Ervaring met een Polar caravan

Janus
Berichten: 7
Lid geworden op: di 27 dec 2016 22:22

Re: Ervaring met een Polar caravan

Bericht door Janus » di 25 apr 2017 12:32

Altijd leuk welke caravan de beste is.
Voor mij zijn de Zweden de beste waarom?

Stalen vering = beter wegcontact tot 25% beter (volgens de fabrikanten en dus ook veel duurder)
De meeste merken hebben meer dan 30 jaar ervaring.
Isolatie = altijd top
Constructie = gemaakt om ook over slechte wegen te gaan. (kastje van de muur?? nooit van gehoord)
Verwarming = Dit is echt ongelofelijk gas 5,5 kw en dan nog even elektriciteit 3000 watt vermogen en je kan ze samen gebruiken.
luchtcirculatie = perfect door ruimtes achter de wanden en de banken. En geen uitstroom tocht van de verwarmingsopeningen (zijn er niet).
Ventilatie = is altijd aanwezig
Vloerverwarming = Vloeistof dus niet leegbloeden op de camping (prijs elektra in de winter)
Elektriciteit = altijd aardlekschakelaar aanwezig!
Dak = 1 meter sneeuw of meer geen probleem (nee, en dan hoef je niet een paal onder het dak te plaatsen).
100 % comfort en betrouwbaarheid in alle jaargetijden.
Caravans gaan vaak 30 jaar of meer mee zonder al teveel problemen.
In Zweden zijn temperaturen tussen -35 en plus 30 geen uitzondering (dan zijn onze wintersportlanden een lachertje).

Natuurlijk kan je ook gaan met een andere caravan.... je kan ook met een tent gaan naar de wintersport of waar dan ook echter... Wie comfort, veiligheid en betrouwbaarheid hoog in het vaandel heeft komt meestal uit bij een Zweed of een enkele Duitser.
En wat betreft de prijs.. koop een leuke 2e hands en de afschrijving is minimaal.

Nog 1 klein puntje ik koop een caravan om te gaan wanneer ik wil gaan. Een Zweed is altijd klaar om te gaan met elk weertype.
Ga je echter alleen als het 30 graden is kan je volgens gaan met alles wat planken of een zeil heeft en een paar wielen.

Met een Lada kom je ook overal... maar het is toch echt anders in een Mercedes 600!

Gebruikersavatar
Conradi
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 15 feb 2015 11:22

Re: Ervaring met een Polar caravan

Bericht door Conradi » di 25 apr 2017 17:45

Heel veel van de genoemde voordelen, bieden de meeste andere topmerken ook wel. Je gaat dan natuurlijk wel richting Polar/Kabe prijzen. Kwaliteit heeft z'n prijs :wink:

Persoonlijk valt me het design nogal tegen. Ik mis het typische Zweedse design met licht hout en veel lichtinval. Vindt ze erg op de top van Eriba lijken, en dat is niet zo mijn ding....
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine

Gebruikersavatar
evr66
Berichten: 1263
Lid geworden op: do 8 jan 2009 10:12

Re: Ervaring met een Polar caravan

Bericht door evr66 » di 25 apr 2017 18:04

Nu een weekje met onze Polar (model 2010) op pad. Jaaaren eerder moeten doen, wat een verschil in de winter. Die 2.50, ach, je went er heel snel aan en het geeft je een berg extra leefruimte. Nadeel: moet nu thuis bij vertrek en aankomst op de mover, combinatie kan de draai niet meer maken. Maar ja, da's per vakantie 2x 10 minuten, hebben we er graag voor over. Heb me tot nu toe bij benzinepompen wel even beperkt tot eilanden met de slang aan de "goede" kant :)
Polar 590LB (2012) - Simpark - Alde - iTBS - MB E320 S211

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19705
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Ervaring met een Polar caravan

Bericht door Daphne » di 25 apr 2017 18:20

RE.gif

Welke caravan had je eerst en welke voorzieningen had die voor winterkamperen? Ik ben benieuwd waarmee je de huidige caravan vergelijkt?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Gebruikersavatar
evr66
Berichten: 1263
Lid geworden op: do 8 jan 2009 10:12

Re: Ervaring met een Polar caravan

Bericht door evr66 » di 25 apr 2017 18:37

Hi Daphne, hiervoor op pad geweest met een Fendt Diamant 540 (2000) van vrienden, zelf jarenlang een Wilk 470 gehad (2002, mover, verwarming standaard Truma, later Ultraheat toegevoegd, vloerverwarming (elektrisch, achteraf toegevoegd). Afgelopen 15 jaar ieder jaar minimaal een week of 2-3 op wintersport geweest met de caravan, zijn nu bezig aan de 5e week van het seizoen.

Voorbeeldje: in beide caravans was de lucht boven het bed aan de kant van ramen/voorwand altijd koeler in de winter (om niet te zeggen koud af en toe, flinke wind erop bij -15 tot -20). Het verwarmingssysteem dat Polar, maar bv ook Solifer, Kabe en Cabby gebruiken) laat juist de warmte door dit soort ruimtes terugvloeien in de leefruimte. Ooit op een wintersport eens in een Kabe binnengestapt (weer was echt bar en boos buiten) en dacht maar één ding: ooit komt er zoiets :):):)
Polar 590LB (2012) - Simpark - Alde - iTBS - MB E320 S211

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Ervaring met een Polar caravan

Bericht door Ab » di 25 apr 2017 19:57

Bij het bed moet het ook koeler zijn toch ?
Wij hebben gescheiden verwarming.
De slaapkamer is afgescheiden van de leefruimte.
In de nacht ligt de temperatuur in het slaapgedeelte rond het vriespunt of lager, de rest blijft warm.
Eerst staat ook altijd een raam en het dakluik op een (grote) kier.
Hetzelfde doen we thuis ook.
We verwarmen nooit in slaapkamers.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
evr66
Berichten: 1263
Lid geworden op: do 8 jan 2009 10:12

Re: Ervaring met een Polar caravan

Bericht door evr66 » di 25 apr 2017 20:02

Vriespunt vind ik wat overdreven. Doe ik thuis ook niet, ieder zijn smaak. Woon- en slaapgedeelte zijn inderdaad aparte circuits, waarbij je de verhouding met een kraan naar wens kunt bijstellen.
Polar 590LB (2012) - Simpark - Alde - iTBS - MB E320 S211

Stef
Berichten: 1139
Lid geworden op: di 17 feb 2015 22:13
Contacteer:

Re: Ervaring met een Polar caravan

Bericht door Stef » di 25 apr 2017 21:15

Vriespunt jah,

Je kan op dit moment ook gewoon buiten slapen. awhoea.gif

Mvg
Stef
Eens een " Scandinavier" , altijd een " Scandinavier"

Gebruikersavatar
evr66
Berichten: 1263
Lid geworden op: do 8 jan 2009 10:12

Re: Ervaring met een Polar caravan

Bericht door evr66 » di 25 apr 2017 21:19

Hier niet (Oostenrijk, 1200 m hoog :):))
Polar 590LB (2012) - Simpark - Alde - iTBS - MB E320 S211

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Ervaring met een Polar caravan

Bericht door Ab » di 25 apr 2017 21:41

Stel koukleumen! awhoea.gif awhoea.gif
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Janus
Berichten: 7
Lid geworden op: di 27 dec 2016 22:22

Re: Ervaring met een Polar caravan

Bericht door Janus » di 25 apr 2017 23:08

evr66 schreef:Hi Daphne, hiervoor op pad geweest met een Fendt Diamant 540 (2000) van vrienden, zelf jarenlang een Wilk 470 gehad (2002, mover, verwarming standaard Truma, later Ultraheat toegevoegd, vloerverwarming (elektrisch, achteraf toegevoegd). Afgelopen 15 jaar ieder jaar minimaal een week of 2-3 op wintersport geweest met de caravan, zijn nu bezig aan de 5e week van het seizoen.

Voorbeeldje: in beide caravans was de lucht boven het bed aan de kant van ramen/voorwand altijd koeler in de winter (om niet te zeggen koud af en toe, flinke wind erop bij -15 tot -20). Het verwarmingssysteem dat Polar, maar bv ook Solifer, Kabe en Cabby gebruiken) laat juist de warmte door dit soort ruimtes terugvloeien in de leefruimte. Ooit op een wintersport eens in een Kabe binnengestapt (weer was echt bar en boos buiten) en dacht maar één ding: ooit komt er zoiets :):):)
Ja, het verwarmingssysteem is het beste wat iemand in een caravan kan overkomen.
Het is stralingswarmte uit convectoren (het werkt dus hetzelfde als thuis met radiatoren).
Doordat deze caravans ruimte hebben tussen alle wanden(ook kasten en banken) is alles egaal verwarmd en is er ook geen of zeer weinig condens.
Bijlagen
a_alde_1.jpg
Luchtstroom
a_alde_1.jpg (21.04 KiB) 4290 keer bekeken
Tourer-heating-diagram_400.jpg
Ruimte tussen kasten en wanden
Tourer-heating-diagram_400.jpg (20.09 KiB) 4290 keer bekeken

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Ervaring met een Polar caravan

Bericht door Micky » wo 26 apr 2017 01:52

Janus schreef:Altijd leuk welke caravan de beste is.
Voor mij zijn de Zweden de beste waarom?

Stalen vering = beter wegcontact tot 25% beter (volgens de fabrikanten en dus ook veel duurder)
De meeste merken hebben meer dan 30 jaar ervaring.
Isolatie = altijd top
Constructie = gemaakt om ook over slechte wegen te gaan. (kastje van de muur?? nooit van gehoord)
Verwarming = Dit is echt ongelofelijk gas 5,5 kw en dan nog even elektriciteit 3000 watt vermogen en je kan ze samen gebruiken.
luchtcirculatie = perfect door ruimtes achter de wanden en de banken. En geen uitstroom tocht van de verwarmingsopeningen (zijn er niet).
Ventilatie = is altijd aanwezig
Vloerverwarming = Vloeistof dus niet leegbloeden op de camping (prijs elektra in de winter)
Elektriciteit = altijd aardlekschakelaar aanwezig!
Dak = 1 meter sneeuw of meer geen probleem (nee, en dan hoef je niet een paal onder het dak te plaatsen).
100 % comfort en betrouwbaarheid in alle jaargetijden.
Caravans gaan vaak 30 jaar of meer mee zonder al teveel problemen.
In Zweden zijn temperaturen tussen -35 en plus 30 geen uitzondering (dan zijn onze wintersportlanden een lachertje).

Natuurlijk kan je ook gaan met een andere caravan.... je kan ook met een tent gaan naar de wintersport of waar dan ook echter... Wie comfort, veiligheid en betrouwbaarheid hoog in het vaandel heeft komt meestal uit bij een Zweed of een enkele Duitser.
En wat betreft de prijs.. koop een leuke 2e hands en de afschrijving is minimaal.

Nog 1 klein puntje ik koop een caravan om te gaan wanneer ik wil gaan. Een Zweed is altijd klaar om te gaan met elk weertype.
Ga je echter alleen als het 30 graden is kan je volgens gaan met alles wat planken of een zeil heeft en een paar wielen.

Met een Lada kom je ook overal... maar het is toch echt anders in een Mercedes 600!

Ik ben super voorstander van Polar, maar wat je allemaal opnoemt is nu niet zo heel speciaal, onze Kip uit 1989:

Stalen vering = beter wegcontact tot 25% beter (volgens de fabrikanten en dus ook veel duurder) hebben we niet
De meeste merken hebben meer dan 30 jaar ervaring. hebben we, caravan is 28 jaar oud
Isolatie = altijd top hebben we
Constructie = gemaakt om ook over slechte wegen te gaan. (kastje van de muur?? nooit van gehoord)100km/h + voorbereid en gaat ook al 28 jaar
Verwarming = Dit is echt ongelofelijk gas 5,5 kw en dan nog even elektriciteit 3000 watt vermogen en je kan ze samen gebruiken. 6,3Kw en 1 of 2000 Watt elektriciteit en ook samen te gebruiken
luchtcirculatie = perfect door ruimtes achter de wanden en de banken. En geen uitstroom tocht van de verwarmingsopeningen (zijn er niet).heeft de Kip ook
Ventilatie = is altijd aanwezig je kunt ook bij de Kip niet alle ventilatie openingen sluiten, er wordt altijd geventileerd
Vloerverwarming = Vloeistof dus niet leegbloeden op de camping (prijs elektra in de winter) was een optie, zit niet op onze caravan
Elektriciteit = altijd aardlekschakelaar aanwezig! check thumbup.gif
Dak = 1 meter sneeuw of meer geen probleem (nee, en dan hoef je niet een paal onder het dak te plaatsen). check, zie mijn avatar
100 % comfort en betrouwbaarheid in alle jaargetijden. 100% mee eens
Caravans gaan vaak 30 jaar of meer mee zonder al teveel problemen. 28 jaar en diverse forumleden kunnen bevestigen dat onze Kip er zo goed als nieuw uitziet, uiteraard gebruikt
In Zweden zijn temperaturen tussen -35 en plus 30 geen uitzondering (dan zijn onze wintersportlanden een lachertje). de Handleiding van onze Kip geeft aan probleemloos tot -42 te functioneren, -32 hebben we gehaald en het was een genot

Er zijn dus best hele oude toppertjes die het ook heel goed doen mrgreen.gif mrgreen.gif thumbup.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
evr66
Berichten: 1263
Lid geworden op: do 8 jan 2009 10:12

Re: Ervaring met een Polar caravan

Bericht door evr66 » wo 26 apr 2017 07:54

Ab schreef:Stel koukleumen! awhoea.gif awhoea.gif
Je bent de bikkel van de week, Ab :)
Polar 590LB (2012) - Simpark - Alde - iTBS - MB E320 S211

Gebruikersavatar
maanenschijn
Berichten: 204
Lid geworden op: zo 3 jan 2016 20:05
Locatie: Opijnen

Re: Ervaring met een Polar caravan

Bericht door maanenschijn » wo 26 apr 2017 12:00

Idd oude toppertjes. 1994 en zonder problemen. Ik ben wel gecharmeerd van de Zweden. De trekker is ook niet nieuw meer.

We zijn bijna klaar voor een paar daagjes weg. Afbeelding
Volvo XC70 (2005) - Polar 520 GL (1996).

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Ervaring met een Polar caravan

Bericht door Micky » wo 26 apr 2017 13:14

RE.gif thumbup.gif Mooi hoor!
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Stef
Berichten: 1139
Lid geworden op: di 17 feb 2015 22:13
Contacteer:

Re: Ervaring met een Polar caravan

Bericht door Stef » wo 26 apr 2017 18:33

Sorrie Micky , maar de isolatie uit jouw kippie is niet te vergelijken met de isolatie die op dit moment in de swedische caravans wordt gebruikt.

mvg
stef
Eens een " Scandinavier" , altijd een " Scandinavier"

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Ervaring met een Polar caravan

Bericht door Micky » wo 26 apr 2017 23:25

RE.gif

geloof ik best hoor, hij kost inmiddels ook wat minder awhoea.gif awhoea.gif maar waar zit de winst dan tegenwoordig, behalve de kleine ramen? onze Kip is maar gebouwd tot -42 graden volgens de handleiding, we hebben -32 gehaald, met dubbele rubbers rondom de deur en een volledig geïsoleerde disselbak (incl. de kleppen) met verwarming, omdat hij destijds als export caravan voor Scandinavië is gebouwd (zelfs de stickers in het interieur zijn niet te begrijpen :( ), Kip kennende zullen ze destijds heel erg hun best gedaan hebben voor dit export product mrgreen.gif

wat is eigenlijk het verschil qua isolatie met nu als ik vragen mag?
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

ycv
Ban
Berichten: 467
Lid geworden op: di 20 dec 2016 15:10

Re: Ervaring met een Polar caravan

Bericht door ycv » wo 26 apr 2017 23:49

Als Ik Oud Ben?????? :lol: schreef abve
Laatst gewijzigd door ycv op do 27 apr 2017 00:13, 1 keer totaal gewijzigd.

ycv
Ban
Berichten: 467
Lid geworden op: di 20 dec 2016 15:10

Re: Ervaring met een Polar caravan

Bericht door ycv » wo 26 apr 2017 23:51

[

Abve

Re: Ervaring met een Polar caravan

Bericht door Abve » do 27 apr 2017 05:50

RE.gif RE.gif
Klopt. Als ik oud ben....

Stef
Berichten: 1139
Lid geworden op: di 17 feb 2015 22:13
Contacteer:

Re: Ervaring met een Polar caravan

Bericht door Stef » do 27 apr 2017 21:48

Micky schreef:RE.gif h

wat is eigenlijk het verschil qua isolatie met nu als ik vragen mag?
Beste Micky,
Ik ga niemand beoordelen of veroordelen, maar ik denk heel goed , dat jij weet wat ik hier bedoel.
Dat jij blij en tevreden met jouw caravan bent, dat is jouw goed recht en wens je er ook nog heel lang veel plezier mee.

Je bent zelf een man die veel verstand van techniek heeft en eerlijk is eerlijk : Het blijft een hut van 28 jaar oud.
De algehele techniek heeft niet stilgestaan en gedurende deze periode zijn er best wel veel technische ontwikkelingen gweest op allerlei gebied ; ook in de caravanindustrie.
Daarbij komt nog bij , dat ook jouw caravan aan allerlei inwerking van buitenaf heeft blootgestaan zoals bv uv licht en allelei verouderingsprocessen. ( de kit in de caravan blijft 28 jaar oud )
Jij bent heel erg blij met jouw Primus verwarming , die hopenlijk nog in goede staat functioneerd , maar bij de meeste caravans waarin dit sijsteem was ingebouwd , is het inmiddels eruit gesloopt of werkt niet meer.

Ik ben dan ook erg blij , dat ik inmiddels al een paar caravans verder ben kwa technische ontwikkelingen.
Op een gegeven moment moet je gewoon vernieuwen , ander zouden we nu nog allemaal op een paard rondrijden ipv een mooie auto

Ik denk dus , dat jij die vraag heelgoed zelf kan beantwoorden

Mvg
Stef kus.gif
Eens een " Scandinavier" , altijd een " Scandinavier"

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Ervaring met een Polar caravan

Bericht door Micky » do 27 apr 2017 22:05

RE.gif

Nee Stef, dat is iets te gemakkelijk, wat je schrijft is een mening, mijn vraag op je opmerking over de isolatie was, waar zit het verschil, waarom is een nieuwe beter geïsoleerd dan een oude, er is immers alleen maar bezuinigd op gewicht, dat de systemen verbeteren, ABSOLUUT, maar je schreef een verschil in isolatie, ik ben salesman, geen caravanbouwer, dus graag hoor ik van je waar deze betere isolatie nu zit en wat het verschil (wat je aangaf) is.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Janus
Berichten: 7
Lid geworden op: di 27 dec 2016 22:22

Re: Ervaring met een Polar caravan

Bericht door Janus » do 27 apr 2017 22:54

Het is goed om te weten dat er ook 1 type kip heeft bestaan dat iets kan dat elke Polar caravan kan c.q. heeft.
Er is dus 1 Kip die bijna gelijkwaardig is aan een Polar caravan.
Tja.. 1. Niet 2 maar 1.

your honour, I rest my case

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Ervaring met een Polar caravan

Bericht door Micky » do 27 apr 2017 23:39

RE.gif

Daar gaat het toch niet om scratch.gif laten we het wel een beetje fair houden, ik ben zelf ZEER groot voorstander van Scandinavische caravans (zeker Polar), maar als er een uitspraak gedaan wordt over isolatie enz. dan is het leuk dat het ook echt onderbouwd wordt en niet zo slap afgedaan wordt met een opmerking zoals die van jouw, of gewoon: "we zijn 28 jaar verder dus de isolatie is beter" en dat kan heel goed zijn, maar de betreffende Polar mensen mogen dan ook uitleggen waar het verschil dan zit, ik krijg nu een beetje het gevoel dat het een gevoel is en dat het niet onderbouwd gaat worden en dat zou dan wel zwak zijn in mijn ogen, ontwikkeling heeft immers zoals geschreven niet stil gestaan, waar is de ontwikkeling in isolatie dan is de enige vraag en helaas komt daar nog geen antwoord op :(

Overigens heb je 5 posts op het hele forum hier, best snel om al "I rest my case te schrijven" was er een discussie dan tussen leden (1 of meer) en jou scratch.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Stef
Berichten: 1139
Lid geworden op: di 17 feb 2015 22:13
Contacteer:

Re: Ervaring met een Polar caravan

Bericht door Stef » vr 28 apr 2017 00:22

Sorry Micky , maar wat ik vertel is niet mijn mening , maar zijn feiten.

Kijk alleen maar eens naar het verschil in de isolatiewaarde tussen jouw Kip en mijn Cabby van 2011.
Dat is een wereld van verschil.
Dat er tegenwoordig ook lichter gebouwd kan worden is een ontwikkeling ( van 28 jaar ) in ontwikkeling en research in de caravanbouw.
Vroeger was het normaal , dat er gebouwd werd met een houten frame , die gevuld werd met styrophor of glaswol , een binnenwand en buitenplaat er los tegenaan en klaar was ie.
Tegenwoordig en daardoor ook enorme gewichtsbesparingen , wordt de buitenwand samen met de isolatie en binnenwand onder hele hoge druk samen verlijmd .
Ook door gebruik van nieuwere isolatiematerialen is er door ontwikkeld , in de loop der jaren.
Bij mijn Cabby is bv. het loslaten van de vloer met de isolatie uitgesloten en kan ook niet meer worden gerepareerd dmv injekteren met kunsthars..
Feit is , dat allemaal ontwikkelingen in de caravanbouw.

Mijn eerste Polar ( zo'n gele uit 1978 , kan je misschien vergelijken met jouw Kip van 28 jaar ) maar je moet jouw Kipje niet meer vergelijken met de huidige caravans boos.gif

Mvg
Stef
Eens een " Scandinavier" , altijd een " Scandinavier"

Plaats reactie

Terug naar “Overige merken”