
Berichten: 1490
Lid geworden op: wo 23 jul 2008 08:26
Locatie: 't Kielegat
Contacteer:

Re: Kwaliteit caravan merken

Bericht door HansHobby » zo 9 jul 2017 11:33

Jan van Vijven schreef:Met elke caravan kun je 30 jaar (of meer) op vakantie!


Verzonden vanaf mijn iPhone 6 met Tapatalk
RE.gif

Zo is het ! Die van ons tikt inmiddels de 24 jaar aan. Iedere twee jaar een onderhoudsbeurt en elk jaar een uurtje besteden om alle schroefjes in het interieur vast te draaien en hij kan weer zonder problemen achter de auto ! love.gif
Afbeelding
Subaru Forester 2.0 X Comfort(2007)Hobby 460T Prestige (1993)

Gebruikersavatar
Conradi
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 15 feb 2015 11:22

Re: Kwaliteit caravan merken

Bericht door Conradi » zo 9 jul 2017 11:49

Zoals al gezegd iedere caravan is goed voor tientallen jaren kampeerplezier. Het merk-imago en zo dat bij automerken speelt is bij caravans veel minder belangrijk. Wat eigenlijk rest is smaak en luxe. Een Eriba is natuurlijk even wat anders afgewerkt dan een Hobby.
Veel caravans kun je ook redelijk vergelijken, ze gebruiken allemaal dezelfde soort chassis, dakraam, kachel, koelkast, warmwater en ga zo maar door. Enkel Hobby wijkt regelmatig af omdat ze zó groot zijn dat ze producten op maat kunnen laten maken. Verschillende merken hebben andere opbouwtechnieken, hoe wanden en dak bijvoorbeeld opgebouwd zijn. Hoewel daar echt wel verschillen zijn, maakt het in de praktijk nauwelijks uit. Door de moderne klittechnieken is iedere caravan voor jaren en jaren waterdicht. Speciale 'all season' modellen hebben betere isolatie en vaak extra mogelijkheden om ski's te vervoeren.

Wat verder belangrijk is hoe je de caravan gaat gebruiken: alleen voor de zomer (maart-oktober zeg maar) of ook voor de wintersport? Hoewel je met iedere moderne caravan eigenlijk op wintersport kunt, zijn er modellen en merken die daar simpelweg beter voor geschikt zijn.
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine

Gebruikersavatar
PMT
Berichten: 2622
Lid geworden op: zo 17 mei 2009 09:37
Locatie: Cothen
Contacteer:

Re: Kwaliteit caravan merken

Bericht door PMT » zo 9 jul 2017 12:21

Het ligt er inderdaad maar net aan hoe intensief je je caravan gebruikt. Zoals PD bijna elk weekend weg gaat zullen maar weinigen doen. Wij gaan meestal 2x 4 à 5 weken weg en tussendoor misschien nog 1 of 2 weekendjes. We hebben onze caravan nu 16 jaar en komen nu gemiddeld bijna aan de 50 nachten per jaar ondanks de lange vakanties en de caravan heeft bijna 86000km onder 3 sets banden doorgehad. Veel of weinig?
Binnen heb ik nog nooit een kastje hoeven bij te stellen terwijl die heel wat open en dicht gaan. Nog nooit een kapotte kraan of boiler gehad. Wel hebben we een koelkast element kapot gehad, de vloer hebben we geïnjecteerd. Vorig jaar aan de voorkant en stuk wand die lekte. Afgezien van de beurt die die om het jaar krijgt zijn dit wel de kosten geweest. De schades aan luifels/mover zijn niet te wijten aan het merk.
Ik wou dat ik zo goedkoop uit was met onze auto's want daarmee heb ik genoeg pech gehad en ook tijdens de vakanties.
mvrgr. Paul
Swift Challenger SE 480 (9/2013), Nissan Qashqai 1.3 DIG-T Tekna 160pk DCT automaat (4/2019)

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23386
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Kwaliteit caravan merken

Bericht door PD » zo 9 jul 2017 12:55

Verschillen zijn er m.i. hoofdzakelijk in wintervastheid van met name de scandinaviers al kun je zoals gezegd met elke caravan op wintersport. Het is voornamelijk een keuze op basis van smaak en beleving; onze huidige Hobby Premium blijkt tijdens het intensief gebruik (ca. 25 campings per seizoen, nu al voor het 5e seizoen) een probleemloze en heerlijke caravan :lol:

Wil je een kwalitatief onderscheidende caravan, dan kun je bij Eriba kijken maar ook dan moet je naar de topserie van dit merk, want anders is het ook maar marginaal verschillend naar onze indruk.

Hobby, Fendt, Knaus, LMC, Adria, Kip, Dethleffs en de engelse caravans... vooral meer van hetzelfde behalve de beleving knipoog.gif

Wanneer je een caravan binnen stapt en deze omarmt je, dan heb je de juiste thumbup.gif
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
Conradi
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 15 feb 2015 11:22

Re: Kwaliteit caravan merken

Bericht door Conradi » zo 9 jul 2017 13:29

Helemaal mee eens, 'iets' voelt bij een bepaalde caravan als thuiskomen en dat is het juiste gevoel thumbup.gif

Eriba is top met de GL-/SL-/S-serie, de Touring is natuurlijk een verhaal apart. Maar er is m.i. nauwelijks verschil met de top Fendt's of Tabberts.
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine

Gebruikersavatar
Avdp
Berichten: 541
Lid geworden op: ma 1 aug 2016 17:03
Locatie: Friesland

Re: Kwaliteit caravan merken

Bericht door Avdp » zo 9 jul 2017 13:55

kwaliteit / degelijk en zo licht mogelijk tegen normale tarieven gaan denk ik niet samen.

denk dat er niet echt slechte caravans meer zijn.
en dat je het lichtere materiaal gewoon met wat respect moet behandelen.
dan kan het jaren mee gaan
Bmw e91 318d 2007
Beyerland 350/2 vitesse 1991
@Friesland Nederland

JaapB

Re: Kwaliteit caravan merken

Bericht door JaapB » zo 9 jul 2017 14:13

RE.gif
Inderdaad, respect mee omgaan.
Wij hebben eerst een Dethleffs 510v gehad.
Na 10 jaar nog als nieuw verkocht.
Nu bewust gekozen voor meer luxe en dat is een Sprite geworden.
Geheel, inclusief bodem, zijn nu van kunststof.
Verder is het zoals eerder gezegd, alle waar is naar z'n geld.
Ik denk ook niet dat er slechte meer zijn, alleen de één is iets beter/luxer dan de ander, net wat je wil.

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 7895
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: Kwaliteit caravan merken

Bericht door VIP » zo 9 jul 2017 14:19

Wij zitten dit jaar al aan de 35 dagen in de caravan.

Daar komt de zomervakantie van 4 weken nog bij en dan de geplande (lange) weekenden in September en Oktober.

Totaal aantal nachten dit jaar zal opnieuw rond de 70-75 uitkomen, redelijk intensief gebruikt dus.

Sind aanschaf 1 keer een schroefje aan moeten draaien van een keukenkastscharniertje (door eigen toedoen) voor de rest geen interieurproblemen.

Als er een compleet nieuwe Premium uitkomt en qua uiterlijk bevalt zullen we weer zonder twijfel overstappen.
Porsche + Tabbert

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16222
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: Kwaliteit caravan merken

Bericht door Jan van Vijven » zo 9 jul 2017 14:30

Veel of weinig gebruik doet er volgens mij weinig toe, wel wie en vooral hoe!


Verzonden vanaf mijn iPhone 6 met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Kwaliteit caravan merken

Bericht door Chris » zo 9 jul 2017 14:35

Maar...
Voorwaarde is wel dat een fabrikant een GOED gemonteerd product aflevert.
Slecht gemonteerde of geinstalleerde kwaliteits producten kunnen je plezier evengoed aardig vergallen.
En daarmee zijn lang niet alle fabrikanten met evenveel aandacht bezig.. ( eigen ervaring)

O jee.. nu komt er weer wat hoor.... [aschrik.gif] [aschrik.gif]

Chris
Cateye.jpg
Cateye.jpg (2.65 KiB) 21536 keer bekeken
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

erichendri
Berichten: 2172
Lid geworden op: ma 13 jun 2011 19:51
Locatie: Utrechtse Heuvelrug
Contacteer:

Re: Kwaliteit caravan merken

Bericht door erichendri » zo 9 jul 2017 22:56

Denk ik ook.
Ga vast de cola en chips pakken.

Eric mrgreen.gif
Privé : toyota avensis station 2.0 automaat. (2008)
Zakelijk rijdt ik een VW ID3.
En de caravan???
Die huren wij altijd.

Gebruikersavatar
Peter150368
Berichten: 78
Lid geworden op: zo 16 apr 2017 14:48

Re: Kwaliteit caravan merken

Bericht door Peter150368 » ma 10 jul 2017 07:28

Ben me ook aan het oriënteren. Na dat Ik in april een nieuw hobby 495wfb heb gekocht ingeruild op adria adiva. Het i nog niet zeker maar na s hagelschade is de caravan waarschijnlijk totall loss. Hobby is prima caravannen je moet wel handig zijn . Ze zijn vlug in elkaar gezet dat merk je . Kabels die onder de caravan uithangen deurtjes niet goed afgesteld schroeven er niet goed in . Maar voor de rest prachtig . Adria had ook deurtjes waarvan scharnier los kwam of schroeven eruit kwamen.
Kijk eens naar Sprite Cruzer tov hobby 1000 duurder maar kees een hoe hun een caravan bouwen 10 jaar op waterdicht en de wagen kan tegen hagel. Wat ook zelf niet onbelangrijk vindt.
Maar goed ik weet het nog niet eerst verzekering afwachten
Succes

Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk
Er is maar 1 vakantie en das een caravan vakantie haphop.gif

Plaats reactie

Terug naar “Algemene caravan informatie”