Ervaringen met Elddis Gulfstream

Plaats reactie
Anne Marten

Ervaringen met Elddis Gulfstream

Bericht door Anne Marten » zo 30 dec 2007 14:50

Ik ben sinds kort in het bezit van een 2e hands Elddis Gulfstream(1998) en ben benieuwd naar ervaringen, tips en alle wetenswaardigheden omtrent dit merk en type. Alles waar ik mijn voordeel mee kan doen als aankomend caravanner zijn welkom. Vast bedankt voor de reacties.

gastjw

Bericht door gastjw » zo 30 dec 2007 15:25

Hoi Anne.
Het is altijd de vraag hoe beginnend een beginner is.
Lees ik het goed dat je alles over het caravannen al weet en slechts benieuwd bent naar de Elddis?
Dan heb ik minder te melden dan het speciale draadje dat eldis (zo spelt hij dat :( ) opende. viewtopic.php?t=2310
En anders vind je misschien nog wat op het caravanhandboek.nl.

Anne Marten

Bericht door Anne Marten » zo 30 dec 2007 15:52

Beste Jasper,

Ik ben een aankomend caravanner in de zuiverste zin van het woord, altijd gekampeerd (tent, vouwwagen)maar nooit met een caravan. Omdat ieder merk zijn merkeigen wetenswaardigheden heeft heb ik deze vraag op het forum gezet. Ik hoop op deze manier van een ander zijn ervaring gebruik te kunnen maken.
Ps. Op de caravan staat toch echt Elddis of het moet een fabricagefout zijn :wink:

gastjw

Bericht door gastjw » zo 30 dec 2007 16:14

Anne, je hebt het perfect geformuleerd.
Maar ik ook, dacht ik. Want die gebruiker spelt zijn gebruikersnaam zo. :razz:
Maar ik hoop dat ik je een beetje op het goede spoor gezet heb. Een heel draadje over de Elddis.
Je kunt het woord ook invoeren in Zoeken en zien wat er van komt... :idea:

En voor het geval je het nog niet kende, het caravanhandboek.nl kan ik je ten zeerste aanbevelen voor de algemene informatie. Daar schiet een forum ernstig tekort. Er zijn toch nog wel eens dingetjes die je even na wil slaan. Ook op vakantie.
Poog dan een wat oudere versie te vinden. Zoals Caravanhandboek uitg. ANWB/Kluwer (1e druk 1987, 2e druk 1991) De electronische versie is dacht ik vanuit de 3e druk, en later steeds aangepast. Latere versies (1e druk 2002) zijn het hebben niet waard; daarin staat alleen maar wat je al weet. (mag ik hopen :) )
Laatst gewijzigd door gastjw op zo 30 dec 2007 16:42, 1 keer totaal gewijzigd.

B. Jacobs

Bericht door B. Jacobs » zo 30 dec 2007 16:38

Hallo Anne,

Ik ben ook sinds kort in het bezit van een Elddis.
Heb een Typhoon ex 300 van bouwjaar 97/98 gekocht.

Deze caravans zijn erg ruimtelijk van binnen, wat ik zelf als erg prettig ervaar.
Daardoor zijn de kastjes wel aan de krappe kant, dat neem ik dan voor lief.
Het is een zeer luxe caravan naar de maatstaven van dat bouwjaar.
Enig nadeel vind ik zelf de ouderwetse motieven op de bekleding en de gordijnen. Denk erover om de caravan te 'herstofferen' .

De caravan beschikt zelfs over een douche ruimte. Alleen is de afwerking niet echt waterproof krijg ik de indruk. Misschien heeft iemand tips om hier wat aan te doen (??) en kan de douche dan in noodgevallen (bv overnachten onderweg) tóch kort gebruikt worden om eventjes af te spoelen.

Verder ben ik voornemens de ringverwarming (kan zowel op gas als ook op electra gebruikt worden) uit te breiden met een of 2 extra luchtroosters.
In het woon/slaap gedeelte zijn er maar 2 aangebracht, welke ook nog eens helemaal onder het bed verstopt zitten zodra de banken als bed worden ingericht. Niet echt efficient dus..

De dissel is een stuk korter dan bij mijn vorige caravan, in het begin was dat wel een beetje 'vreemd' rijden. De bewegingen van de caravan worden daardoor eerder aan de auto 'doorgegeven' (zijwind etc.)
Gisteren een stabilisator gekocht, hopelijk levert dat aangename rij eigenschappen op.

Verder een prima 2e hands caravan, voor relatief weinig geld.

Anne Marten

Bericht door Anne Marten » zo 30 dec 2007 18:01

Japer bedankt voor je tip, ik heb even gekeken en inderdaad er staan veel praktische handreikingen in het Handboek.
Aan Jacobs heb ik een paar vragen, heeft hij de banken wel eens als 1 persoonsbed gebruikt en hoe beviel dat. Gebruikt hij het accusysteem en wat zijn de ervaringen. En als laatste vraag, werkt de verwarming goed op elektriciteit. Vast bedankt voor de reacties.

B. Jacobs

Bericht door B. Jacobs » zo 30 dec 2007 19:13

Hallo Anne,

Het bed heb ik nog niet als eenpersoonsbed gebruikt, dus daarover kan ik niet veel vertellen.
Wél zijn de kussens met binnenvering erg comfortabel.
De accu gebruik ik niet erg intensief, kamperen meestal op campings waar stroom voorhanden is. Slechts enkele keer 'los van de paal' kamperen.

Accu in winter uit caravan halen en thuis aan een zgn druppellader koppelen verlengt de levensduur van de accu aanzienlijk.

De ringverwarming voldoet prima op stroom, recentelijk bij een buitentemperatuur van rond het vriespunt werd een behaagelijke binnentemperatuur bereikt.
In de hoogste strand gebruikt deze verwarming 8 ampère, in de lage stand ca 3 a 4 amp.
Het hangt dus van de stroomvoorziening op een camping af hoe je de verwarming kan gebruiken.
Een optie is om eerst op gas te stoken tot de gewenste temperatuur, daarna overschakelen op elektr. verwarming op de lage stand. Bij niet al te lage buitentemperaturen houdt de verwarming de temperatuur in de caravan dan wel op peil.

Ook de boiler kan zowel op elektra als op gas gebruikt worden. Zelfs op beiden tegelijk. De opwarmtijd is dan slechts ca 15 minuten voor 10 ltr warm water

Plaats reactie

Terug naar “Overige merken”