Eifelland Holiday 415TM 2003

Plaats reactie
PietR

Eifelland Holiday 415TM 2003

Bericht door PietR » ma 16 apr 2007 22:58

Wij zijn sinds deze week de trotse bezitters van een Eifelland Holiday Special 415 TM (een hele mond vol).

Natuurlijk had ik beter eerst informatie kunnen vragen en pas daarna de caravan moeten kopen, maar we hebben een goed gevoel bij onze aankoop. Die is mede gebaseerd op de tip van een vriend van mij die tot vorig jaar ook een Eifelland had (op de terugreis van een vakantie in Duitsland heeft een vrachtwagen er twee caravans van gemaakt). Hij is tevreden over dit merk (toch heeft hij nu een andere gekocht, een Eriba, maar dit terzijde).

Mijn concrete vragen:

Hoe moet ik Eifelland in het algemeen en deze Holiday Special 415 TM in het bijzonder plaatsen?
Kan iemand mij iets vertellen over de kwaliteit?
Is het echt dezelfde caravan als een Knaus Südwind?

Alvast bedankt voor jullie reacties.

Volvodriver

Bericht door Volvodriver » di 17 apr 2007 10:26

Nee, het is niet dezelfde caravan als ee Knaus Sudwind.
Wel is het een zustermerk. Met voor zover ik geïnformeerd ben hetzelfde onderstel en dezelfde kwaliteit inbouwspul. Maar opbouw en materiaalsoorten zijn anders.
Waar de verschillen precies inzitten weet ik niet meer. Maar dat vertelde de Knaus dealer mij. (Toen wij ons oriënteerden op een eventuele andere caravan. )

Vergelijk het met Home Car en Chateau.

PietR

Bericht door PietR » di 17 apr 2007 12:01

Volvodriver schreef:Vergelijk het met Home Car en Chateau.
Bedankt voor je antwoord.

Zijn Home-Car en Chateau ook zustermerken?

Weet je iets over de kwaliteit van een Eifelland?

Gebruikersavatar
Diesel
Erelid
Berichten: 1996
Lid geworden op: do 9 jun 2005 21:01
Locatie: Nederland

Bericht door Diesel » di 17 apr 2007 12:54

Ik heb ook een Eifelland een 460 tu, maar ik heb niets aan te merken op de kwaliteit hoor, de kwaliteit schijnt wel iets minder te zijn dan een knaus, maar ik heb nog niets kunnen ontdekken.
De planken die gebruikt zijn zijn iets dunner dan bij een knaus de kussens iets minder enz enz.
Maar minder betekend niet minder goed.

Volvodriver

Bericht door Volvodriver » di 17 apr 2007 13:22

pietr schreef:Bedankt voor je antwoord.

Zijn Home-Car en Chateau ook zustermerken?

Weet je iets over de kwaliteit van een Eifelland?
Graag gedaan.
Ja Chateau en Home Car zijn zustermerken. Onderdeel van de Tirusgroep die ook bijvoorbeeld Beyerland/Delta en Avento/Kip maakt en levert.

En voor het antwoord op je tweede vraag:
Zie antwoord Diesel.

PietR

Bericht door PietR » di 17 apr 2007 16:38

diesel schreef:Ik heb ook een Eifelland een 460 tu, maar ik heb niets aan te merken op de kwaliteit hoor, de kwaliteit schijnt wel iets minder te zijn dan een knaus, maar ik heb nog niets kunnen ontdekken.
De planken die gebruikt zijn zijn iets dunner dan bij een knaus de kussens iets minder enz enz.
Maar minder betekend niet minder goed.
Dank je!

Voor een paar keer per jaar vakantie moet het goed genoeg zijn. Linberg (Eifelland dealer in Hulten bij Tilburg) vertelde dat hij stopte met het dealerschap omdat hij er te weinig van verkocht. Er zou te weinig prijsverschil zijn met zijn andere merk (Hobby).

Dunnere planken maakt me niet zoveel uit, zolang ze niet krom trekken. Mindere kussens kunnen in het ergste geval vervangen worden. Ik begrijp dat het chassis (Al-Ko) wel hetzelfde is als bij de duurdere "kwaliteitscaravans".

Gebruikersavatar
Diesel
Erelid
Berichten: 1996
Lid geworden op: do 9 jun 2005 21:01
Locatie: Nederland

Bericht door Diesel » di 17 apr 2007 16:51

Ja hoor dat is allemaal het zelfde, daar kunnen ze ook niet op bezuinigen dan zou het afbreuk zijn op de veiligheid en dat kunnen ze zich niet permiteren, ik ben er echt super tevreden over hoor helemaal niets te klagen, en de kusssens nou ik zit en slaap hier geweldig op.

PietR

Bericht door PietR » di 17 apr 2007 16:55

diesel schreef:Ja hoor dat is allemaal het zelfde, daar kunnen ze ook niet op bezuinigen dan zou het afbreuk zijn op de veiligheid en dat kunnen ze zich niet permiteren, ik ben er echt super tevreden over hoor helemaal niets te klagen, en de kusssens nou ik zit en slaap hier geweldig op.
Wederom bedankt voor de snelle reactie diesel.

Gezien het aantal posts dat jij hier hebt geplaatst, kan het best zijn dat ik je nog wel eens wat te vragen heb, dit is mijn eerste caravan sinds 11 jaar. Ik zal eens kijken binnenkort of ik het nog niet verleerd ben :D. De afgelopen jaren hebben we steeds een (sta)caravan, een huisje of een tent gehuurd. Elk jaar maakten we de afweging om een caravan te kopen en dit jaar is het dus gebeurd.

Swift

Bericht door Swift » di 17 apr 2007 20:32

Ik meen te weten dat Eifelland bij de top scoorde aangaande dichtheid en alg.tevredenheid

Gebruikersavatar
MarcoR
Berichten: 104
Lid geworden op: vr 2 mar 2007 22:53
Locatie: Dieren, Gelderland

Bericht door MarcoR » di 17 apr 2007 20:56

Eiffelland is volgens mij ook een goede caravan. De laatste jaren zijn de meeste caravans natuurlijk ook steeds beter geworden. Verder ben ik vooral van mening dat het er vanaf hangt hoe de gebruiker met de caravan omgaat. Als je er normaal mee omgaat kan een caravan zonder problemen 10-tallen jaren oud worden. Ook is het natuurlijk afhankelijk of er maanden in gewoont wordt of dat er een paar weken per jaar in gekampeerd wordt.
Onze vorige caravan was een Avento (uit 1979) die de 25 jaar passeerde en er nog steeds netjes uitzag. Zo hebben mijn opa en oma nog steeds een Hobby uit 1975 waar niets aan mankeerd (helaas is Hobby tegenwoordig minder qua kwaliteit vind ik)
Ook ik heb wel eens een vrijwel nieuwe Tabbert gezien die verhuurd is geweest, maar door de gebruikers gewoon vreselijk behandeld waardoor er veel schade was aan de binnenzijde. Dit heeft dus niets met kwaliteit te maken maar met het gebruik ervan. (o.a. een gat van ruim 15 cm in een nachtkastje)
Voor de Eifelland ben ik niet bang, die gaat waarschijnlijk vele jaren mee!!

Gefeliciteerd overigens met de aanschaf en veel kampeerplezier ermee :D

Vr.gr., Marco
Tabbert Comtesse 530 1993 + Volvo V70 3.2 2009

JohnDoe

Bericht door JohnDoe » di 17 apr 2007 21:21

Pietr, Allereerst gefeliciteerd met de aanschaf
Als hij hetzelfde van kwaliteit is dan de home-car zou ik er niet bang voor zijn dat het een slechte caravan is (ik ben natuurlijk wel bevoordeeld :lol: :lol: )
De dealer die u noemt is een zeer goede dus die verkopen u geen halve rotzooi (ik ken de eigenaar en weet dat de mindere caravans allemaal in de export gaan)

in ieder geval veel vacantie plezier

Gebruikersavatar
JanW
Berichten: 905
Lid geworden op: wo 30 jun 2004 23:04
Locatie: Wijk bij Duurstede

RE: Eifelland

Bericht door JanW » di 17 apr 2007 21:44

Het grootste verschil tussen Knaus (zowel de Duitse Südwind/Azur/Eurostar-serie als de Portugese 'Sport') en Eifelland zit hem in de prijs: laatstgenoemde komt uit de Hongaarse Knaus-vestiging en wordt daar tegen de Hongaarse lonen in elkaar gezet.

Verder werd (wordt?) er gebruik gemaakt van de "oude" mallen van Knaus en is de uitrusting minder veelomvattend. Tevens is deze meer 'trendvolgend' dan 'trentsettend: ontwikkelingen van Knaus anno 2007 zie je een paar jaar later terug bij Eifelland. Op zich is daar natuurlijk niets mis mee.....

Qua kwaliteit hoor je weinig slechts over het merk. Er staat me nog bij dat men een paar jaar enig getob omtrent de kwaliteit van het fineer van de bovenkastjes had. Eing ge-google kan dat -denk ik- nog wel boven water krijgen.

In elk geval zou ik me niet al te veel zorgen maken omtrent Eifelland.

Greetz,
JanW
ex- Fendt 510TF Diamant
Volvo V70 T5 Momentum
momenteel even caravanner in ruste
doch zoekende naar een mooie Zweed!

PietR

Bericht door PietR » di 17 apr 2007 21:59

Beste medekampeerders (dat kan ik nu lekker zeggen :)), bedankt voor de felicitaties. Ook is het leuk om te lezen dat ik geen slechte koop heb gedaan. Ik denk het zelf ook niet, de caravan ruikt nog steeds een beetje naar een nieuwe caravan.

Ik heb de caravan overigens niet bij Linberg gekocht, ik heb hem particulier gekocht, dat scheelde 1750 euro met precies dezelfde die bij Linberg stond, zelfs het bouwjaar kwam overeen. Nu heb ik er echter meer "bijgekregen" (pannen, servies, bestek etc.) en is de historie volledig bekend en toegelicht: in 2004, 2005 en 2006 steeds 2 weken gebruikt. En mocht er nou een reparatie aankomen, dan kan ik met 1750 euro best veel doen, denk ik. Hopelijk hebben we er veel geluk mee.

Als er nog opmerkingen zijn, laat maar horen, ik lees ze graag.

Zo, en nu op zoek naar een leuke camping in NL, D, B of L. waar veel te doen is voor jongens van 2, 10 en 13 jaar. Ik zal eens lekker gaan snuffelen in dit forum.

Gebruikersavatar
Diesel
Erelid
Berichten: 1996
Lid geworden op: do 9 jun 2005 21:01
Locatie: Nederland

Bericht door Diesel » di 17 apr 2007 22:06

Oja van harte met je aankoop :oops: en maar vele jaren kampeer plezier gewenst :wink:

en campings zijn hier ook zat te vinden op het forum :lol:

Eiffeland

Bericht door Eiffeland » do 14 jun 2007 22:07

Wij hebben pas onze 2e eiffeland gekocht . Eerst hadden we een 350 holiday , nu een 460 2000 TU.
De eerste beviel ons zo goed , dat we weer graag een eifeland terug wilden. Ik snap het wel een beetje. Je ziet ze bar weinig. Zowel op de campings als op de weg. Maar het is een hele fijne caravan . Wat ons betreft zouden we alleen willen ruilen voor een KNAUS. Maar dat is eigenlijk alleen zijn luxere broertje.

Groeten, en :lol: veel plezier met je fijne Eifelland

PietR

Bericht door PietR » vr 15 jun 2007 09:38

Veel plezier met je nieuwe 460!

Ik ben ook tevreden met mijn Eifelland, maar om nu te zeggen dat ik geen ander merk zou willen, dat niet. Ik schaam me echt niet met bijvoorbeeld een Fendt achter mijn auto. En zo kan ik nog wel enkele merken noemen. Ik ben niet zo'n merkfreak.

Gebruikersavatar
HansTabbert
Erelid
Berichten: 2419
Lid geworden op: ma 16 okt 2006 21:48
Locatie: Twente

Re: Eifelland Holiday 415TM 2003

Bericht door HansTabbert » vr 15 jun 2007 15:55

pietr schreef:Wij zijn sinds deze week de trotse bezitters van een Eifelland Holiday Special 415 TM (een hele mond vol).

Natuurlijk had ik beter eerst informatie kunnen vragen en pas daarna de caravan moeten kopen, maar we hebben een goed gevoel bij onze aankoop. Die is mede gebaseerd op de tip van een vriend van mij die tot vorig jaar ook een Eifelland had (op de terugreis van een vakantie in Duitsland heeft een vrachtwagen er twee caravans van gemaakt). Hij is tevreden over dit merk (toch heeft hij nu een andere gekocht, een Eriba, maar dit terzijde).

Mijn concrete vragen:

Hoe moet ik Eifelland in het algemeen en deze Holiday Special 415 TM in het bijzonder plaatsen?
Kan iemand mij iets vertellen over de kwaliteit?
Is het echt dezelfde caravan als een Knaus Südwind?

Alvast bedankt voor jullie reacties.
Wij hebben ongeveer 5 jaar lang een Eifelland 500TKM gehad ,een super caravan,kwalitatief vind ik deze caravan beter dan de Knaus Cheers die we nu hebben. Bijvoorbeeld het hang en sluit werk was beter dan in de Knaus.Ik heb wel begrepen dat alle latere caravans uit de Knaus groep concessies hebben gedaan aan de kwaliteit.
De Knaus is alleen veel luxer uitgerust dan de Holliday uitvoering die wij van de Eifelland hadden.
VW touran TDI 190pk 2019 Tabbert 490Booster 2020

PietR

Re: Eifelland Holiday 415TM 2003

Bericht door PietR » vr 15 jun 2007 18:50

hansdj schreef:Bijvoorbeeld het hang en sluit werk was beter dan in de Knaus.
Bij ons is de hanger in de kleerkast tijdens ons eerste gebruik afgebroken. Volgens mij werd de hanger niet te zwaar belast.

Gebruikersavatar
HansTabbert
Erelid
Berichten: 2419
Lid geworden op: ma 16 okt 2006 21:48
Locatie: Twente

Re: Eifelland Holiday 415TM 2003

Bericht door HansTabbert » vr 15 jun 2007 19:14

pietr schreef:
hansdj schreef:Bijvoorbeeld het hang en sluit werk was beter dan in de Knaus.
Bij ons is de hanger in de kleerkast tijdens ons eerste gebruik afgebroken. Volgens mij werd de hanger niet te zwaar belast.
Dit is precies wat ik bedoel.
Onze Eifelland was van 1998,en dat was denk ik een andere kwaliteit.
Als je ziet wat er bij onze Knaus al gerpareerd is van schanieren in de hangkast, tot aan railtjes van de slaapkamer deuren ,een deurslot enz enz. :cry: :cry: :cry:
VW touran TDI 190pk 2019 Tabbert 490Booster 2020

Plaats reactie

Terug naar “Overige merken”