eldis

Plaats reactie
Kroko

eldis

Bericht door Kroko » za 29 jul 2006 23:07

Weet niet of het jullie al is opgevallen maar de meeste mensen uit Groot Britanie kennen maar 1 merk van caravan en dat is eldis.
Althans wij hebben 14 dagen in frankrijk gestaan (Honfleur) en 40 procent was afkomstig uit G.B. en die hadden allemaal een Eldis bij.
Naast ons stond ook zo een engelsman met ook een Eldis.
Effin na een kort praatje met onze buurman liet hij me zijn eldis van binnen en van buiten zien.
En ik moet zeggen ik was ervan onder de indruk.
Zij hebben standaard een batterij aan boord. Vermits alles binnen werkt op 12V. Zij hebben enkel 1 stopcontact en 2 spotjes binnen die werken op 230V. Die batterij wordt opgeladen aan de stroompaal op de camping of tijdens het rijden.
Hij had ook een mover van Reich onder zijn caravan hangen , die werdt ook gevoed via die batterij.
En de binnenkant dat is een andere zaak. Gewoon prachtig.
Aan de disselkant 2 banken die in de lengte staan met een tafel .
Als je wil slapen moet je de tafel laten zakken en trek je een lattoflex tussen de 2 banken uit , de kussens erop en je hebt een bed.
Dus ze hebben geen vast bed.
Achter de banken staan langs beide zijde kasten. Aan de ene zijde zat het gasfornuis en spoelbak met kasten boven en onder. Aan de andere zijde stond de ijskast kasten boven en onder plus een oven en microwave en natuurlijk de kachel.
Dit werkt allemaal op 12 V of op gas. Enkel de kachel die werkte op 230V of op gas , die kachel konden ze tegelijkertijd laten werken op 230 en op gas.
En helemaal achteraan stond de natte cel.
Over de hele breedte van de caravan , aan de een kant stond het toilet , in het midden een wastafel en aan de andere kant stond een echte volwaardige douche met een plexiglazen schuifdeur voor. En volgens dat de eigenaar me vertelde was hij volkomen waterdicht. Ik heb het persoonlijk zelf grondig nagekeken en kon inderdaad nergens een spleetje vinden dat het water nergens in de caravan kon dringen.
En de buitenzijde van de caravan was ook niet mis.
Aleen staat hun buitendeur aan de verkeerde kant voor ons.
Maar het was een prachtige caravan.
Heb nu nog niet gaan zien op het internet voor info maar dat ga ik zeker deze week is doen .
Vriendelijke groeten kroko

Volvodriver

Bericht door Volvodriver » zo 30 jul 2006 09:46

Ja, Elddis is een bekend merk in Engeland. Het wordt alleen niet in grote getallen geëxporteerd.

De reden: Die wagens zouden hier veel te duur worden. Mede vanwege de luxe waar de Engelsen zo op verzot zijn.

Ik moet zeggen. De buitenkant is mooi, maar ik vind de binnenkant vaak gigantisch overdone.

Maar Elddis is niet het enige merk hoor. Er zijn meer merken. Maar allemaal in dezelfde stijl gemaakt.

BTW ook Europeese caravans hebben 12 volt verlichting. (spotjes etc.)
Laatst gewijzigd door Volvodriver op ma 31 jul 2006 09:47, 1 keer totaal gewijzigd.

cxfanatic

Bericht door cxfanatic » zo 30 jul 2006 21:39

Mijn ouders hebben een Elddis, de tweede op rij al. Het is geen goedkope caravan, maar gezien het doordachte concept (veel luxe aan boord en toch een laag gewicht) en gezien de standaarduitrusting en afwerking biedt hij toch overtuigend waar voor zijn geld, als je tenminste een verwende caravanner bent.

En het oog wil ook wat!

Volvodriver

Bericht door Volvodriver » ma 31 jul 2006 09:52

Heb je Compass en Buccaneer dan wel eens gezien. (zelfde caravanbouwer)

Ik vind het mooie caravans om te zien. Maar het is geen kamperen meer.

Vorig jaar in Zuid Frankrijk. Een splinternieuwe tandemasser Buccaneer van 7,25 meter met een net zo nieuwe Range Rover ervoor. Die had echt alles aan boord. (tot en met een vaatwasser).

Daarnaast vind ik ze van binnen te veel Laura Ashley, English Cottage style.

Sorento

Elddis

Bericht door Sorento » vr 25 aug 2006 16:05

Wij hebben nu sinds ruim een jaar een Elddis en zijn er nog steeds helemaal verliefd op. Het is een Odyseey 524 die we nieuw hebben gekocht (model 2005). Wat ons zeer goed bevalt:

- hoogwaardige aankleding van het interieur; we hebben weliswaar geen bloemeninterieur, maar ons bevalt de typisch engelse stijl zeer goed. Bovendien gebruiken de Engelsen veel hoogwaardigere bekledingsstoffen voor banken, gordijnen en tapijt dan bv. Fendt en Hobby

- ook de kasten etc zitten heel goed in elkaar; telkens valt ons weer op dat de kastdeksels veel lichter/degelijker functioneren dan in andere caravans.

- perfecte kwaliteit matrassen (springeveren); wij hadden slechte ervaringen met de vaste bed matrassen van Fendt (modeljaar 2004); veel te zacht en deinerig. De Elddis zit/slaap matrassen zijn veel beter; stevig, maar tegelijk veel steun gevend.

- omvangrijke standaarduitrusting; alles zit erin van 10 liter boiler op elektra (en gas), aparte douchecabine, verwarming op elektra (ultraheat), accu, douche, voortentverwarming, BBQ aansluiting, oven met grill (beide werken zeer goed: lasagne, ovenschotels, koekjes bakken: alles gaat), omnivent, tapijt tot keuze voor klein + grote eettafel

- goede wegligging (achter Citroën C5 combi en achter Sorento)

- goede geluidsisolatie. In onze Fendt hadden wij vaak vrij veel last van geluid van buiten (bv. stemmen of wind etc.). In de Elddis veel minder; we weten niet precies hoe dat komt, maar het lijkt net alsof de caravan beter is geïsoleerd. Wellicht ook door de met stof beklede wanden. Vooral met regen is het verschil extreem groot. In de Fendt (met sandwich dak) werden wij soms bij hoosbuien wakker van het geluid; in de Elddis (met een zwevende dakconstructie) hebben we dat helemaal niet.

Kortom; we zijn er heel tevreden over!

Volvodriver

Re: Elddis

Bericht door Volvodriver » vr 25 aug 2006 20:20

Sorento schreef:Wij hebben nu sinds ruim een jaar een Elddis en zijn er nog steeds helemaal verliefd op. Het is een Odyseey 524 die we nieuw hebben gekocht (model 2005). Wat ons zeer goed bevalt:

- hoogwaardige aankleding van het interieur; we hebben weliswaar geen bloemeninterieur, maar ons bevalt de typisch engelse stijl zeer goed. Bovendien gebruiken de Engelsen veel hoogwaardigere bekledingsstoffen voor banken, gordijnen en tapijt dan bv. Fendt en Hobby

- ook de kasten etc zitten heel goed in elkaar; telkens valt ons weer op dat de kastdeksels veel lichter/degelijker functioneren dan in andere caravans.

- omvangrijke standaarduitrusting; alles zit erin van 10 liter boiler op elektra (en gas), aparte douchecabine, verwarming op elektra (ultraheat), accu, douche, voortentverwarming, BBQ aansluiting, oven met grill (beide werken zeer goed: lasagne, ovenschotels, koekjes bakken: alles gaat), omnivent, tapijt tot keuze voor klein + grote eettafel


Kortom; we zijn er heel tevreden over!
Beste Sorento,
Precies zoals u omschrijft wat voor een luxe die Elddis heeft. Ik vind het heel mooi.
Ik ben blij dat u er zeer tevreden mee bent. De meeste Engelsen die wij op vakantie tegenkomen hebben hetzelfde.
En het is echt een hele mooie caravan.

Maar voor mij heeft het niets meer met kamperen te maken.
Op het bed na dan daar wil ik ook een goed matras hebben en dat is de reden dat wij een caravan hebben.

kc
Berichten: 891
Lid geworden op: vr 11 nov 2005 14:59
Locatie: de Belgische Kempen

Bericht door kc » vr 25 aug 2006 21:27

Maar voor mij heeft het niets meer met kamperen te maken.
volgens Volvodriver
(in een Eldis slapen / leven / ...)

:?: :?:

En in een Knaus, Hobby, Tabbert, Kabe, etc ? Dat is dan toch ook geen kamperen meer ? Zelfs in een oude caravan is al veel anders / comfortabeler dan met een tent !

kc

Gebruikersavatar
Brenda
Berichten: 149
Lid geworden op: vr 16 jun 2006 20:53
Locatie: Drenthe

Bericht door Brenda » vr 25 aug 2006 22:12

Zeg Kroko, je denkt er toch niet serieus over na om je mooie Home Car weg te doen hè??? :lol: :lol:

Voor mij lijkt het ook meer op wonen dan op kamperen. Ik zit als het goed is toch de hele dag en avond buiten.
Groetjes Brenda

Audi 2013 en Home Car Racer Spirit 45 uit 2004

Volvodriver

Bericht door Volvodriver » za 26 aug 2006 10:47

kc schreef:
Maar voor mij heeft het niets meer met kamperen te maken.
volgens Volvodriver
(in een Eldis slapen / leven / ...)

:?: :?:

En in een Knaus, Hobby, Tabbert, Kabe, etc ? Dat is dan toch ook geen kamperen meer ? Zelfs in een oude caravan is al veel anders / comfortabeler dan met een tent !

kc
Allereerst zullen we de naam even goed spellen. Elddis

En kc.
Ik hoef dus inderdaad al die luxe aan boord niet! Daarom zijn wij ook nog tevreden met onze kale Beyerland Sprinter 390D uit 1990
Geen toilet, geen warm water, 1 230 volt contactpunt.
Dat is voor mij al een grote luxe. Wij hebben een caravan omdat mijn vrouw niet in een tent wil. En ik het vanwege mijn rug niet (meer) kan.

Dat neemt niet weg dat ik de Elddis en ook bijvoorbeeld de Kabe hele mooie caravans vind.
En ik gun iedereen die zo'n caravan heeft dat plezier. En dat meen ik serieus.
Ik zal dit alleen wat minder kritisch zeggen in de toekomst. oké.

Kroko

Bericht door Kroko » za 26 aug 2006 14:35

Brenda schreef:Zeg Kroko, je denkt er toch niet serieus over na om je mooie Home Car weg te doen hè??? :lol: :lol:

Voor mij lijkt het ook meer op wonen dan op kamperen. Ik zit als het goed is toch de hele dag en avond buiten.
Natuuuuuuuuuuuuuuurlijk niet Brenda.
Onze Home Car noemt mijn vrouw een hotel op wielen. 8)
En ikzelf ben er ook zeer content over.
En trouwens deze caravan moet minstens 10 a 15 jaar meegaan voor ik een andere koop. En tegen die tijd , wie weet dan wat elke standaard caravan van eenders welk merk aan boord heeft.
En eigenlijk moet ik volvodriver gelijk geven met zijn opmerkingen.
Maar de huidige generatie caravans die hebben toch ook al heel veel luxe aan boord he. Warm water , toilet , sommige 2 spoelbakken , kachel , ringverwarming , (smmige airco) , verlichting langs alle kanten , douche , en wat weet ik nog niet allemaal.
Als je dat vergelijkt met een caravan van pakweg 20 jaar geleden dat is wel een heel groot verschil. En wat als we nog is 20 jaar verder zijn????

Vriendelijke groeten kroko
Nog steeds met de home car spirit 45 :D :D :D

kc
Berichten: 891
Lid geworden op: vr 11 nov 2005 14:59
Locatie: de Belgische Kempen

Bericht door kc » za 26 aug 2006 14:59

Maar de huidige generatie caravans die hebben toch ook al heel veel luxe aan boord he. Warm water , toilet , sommige 2 spoelbakken , kachel , ringverwarming , (smmige airco) , verlichting langs alle kanten , douche , en wat weet ik nog niet allemaal.
Dàt bedoelde ik dus ook. Als je een "ranking" zou maken i.v.m. écht kamperen, staat de rugzaktoerist met zijn lichtgewichttent en -gasvuur wel helemaal aan de top. Gevolgd door de grotere tenten, dan de campingcars/vouwtenten. El(d)dis en Kabe zo goed als onderaan, maar bijna elke huidige generatie caravan niet veel hoger.
Een collega van mij heeft zijn recente pas aangekochte 5-man-slaper na 1 (één) vakantie al weggedaan : vond dat niet echt kamperen. Hij hoorde amper de regen op het dak, het ochtendlicht viel niet binnen, etc. Hij is dan ook van plan een campingcar/vouwtent aan te kopen.

kc

Kroko

Bericht door Kroko » za 26 aug 2006 22:02

kc schreef:[
Dàt bedoelde ik dus ook. Als je een "ranking" zou maken i.v.m. écht kamperen, staat de rugzaktoerist met zijn lichtgewichttent en -gasvuur wel helemaal aan de top. Gevolgd door de grotere tenten, dan de campingcars/vouwtenten. El(d)dis en Kabe zo goed als onderaan, maar bijna elke huidige generatie caravan niet veel hoger.
Een collega van mij heeft zijn recente pas aangekochte 5-man-slaper na 1 (één) vakantie al weggedaan : vond dat niet echt kamperen. Hij hoorde amper de regen op het dak, het ochtendlicht viel niet binnen, etc. Hij is dan ook van plan een campingcar/vouwtent aan te kopen.

kc
Als je het zo bekijkt (en ik kan je geen ongelijk geven) dan kamperen wij ook niet meer he.
Even een kleine reishistorie.
Toen ik nog met ma en pa op vakantie ging dan hadden zij een bungalowtent voor 4 personen . Waar ik nu over spreek dat zijn de jaren 1975-1985. Twee volwassenen en 2 kinderen samen met de tent ,stokken en alle andere benodigdheden in een klein fiatje 127 los over de alpen in zwitserland. (en toen waren er nog geen autostrades zoals nu het geval is)
De luxe die we hadden toen??? niets , buiten een 2 gaspitsvuurtje om wat eten warm te maken. Verlichting? juist een lamp die op dezelfde gasbus paste en die s'avonds aangestoken werd.
En toch waren die vakantie's geweldig.
Daarna zelf met de tent weg (toen was ik ongeveer 20 jaar) de eerste 2 jaar met een bungalow tent voor 4 personen( en we waren maar met twee) en we hadden al wat meer luxe. Electriciteit voor een lampje binnnen en een lampje buiten , geweldig was dat toen.
na 2 jaar besloten om toch maar een iets groter tent te kopen , want als het slecht weer was dan had je in die 4 persoons bungalowtent toch wat te weinig bewegingsvrijheid.
Dus het werd een 6 persoonsbungalowtent , ruimte zat en weer wat moderner dan onze vorige tent. Toen de grote stap omdat toch bijna elke camping electriciteit had , hadden we ineens ook een koelkastje aangekocht (een soort grote koelbox). Dat werkte op 12 v , 220 v en op gas. Hoho wat een luxe gekoelde dranken tijdens onze vakantie.
(met ma en pa in de oude tijd moesten we nog werken met een gewone koelbox en dan die invriesbare zakken die je in een frigo kon laten invriezen op de camping , en die zakken dan in je koelbox stak. Tenminste als je ze terugvond in de frigo van de camping , maar ja dan neem je toch gewoon die van een ander.)
En we hadden koude dranken en ook zelfs de luxe van een wereldradiotje zo konden we toch het nieuws uit eigen land horen. Wel met gekraak en wat gevloek maar dat was echt super.
Om te koken hadden we zelfs 2 pitsgastoestellen elk met 2 branders .
Ha ja 1 voor de aardappelen en 1 voor de groenten. de ander voor het vlees.
En dat allemaal in onze eenvoudige campingstoeltjes lekker voor de tent.
Dat was pas vakantie.
In de loop van de jaren zijn er bijgekomen , Kastjes voor de kleren kastjes voor de etenswaren een lange zak waar je al je toiletgerief in kwijt kon met een spiegel en wat weet ik nog niet allemaal.
En toen was het zover. Mijn vrouwtje zag het niet meer zo zitten met de tent. Voornamelijk omdat ze in de nacht over de camping moest gaan omdat ze naar het toilet moest, en ook het slapen viel wat tegen op de luchtmatrassen (voor mij ook trouwens).
Ik had toen besloten om een draagbare wc te kopen (om mijn vrouwtje wat gerust te stellen) Alleen zat rond die wc ook een caravan. Kan gebeuren he :lol:
En wat hebben we nu? Een caravan met de luxe die wij (of ik met ma en pa) enkel van konden dromen.
De stekker in het stopcontact aan de camping en je ijskastje blijft lekker koelen , verlichting??? geen probleem , wereldradiotje??? ha nee he tv via de schotel , opbergruimte geen probleem , warm water ha ja , slapen op de grond op en luchtmatras ha nee een heerlijk lekker vast bed , het toilet in de nacht? even opstaan vlug in het caravantoilet en warm terug in het bedje. Is het een beetje te koud? even de kachel aansteken en via de ringverwarming is het zo behaaglijk warm.
En zo kan ik nog vele andere positieve zaken opnoemen.
En toch kan ik je ook volgen KC .
Vroeger (mijn geval) met een klein fiatje met 4 personen kwamen we der ook en we hadden ook alles aan boord wat we nodig hadden.
Nu hebben we een wagen met de nodige PK'S 140 (om wat te noemen)
en dan ook nog liefst een bakbeest van een caravan.
En ja ook een voortent want je wil niet constant in je caravan zitten he.
Ik ben ook zo geevalueerd hoor. En nee ik zo niet meer terug naar de tent willen , gewoon omwille van de luxe die je hebt.
En toch vroeger dat was pas camperen. Weet nog dat ik ooit een grachtje heb moeten graven (midden in de nacht) rond de tent omdat anders het water binnen liep.
Effin een lange uitleg voor pakweg 30 jaar kamperen.
Maar wat bied de volgende 20 jaar?????
Enkel de toekomst zal het uitwijzen.

Vriendelijke groeten kroko

kc
Berichten: 891
Lid geworden op: vr 11 nov 2005 14:59
Locatie: de Belgische Kempen

Bericht door kc » zo 27 aug 2006 16:36

Kroko : ongeveer gelijkaardig verlopen bij mij. Wel een ouderlijke "cammionette" met zeven personen in (een fabuleuze 1300 cc !!!) (tegenwoordig heet dat monovolume of MPV :wink: ) en twee tenten, veldbedden (die scheurden als je er met je knie ging op steunen), die koelbox herken ik ook.
Nadien met zijn tweeën / drieën, moderne auto, koelbox op electriciteit, aanhangwagentje, licht, etc.

Eigenlijk zeggen we nu meer dan de helft van de tijd, dat we "op reis gaan, en we slapen / staan op een camping". Het woord "kamperen" is voor de echte tentgebruikers. (vind ik)

kc

Berendina

Bericht door Berendina » za 11 nov 2006 12:35

Wij hebben ook een Elddis.

Maar ken veel meer engelse merken hoor. :wink:

De afwerking is prachtig,vloerverwarming en dan die 2 aparte bedden.Ideaal met opmaken.

Kan niet wachten tot we hem dinsdag gaan halen...........
Laat dan het voorjaar maar komen.

kc
Berichten: 891
Lid geworden op: vr 11 nov 2005 14:59
Locatie: de Belgische Kempen

Bericht door kc » za 11 nov 2006 13:11

en dan die 2 aparte bedden
Wordt tegenwoordig ook mogelijk bij sommige merken (types / indelingen) in "Europese" caravans. Misschien (nog) niet zo uitgekiend als bij de Engelse caravans.

kc

Berendina

Bericht door Berendina » za 11 nov 2006 13:17

Ja dat klopt.Het komt almeer in dat de mensen 2 bedden willen.
Maar vaak is dan ook bij de europese caravans het probleem dat er altijd aan de ene kant een rondzit in zit en hij erg lang is.De tv kan dan gericht op de rondzit of op de bedden en kun je dus nooit samen kijken.

Deze is 470 die we nu hebben en met wat er voor zit lang genoeg.
Ook is de toiletruimte erg groot.Met de deur nog te vergroten.

Plaats reactie

Terug naar “Overige merken”