SMV
SMV
Sinds mijn vrouw vanavond bij toeval een SMV-caravan op internet tegenkwam is ze er net zo van gecharmeerd geraakt als ik al sinds mijn jonge jaren ben. Wie weet zouden we er in de nabije toekomst een willen kopen. Via Google kunnen we er echter vrij weinig info en foto's over vinden. Je hebt de site van de Dutch SMV Friends en een site van een enthousiaste Nederlandse eigenaar, maar de modelspecifieke informatie en foto's (vooral van interieurs) zijn summier.
Kent iemand ruimere informatiebronnen op internet over SMV? Of bestaat er een boek over?
Kent iemand ruimere informatiebronnen op internet over SMV? Of bestaat er een boek over?
http://medlem.spray.se/nostalgisida/
http://home.planet.nl/~blesm/
http://autos.groups.yahoo.com/group/SMVcaravans/
http://www.caravanexpert.nl/service_renovatie.htm
Of had je die al ?
Tip :
Gewoon één kopen, aansluiten bij die SMV-club, een aantal WE meedoen en je hebt interieurs met hopen gezien. Echt waar !
Tenminste, zo is het toch in de BOCC : daar ga ik altijd naar andere Bourgeois-caravans kijken. De andere merken doe ik ook wel, maar ik maak een selectie. De ene keer dat merk, de volgende keer een ander. Maar de Bourgeois is er altijd bij. Op de opendeurdagen, wel te verstaan.
Als je nog twijfelt om één te kopen : volg je hart !!!
Want het leven is inderdaad te kort om een grijze muis te zijn :!:
kc
http://home.planet.nl/~blesm/
http://autos.groups.yahoo.com/group/SMVcaravans/
http://www.caravanexpert.nl/service_renovatie.htm
Of had je die al ?
Tip :
Gewoon één kopen, aansluiten bij die SMV-club, een aantal WE meedoen en je hebt interieurs met hopen gezien. Echt waar !
Tenminste, zo is het toch in de BOCC : daar ga ik altijd naar andere Bourgeois-caravans kijken. De andere merken doe ik ook wel, maar ik maak een selectie. De ene keer dat merk, de volgende keer een ander. Maar de Bourgeois is er altijd bij. Op de opendeurdagen, wel te verstaan.
Als je nog twijfelt om één te kopen : volg je hart !!!
Want het leven is inderdaad te kort om een grijze muis te zijn :!:
kc
Dat het zo snel kon gaan hadden we niet durven vermoeden: we hebben een zeldzaam originele SMV 14 LS uit 1970 gekocht.
http://www.mijnalbum.nl/Album=7YXFCZTY
Zelfs de kussenbekleding, het toilet en de gordijntjes zijn authentiek. Sinds 1970 is de caravan altijd van dezelfde familie geweest, die bijzonder omzichtig met de zaak omsprong. Alle originele documenten hebben we erbij, zelfs de aankoopbon en twee oude brochures.
Volgens mij krijg je zo'n kans maar eens in je leven. Over de prijs waren we het direct eens.
Opmerkelijk is dat de caravan een eigen - elektronisch - remsysteem heeft; een briljante vinding die veel effectiever en harmonieuzer werkt dan een oplooprem. Qua rijden schijnt het sowieso een plezier te zijn: de SMV is zo smal dat je geen extra spiegels nodig hebt, de ramen zitten zo laag dat je er doorheen kunt kijken, hij weegt leeg slechts 570 kg en het weggedrag schijnt zeer stabiel te zijn.
Het interieur is om van te watertanden: volledig uitgevoerd in cederhout met unieke afgeronde kasten, een hoog metalen rooster met daarachter een oliekachel, een toiletruimte met de originele wc erin, een keuken met de destijds standaard geleverde Electrolux koelkast die draait op gas of stroom, een bakelieten kraantje en een klassiek gasstel.
http://www.mijnalbum.nl/Album=7YXFCZTY
Zelfs de kussenbekleding, het toilet en de gordijntjes zijn authentiek. Sinds 1970 is de caravan altijd van dezelfde familie geweest, die bijzonder omzichtig met de zaak omsprong. Alle originele documenten hebben we erbij, zelfs de aankoopbon en twee oude brochures.
Volgens mij krijg je zo'n kans maar eens in je leven. Over de prijs waren we het direct eens.
Opmerkelijk is dat de caravan een eigen - elektronisch - remsysteem heeft; een briljante vinding die veel effectiever en harmonieuzer werkt dan een oplooprem. Qua rijden schijnt het sowieso een plezier te zijn: de SMV is zo smal dat je geen extra spiegels nodig hebt, de ramen zitten zo laag dat je er doorheen kunt kijken, hij weegt leeg slechts 570 kg en het weggedrag schijnt zeer stabiel te zijn.
Het interieur is om van te watertanden: volledig uitgevoerd in cederhout met unieke afgeronde kasten, een hoog metalen rooster met daarachter een oliekachel, een toiletruimte met de originele wc erin, een keuken met de destijds standaard geleverde Electrolux koelkast die draait op gas of stroom, een bakelieten kraantje en een klassiek gasstel.
Proficiat!!!! :!: :!: :!:
Van harte gefeliciteerd met het vinden van JOUW SMV. Veel plezier ermee en toffe reizen toegewenst.
Heel leuk dat je zo'n pak extra informatie meekrijgt (brochures, aankoopbon, etc)
Dat vind ik raar : dat je dat niet wist van zo'n electrisch remsysteem bij SMV? Inderdaad erg goed.
Enne : brand je "Lange Jan" goed ?
kc
Van harte gefeliciteerd met het vinden van JOUW SMV. Veel plezier ermee en toffe reizen toegewenst.
Heel leuk dat je zo'n pak extra informatie meekrijgt (brochures, aankoopbon, etc)
Dat vind ik raar : dat je dat niet wist van zo'n electrisch remsysteem bij SMV? Inderdaad erg goed.
Enne : brand je "Lange Jan" goed ?
kc
Dank je wel! :D
Nou, in de tussentijd was ik daar achter gekomen, dat er zo'n remsysteem op zat. Tot enkele weken geleden had ik me nooit zo in SMV's verdiept. Ik kende ze van model, dat me als klein jongetje al fascineerde.
Gisteren deden we een remmentest en dan is het wel geinig om te zien hoe het ding zelf zijn wieltjes acuut stilzet.
Ik ben benieuwd wat mijn CX nu gaat verbruiken, want met dit warme weer (airco aan) is het solo al rond de 1:6,5!
Nou, in de tussentijd was ik daar achter gekomen, dat er zo'n remsysteem op zat. Tot enkele weken geleden had ik me nooit zo in SMV's verdiept. Ik kende ze van model, dat me als klein jongetje al fascineerde.
Gisteren deden we een remmentest en dan is het wel geinig om te zien hoe het ding zelf zijn wieltjes acuut stilzet.
Ik ben benieuwd wat mijn CX nu gaat verbruiken, want met dit warme weer (airco aan) is het solo al rond de 1:6,5!
Dan kan ik alleen maar zeggen: jaag je droom na en ga ook naar een SMV op zoek. Voor een klassieker met zoveel unieke kenmerken vind ik ze tweedehands echt niet duur.
Het kan soms lang duren voor je een goede tegenkomt, maar je kunt ook geluk hebben: wij hadden binnen enkele weken beet!
Strikt gezien hoort er natuurlijk een Volvo of Saab voor, maar aan de andere kant passen het bijzondere design van een CX en dat van een SMV wel weer uitstekend bij elkaar. Er zijn nog meer overeenkomsten: goede aërodynamica, perfecte wegligging, uitstekende remmen, veel comfort, doordachte technieken aan boord, luxueuze uitrusting en helaas ook gevoeligheid voor vocht.
Het kan soms lang duren voor je een goede tegenkomt, maar je kunt ook geluk hebben: wij hadden binnen enkele weken beet!
Strikt gezien hoort er natuurlijk een Volvo of Saab voor, maar aan de andere kant passen het bijzondere design van een CX en dat van een SMV wel weer uitstekend bij elkaar. Er zijn nog meer overeenkomsten: goede aërodynamica, perfecte wegligging, uitstekende remmen, veel comfort, doordachte technieken aan boord, luxueuze uitrusting en helaas ook gevoeligheid voor vocht.
Ben ik volledig met je eens.cxfanatic schreef:Dan kan ik alleen maar zeggen: jaag je droom na en ga ook naar een SMV op zoek. Voor een klassieker met zoveel unieke kenmerken vind ik ze tweedehands echt niet duur.
Het probleem alleen is dat er dan eerst een andere (veel kostbaarder) droom gerealiseerd moet worden.
Een huis met veel ruimte op de oprit, en een grote schuur. En dat zit er momenteel niet in.
Ik heb 2 auto's, die kan ik al amper kwijt op de straat (ik woon in een rijtje van 8 ). Laat staan een derde (klassieker, Amazon). De caravan staat ook bij mij in de huurstalling.cxfanatic schreef:Tja, dat heb ik ook niet. De SMV gaat gewoon een huurstalling in. Anders kan ik wel blijven dromen...
Maar een oldtimer (caravan en/of auto) wil ik toch wel graag bij huis gestald hebben vanwege de knutselarij/onderhoud eraan.
Maar nu gaan we wel heer erg off Topic.
Ik blijf erbij die SMV met een CX is een heel aparte (en mooie) combi.
Veel plezier ermee gewenst.
Je wil er toch geen stabilisator opzetten ?Caravan
Merk: SMV
Type: 14 LS
Bouwjaar: 1970
Leeggewicht: 570 kg
Totaal gewicht: 740 kg
Stabilisator: nog geen
Toen ik een nieuwe caravankoppeling liet plaatsen, wou ik ook een stabilisator 8) .
Ik had immers in al mijn wijsheid al gelezen dat zoiets héél goed was . Tot je het een en ander leest over "piepen - kraken - opschuren - cups vervangen - ... Ook de monteur lachtte eens hardop : op een caravan met een MTM van 750 Kg : :D :D
En inderdaad : de wegligging van mijn Bourgeois is uitstekend : 2 onafhankelijke assen en elk apart geveerd en ieder zijn eigen schokdemper. Tel daarbij het lage gewicht, de lage hoogte (2.25 m), kleine opbouw (3.60 m) en de gunstige stroomlijn (overal afgerond).
Voor een caravan uit 1961 8) !
Uiteindelijk verhoogt zo'n stabilisator alleen maar de "kritische snelheid" : als een caravan, om welke reden ook, een slechte wegligging heeft, blijft ie het ook hebben mèt stabilisator. (Uitgezonderd een aantal noodsituaties waar een stabilisator inderdaad véél beter is dan een gewone koppeling (uitwijkmanoeuver)).
Wat betreft jouw SMV : ook een laag gewicht, ook kleine opbouw en goede stroomlijn.
Hoogte ? (voor zijwindgevoeligheid, samen met stroomlijn)
Die 2 ijzers die vanonder het venster vertrekken dienen voor de stabiliteit, vermoed ik.
En die 2 "haken" op de grond : waarvoor dienen die ?
Think twice !
kc
Dat ben ik niet helemaal met je eens. Ik heb met verschillende stabs ervaren, dat het ook veel rust aan het rijden toevoegt, daarin vind ik dan weer de Stabifix de betere. Het verleggen van de kritische snelheid vind ik eigenlijk alleen maar een prettig bijverschijnsel: Je kan je ouwe snelheid blijven rijden, maar dan rustiger. Niemand dwingt je om die grenzen op te gaan zoeken.Uiteindelijk verhoogt zo'n stabilisator alleen maar de "kritische snelheid" : als een caravan, om welke reden ook, een slechte wegligging heeft, blijft ie het ook hebben mèt stabilisator.
Je hebt gelijk, als het over de wegligging gaat, maar toch zullen sommige nare verschijnselen van die slechte wegligging worden afgevlakt, waardoor het rijden net iets prettiger kan worden.
Ik ben er blij mee!
Dat is zeer goed mogelijk, ik heb geen ervaring met stabilisators.Je kan je ouwe snelheid blijven rijden, maar dan rustiger.
De nadelen van zo'n stabilisator : kostprijs, piepen, ontvetten en afschuren bol, cups vervangen, volledig vastzitten (sommige typen/merken) : nee bedankt.
Op een caravan met een MTM 750 Kg vind ik het iets "overdone". Ondanks de voordelen, die er zeker zullen zijn.
kc
Hmmm... dat maakt de afweging er niet makkelijker op. Ik vind het wel heel zinvol de combinatie voor te bereiden op een eventuele uitwijkmanoeuvre. Verder wil ik er redelijk mee kunnen doorrijden, mede afhankelijk natuurlijk van hoe de auto presteert. Ik ben er wel van overtuigd dat de CX zich als trekauto stabiel zal gedragen. Een extreem lange wielbasis, een korte overhang achter en hydropneumatische vering zijn belangrijke voordelen.
Sowieso ga ik eerst testen zonder stabilisator.
Dan nog iets over de stangen. De schuine trekstangen houden het grenenhouten frame waaruit de zelfdragende opbouw ontstaat en het chassis stevig bijeen. De stangen onderaan heeft mijn SMV niet; ze lijken als een soort steunen te dienen, maar in deze toestand kun je er niet mee rijden.
Sowieso ga ik eerst testen zonder stabilisator.
Dan nog iets over de stangen. De schuine trekstangen houden het grenenhouten frame waaruit de zelfdragende opbouw ontstaat en het chassis stevig bijeen. De stangen onderaan heeft mijn SMV niet; ze lijken als een soort steunen te dienen, maar in deze toestand kun je er niet mee rijden.
De kostprijs is inderdaad een punt.kc schreef:Dat is zeer goed mogelijk, ik heb geen ervaring met stabilisators.Je kan je ouwe snelheid blijven rijden, maar dan rustiger.
De nadelen van zo'n stabilisator : kostprijs, piepen, ontvetten en afschuren bol, cups vervangen, volledig vastzitten (sommige typen/merken) : nee bedankt.
Op een caravan met een MTM 750 Kg vind ik het iets "overdone". Ondanks de voordelen, die er zeker zullen zijn.
kc
Bij alle merken moet je ook nog eens een apart slot kopen, behalve bij de Stabifix, die een geïntegreerd slot heeft.
Bij alle merken moet je ontvetten, behalve bij Stabifix.
Dat geldt ook voor het vervangen van cups: alleen de Stabifix is nastelbaar, zonder vervanging van onderdelen.
Het volledig vastzitten komt vooral veel voor bij de Alko 1300, dat is ronduit een kreng van een ding.
Van het eerste type SSK heb ik ook wel eens iets gehoord over vastzitten, maar dat was meer een handigheidje.
Verder denk ik dat het MTM niet van belang is, maar wel of dat ding makkelijk slingert of stuitert.
Dan het kraken of piepen: Bij sommige typen kan dat inderdaad hevig zijn, maar lang niet altijd is het vervelend.
Ik kon wel genieten van de verbaasde blikken van medekampeerders, als ik al krakend (veel bochten) mijn caravan op z'n plek zette. Eigenlijk vind ik het jammer, dat mijn nieuwe stab zo rustig is... ;-)
-
- Berichten: 194
- Lid geworden op: zo 1 mei 2011 11:09
Re:
Ik zou dan gaan voor een Saab96 of 99 als trekpaard, nog ietsje eigenzinniger zweeds...Volvodriver schreef:CXfanatic.
Proficiat met deze zeldzaam mooie SMV. En dat remsysteem is specifiek voor SMV en zoals je al aangeeft heel goed.
Onze droom is ook nog eens een dergelijke caravan achter een klassieke VOLVO te hangen. (SMV is per slot Zweeds.)
(Stiekum ben ik een beetje jaloers )