Ervaring met een Polar caravan

Mees

Re: Ervaring met een Polar caravan

Bericht door Mees » vr 28 apr 2017 17:29

Dat klopt, die verschuiving, dat is (helaas) overal.
Maar als toerder (geen staander) zie ik nog genoeg rijdend groot materiaal.
2015 was onze laatste keer Zweden (2018 de volgende) en ik tel toch zowaar 2 Polars.
Beetje flauw van mij: bij een winkelcentrum is het altijd 'volle-bak'.
DSC_0335.jpg

Gebruikersavatar
meeder
Berichten: 3033
Lid geworden op: ma 4 apr 2016 20:42

Re: Ervaring met een Polar caravan

Bericht door meeder » vr 28 apr 2017 17:52

Ja, precies bij winkelcentra staat altijd genoeg.

Gebruikersavatar
fortissimo
Berichten: 1199
Lid geworden op: vr 3 aug 2012 22:21

Re: Ervaring met een Polar caravan

Bericht door fortissimo » za 29 apr 2017 00:29

Wat een toeval.
Vandaag nog een Polar zien rijden en snel onderweg zitten Googlen wat dit was.

Volgens mij was dat op de A2 met een zwarte Volvo ervoor.
Iemand van hier?
Caravelair Ambiance Style 470 (2010) + Honda Accord Tourer (2008)
AfbeeldingAfbeelding

Gebruikersavatar
maanenschijn
Berichten: 204
Lid geworden op: zo 3 jan 2016 20:05
Locatie: Opijnen

Re: Ervaring met een Polar caravan

Bericht door maanenschijn » za 29 apr 2017 08:58

Jawel, A2, zwarte Volvo, kan niet missen, kunnen wij geweest zijn.
Volvo XC70 (2005) - Polar 520 GL (1996).

Gebruikersavatar
fortissimo
Berichten: 1199
Lid geworden op: vr 3 aug 2012 22:21

Re: Ervaring met een Polar caravan

Bericht door fortissimo » za 29 apr 2017 23:24

Ik reed in de blauwe volgeladen Honda zonder caravan :P
Caravelair Ambiance Style 470 (2010) + Honda Accord Tourer (2008)
AfbeeldingAfbeelding

Gebruikersavatar
maanenschijn
Berichten: 204
Lid geworden op: zo 3 jan 2016 20:05
Locatie: Opijnen

Re: Ervaring met een Polar caravan

Bericht door maanenschijn » za 29 apr 2017 23:36

Aha, die ene.......
Volvo XC70 (2005) - Polar 520 GL (1996).

Gebruikersavatar
Conradi
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 15 feb 2015 11:22

Re: Ervaring met een Polar caravan

Bericht door Conradi » di 2 mei 2017 12:30

Het Duitse blad CCC heeft een overzicht gepubliceerd van de opbouwtechniek van caravanbouwers. Helaas geen gegevens van Polar maar wèl van Kabe, en ik vermoed dat die elkaar goed in de gaten houden.

Kabe isoleert volledig met XPS, dat doet verder enkel Adria (Alpina) en alle LMC's. Dethleffs heeft het als optie, sommigen (Bürstner, Sprite, Swift) alleen voor de vloer. Ook de dikte 36/36/36 (Wand/dak/Vloer) behoren ze tot de top, enkel Fendt (31/39/47) en Tabbert (31/58/47) komen daarboven, maar met minder isolerend schuim. Opnieuw zit Adria met de Alpina heel dicht in de buurt, die hebben niet-voor-niets een groot marktaandeel in Scandinavië.
Verder doet Kabe nog iets, want de anderen niet doen. Er zit niet alleen alu op de buitenzijde, maar ook achter de binnenwand als brandbescherming. Als laatste is de bodem gewoon conventioneel met hout, waar Adria (Alpina), Eriba (SL en S), Fendt (Diamand/Brilliant), LMC, Sprite en Swift op GFK zijn overgestapt.

Sowieso leuk om te zien, hoewel steeds meer modellen van een bepaalde fabrikant - op de luxe na - identiek lijken te zijn, er wel degelijk onderlinge constructieverschillen zijn.
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine

Janus
Berichten: 7
Lid geworden op: di 27 dec 2016 22:22

Re: Ervaring met een Polar caravan

Bericht door Janus » zo 11 jun 2017 00:20

Dat Kabe een aluminimum wand gebruikt is hard nodig! XPS is t.o.v eps zeer brandgevaarlijk.

DanielW
Berichten: 1049
Lid geworden op: do 14 sep 2017 06:43

Re: Ervaring met een Polar caravan

Bericht door DanielW » za 16 sep 2017 12:23

Altijd mooie caravans gevonden, staan er een paar meende ik te zien op de camping in Westendorf in Tirol... Ik zelf ga nu nog naar appartementje, maar eens ga ik daar met de caravan staan blij.gif
2002 Knaus 450TU Sudwind met daarvoor 2011 Ford Focus 1.6EcoBoost

"het komt zoals het komt en het gaat zoals het gaat"

Andre Welten
Berichten: 194
Lid geworden op: zo 1 mei 2011 11:09

Re: Ervaring met een Polar caravan

Bericht door Andre Welten » za 16 sep 2017 13:23

Heb ook nog wel eens over een Polar of SMV gedacht toen ze nog kleine(re) maten bouwden; reed een Saab 99GL in die tijd......

fritsmahr
Berichten: 3
Lid geworden op: ma 9 okt 2017 19:35

Re: Ervaring met een Polar caravan

Bericht door fritsmahr » za 28 okt 2017 15:59

Ik heb een Polar 5,60 gehad.Een goede caravan om mee te rijden met veel comfort.
Het zwakke punt is het chassis waar na een paar jaar haarscheuren ontstaan bij de as.Ook een veel voorkomend probleem is dat er scheurtjes ontstaan in de zijbeplating in de boven hoeken van de deur en de ramen.Omdat een Polar niet een veel voorkomende caravan is altijd contact gezocht met de eigenaar
van de caravan als wij er één tegenkwamen.Ons bleek dat de meesten de zelfde ervaring er mee hadden
of dit nog niet opgemerkt hadden maar bij inspectie het ook constateerden.Uiteraard had de dealer,de importeur en de fabrikant nog nooit van het probleem gehoord en was niemand bereid om over een oplossing te praten bereid.

Stef
Berichten: 1139
Lid geworden op: di 17 feb 2015 22:13
Contacteer:

Re: Ervaring met een Polar caravan

Bericht door Stef » zo 29 okt 2017 00:07

RE.gif

Zit hier een BPW chassis onder ?

Gaat op dit moment in een ander draadje wel het een en ander over . : :cry:

Mvg
Stef kus.gif
Eens een " Scandinavier" , altijd een " Scandinavier"

Janus
Berichten: 7
Lid geworden op: di 27 dec 2016 22:22

Re: Ervaring met een Polar caravan

Bericht door Janus » do 7 dec 2017 16:22

fritsmahr schreef:Ik heb een Polar 5,60 gehad.Een goede caravan om mee te rijden met veel comfort.
Het zwakke punt is het chassis waar na een paar jaar haarscheuren ontstaan bij de as.Ook een veel voorkomend probleem is dat er scheurtjes ontstaan in de zijbeplating in de boven hoeken van de deur en de ramen.Omdat een Polar niet een veel voorkomende caravan is altijd contact gezocht met de eigenaar
van de caravan als wij er één tegenkwamen.Ons bleek dat de meesten de zelfde ervaring er mee hadden
of dit nog niet opgemerkt hadden maar bij inspectie het ook constateerden.Uiteraard had de dealer,de importeur en de fabrikant nog nooit van het probleem gehoord en was niemand bereid om over een oplossing te praten bereid.
Haarscheuren ontstaan bijna altijd door overblasting van de caravan.
En komt dus bij elk merk voor.
Oplossing.... niet teveel gewicht plaatsen in de caravan.
Maximum gewicht is er niet voor niets.

Een caravan is nu eenmaal geen vrachtwagen.

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Ervaring met een Polar caravan

Bericht door Ab » do 7 dec 2017 21:13

Er zijn veel meer problemen met BPW chassis.
Met name scheurvorming.
Heeft weinig of niks met overbelading te maken.
Overigens heb ik ook wel Alko chassis gezien met scheuren. Een paar weken geleden nog eentje gerepareerd.

Die scheurvorming bij Polar is zeker niet exemplarisch.
BPW heeft daar heel veel last van gehad.
Je mag echter aannemen dat ze daar van geleerd hebben.
Een paar tienden van een mm dikker plaatstaal in de buurt van de as lost het probleem op, samen met een betere plaats van de grote gewichtsbesparende gaten in het chassis.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
evr66
Berichten: 1263
Lid geworden op: do 8 jan 2009 10:12

Re: Ervaring met een Polar caravan

Bericht door evr66 » vr 8 dec 2017 07:29

Mijn onderstel gelukkig in orde bevonden bij keuring door Triorep. Wellicht een idee om thv de as preventief iets te laten verstevigen als hierdoor de opbouw minder belast zou worden. Iemand enig idee welke bouwjaren van BPW dit betrof?
Polar 590LB (2012) - Simpark - Alde - iTBS - MB E320 S211

Volvodriver

Re: Ervaring met een Polar caravan

Bericht door Volvodriver » vr 8 dec 2017 08:43

RE.gif
Na 2008 (mijn chassis is later verstevigd heb ik begrepen) vanaf modeljaar 2009 zou dit standaard conform de "methode Ab" aangepakt zijn. Jij zou er dus geen "last" van moeten hebben.

Gebruikersavatar
evr66
Berichten: 1263
Lid geworden op: do 8 jan 2009 10:12

Re: Ervaring met een Polar caravan

Bericht door evr66 » vr 8 dec 2017 09:52

Kijk, da's goed nieuws :)
Polar 590LB (2012) - Simpark - Alde - iTBS - MB E320 S211

BSP
Berichten: 111
Lid geworden op: vr 29 dec 2017 19:03

Re: Ervaring met een Polar caravan

Bericht door BSP » wo 3 jan 2018 16:55

Sinds kort ook in het bezit van een Polar, type 560 CTH uit 2012. Ik ben vanuit m'n jeugd een Solifer gewend. Toen wij dit jaar zelf een caravan wouden kopen, werd dit dus vanzelfsprekend een Scandinavische caravan. Aangezien Solifer niet meer nieuw gemaakt wordt, besloten toch voor een ander merk te gaan. De Kabe's vind ik persoonlijk minder mooi dan de Polars, en na wat research werd de keuze voor een Polar steeds duidelijker. Helaas zijn er slechts sporadisch occasions te koop in Nederland, en zo kwam het dat we afgelopen november in de auto stapten om in Zweden tijdens een vakantie naar caravans te gaan kijken, samen met pa als ervaren-caravanner.

In Zuid-Zweden hebben we bij een Polar-dealer zo'n 25-30 Polars kunnen bekijken en aldaar de keuze gemaakt voor de CTH-indeling. In totaal hebben we nadien zo'n 8 verschillende CTH-caravans bekeken en kwamen we uiteindelijk terug bij de eerste 560 CTH bij de eerste dealer. De communicatie was soms wat lastig ivm het matige Engels van de dealer (een werknemer sprak wel vloeiend Engels, maar deze was niet altijd aanwezig). Uiteindelijk voor een mooie Scandinavische prijs (helaas wel wat duurder dan in Nederland) de caravan gekocht en na enkele dagen kunnen ophalen. De eerste nacht op een camping vlakbij de dealer gestaan en alles uitgeprobeerd, vervolgens weer terug naar Nederland gereden. Ondertussen enkele kampeer-overnachtingen later helemaal overtuigd van de caravan: binnen veel ruimte door de breedte van 2,50m, fijne indeling voor 2-personen en uiteraard de goede isolatie en kwaliteit van de caravan. Het rijden met de brede caravan vind ik wel even wennen, maar is wel goed te doen. Binnenkort voor de eerste maal op wintersport in Solden, Oostenrijk.

Gebruikersavatar
Scout15
Berichten: 988
Lid geworden op: ma 16 jan 2017 21:19

Re: Ervaring met een Polar caravan

Bericht door Scout15 » wo 3 jan 2018 17:11

RE.gif

Gefeliciteerd met jullie aankoop en ook leuk om te lezen dat jullie hem hebben opgehaald in Zweden. Paar weken geleden nog jaloers een rondje over de camping in Sölden gelopen. Mooie camping.

Veel kampeerplezier!
Volvo V90 cross country D5 / ADRIA Alpina 663 PT

BSP
Berichten: 111
Lid geworden op: vr 29 dec 2017 19:03

Re: Ervaring met een Polar caravan

Bericht door BSP » wo 3 jan 2018 17:25

Dank! Ik ben erg benieuwd, ik ken Solden wel van de wintersport maar de camping heb ik toen niet gezien.

Plaats reactie

Terug naar “Overige merken”