camper vervangen door caravan.
-
- Berichten: 43
- Lid geworden op: vr 6 jan 2017 21:22
camper vervangen door caravan.
Hoi iedereen,
Zoals reeds gemeld bij mijn voorstelling zijn we op dit moment de trotse bezitters van een camper.
De laatste tijd stellen we echter vast dat het voor ons steeds moeilijker wordt om er met enige regelmaat mee op pad te gaan.
We hadden ons voorgenomen om minstens 1x per maand op pad te zijn.
Ons rijgedrag met camper is van die aard dat we niet iedere dag een andere locatie opzoeken, maar steeds enkele dagen op 1 plek blijven
Hierdoor spelen we nu met het idee om de camper te verkopen, en ons een caravan aan te schaffen.
Waardoor we nu met heel wat vragen zitten.
en misschien dat jullie ons inzichten kunnen geven waaraan we niet gedacht hebben.
We hebben beide een Rijbewijs B,
klopt mijn stelling dat ik met een caravan mag rijden, waarvan het (totaal)gewicht, het gewicht op COC van de wagen niet mag overschrijden? en dat het totale gewicht van beide (caravan+wagen) niet hoger mag zijn dan 3500kg?
Mijn huidige wagen is een Volvo S60 D3 (de laatste 5 cilinder),
deze mag nog 12 maanden zijn trouwe dienst bewijzen, en wordt dan vervangen door? een goede trekker?
waarop letten?
We zoeken een caravan die geschikt is voor wintersport,
maar het hoeft geen Kabe te zijn, m.a.w. gewoon geschikt is voldoende.
Is hiervoor, de insteek zoals bij de campers voldoende?
als in,
zorg dat je waterleidingen bij je verwarmingsbuizen liggen? en voldoende blaasmonden?
Alde of Truma (ik heb nu Truma C6EH).
of ga ik hier te kort door de bocht? waarop zeker letten?
Een camper heeft een volledig autonome energievoorziening (Batterijen / zonnepaneel),
bij een caravan kan je deze optie ook nemen? en ik overweeg deze ook te nemen, maar is dit echt nuttig of raden jullie dit eerder af?
Mijn echtgenote is grote fan van een Fendt Saphir,
Persoonlijk spreekt een Adria me ook wel aan,
maar al surfend op het net vind ik bij elk merk wel een model of type wat me aanspreekt of prikkelt!!
Bij camper stel ik de laatste tijd vast dat de kloof tussen de top merken en de budget merken met betrekking tot de gebruikte materialen(wanden, verwarming,...) behoorlijk gedicht is?
Is dit ook zo met een caravan? M.a.w. is er nog een groot verschil tissen bv en top Caravelair en een mid Hobby?
Hoe zit het met de Britse merken? volgens zeer volledig uitgerust (keuken),
maar hoe verhouden die zich t.o.v. bv. een Fendt of een Tabbert?
en op het WWWeb mis ik bij hun, een tafel om aan te eten?
Waar kopen? is er een groot prijsverschil tussen?
Nederland?
Duitsland?
of toch maar bij die enkele dealers in België.
Waar raden jullie me aan om zeker eens binnen te springen?
kortom ik heb nog veel meer vragen, veel meer dan dat ik hier nu geschreven heb?
dus ik hoop dat jullie me op weg kunnen helpen tot misschien een switch van camper naar Caravan???
Zoals reeds gemeld bij mijn voorstelling zijn we op dit moment de trotse bezitters van een camper.
De laatste tijd stellen we echter vast dat het voor ons steeds moeilijker wordt om er met enige regelmaat mee op pad te gaan.
We hadden ons voorgenomen om minstens 1x per maand op pad te zijn.
Ons rijgedrag met camper is van die aard dat we niet iedere dag een andere locatie opzoeken, maar steeds enkele dagen op 1 plek blijven
Hierdoor spelen we nu met het idee om de camper te verkopen, en ons een caravan aan te schaffen.
Waardoor we nu met heel wat vragen zitten.
en misschien dat jullie ons inzichten kunnen geven waaraan we niet gedacht hebben.
We hebben beide een Rijbewijs B,
klopt mijn stelling dat ik met een caravan mag rijden, waarvan het (totaal)gewicht, het gewicht op COC van de wagen niet mag overschrijden? en dat het totale gewicht van beide (caravan+wagen) niet hoger mag zijn dan 3500kg?
Mijn huidige wagen is een Volvo S60 D3 (de laatste 5 cilinder),
deze mag nog 12 maanden zijn trouwe dienst bewijzen, en wordt dan vervangen door? een goede trekker?
waarop letten?
We zoeken een caravan die geschikt is voor wintersport,
maar het hoeft geen Kabe te zijn, m.a.w. gewoon geschikt is voldoende.
Is hiervoor, de insteek zoals bij de campers voldoende?
als in,
zorg dat je waterleidingen bij je verwarmingsbuizen liggen? en voldoende blaasmonden?
Alde of Truma (ik heb nu Truma C6EH).
of ga ik hier te kort door de bocht? waarop zeker letten?
Een camper heeft een volledig autonome energievoorziening (Batterijen / zonnepaneel),
bij een caravan kan je deze optie ook nemen? en ik overweeg deze ook te nemen, maar is dit echt nuttig of raden jullie dit eerder af?
Mijn echtgenote is grote fan van een Fendt Saphir,
Persoonlijk spreekt een Adria me ook wel aan,
maar al surfend op het net vind ik bij elk merk wel een model of type wat me aanspreekt of prikkelt!!
Bij camper stel ik de laatste tijd vast dat de kloof tussen de top merken en de budget merken met betrekking tot de gebruikte materialen(wanden, verwarming,...) behoorlijk gedicht is?
Is dit ook zo met een caravan? M.a.w. is er nog een groot verschil tissen bv en top Caravelair en een mid Hobby?
Hoe zit het met de Britse merken? volgens zeer volledig uitgerust (keuken),
maar hoe verhouden die zich t.o.v. bv. een Fendt of een Tabbert?
en op het WWWeb mis ik bij hun, een tafel om aan te eten?
Waar kopen? is er een groot prijsverschil tussen?
Nederland?
Duitsland?
of toch maar bij die enkele dealers in België.
Waar raden jullie me aan om zeker eens binnen te springen?
kortom ik heb nog veel meer vragen, veel meer dan dat ik hier nu geschreven heb?
dus ik hoop dat jullie me op weg kunnen helpen tot misschien een switch van camper naar Caravan???
Re: camper vervangen door caravan.
Beste caravanmisschien,
Ook wij hebben twee en half jaar geleden de overstap gemaakt van de camper naar de caravan, voor ons was ook de reden dat we de camper als een caravan gebruikte en altijd langer op een plek verbleven.
V.w.b. Je rijbewijs verwijs ik je naar de site van de R.D.W. waar je alles kunt vinden aangaande rijbevoegdheid.
Wintervastheid van een caravan is denk ik wel te vergelijken met een camper omdat volgens mij daar ook verschil zit in de ene of de andere. Ik heb het dan over details, net als bij campers zijn er bij (wintervaste) caravans ook voorzieningen getroffen m.b.t. waterleiding, afvoer etc. waarvan de verwarming een hele belangrijke is. Ook die zijn in campers niet allemaal hetzelfde, vloerverwarming brengt (als aanvulling) wel veel confort, maar als je zoals wij al een aantal keer gedaan hebben, winterkamperen in Portugal bedoeld,- heb je dat niet nodig. In de sneeuw zou ik er zeker wel voor gaan. De opbouwmethode van een caravan is voor wintersport net als bij een camper, er is onderscheidt in toepassing van isolatie materiaal en dikte van wanden vloer en dak, wat meestal aan comfort bijdraagd, maar zich in aanschafprijs laat vertalen.
Autonome energie voorziening is net als bij een camper niet noodzakelijk als je deze als een caravan gebruikt. Wij hadden dat ook allemaal op de camper maar nooit gebruikt omdat we net als met de caravan altijd op de camping aan de stroompaal vast zaten.
Britse caravan merken doen zeker niet onder voor die welke door jou en/of je vrouw genoemd worden, ze hebben over het algemeen inderdaad een uitgebreidere voorziening in de keuken, en meer sanitaire voorzieningen, in sommige zelfs gelijkwaardig als die van een camper, en die tafel is er wel maar heeft een eigen opbergplek in de caravan.
Lang verhaal, maar ik hoop dat je er iets aan hebt, wij hebben nog geen minuut spijt gehad van de beslissing om weer voor een caravan te gaan.
Met vriendelijke groet
Jan Vijn
Ook wij hebben twee en half jaar geleden de overstap gemaakt van de camper naar de caravan, voor ons was ook de reden dat we de camper als een caravan gebruikte en altijd langer op een plek verbleven.
V.w.b. Je rijbewijs verwijs ik je naar de site van de R.D.W. waar je alles kunt vinden aangaande rijbevoegdheid.
Wintervastheid van een caravan is denk ik wel te vergelijken met een camper omdat volgens mij daar ook verschil zit in de ene of de andere. Ik heb het dan over details, net als bij campers zijn er bij (wintervaste) caravans ook voorzieningen getroffen m.b.t. waterleiding, afvoer etc. waarvan de verwarming een hele belangrijke is. Ook die zijn in campers niet allemaal hetzelfde, vloerverwarming brengt (als aanvulling) wel veel confort, maar als je zoals wij al een aantal keer gedaan hebben, winterkamperen in Portugal bedoeld,- heb je dat niet nodig. In de sneeuw zou ik er zeker wel voor gaan. De opbouwmethode van een caravan is voor wintersport net als bij een camper, er is onderscheidt in toepassing van isolatie materiaal en dikte van wanden vloer en dak, wat meestal aan comfort bijdraagd, maar zich in aanschafprijs laat vertalen.
Autonome energie voorziening is net als bij een camper niet noodzakelijk als je deze als een caravan gebruikt. Wij hadden dat ook allemaal op de camper maar nooit gebruikt omdat we net als met de caravan altijd op de camping aan de stroompaal vast zaten.
Britse caravan merken doen zeker niet onder voor die welke door jou en/of je vrouw genoemd worden, ze hebben over het algemeen inderdaad een uitgebreidere voorziening in de keuken, en meer sanitaire voorzieningen, in sommige zelfs gelijkwaardig als die van een camper, en die tafel is er wel maar heeft een eigen opbergplek in de caravan.
Lang verhaal, maar ik hoop dat je er iets aan hebt, wij hebben nog geen minuut spijt gehad van de beslissing om weer voor een caravan te gaan.
Met vriendelijke groet
Jan Vijn
- Kingpin1966
- Erelid
- Berichten: 5657
- Lid geworden op: di 1 jan 2008 12:43
- Locatie: Heerhugowaard
Re: camper vervangen door caravan.
Caravanmisschien is Belg, je kunt beter even bij de Belgische evenknie van de NL RDW gaan kijken wat precies is toegestaan qua rijbewijzen.janvijn schreef: V.w.b. Je rijbewijs verwijs ik je naar de site van de R.D.W. waar je alles kunt vinden aangaande rijbevoegdheid.
Nil Nobis Absurdum
Homo Sapiens non urinat in ventum
__________________________________________________________________________
Mazda 5 2.0 Executive 2007 + Hobby De Luxe Easy 460 Ufe 2004 + Truma SE-R Mover
Homo Sapiens non urinat in ventum
__________________________________________________________________________
Mazda 5 2.0 Executive 2007 + Hobby De Luxe Easy 460 Ufe 2004 + Truma SE-R Mover
- hoboken
- Berichten: 707
- Lid geworden op: zo 7 feb 2016 14:12
- Locatie: Ergens tussen Antwerpen en Brussel
Re: camper vervangen door caravan.
Een caravan mag zwaarder zijn dan de trekker, of dat verstandig is? in u geval is dat niet van toepassing omdat de Volvo al 2200kg geladen mag zijn en je dan ver over de 3500kg uitkomt.
B rijbewijs, auto+laadvermogen 2200kg hier mag jij een caravan van maximaal 1300kg inclusief lading mee trekken.
B rijbewijs, auto+laadvermogen 2200kg hier mag jij een caravan van maximaal 1300kg inclusief lading mee trekken.
Mercedes Cla 220d 4matic automaat, Coachman Hylander 450, E-go mover, Ducati Hyperstrada
-
- Berichten: 6220
- Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
- Locatie: Roosendaal
Re: camper vervangen door caravan.
Nee,zo is t niet; het gewicht van uw caravan mag hoger zijn dan het gewicht dat op uw COC( certificate of conformity)( In NL noemen wij dat het rijklaar gewicht) aan gegeven staat.caravanmisschien schreef: We hebben beide een Rijbewijs B,
klopt mijn stelling dat ik met een caravan mag rijden, waarvan het (totaal)gewicht, het gewicht op COC van de wagen niet mag overschrijden? en dat het totale gewicht van beide (caravan+wagen) niet hoger mag zijn dan 3500kg?
Echter het gewicht wat u mag trekken met uw auto mag niet hoger zijn dan wat aangegeven staat op het kentekenbewijs.
Waar u wel gelijk hebt is dat ,met rijbewijs B het totaalgewicht( van auto + caravan niet meer mag zijn dan 3500 kg.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.
Re: camper vervangen door caravan.
Je hebt al veel antwoorden.
Je opmerking over de Britse caravans klopt, zeer compleet.
Al jaren hebben de Britse caravans twee lange zitbanken die, als je de zitkussens omdraaidt, in twee bedden veranderd. Eventueel met uittrek lattenbadem verander je de bedden in één groot bed.
Het kastje tussen de banken heeft een uitschuifblad, zodat je een (onbijt) tafeltje hebt.
Verder ontbreekt de grote tafel niet, dat is een losse tafel die, ingeklapt, in een heel smal kastje staat.
Deze kan je tussen de banken zetten, maar ook gewoon in de voortent.
Je opmerking over de Britse caravans klopt, zeer compleet.
Al jaren hebben de Britse caravans twee lange zitbanken die, als je de zitkussens omdraaidt, in twee bedden veranderd. Eventueel met uittrek lattenbadem verander je de bedden in één groot bed.
Het kastje tussen de banken heeft een uitschuifblad, zodat je een (onbijt) tafeltje hebt.
Verder ontbreekt de grote tafel niet, dat is een losse tafel die, ingeklapt, in een heel smal kastje staat.
Deze kan je tussen de banken zetten, maar ook gewoon in de voortent.
-
- Berichten: 43
- Lid geworden op: vr 6 jan 2017 21:22
Re: camper vervangen door caravan.
Alvast bedankt voor je antwoord,hoboken schreef:Een caravan mag zwaarder zijn dan de trekker, of dat verstandig is? in u geval is dat niet van toepassing omdat de Volvo al 2200kg geladen mag zijn en je dan ver over de 3500kg uitkomt.
B rijbewijs, auto+laadvermogen 2200kg hier mag jij een caravan van maximaal 1300kg inclusief lading mee trekken.
gewicht van het trekkend voertuig, moet ik hiervoor het Tarra gewicht nemen? want zoals jij het hier aangeeft is dit het max gewicht?
Wat wil dat nu zeggen?
onderstaande heb ik van de site van Pasar, maar omdat ik al zoveel verschillende geluiden heb gehoord wil ik volledig uitsluitsel over deze materie,
Als je in het bezit bent van een rijbewijs van de categorie B heb je twee mogelijkheden waarbij je je samenstel nog mag besturen:
•je aanhangwagen (caravan) weegt beladen (MTM) maximum 750 kg EN het samenstel heeft een MTM van maximaal 3500 kg: in dit geval mag je je aanhangwagen met je auto trekken. Heb je een MTM van het samenstel tussen de 3500 kg en de 4250 kg, dan is een bijkomende rijvaardigheidsvereiste in de vorm van “code 96” noodzakelijk.
• je aanhangwagen (caravan) weegt beladen (M.T.M.) MEER dan 750 kg: in dit geval mag je je aanhangwagen (caravan) trekken op voorwaarde dat het gewicht van je beladen aanhangwagen (caravan) (M.T.M.) niet hoger is dan het leeg gewicht (Tarra) van je auto EN dat de som van deze twee gewichten NIET MEER bedraagt dan 3.500 kg. Wanneer aan ook maar één van deze elementen niet is voldaan, heb je een rijbewijs van de categorie B+E nodig.
Re: camper vervangen door caravan.
RE.gif
Wat de auto maximaal mag wegen + wat de caravan maximaal mag wegen, moet kleiner of gelijk zijn aan 3500kg.
de caravan hoeft niet minder te wegen dan de auto.
stel auto max 2200kg
dan mag de caravan volgens kenteken max 1300kg wegen om met "B" te mogen rijden.
Wat de auto maximaal mag wegen + wat de caravan maximaal mag wegen, moet kleiner of gelijk zijn aan 3500kg.
de caravan hoeft niet minder te wegen dan de auto.
stel auto max 2200kg
dan mag de caravan volgens kenteken max 1300kg wegen om met "B" te mogen rijden.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: camper vervangen door caravan.
RE.gif RE.gif
Dat is oude informatie. Ook in België geldt dat niet meer. De MTM van de caravan mag hoger zijn dan leeggewicht auto.
Edit: je moet van de auto èn de caravan de MTM (maximaal toegestane massa) weten. Zoals al eerder opgemerkt mag dat opgeteld niet hoger zijn dan 3500 kg. Dan heb je aan een B rijbewijs voldoende.
Natuurlijk mag de caravan in het echt niet zwaarder zijn dan het maximum trekgewicht van de auto.
Dat is oude informatie. Ook in België geldt dat niet meer. De MTM van de caravan mag hoger zijn dan leeggewicht auto.
Edit: je moet van de auto èn de caravan de MTM (maximaal toegestane massa) weten. Zoals al eerder opgemerkt mag dat opgeteld niet hoger zijn dan 3500 kg. Dan heb je aan een B rijbewijs voldoende.
Natuurlijk mag de caravan in het echt niet zwaarder zijn dan het maximum trekgewicht van de auto.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"
Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021
Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021
-
- Berichten: 43
- Lid geworden op: vr 6 jan 2017 21:22
Re: camper vervangen door caravan.
onderstaande komt van de Belgische overheid
http://www.goca.be/nl/p/nieuwe-reglementering-BE
en inderdaad,
er wordt geen melding gemaakt van onderling gewicht wagen - Aanhangwagen.
doel is om niet te zwaar te gaan,(Bergen) maar wel zo comfortabel mogelijk. max 1500kg
maar over dit item hoor je zoveel verschillende verhalen dat di me enorm argwanend maakt.
http://www.goca.be/nl/p/nieuwe-reglementering-BE
en inderdaad,
er wordt geen melding gemaakt van onderling gewicht wagen - Aanhangwagen.
doel is om niet te zwaar te gaan,(Bergen) maar wel zo comfortabel mogelijk. max 1500kg
maar over dit item hoor je zoveel verschillende verhalen dat di me enorm argwanend maakt.
-
- Berichten: 43
- Lid geworden op: vr 6 jan 2017 21:22
Re: camper vervangen door caravan.
over deze tafel?JaapB schreef:Je hebt al veel antwoorden.
Je opmerking over de Britse caravans klopt, zeer compleet.
Al jaren hebben de Britse caravans twee lange zitbanken die, als je de zitkussens omdraaidt, in twee bedden veranderd. Eventueel met uittrek lattenbadem verander je de bedden in één groot bed.
Het kastje tussen de banken heeft een uitschuifblad, zodat je een (onbijt) tafeltje hebt.
Verder ontbreekt de grote tafel niet, dat is een losse tafel die, ingeklapt, in een heel smal kastje staat.
Deze kan je tussen de banken zetten, maar ook gewoon in de voortent.
online heb ik hier nog niets van teruggevonden, heb jij hierover een link of afbeelding?
-
- Berichten: 2177
- Lid geworden op: ma 13 jun 2011 19:51
- Locatie: Utrechtse Heuvelrug
- Contacteer:
Re: camper vervangen door caravan.
Ga voor een E op je rijbewijs want van een te kleine caravan
ga je volgens mij spijt krijgen.
Ga ook langs diverse dealers en bekijk de caravans van diverse
maten en merkeneens van binnen.
Eric
ga je volgens mij spijt krijgen.
Ga ook langs diverse dealers en bekijk de caravans van diverse
maten en merkeneens van binnen.
Eric
Privé : toyota avensis station 2.0 automaat. (2008)
Zakelijk rijdt ik een VW ID3.
En de caravan???
Die huren wij altijd.
Zakelijk rijdt ik een VW ID3.
En de caravan???
Die huren wij altijd.
Re: camper vervangen door caravan.
We hebben zelf een Sprite Cruzer.caravanmisschien schreef:over deze tafel?JaapB schreef:Je hebt al veel antwoorden.
Je opmerking over de Britse caravans klopt, zeer compleet.
Al jaren hebben de Britse caravans twee lange zitbanken die, als je de zitkussens omdraaidt, in twee bedden veranderd. Eventueel met uittrek lattenbadem verander je de bedden in één groot bed.
Het kastje tussen de banken heeft een uitschuifblad, zodat je een (onbijt) tafeltje hebt.
Verder ontbreekt de grote tafel niet, dat is een losse tafel die, ingeklapt, in een heel smal kastje staat.
Deze kan je tussen de banken zetten, maar ook gewoon in de voortent.
online heb ik hier nog niets van teruggevonden, heb jij hierover een link of afbeelding?
Wij gebruiken het uitschuif blad van het kastje veelal als we binnen ontbijten of wat ook.
En de grote tafel zetten wij in de voortent.
Ik kan zo snel even geen plaatjes op het www vinden van de tafel of waar hij opgeborgen staat.
Maar als je op spritecaravans.nl kijkt en dan bij indelingen zie je op de plattegronden van de diverse modellen het kastje en een tafel tussen de lange zitbanken staan.
-
- Berichten: 43
- Lid geworden op: vr 6 jan 2017 21:22
Re: camper vervangen door caravan.
erichendri schreef:Ga voor een E op je rijbewijs want van een te kleine caravan
ga je volgens mij spijt krijgen.
Ga ook langs diverse dealers en bekijk de caravans van diverse
maten en merkeneens van binnen.
Eric
Ik snap je redenering m.b.t. de E Eric,
maar voorlopig wil ik hieraan geen tijd spenderen,
is eigenlijk dezelfde discussie als in de camperwereld met het C-rijbewijs.
De Messe in Düsseldorf, zal dit jaar zeker op het programma staan, voordien misschien ook enkele dealers.
-
- Berichten: 43
- Lid geworden op: vr 6 jan 2017 21:22
Re: camper vervangen door caravan.
misschien voor jullie een domme vraag,
maar wat is het echte verschil tussen een Fendt Bianco en een Saphir?
is dit puur een item van smaak?
maar wat is het echte verschil tussen een Fendt Bianco en een Saphir?
is dit puur een item van smaak?
Re: camper vervangen door caravan.
RE.gif
Hangt af van de bouwjaren. In eerste instatie was de Bianco een "instap" model. dat wat goedkoper werd aangeboden met een wat "frissere" binnen- en buitenkant met goedkopere versies van de elektrische apparaten dan de toen nog redelijk conservatief ogende "edelstenen" van Fendt. Ik heb nu de indruk dat het inderdaad meer stijlverschil is en dat er geen kwaliteitsverchil meer is zowel binnen als buiten.
Hangt af van de bouwjaren. In eerste instatie was de Bianco een "instap" model. dat wat goedkoper werd aangeboden met een wat "frissere" binnen- en buitenkant met goedkopere versies van de elektrische apparaten dan de toen nog redelijk conservatief ogende "edelstenen" van Fendt. Ik heb nu de indruk dat het inderdaad meer stijlverschil is en dat er geen kwaliteitsverchil meer is zowel binnen als buiten.
-
- Berichten: 43
- Lid geworden op: vr 6 jan 2017 21:22
Re: camper vervangen door caravan.
verschil voor een model van 2017?
een gladde buitenkant geniet mijn voorkeur, met betrekking tot poetsen, is dit terecht of maakt dit geen verschil?
een gladde buitenkant geniet mijn voorkeur, met betrekking tot poetsen, is dit terecht of maakt dit geen verschil?
Re: camper vervangen door caravan.
De allerkleinste Fendt Saphir (445 TFB) heeft al een MTM van 1500 kg. Als je auto een MTM van 2200 kg heeft zit je op 3700 kg. totaal. Denk dat je dus toch beter tijd aan rijbewijs E achter B kunt gaan spenderen.caravanmisschien schreef:erichendri schreef:Ga voor een E op je rijbewijs want van een te kleine caravan
ga je volgens mij spijt krijgen.
Ga ook langs diverse dealers en bekijk de caravans van diverse
maten en merkeneens van binnen.
Eric
Ik snap je redenering m.b.t. de E Eric,
maar voorlopig wil ik hieraan geen tijd spenderen,
is eigenlijk dezelfde discussie als in de camperwereld met het C-rijbewijs.
De Messe in Düsseldorf, zal dit jaar zeker op het programma staan, voordien misschien ook enkele dealers.
Renault Talisman Estate dCi 160 EDC Initiale + een verbrande Hobby 560 UFE Prestige (2010)
-
- Berichten: 43
- Lid geworden op: vr 6 jan 2017 21:22
Re: camper vervangen door caravan.
moet ik rekening houden met het theoretisch MTM van het trekkend voertuig? of het werkelijk?
mijn voertuig zonder bagage en personen weegt rond de 1650kg?
mijn voertuig zonder bagage en personen weegt rond de 1650kg?
Re: camper vervangen door caravan.
RE.gif
Voor het rijbewijs telt de theoretische MTM van de auto èn de caravan. Dus wat er op de kentekenpapieren staat.
Voor het rijbewijs telt de theoretische MTM van de auto èn de caravan. Dus wat er op de kentekenpapieren staat.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"
Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021
Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021
-
- Berichten: 43
- Lid geworden op: vr 6 jan 2017 21:22
Re: camper vervangen door caravan.
txs voor je reactie Daphne,
Bv de indeling en type van caravan die u heeft, is een type(indeling) en zelfs een merk wat mijn aandacht trekt.
is het realistisch om deze combinatie te rijden met mijn wagen op rijbewijs B?
of is dit onrealistisch?
Bv de indeling en type van caravan die u heeft, is een type(indeling) en zelfs een merk wat mijn aandacht trekt.
is het realistisch om deze combinatie te rijden met mijn wagen op rijbewijs B?
of is dit onrealistisch?
Re: camper vervangen door caravan.
[*verschil voor een model van 2017?
een gladde buitenkant geniet mijn voorkeur, met betrekking tot poetsen, is dit terecht of maakt dit geen verschilverschil voor een model van 2017?
]
Ik denk dat op een paar details na het grootste verschil zit in de naam en prijs die er aan hangt. Zoek de verschillen op in een brochure,- deze zijn gewoon op de site te downloaden.
Wij hebben zelf een Fendt Bianco,- maar als je voor gladde buitenbeplating wil gaan zou ik zeker geen caravan uitzoeken waarvan de wanden zijn opgebouwd als een sandwich paneel voorzien van een houten frame.
Dit gaat zich aftekenen,- zelfs in de showroom is dat dikwijls al te zien,- doet echt afbreuk aan het idee van een vlakke wand.
De meest voor de hand liggende caravan is dan een Engelse caravans waarvan er een flink aantal volgens een nieuwe productie methode,- geen hout meer verwerken in de wanden. Ik dacht dat er inmiddels ook enkele merken van hier op het continent deze methode gebruiken,- weet zo uit m'n hoofd niet welke precies.
Bedenk wel dat het fraaie van een vlakke wand ook een nadeel heeft,- het is zeer kwetsbaar voor lichte beschadigingen.
Poetsen is sowieso veel werk,- het maakt niet zoveel uit op een gebobbelde plaat of een vlakke,- zeker niet met een (hand) poets machine.
met vriendelijke groet
Jan Vijn
een gladde buitenkant geniet mijn voorkeur, met betrekking tot poetsen, is dit terecht of maakt dit geen verschilverschil voor een model van 2017?
]
Ik denk dat op een paar details na het grootste verschil zit in de naam en prijs die er aan hangt. Zoek de verschillen op in een brochure,- deze zijn gewoon op de site te downloaden.
Wij hebben zelf een Fendt Bianco,- maar als je voor gladde buitenbeplating wil gaan zou ik zeker geen caravan uitzoeken waarvan de wanden zijn opgebouwd als een sandwich paneel voorzien van een houten frame.
Dit gaat zich aftekenen,- zelfs in de showroom is dat dikwijls al te zien,- doet echt afbreuk aan het idee van een vlakke wand.
De meest voor de hand liggende caravan is dan een Engelse caravans waarvan er een flink aantal volgens een nieuwe productie methode,- geen hout meer verwerken in de wanden. Ik dacht dat er inmiddels ook enkele merken van hier op het continent deze methode gebruiken,- weet zo uit m'n hoofd niet welke precies.
Bedenk wel dat het fraaie van een vlakke wand ook een nadeel heeft,- het is zeer kwetsbaar voor lichte beschadigingen.
Poetsen is sowieso veel werk,- het maakt niet zoveel uit op een gebobbelde plaat of een vlakke,- zeker niet met een (hand) poets machine.
met vriendelijke groet
Jan Vijn
-
- Berichten: 43
- Lid geworden op: vr 6 jan 2017 21:22
Re: camper vervangen door caravan.
oeps,
ze lopen blijkbaar achter in de caravan wereld?
bij de campers moet je nog flink zoeken naar een model met hout in de wanden en/of de bodem?
Dus inderdaad een punt waar ik op ga letten, ik wil zeker géén hout in mijn wanden!!!!
Is er bij een caravan ook een verplichte jaarlijkse vocht controle, wil je rekenen op een garantie tussenkomst indien er zich een probleem voordoet?
ze lopen blijkbaar achter in de caravan wereld?
bij de campers moet je nog flink zoeken naar een model met hout in de wanden en/of de bodem?
Dus inderdaad een punt waar ik op ga letten, ik wil zeker géén hout in mijn wanden!!!!
Is er bij een caravan ook een verplichte jaarlijkse vocht controle, wil je rekenen op een garantie tussenkomst indien er zich een probleem voordoet?
Re: camper vervangen door caravan.
Dat is niet realistisch om onze caravan met een B rijbewijs te willen. De MTM van onze caravan is 1700 kg. Daar heb je een gewichtige trekauto voor nodig om comfortabel te kunnen trekken.caravanmisschien schreef:txs voor je reactie Daphne,
Bv de indeling en type van caravan die u heeft, is een type(indeling) en zelfs een merk wat mijn aandacht trekt.
is het realistisch om deze combinatie te rijden met mijn wagen op rijbewijs B?
of is dit onrealistisch?
Omdat je ook op wintersport wil is een lekkere ruime caravan aan te raden. Wij gaan ook met de caravan naar de sneeuw en hebben ook de luxe van vloerverwarming. Geen moeten, maar wij hadden dit al bij onze vorige caravan en wilden dit per se weer bij onze nieuwe caravan.
Daarnaast is een ruim laadvermogen en een mover geen overbodige luxe. De accu kan dan meteen ook bruikbaar worden gemaakt als boordaccu voor noodgevallen.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"
Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021
Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021
Re: camper vervangen door caravan.
RE.gif
De nieuwe generatie Sprite hebben ook in de vloer geen hout meer verwerkt.
10 jaar garantie, maar dan wel elk jaar controlebeurt en om het jaar een vochtmeting.
De nieuwe generatie Sprite hebben ook in de vloer geen hout meer verwerkt.
10 jaar garantie, maar dan wel elk jaar controlebeurt en om het jaar een vochtmeting.