bourgeois


sheetmetal

Re: bourgeois

Bericht door sheetmetal » vr 8 mei 2009 20:15

Voor de mensen die hun interieur van hun Bourgeois in slechte staat is of gedeukt kunnen eventueel kontakt opnemen voor nieuwe panelen (zoals de deur van de kleerkast) op maat gemaakt top.gif

jusc

Re: bourgeois

Bericht door jusc » di 2 jun 2009 21:57

Kan er mij iemand vertellen hoeveel het zou kosten om het remsysteem van een Bourgeois te vervangen?
Is dit zowel bij de B36 als de B43 nodig?
Ik overweeg een van beide aan te schaffen, vandaar.

Alvast bedankt.

kc
Berichten: 891
Lid geworden op: vr 11 nov 2005 14:59
Locatie: de Belgische Kempen

Re: bourgeois

Bericht door kc » vr 5 jun 2009 00:41

Indien je een auto hebt die ongeremd 750 kg mag trekken, kan je de B36 ongeremd laten. (Minibus ? Mercedes ? Hummer ?)
(of het aan te raden is om 750 kg ongeremd te trekken, is een andere discussie :wink: )
De B43 moet altijd geremd zijn (mag tot 850 kg wegen, leeggewicht is 700 kg) (en verplichte keuring in België).
Er zijn Bourgeois afgeleverd met oplooprem : dat is dus in orde, alleen eens (laten) controleren of alles nog in orde is.
Er zijn ook Bourgeois "verbouwd" : op de dissel is er dan een systeem geplaatst ter vervanging van het koppelingstuk auto-caravan.
Het remsysteem werkt dan nog altijd met remvloeistof. Dus ook (laten) nakijken of de remcupjes / veertjes / remleidingen nog in orde zijn.

Indien je toch een nieuw remsysteem nodig hebt, is er bij mijn B36 het volgende gedaan :
2 nieuwe as(jes) + 2 nieuwe (Alko)tamboers met oploopremsysteem + kabel + nieuwe gewone (Alko)koppeling met slot.
De oude koppeling is er afgeslepen (maar wel met behoud van de twee 'handvaten'), een nieuwe met moeren op de dissel geplaatst.
Kostprijs geplaatst : +/- 750€ (enkele jaren geleden door Riba Trailers in België http://www.riba.be/ )

Koen

jusc

Re: bourgeois

Bericht door jusc » vr 5 jun 2009 01:37

Hartelijk dank Koen voor de info.
Is het remsysteem dat jij liet plaatsen zowel voro de B36 als de B43 een haalbare kaart?
Kan je me misschien ook helpen bij een prijsindicatie?

Ik zou een B36 met vernieuwd (maar niet autenthiek) interieur overnemen met tent en een B43 met werk aan het interieur en een te vervangen remsysteem...

Alvast bedankt.

PKing

Re: bourgeois

Bericht door PKing » vr 5 jun 2009 10:37

Ik heb 2 mensen gekend die een caravan en een vouwwagen hebben gehad waarbij de oplooprem voorzien was van een remcilinder, en die waren beide niet te spreken over het remgedrag van de aanhanger.

Ik zou hem terugbouwen naar een standaard kabelsysteem.

kc
Berichten: 891
Lid geworden op: vr 11 nov 2005 14:59
Locatie: de Belgische Kempen

Re: bourgeois

Bericht door kc » vr 5 jun 2009 12:39

Is het remsysteem dat jij liet plaatsen zowel voro de B36 als de B43 een haalbare kaart?
Ja, volgens mij wel.
De firma waar ik het heb laten doen kan je daar het beste bij adviseren : zij werken met Alko producten. Voor elk gewicht hebben zij een oplossing.
Voorbeeld : ik vroeg (toen) of de koppeling een stabilisator koppeling ging zijn : de baas lag in een deuk van het lachen. Op een caravan van maximum 750 kg zou dat 'overdone' zijn. (zelf kende ik er niet veel van als beginnend caravanner, zonder dit forum en nu al heel veel op gelezen en geleerd over zin en onzin / nut of niet nuttig)
De assen en de tamboers die zij plaatsen zijn ruim op hun taak berekend. Dus geen materialen die nèt kunnen, maar wèl materialen met een ruime marge qua sterkte, veiligheid, etc.
Kan je me misschien ook helpen bij een prijsindicatie?
Enkele jaren terug (5 ofzo) : +/- 750 € (zie mijn vorig antwoord).

Op de OCC is er net een "Bourgeois" forum opgestart : daar heeft jandc een gelijkaardige herstelling / verandering laten doen + nog wat extra's voor 1300€.
http://www.oldtimercaravanclub.nl/index ... forum&f=14
Ik zou hem terugbouwen naar een standaard kabelsysteem.
Terugbouwen is niet de juiste uitdrukking :) . "Verbouwen naar" is correcter :oops: :wink:

Koen

PKing

Re: bourgeois

Bericht door PKing » vr 5 jun 2009 14:50

Okay je hebt gelijk....maar dat oploopremsysteem met kabels is al zo oud dat ik vergeet dat er wel eens andere systemen standaard werden/worden gebruikt 8)

Jouw link herinnerde mij eraan dat mijn vorige caravan nog steeds bij hun op de site staat :D

http://www.oldtimercaravanclub.nl/index ... s&album=96

kc
Berichten: 891
Lid geworden op: vr 11 nov 2005 14:59
Locatie: de Belgische Kempen

Re: bourgeois

Bericht door kc » vr 5 jun 2009 15:30

Ha ja, een Condor :roll: (zie viewtopic.php?f=19&t=8823 ) waarin je niet echt tevreden bent over het merk...
Maar toch wel een speciaal ding toppie.gif
Laten staan die foto :)

Koen

JanDC

Restauratie interieur Bourgeois

Bericht door JanDC » do 18 jun 2009 19:00

Daniella schreef:Ik wil er graag zelf aan klussen, heeft iemand ervaring met het interieur van zo'n caravan?
moyen-achat schreef:Sinds kort hebben wij ook een fraaie Bourgeois B36. Ook bij ons is het interieur matig. Heeft iemand nog tips hoe dit weer strak te krijgen?
kc schreef:de plastic banden trachten terug "op te spannen". Deze zijn losgekomen o.a. door de warmte (en ouderdom).
Misschien een (héél) klein stukje inkorten, zodat ze beter op te spannen zijn ? Koen
Ik heb recent het interieur van een volledig versleten Bourgeois B43 vernieuwd. De dakbekleding was helemaal losgekomen en ingestort.
Je kan de fotoreportage bekijken op de website van BOCC.

Zo zag het eruit:
Afbeelding

Zo ziet het er nu uit:
Afbeelding

De volledige fotoreportage op:
http://matt-hendriks.nl/BOCC/fotosleden ... uratie.php

Jan

sheetmetal

Re: bourgeois

Bericht door sheetmetal » zo 28 jun 2009 00:15

DAt zijn mooie en handige foto's

sheetmetal

Re: bourgeois

Bericht door sheetmetal » wo 12 mei 2010 23:53

Ik heb nog een interieur van een B43 houtkleur kompleet behalve de buizen van de hangbedjes kost me ongeveer 7 u om hem leeg te maken, ik heb ervaring met auto's te restaureren dus een Bourgeois moet zeker te doen zijn

Gebruikersavatar
maikel
Berichten: 405
Lid geworden op: zo 30 jan 2011 15:33
Locatie: Weert
Contacteer:

Re: bourgeois

Bericht door maikel » wo 5 okt 2011 12:57

Ik vind de Bourgeois caravans ook enorm leuk! Ik heb er al meerdere te koop zien staan en steeds jeuken mijn handen en kriebelt mijn buik.
Op dit moment hebben we een mooie Eriba Puck oldtimer uit 1980. Ook geweldig, maar de Bourgeois B36 heeft iets aparts.

Ooit hoop ik de eigenaar te worden van zo'n geweldige Bourgeois.

Groetjes,

Maikel
Kia Carens 1.7 CRDI 2013 met Esterel Top Profil Volume 036 1998

kc
Berichten: 891
Lid geworden op: vr 11 nov 2005 14:59
Locatie: de Belgische Kempen

Re: bourgeois

Bericht door kc » di 11 okt 2011 13:20

Ooit hoop ik de eigenaar te worden van zo'n geweldige Bourgeois.
Dan had je op 22 - 25 september naar het Najaarstreffen te Jabbeke (B) moeten komen. Op zaterdag was er een Open Deur en er stonden enkele Bourgeois te koop. In alle "staten" :wink: .
Je kan ook aan de webmaster van de BOCC vragen of hij je mee opneemt in de e-mail adressenlijst, die regelmatig aanbiedingen / te koop / gevraagd (van leden en niet-leden) toegestuurd krijgen.
Af en toe wordt er ook een Bourgeois aangeboden.

Koen

http://www.bocc.be/index.php

Gebruikersavatar
maikel
Berichten: 405
Lid geworden op: zo 30 jan 2011 15:33
Locatie: Weert
Contacteer:

Re: bourgeois

Bericht door maikel » zo 8 jan 2012 13:20

RE.gif

Bedankt voor de reactie ! :wink:
Kia Carens 1.7 CRDI 2013 met Esterel Top Profil Volume 036 1998

JanDC

Re: bourgeois

Bericht door JanDC » zo 8 jan 2012 23:32

maikel schreef:... maar de Bourgeois B36 heeft iets aparts.

vinden wij ook! http://smeagol.poweredbyclear.com:8080/bourgeois/

Gebruikersavatar
maikel
Berichten: 405
Lid geworden op: zo 30 jan 2011 15:33
Locatie: Weert
Contacteer:

Re: bourgeois

Bericht door maikel » di 10 jan 2012 18:50

Wauw ! Prachtig hoor, mijn complimenten !
Kia Carens 1.7 CRDI 2013 met Esterel Top Profil Volume 036 1998

Gebruikersavatar
maikel
Berichten: 405
Lid geworden op: zo 30 jan 2011 15:33
Locatie: Weert
Contacteer:

Re: bourgeois

Bericht door maikel » wo 15 feb 2012 18:26

Hallo,

Ik kan mijn Eriba Puck uit 1980 in goede staat met nieuwe banden, wiellagers en bekabeling met zeer nette voortent (zie foto's: http://eribapuck.webs.com/ ) ruilen voor een Bourgeois B36 Prima Donna. De Bourgeois is een redelijk goede staat: nieuwe vloer, oplooprem, dakbekleding opnieuw erin, ramen zijn OK, maar ook met de volgende werkzaamheden: Lichte bobbels in de hoeken (binnenplaat) bij het zitgedeelte, 2 nieuwe banden nodig, koelkast en gasstel is nog niet aangesloten want de gasleiding is verwijderd, geen gordijnen.

Wat zouden jullie doen? Wel of niet ruilen ?
Graag jullie meningen.

Foto's:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Kia Carens 1.7 CRDI 2013 met Esterel Top Profil Volume 036 1998

kc
Berichten: 891
Lid geworden op: vr 11 nov 2005 14:59
Locatie: de Belgische Kempen

Re: bourgeois

Bericht door kc » di 20 mar 2012 23:16

Ik lees je vraag nu pas.
Wat zouden jullie doen? Wel of niet ruilen ?
Mmmh, 'k weet het niet scratch.gif

De Puck is een gevraagde caravan bij oldtimerliefhebbers, voor achter hun oude auto.
De Bourgeois is soms te zwaar / te hoog (maar zijn stroomlijn is wel heel goed. En de hoogte valt heel goed mee : van zo'n 2 meter met een vloeiende lijn tot 2.25 meter).
De prijs van een goede Puck : 3.000 tot 4.000 €.
Een Bourgeois B36 : 2.000 tot 3.000 € in goede staat.
Nadeel van de Bourgeois : binnenbekleding die loskomt en moeilijk te herstellen is, ramen bijna onvindbaar.
Voordeel van de Bourgeois : misschien meer laadvermogen tov van de Puck. Reken op maximum 150 kg, terwijl je bij de Puck eventueel een zwaardere as kunt laten plaatsen mét goedkeuring van de fabrikant.
De B36 is wel ruimer van binnen.

Het hangt er maar vanaf hoe gehecht je aan de Puck bent...

Koen

PS : is het die van moonray (moony-mvr) ? mrgreen.gif knipoog.gif

sheetmetal

Re: bourgeois

Bericht door sheetmetal » wo 16 mei 2012 22:08

ik heb een B43 nomad in afbraak staan met ramen er nog in behalve de zijkanten dan kasten en zetels zijn er nog danny_van_loo@telenet.be

sheetmetal

Re: bourgeois

Bericht door sheetmetal » zo 4 nov 2012 20:40

B43 en B36 zijn verkocht wegens echtscheiding

joewlie

Re: bourgeois

Bericht door joewlie » zo 4 mei 2014 15:27

Dag iedereen,

Ik studeer interieurarchitectuur en voor mijn masterproef zou ik graag mijn ontwerp installeren in het model van een bourgeois caravan. Nu heb ik een beetje opgezocht en ik vind hier geen technische secties van, kan iemand mij hierbij helpen? Ik heb enkel in een brochure wat plannetjes gevonden, maar deze zijn niet nauwkeurig genoeg om afmetingen uit af te leiden of in detail er op te ontwerpen!

Alvast bedankt voor jullie hulp,
Julie

jantje jans

Re: bourgeois

Bericht door jantje jans » ma 23 nov 2015 22:44

Is er iemand die nog een bourgeois caravan te koop heeft of 1 weet staan die verkocht word? Mag in slechte staat zijn.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38409
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: bourgeois

Bericht door Micky » ma 23 nov 2015 23:03

RE.gif

1 keer invoeren op google gaf mij zojuist al verkoop resultaten/advertenties thumbup.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Plaats reactie

Terug naar “Overige merken”