Trigano Silver (hefdak caravans) ervaringen?

hen&mar

Trigano Silver (hefdak caravans) ervaringen?

Bericht door hen&mar » di 10 mar 2009 10:39

Wij zijn al een tijdje op zoek naar een compacte caravan (ca 2.0 m breed) met hefdak. De keus daarin is natuurlijk niet zo groot. Hebben diverse dealers afgestruind om alle Eriba Touring modellen te bekijken en ook een keer een Eriba Triton gehuurd om uit te proberen. Dat beviel ons (ondanks de populariteit, constructie en mooie afwerking van de Eriba's) helemaal niet. Met name de lage instap en de krappe toiletruimte waren een voortdurende bron van ergernis. Nu ontdekten wij vorige week de Trigano Silver. Is in verschillende modellen te verkrijgen. Wij hebben de 420 gezien. Instap geen probleem. Ruime toiletruimte en lijkt qua indeling ook optisch groter dan de Eriba's (door de indeling en ws. doordat de wanden wat rechter zijn). Het is dus wel degelijk mogelijk om in een hefdakcaravan enig gevoel van ruimte te creëren. Zijn er ook mensen die ervaringen hebben met deze caravans? (Zijn ws. hetzelfde als de vroegere Rapido?) Wat zijn de plus- en minpunten?

Dirk en Annemarie

Bericht door Dirk en Annemarie » di 10 mar 2009 11:23

Is de eriba feeling geen optie of de eriba future ?

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18312
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Bericht door deusjevo » di 10 mar 2009 11:39

Kende je deze site al:
http://www.hefdak.ddaktief.nl/

Pluspunten wat mij betreft:

-waarschijnlijk tolvrij over de Franse peage (indien 2.00 meter of minder hoog)
-prima rijgedrag ivm geringe hoogte
-stalling in eigen garage vaak mogelijk

Minpunten:
-vaak minder bagageruimte ivm kleinere bovenkastjes
-kort bed (185 lang?) ivm geringe breedte

Kip Kompakt geen optie trouwens?
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of Ford Focus 1.5 ST 182pk (Magnetic Grey)met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

linda
Berichten: 64
Lid geworden op: di 21 okt 2014 12:23

Re: Trigano Silver (hefdak caravans) ervaringen?

Bericht door linda » do 23 okt 2014 19:13

Wij hebben 15 jaar een kip kompakt gehad en zijn nu over gegaan op een trigano zilver 420. Alles is net wat ruimer en een vast bed vinden wij heerlijk.

Diny
Berichten: 3883
Lid geworden op: di 10 jul 2012 21:14
Locatie: Veenendaal

Re: Trigano Silver (hefdak caravans) ervaringen?

Bericht door Diny » do 23 okt 2014 20:53

We hebben in totaal met 4 hefdak caravans gereden.
De laatste was een Hymer Feeling. Er zijn verschillende modellen en ze zijn redelijk hoog. Je kunt er in staan zonder het hefdak op te moeten zetten als je niet al te lang bent, wat onderweg een voordeel is als je even een stop inlast. De toiletruimte is erg krap bemeten.
De kastruimte valt mee. Hij zal niet in een gewone garage passen maar wel onder de meeste carports, mits je het dak niet heft.
Hij volgde probleemloos achter de auto.

De voorlaatste was een Rapido. De treinzit moest omgebouwd tot 2 persoons lengtebed. De toiletruimte was verrassend ruim.
Er was voor ons voldoende kastruimte. Nadeel is wel, dat je er niet rechtop in kan staan zonder het hefdak op te zetten. Groot voordeel is, dat de wanden van het hefdak niet van tentdoek zijn, wat geluidsisolerend werkt.
Deze caravan kon onder de carport met het dak omhoog. Of hij in de garage zou passen heb ik nooit geprobeerd.
Op de Franse wegen hoeft er geen tol betaald te worden.
Je merkt amper dat hij achter de auto zit.

De Eriba Puck die we daarvoor hadden kon wel in de garage.

De Trigano is inderdaad de opvolger van de Rapido. Helaas heeft de fabriek destijds weinig gedaan met de technische kennis die opgedaan was bij de Rapido, zodat de Trigano in het begin veel kinderziektes moest overwinnen.

Je ziet de Trigano niet veel, maar eigenlijk geldt dat voor alle hefdak caravans.

wolf
Berichten: 1647
Lid geworden op: vr 11 nov 2011 22:35
Locatie: bij Father Damien

Re:

Bericht door wolf » do 23 okt 2014 21:22

deusjevo schreef:Kende je deze site al:
http://www.hefdak.ddaktief.nl/
site not found :(
Rapido Golf 380 1993 met deur links;
Eberspacher verwarming.

wolf
Berichten: 1647
Lid geworden op: vr 11 nov 2011 22:35
Locatie: bij Father Damien

Re: Trigano Silver (hefdak caravans) ervaringen?

Bericht door wolf » do 23 okt 2014 21:25

ik vind: als je een caravan met hefdak koopt, neem er dan eentje die niet hoger dan 2m is (met hefdak omlaag): bespaart je veel geld als je veel naar Frankrijk op vakantie gaat.
Rapido Golf 380 1993 met deur links;
Eberspacher verwarming.

Gebruikersavatar
Nimma
Berichten: 7816
Lid geworden op: zo 1 mei 2005 12:54
Locatie: Old city, young vibe

Re: Trigano Silver (hefdak caravans) ervaringen?

Bericht door Nimma » do 23 okt 2014 21:58

Rij nu met mijn 1,92m zo'n 17 jaar rond met een Touring. Bij het instappen 2 keer mijn kop gestoten en daarna nooit meer. Net een ezel :lol:
Toyota RAV4 CVT Executive 2010 & Knaus Silver Selection 450FU 2016 🇺🇦

Gebruikersavatar
Dutchdrummer
Berichten: 1255
Lid geworden op: do 27 okt 2005 14:03
Locatie: NBr NL

Re: Re:

Bericht door Dutchdrummer » do 23 okt 2014 22:29

wolf schreef:site not found :(
Bericht (en link) stamt van maart 2009.............................. whistle.gif
Don't count the days.
Make the days count.

Afbeelding

wolf
Berichten: 1647
Lid geworden op: vr 11 nov 2011 22:35
Locatie: bij Father Damien

Re: Trigano Silver (hefdak caravans) ervaringen?

Bericht door wolf » do 23 okt 2014 23:05

RE.gif oei, dat is meer dan een oude koe.
Rapido Golf 380 1993 met deur links;
Eberspacher verwarming.

Gebruikersavatar
Dutchdrummer
Berichten: 1255
Lid geworden op: do 27 okt 2005 14:03
Locatie: NBr NL

Re: Trigano Silver (hefdak caravans) ervaringen?

Bericht door Dutchdrummer » do 23 okt 2014 23:08

:lol: :lol: :lol: thumbup.gif
Don't count the days.
Make the days count.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Nimma
Berichten: 7816
Lid geworden op: zo 1 mei 2005 12:54
Locatie: Old city, young vibe

Re: Trigano Silver (hefdak caravans) ervaringen?

Bericht door Nimma » zo 26 jul 2015 12:04

Sinds gisteren gaan we verder met een Trigano Silver 420 CP Plancha Grill; nu al helemaal tevreden; het eerste vreemde wat ik vanmorgen ontdekte: er zit geen verwarming in. Dat had ik van zo'n complete caravan niet verwacht; na 17 jaar Touring mét verwarming ga ik het niet echt missen hoor; de verwarming ging sporadisch aan in het voor- naseizoen; en dan maar een minuut of 2 op stand 3 en dan verder op de waakvlam; het was steeds zo warm; alleen voor de wintersport dus ongeschikt die we nu hebben scratch.gif maar daar doen wij toch niet aan mee :lol:
Toyota RAV4 CVT Executive 2010 & Knaus Silver Selection 450FU 2016 🇺🇦

HanK
Berichten: 793
Lid geworden op: vr 27 jan 2012 19:19
Locatie: Einde A9

Re: Trigano Silver (hefdak caravans) ervaringen?

Bericht door HanK » zo 26 jul 2015 12:13

RE.gif
Ik heb 2 verwarmingsmatten van 100x40 cm. Deze achter elkaar op de vloer.
Daarbij nog een klein olie/radiator kacheltje, deze maakt geen geluid en kan dus gewoon aanblijven indien nodig. Dit is voldoende gebleken om met een frisse nacht het toch aangenaam te hebben.
Zeker als er dus geen kou van de vloer komt.
Renault Kangoo II 1.2 TCe en Trigano Silver 310 TDL

hansgreet
Berichten: 2
Lid geworden op: wo 8 jul 2015 14:44

Re: Trigano Silver (hefdak caravans) ervaringen?

Bericht door hansgreet » zo 26 jul 2015 12:34

mensen moeten eerst na denken waar voor en hoe je een caravan wilt gebruiken ,wij zelf hebben een hobby 495 gehad veel wind vang veel benzine gebruik, tol betalen enz,nu hebben wij een kleindere auto rapido caravan
2 personen mindere brandstof laag benzine verbruik geen tol ,laag in stap op rij blokken kopen een tandje hoger geen last meer van lage in stap ,voor delen en nadelen ,ook rapido caravans hefdak zijn geen beteren gemaakt met hef dak zij kanten van hard matriaal, dus geen stoffen zij kanten ,weg ligging optimaal goed ,kijk maar wat ze durven te vragen voor een rapido of trigano en ze verkopen ze ook voor de prijs ,maar wat doe je op een camping je vermaak je buiten en voor de caravan ,meestal gebruik in de caravan voor teslapen ,mensen moeten niet zo kieskeurig zijn werkt alleen maar tegen je . scratch.gif zwaaien.gif

Diny
Berichten: 3883
Lid geworden op: di 10 jul 2012 21:14
Locatie: Veenendaal

Re: Trigano Silver (hefdak caravans) ervaringen?

Bericht door Diny » zo 26 jul 2015 19:28

RE.gif
Hansgreet, het is geen wonder dat die Rapido's en Trigano's zo prijzig blijven. Ten eerste horen hefdakcaravans niet tot de favorieten, waardoor dealers ze niet graag inruilen. Ten tweede houdt de grootste importeur van de Trigano de prijzen op zijn niveau, door veel ingeruilde van de dealers te kopen.
Ik zou zo twee dealers kunnen noemen die eerst bedoelde importeur bellen alvorens een inruilprijs te noemen. Ze doen daar ook niet moeilijk over om het te vertellen.
Verder denk ik dat zowat iedereen speurt naar wat het beste past. En dat is per kampeerder verschillend.

Jakkemeier,
Niet dat je de verkoper van je caravan iets kunt verwijten, maar het is wel vreemd dat de kachel niet als optiee genoemd is. Wel is het zo dat de standaardverwarming best veel ruimte inneemt naar verhouding. En hefdakcaravans missen toch een stukje ruimte bij de bovenkasten. Ik zou liever een apart kacheltje en een mat hebben.
De tip van de verwarmingsmat is een goede, evenals het kacheltje. Je nieuwe aanwinst is niet echt een mini en dan is bij kille dagen verwarming heerlijk.

hansgreet
Berichten: 2
Lid geworden op: wo 8 jul 2015 14:44

Re: Trigano Silver (hefdak caravans) ervaringen?

Bericht door hansgreet » ma 27 jul 2015 10:10

ik begrijp best alle argementen van caravan rijders maar aan elke caravan hoe duur ook mankeert wel wat ,maar alle waar naar zijn geld ,je weet dat hefdak caravans minder ruimte hebben dan grote hobby daar moet je dan maar aan passen ,ik kom ook op campings en mensen zitten allemaal buiten oke ik begrijp als het slecht weer is ,maar die overweging maak je zelf en ben tevreden met wat je heb ,ik zelf kom ook van groot spul naar de helft minder ,maar die over weging heb ik zelf gemaakt en over nagedacht ,ook omreden wij zijn met z,n tween dus niet zoveel meer nodig ,maar het scheelt mijn veel brandstof en tol ik heb geen kachel vast in de caravan wel klein los ding ,maar ik denk dat vele wel erg matrialistis zijn ,maar goed ik ben geen 18 meer en heel veel megemaakt ook in campeer wereld, ik ben 74 jaar niet zurren maar poetsen zeggen ze hier!!!!

HanK
Berichten: 793
Lid geworden op: vr 27 jan 2012 19:19
Locatie: Einde A9

Re: Trigano Silver (hefdak caravans) ervaringen?

Bericht door HanK » ma 27 jul 2015 10:31

RE.gif
Mijn overweging een Trigano Silver te kopen komt uit het feit dat 35 jaar geleden mijn toenmalige caravan
achter de auto omwaaide. Daarna overgestapt op kampeerbussen. Het gevoel van veel wind blijft toch in je hoofd zitten! Met de bussen daar wat minder last van gehad. 3 jaar geleden toch maar weer een caravan gekocht, een Trigano dus. Niet dat ik met , zoals er pas was in Spanje en Frankrijk , de tramontana en mistral, ga rijden, maar toch wat minder van dat gevoel als het iets waait.
De Trigano is misschien in aanschaf wat duurder maar mij ging het meer om het gevoel.
Daarbij zijn de uitklapwandjes niet van tentdoek.
Frappant vindt ik dat ik ze in Frankrijk vrijwel niet zie op campings.
Renault Kangoo II 1.2 TCe en Trigano Silver 310 TDL

Gebruikersavatar
Nimma
Berichten: 7816
Lid geworden op: zo 1 mei 2005 12:54
Locatie: Old city, young vibe

Re: Trigano Silver (hefdak caravans) ervaringen?

Bericht door Nimma » ma 27 jul 2015 11:06

hansgreet schreef:mensen moeten eerst na denken waar voor en hoe je een caravan wilt gebruiken ,wij zelf hebben een hobby 495 gehad veel wind vang veel benzine gebruik, tol betalen enz,nu hebben wij een kleindere auto rapido caravan
2 personen mindere brandstof laag benzine verbruik geen tol ,laag in stap op rij blokken kopen een tandje hoger geen last meer van lage in stap ,voor delen en nadelen ,ook rapido caravans hefdak zijn geen beteren gemaakt met hef dak zij kanten van hard matriaal, dus geen stoffen zij kanten ,weg ligging optimaal goed ,kijk maar wat ze durven te vragen voor een rapido of trigano en ze verkopen ze ook voor de prijs ,maar wat doe je op een camping je vermaak je buiten en voor de caravan ,meestal gebruik in de caravan voor teslapen ,mensen moeten niet zo kieskeurig zijn werkt alleen maar tegen je . scratch.gif zwaaien.gif
HansGreet, ik schrijf dat ik helemaal tevreden ben. Waarom ben je zo aan het mopperen weenie.gif
Toyota RAV4 CVT Executive 2010 & Knaus Silver Selection 450FU 2016 🇺🇦

linda
Berichten: 64
Lid geworden op: di 21 okt 2014 12:23

Re: Trigano Silver (hefdak caravans) ervaringen?

Bericht door linda » ma 27 jul 2015 12:58

wij hebben gekozen voor een los kacheltje en een elektrisch vloermatje. heerlijk.

Gebruikersavatar
Nimma
Berichten: 7816
Lid geworden op: zo 1 mei 2005 12:54
Locatie: Old city, young vibe

Re: Trigano Silver (hefdak caravans) ervaringen?

Bericht door Nimma » ma 27 jul 2015 19:52

Nordelettronica-NE-213-Battery-Charger

Deze lader aangetroffen in mijn Trigano Silver 420CP; hoe kan ik hierop zien of er geladen wordt, en wanneer ie vol zit en gaat druppelen?
Toyota RAV4 CVT Executive 2010 & Knaus Silver Selection 450FU 2016 🇺🇦

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23442
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Trigano Silver (hefdak caravans) ervaringen?

Bericht door PD » ma 27 jul 2015 22:22

Naast ons hier op de camping staat een Trigano Silver 310 met een tweetal obese engelsen erin..... Ik begrijp van mezelf dat ik het niet snap awhoea.gif Ik geloof echt in de voordelen van zo'n mini caravan maar dan moet het postuur van de bewoners wel overeenkomstig zijn knipoog.gif

De cabrio die dit hutje trekt, vind ik wel aantrekkelijk thumbup.gif Misschien morgen ff een plaatje schieten...
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

HanK
Berichten: 793
Lid geworden op: vr 27 jan 2012 19:19
Locatie: Einde A9

Re: Trigano Silver (hefdak caravans) ervaringen?

Bericht door HanK » di 28 jul 2015 07:59

Jakkemeiner schreef:Nordelettronica-NE-213-Battery-Charger

Deze lader aangetroffen in mijn Trigano Silver 420CP; hoe kan ik hierop zien of er geladen wordt, en wanneer ie vol zit en gaat druppelen?
Geen idee, tijdens mijn eerste reis ermee begaf hij het. Alles uit. Noodvoedingen moeten kopen in Frankrijk. Via de garantie 2 LBC 512 acculaders bedongen en deze als voedingen ingesteld.
Tevens een kastje met de benodigde zekeringen gebouwd.

De noodvoedingen en een LBC lader voor mijn mover accu.( toen nog die zware 105 Ah)
Nu zit er een Sensell in.

In de beschrijving van de NE213 is dat niet te zien. Vandaar dat ik toen al een LBC512 daarop dezet heb.
Nu een bij de Sensell geleverde acculader erbij.
Bijlagen
image.jpg
image.jpg
image.jpg
Renault Kangoo II 1.2 TCe en Trigano Silver 310 TDL

Gebruikersavatar
Nimma
Berichten: 7816
Lid geworden op: zo 1 mei 2005 12:54
Locatie: Old city, young vibe

Re: Trigano Silver (hefdak caravans) ervaringen?

Bericht door Nimma » di 28 jul 2015 22:02

Dat ziet er druk uit daar.
In mijn caravan, itt de vorige waar de accu uitsluitend de mover diende, kan ik de verlichting, koelkast en kranen gebruiken terwijl is niet electrisch aan de auto is gekoppeld noch "aan de paal staat" cq 230volt aangesloten is.
Ik vraag me dus af of ik de caravan zo op stal kan zetten en maanden later weer moverend eruit. Dat kon nl wel met mijn Troll als ik rode snelklem van de accu los zette.
Wat moet ik nu in de nieuwe situatie doen om de accu los te koppen? Die snelkoppelingen is geen ruimte voor, de accu zit aan de bovenkant strak tegen de bovenkant van de daarvoor bestemde en alleen van buitenaf via een luik bereikbare bak.
Toyota RAV4 CVT Executive 2010 & Knaus Silver Selection 450FU 2016 🇺🇦

Stef
Berichten: 1139
Lid geworden op: di 17 feb 2015 22:13
Contacteer:

Re: Trigano Silver (hefdak caravans) ervaringen?

Bericht door Stef » di 28 jul 2015 23:20

In de pluskabel van de accu een hoofdschakelaar met rode sleutel inbouwen , zoals ook op de foto van Hank te zien is.
Door de sleutel om te draaien en te verwijderen verbreek je de stroomkabel , wat hetzelfde is als de accuklemmen verwijderen.

Mvg
Stef
Eens een " Scandinavier" , altijd een " Scandinavier"

Gebruikersavatar
Nimma
Berichten: 7816
Lid geworden op: zo 1 mei 2005 12:54
Locatie: Old city, young vibe

Re: Trigano Silver (hefdak caravans) ervaringen?

Bericht door Nimma » di 28 jul 2015 23:24

Hmm, die sleutel zit erin Stef. Die is me verteld moet ik alleen erin steken en omdraaien als ik de mover wil gebruiken. Hij ligt nu in het keukenlaatje maar nog steeds kan de verlichting etc aan. De accu is dus nog niet van alles losgekoppeld.
Ik vind naast de eerder genoemde Nordellectronica NE213 ook een Nordellectronica 143-RM. Googelend lijkt me de eerste een omvormer en de tweede is mogelijk de lader. Morgen wordt ik gebeld door de verkoper. Ben benieuwd wat hij te melden heeft.
Toyota RAV4 CVT Executive 2010 & Knaus Silver Selection 450FU 2016 🇺🇦

Plaats reactie

Terug naar “Overige merken”