Fietsen mee en de caravan,ja veel oplossingen mogelijk.
In 1995 nieuwe hobby gekocht met fietsrek 3 fietsen achterop nooit problemen mee gehad.
Was wel een kinderfiets bij.
In 2002 een nieuwe lmc ook geen probleem.
Vorig jaar hebben we 2 elektrische fietsen gekocht wegen 22 kilo per stuk,maar kan gelukkig
de accu's er af halen.
Alle twee achterop mijn lmc 500rd leek me geen goed idee.
Binnen in de caravan ben ik geen voorstander van ,lastig onderweg.
Ik heb nu een kantelbaar rek op de dissel gemonteerd.
Dus een fiets voor en een achter.
Deze zomer naar Oostenrijk geweest ,ging perfect.Geen probleem met gewicht op de caravan.
Het liefst heb ik ze op de auto,maar 20 kilo is het maximum bij de z.g.n fietsgoten op de dakdrager
Wilk en fietsen
Re: Wilk en fietsen
Ja dat is ook een mooie stabiele mogelijkheid. Evenwichtige verdeling. Nadeel met fiets op een rek aan de achterzijde is dat dat rek altijd enigszins in de weg zit en je eenmaal op de camping wat lastig is om het achterruit te openen.erik schreef: Dus een fiets voor en een achter.
Deze zomer naar Oostenrijk geweest ,ging perfect.
- Thei Luijten
- Berichten: 582
- Lid geworden op: za 28 feb 2009 14:44
- Locatie: Roermond
Re: Wilk en fietsen
Een fiets voor op de dissel en een achter op je caravan zorgt wel voor een goede gewichtsverdeling van de caravan in de rijrichting.
Maar er geldt een veel belangrijker negatief effect, de fietsen, lees gewicht, bevinden zich op de buitenste denkbeeldige cirkel van de draaiende (slingerende) caravan met als middelpunt de as.
Het geldt ook voor de op en neer gaande beweging , verticale cirkel, als je te hard over een drempel rijdt, maar die beweging is na een tiental meters weer simpel onder controle.
De allerbeste plek is dus in de caravan, laag zwaartepunt en vrijwel geen roterende belasting. Probeer een slingerende VW-kever, (motor achterin) maar eens te corrigeren.
In de praktijk is dus voor- en achterop een goede oplossing als je beheerst rijdt.
Groet,
Thei Luijten
Maar er geldt een veel belangrijker negatief effect, de fietsen, lees gewicht, bevinden zich op de buitenste denkbeeldige cirkel van de draaiende (slingerende) caravan met als middelpunt de as.
Het geldt ook voor de op en neer gaande beweging , verticale cirkel, als je te hard over een drempel rijdt, maar die beweging is na een tiental meters weer simpel onder controle.
De allerbeste plek is dus in de caravan, laag zwaartepunt en vrijwel geen roterende belasting. Probeer een slingerende VW-kever, (motor achterin) maar eens te corrigeren.
In de praktijk is dus voor- en achterop een goede oplossing als je beheerst rijdt.
Groet,
Thei Luijten
Re: Wilk en fietsen
Helemaal mee eens. Alleen als je om wat voor reden dan ook de fietsen niet in de caravan wilt vervoeren, maar op de caravan is een verdeling over voor- en achterzijde nog de best denkbare oplossing, tenzij de kogeldruk aan de lage kant is. Dan kan je ze beter voor op de dissel vervoeren.Thei Luijten schreef:De allerbeste plek is dus in de caravan, laag zwaartepunt en vrijwel geen roterende belasting. Probeer een slingerende VW-kever, (motor achterin) maar eens te corrigeren.
In de praktijk is dus voor- en achterop een goede oplossing als je beheerst rijdt.
Groet,
Thei Luijten