camper vervangen door caravan.

Voor adviezen over merken en indelingen en alle andere zaken die niet over één bepaald merk gaan.
breimer
Berichten: 43
Lid geworden op: di 12 nov 2013 21:11

Re: camper vervangen door caravan.

Bericht door breimer » wo 11 jan 2017 22:35

veel reacties met voor mijn gevoel niet altijd het juiste uitgang(s) punt..
je overweegt een caravan i.p.v. je huidige Camper.
je hebt rijbewijs b(2x) en wil dat zo houden.
Dat is geen probleem als je trek auto maar zwaar genoeg is en je caravan niet te zwaar. zeg even voor gemak caravan beladen max 1300kg. het totaal gewicht van max beladen trekauto en max caravan gewicht mag niet meer dan 3500 kg zijn.
het liefst winter bestendig. Maar waar ga je staan? daar waar het 20 graden vriest in de nacht? of wat minder? wil je een sneeuw/sluis voortentje aan de caravan ja de nee? je wil graag in de caravan kunnen douchen, daarvoor heb je voldoende water nodig, maar als je zorgt voor een grote watertank, en eventueel grotere boiler kan dat al snel . en kun je de meeste caravan(s) wel op aanpassen.
Ook voor het winter geschikt maken zijn er aanpassingen mogelijk zonder gelijk een winter caravan die bij -20 en sneeuw storm volstaat te kopen.( hoe vaak gaat dat overigens gebeuren?) extra vloer verwarming, ultra heat aan de kachel toevoegen ,zwaardere kachel, eventueel extra isolatie, enz

Je kunt ook je Caravan aanpassen om hem meer als een camper te kunnen gebruiken, b.v. zakluifel /cassette luifel, elektrische uitdraai steunen, automatisch horizontaal kunnen zetten, enz.
Je noemt Fendt als wens merk, bedenk dat een fendt al gauw 100 tot 150 zwaarder is als menig ander merk met de zelfde lengte. Wat een nadeel voor u is gezien u rijbewijs.
Engelse caravans hebben vaak goede natte Cellen( Douch/wc)
Ik heb een knaus sport 500 FU weegt leeg 1060 en max 1300 kg beladen.
Knaus gebruik voor deze serie een sandwich constructie wat het nodige gewicht bespaart.

Ik heb eerst in een tent, daarna een vouwwagen, en nu bewust een caravan ( mijn derde) gekampeerd.( heb b.v. wel een zakluifel die binnen een paar minuten staat) maar wil heel bewust geen camper om vooral praktische nadelen van een Camper, en in de tweede plaats vanwege de prijs op jaarbasis wat een beetje camper kost.

caravanmisschien
Berichten: 43
Lid geworden op: vr 6 jan 2017 21:22

Re: camper vervangen door caravan.

Bericht door caravanmisschien » di 24 jan 2017 08:25

Hoi iedereen,

Ik heb even de tijd genomen om alles te laten bezinken. en om na te denken over het al dan niet overschakelen.
Op wintersport kan de temperatuur wel eens verschillen (heb al -25 gehad, maar vorig jaar was het plus 10) en is inderdaad maar maar voor een korte periode. (10dagen max).
De caravan op wintersport is voor ons geen must, andere accommodatie opties blijven tot de mogelijkheid behoren (Hotel/appartement)

deze caravan heb ik op het net gevonden,
https://www.eriba.com/assets/files/mode ... er_DEF.pdf
lijkt me een lichtgewicht (goochelen ze bij caravans even hard met gewichten zoals ze dat met campers doen?
m.a.w. is het leeggewicht wat men opgeeft realistisch?

Zijn er andere merken die ook zulke lichtere modellen met een leefruimte als deze op de markt zetten?
of is dit adverteren met gewicht, gewoon een marketing zet, en /dus niet ongewoon
wat is de valkuil met zulke light modellen? materialen/duurzaamheid/uitrusting?

breimer
Berichten: 43
Lid geworden op: di 12 nov 2013 21:11

Re: camper vervangen door caravan.

Bericht door breimer » di 24 jan 2017 21:39

Hoe belangrijk is de grote van het zit gedeelte? natte cel?
je hebt iets moois gevonden ! gewicht is goed. maar denk dat je er niet echt met vier volwassenen in kunt zitten.
voor twee volwassenen heb je een minimale breedte van de zitbank van 120 cm nodig.
Minder lux dan wat jij gevonden hebt is:
KNAUS SPORT 450 FU
maar je houd dan nog wat geld over om hem extra aan te kleden. gewicht is gelijk. zitgedeelte groter.
Er zijn vast meer keuze mogelijkheden, maar om iets onder de 1000 kg leeggewicht te vinden zal het wel zoeken zijn.
Bert Harry

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: camper vervangen door caravan.

Bericht door Chris » di 24 jan 2017 22:24

Hoi Caravanmisschien.

Je hebt een leuke gevonden, dat is zeker.
Ik zou alleen wel een dealer zoeken die exact dit model heeft staan.
Het lijkt allemaal mooi, maar is dat ook zo.
Je zit b.v. onder de schuine voorkant, kan je daar nog normaal zitten, en met hoeveel personen?
Ook de keuken lijkt wat klein, maar ik kan me vergissen.
Een ding is zeker... zwaar is het niet.
En Eriba is een merk wat zijn sporen zeker verdient heeft, goed spul zal ik maar zeggen.
En het gewicht wat straks bij aflevering op de weg staat zal zeker meer zijn.
Lees maar eens op het forum over caravangewichten....
Er zal een wereld voor je open gaan denk ik.

Succes
Chris
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

caravanmisschien
Berichten: 43
Lid geworden op: vr 6 jan 2017 21:22

Re: camper vervangen door caravan.

Bericht door caravanmisschien » za 30 sep 2017 20:53

hoi allemaal,

Na een hele tijd van radiostilte,
hebben we deze week toch besloten om de camper te koop aan te bieden.
https://www.2dehands.be/caravans-kamper ... 01722.html

naar ons gevoel,gaan we er veel te weinig mee op pad
nu ga ik eerst op zoek naar een goede nieuwe wagen met trekhaak. (moet in februari wisselen van auto)
Peugeot 3008 2l HDI of Skoda Superb 2liter diesel, 2 totaal verschillende wagens.
met de Peugeot zou een leuke combinatie, het zelfs nog met een B rijbewijs moeten lukken.


de volgende stap is dan zoeken naar een leuke caravan die aan onze noden voldoet.
waarschijnlijk ga ik voor een BE rijbewijs.
Jullie hebben me tot inzicht gebracht met betrekking tot het autonoom staan, dit is geen must meer.

Plaats reactie

Terug naar “Algemene caravan informatie”