Aanschaf caravan TEC 450 TE
Aanschaf caravan TEC 450 TE
Hallo allemaal,
Ik heb mijn oog laten vallen op een: TEC Travelbird 450 TE Limited Edition.
Wat zijn de de goede en slechte ervaringen met dit type caravan?
Oa. de kogeldruk, is deze een beetje beheersbaar?
Ik mag 75 kg kogeldruk op mijn auto hebben.
Wil er ook 2 elect fietsen mee vervoeren.
Alle info is welkom.
Bvd Frans
Ik heb mijn oog laten vallen op een: TEC Travelbird 450 TE Limited Edition.
Wat zijn de de goede en slechte ervaringen met dit type caravan?
Oa. de kogeldruk, is deze een beetje beheersbaar?
Ik mag 75 kg kogeldruk op mijn auto hebben.
Wil er ook 2 elect fietsen mee vervoeren.
Alle info is welkom.
Bvd Frans
Re: Aanschaf caravan TEC 450 TE
De kogeldruk zal in jouw situatie erg afhangen van wat je met de electrische fietsen wil lijkt mij. Op de dissel of in de caravan of achterop de caravan maakt veel verschil lijkt mij. Met het type 450 hebben wij geen ervaring. Wel met de Travel King 470TE en die bevalt nog steeds erg goed. Geen negatieve punten.
Renault Koleos 2.5 Privilege 4wd '09 (MTM 2150kg, MTTM 4150kg en TEC Travelking 470TE Energy 2010 (MTM1500kg) met Alko Mammut mover op M-chassis en PowerXtreme X30 accu. Als voortent een Unico Bologna 280 met petluifel.
Re: Aanschaf caravan TEC 450 TE
Dan zal er vermoedelijk 1 voor en 1 achter geplaatst worden.jackt schreef:De kogeldruk zal in jouw situatie erg afhangen van wat je met de electrische fietsen wil lijkt mij
Het is een vrij lange dissel, ong 1.30, wat de ruimte betreft zouden ze voorop kunnen.
Maar wat gaat het dan met de kogeldruk worden?
Ik weet in de caravan boven de as is het mooiste. Maar dat is allemaal makkelijker geschreven dan gedaan.
Frans
Re: Aanschaf caravan TEC 450 TE
Het is een Travel Active 470 TE geworden.jackt schreef:De kogeldruk zal in jouw situatie erg afhangen van wat je met de electrische fietsen wil lijkt mij. Op de dissel of in de caravan of achterop de caravan maakt veel verschil lijkt mij. Met het type 450 hebben wij geen ervaring. Wel met de Travel King 470TE en die bevalt nog steeds erg goed. Geen negatieve punten.
Fietsen zouden naar binnen kunnen, maar gezien het mooie interieur en gratis fietsrekken voor en achter toch maar een paar jaar de fietsen op het fietsenrek.
Re: Aanschaf caravan TEC 450 TE
Proficiat en veel plezier met de aanwinst. Hebben net zelf weer 4 weken naar volle tevredenheid gekampeerd met onze 470 TE.
Renault Koleos 2.5 Privilege 4wd '09 (MTM 2150kg, MTTM 4150kg en TEC Travelking 470TE Energy 2010 (MTM1500kg) met Alko Mammut mover op M-chassis en PowerXtreme X30 accu. Als voortent een Unico Bologna 280 met petluifel.
Re: Aanschaf caravan TEC 450 TE
jackt schreef:Proficiat en veel plezier met de aanwinst. Hebben net zelf weer 4 weken naar volle tevredenheid gekampeerd met onze 470 TE.
Bij plaatsen voortent en tochtstrook, heeft u daar ook "problemen" mee?
En dan bedoel ik de ruimte waar de pees van de voortent aan de voorzijde weer uit de tentrail komt, circa 1 meter boven het maaiveld.
Nu is dat middels afspannen van de flappen aan de voortent wel op tevangen maar netjes vind ik het niet.
De tochtstrook vind ik lastiger, als ik hem helemaal doortrek tot aan de kunstof beschermkap aan de voorzijde van de caravan hou ik een gat van zo'n 30 cm.
Hier kan de strook nl.niet verder.
De verwijderingsopening van de tochtstrook zit direct naast de wielkast. Als je de tochtstrook hier eruit haalt, dan zit er circa 2,5 meter pees niet in de rail.
En dat is een stuk lastigere om dat op te vangen.
Heeft u hier een oplossing voor?
Frans
Re: Aanschaf caravan TEC 450 TE
Hiervoor kan je de wielflap inkorten een stuk pees eraanzetten en met een koppelprofiel aaan de tochtstrook vastzetten
Re: Aanschaf caravan TEC 450 TE
Ik herken het probleem niet omdat wij niet een hele voortent maar een deeltent gebruiken.
Renault Koleos 2.5 Privilege 4wd '09 (MTM 2150kg, MTTM 4150kg en TEC Travelking 470TE Energy 2010 (MTM1500kg) met Alko Mammut mover op M-chassis en PowerXtreme X30 accu. Als voortent een Unico Bologna 280 met petluifel.
Re: Aanschaf caravan TEC 450 TE
Dat gat dicht de hoekflap van de zijkant van de tent toch wel op.FWalraven schreef:De tochtstrook vind ik lastiger, als ik hem helemaal doortrek tot aan de kunstof beschermkap aan de voorzijde van de caravan hou ik een gat van zo'n 30 cm.
Hier kan de strook nl.niet verder.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"
Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021
Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021
Re: Aanschaf caravan TEC 450 TE
RE.gif
dat hoort wel zo, maar bij veel "universeel" gekochte tenten past dit gewoon niet lekker..
dat hoort wel zo, maar bij veel "universeel" gekochte tenten past dit gewoon niet lekker..
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: Aanschaf caravan TEC 450 TE
RE.gif
Maar het dicht het gat wel die de tochtstrook openlaat omdat die niet verder kan door de hoekstukken. Aan die flap aan de voortent valt weinig te passen. Alleen in geval van extreem schuine voorwand kan ik me voorstellen dat die flap minder netjes zit, maar bij alle andere caravans vangt deze flap het gat op die door de tochtstrook wordt achtergelaten of omdat de tentrail een vreemde knik maakt.
Wat ik ook vaak op de camping zie, en hier ook wel op het forum hoor, is dat de tentrail helemaal wordt gebruikt tot onder toe. Bij sommige caravans loopt de tentrail onder schuin naar binnen weg. Als je dan de tentpees in de rail laat volgen krijg je een rare knik in de tent. Ik krijg dan altijd de neiging om er iets van te zeggen, want de tent staat er gewoon zielig bij. Je ziet op mijn gebruikte foto, dat bij de Hobby de tentrail aan de voorzijde onderaan naar binnen loopt. De tent wordt vanaf dat stuk gewoon uit de tentrail schuin naar buiten gespannen. De flap zit dan prima.
Maar het dicht het gat wel die de tochtstrook openlaat omdat die niet verder kan door de hoekstukken. Aan die flap aan de voortent valt weinig te passen. Alleen in geval van extreem schuine voorwand kan ik me voorstellen dat die flap minder netjes zit, maar bij alle andere caravans vangt deze flap het gat op die door de tochtstrook wordt achtergelaten of omdat de tentrail een vreemde knik maakt.
Wat ik ook vaak op de camping zie, en hier ook wel op het forum hoor, is dat de tentrail helemaal wordt gebruikt tot onder toe. Bij sommige caravans loopt de tentrail onder schuin naar binnen weg. Als je dan de tentpees in de rail laat volgen krijg je een rare knik in de tent. Ik krijg dan altijd de neiging om er iets van te zeggen, want de tent staat er gewoon zielig bij. Je ziet op mijn gebruikte foto, dat bij de Hobby de tentrail aan de voorzijde onderaan naar binnen loopt. De tent wordt vanaf dat stuk gewoon uit de tentrail schuin naar buiten gespannen. De flap zit dan prima.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"
Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021
Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021
Re: Aanschaf caravan TEC 450 TE
Het gat van de tochtstrook wordt inderdaad wel opgevangen door de schuine flap aan de voortent.
Het laatste stuk van de voortent wil ik ondervangen door 2 pezen aan elkaar te naaien.
Dit via de laatste verwijdering in de tentrail aan de caravan te schuiven en middels een koppelstuk kan dit laatste stuk van de voortent ook overlapt worden.
Zodat dit laatste stuk van de voortent ook redelijk op zijn plaats blijft.
Een en ander afgekeken van de adapterset uit Winterswijk. Alleen heeft men tussen die 2 pezen nog een strook plastic van circa 5 cm geplaatst.
Die strook wil ik dus laten vervallen.
Frans
Het laatste stuk van de voortent wil ik ondervangen door 2 pezen aan elkaar te naaien.
Dit via de laatste verwijdering in de tentrail aan de caravan te schuiven en middels een koppelstuk kan dit laatste stuk van de voortent ook overlapt worden.
Zodat dit laatste stuk van de voortent ook redelijk op zijn plaats blijft.
Een en ander afgekeken van de adapterset uit Winterswijk. Alleen heeft men tussen die 2 pezen nog een strook plastic van circa 5 cm geplaatst.
Die strook wil ik dus laten vervallen.
Frans
Re: Aanschaf caravan TEC 450 TE
RE.gif RE.gif
dat braaf volgen van de tentrail soms niet handig is, is iets wat bij de verkoop/koop van een tent achteraf, vaak niet verteld wordt, je moet eventueel bij later aanschaf van een nieuwe tent, de rail open buigen op de juiste plek om de tent op de juiste plek de caravanrail te laten verlaten om maar zo te zeggen (bij een op maat gemaakte tent niet als het goed is)
wat betreft dat afdichten, dat zou normaal gesproken wel moeten, maar ik heb meerdere keren gezien dat dit niet mooi afsluit, gewoon omdat de tent niet echt geschikt is voor de betreffende caravan, maar eigenlijk niet 100% past
dat braaf volgen van de tentrail soms niet handig is, is iets wat bij de verkoop/koop van een tent achteraf, vaak niet verteld wordt, je moet eventueel bij later aanschaf van een nieuwe tent, de rail open buigen op de juiste plek om de tent op de juiste plek de caravanrail te laten verlaten om maar zo te zeggen (bij een op maat gemaakte tent niet als het goed is)
wat betreft dat afdichten, dat zou normaal gesproken wel moeten, maar ik heb meerdere keren gezien dat dit niet mooi afsluit, gewoon omdat de tent niet echt geschikt is voor de betreffende caravan, maar eigenlijk niet 100% past
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: Aanschaf caravan TEC 450 TE
micky schreef:RE.gif RE.gif
wat betreft dat afdichten, dat zou normaal gesproken wel moeten, maar ik heb meerdere keren gezien dat dit niet mooi afsluit, gewoon omdat de tent niet echt geschikt is voor de betreffende caravan, maar eigenlijk niet 100% past
Of de sierkap had er niet moeten zitten, zodat je de pezen van de voortent en tochtstrook verder door kunt trekken.
Of de openingen in de rail zitten te ver van die sierkap. Van de voortent circa 1 meter en van de tochtstrook circa 2 meter voor de kap.
Is overigens een luifel/voortent van D.... uit Doetinchem.
Frans
Re: Aanschaf caravan TEC 450 TE
RE.gif
sorry, ik snap niet wat je bedoelt met de sierkap (waarschijnlijk iets bij je eigen caravan maar niet iets universeels)
sorry, ik snap niet wat je bedoelt met de sierkap (waarschijnlijk iets bij je eigen caravan maar niet iets universeels)
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: Aanschaf caravan TEC 450 TE
micky schreef:RE.gif
sorry, ik snap niet wat je bedoelt met de sierkap (waarschijnlijk iets bij je eigen caravan maar niet iets universeels)
De sierkap zit onderaan op de hoek van de zijkant en voorzijde van de caravan
En deze kap zit over het laatste stuk van de tentrail, voor de pees van zowel de voortent als de tochtstrook.
Re: Aanschaf caravan TEC 450 TE
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"
Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021
Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021
Re: Aanschaf caravan TEC 450 TE
RE.gif
Ja, zoals in het voorbeeld de situatie achter, daar kan de voortent ook niet verder zakken dan de zwarte sierkap.
Frans
Ja, zoals in het voorbeeld de situatie achter, daar kan de voortent ook niet verder zakken dan de zwarte sierkap.
Frans
Laatst gewijzigd door Daphne op di 9 jul 2013 12:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Quote voorgaand bericht verwijderd.
Reden: Quote voorgaand bericht verwijderd.
Re: Aanschaf caravan TEC 450 TE
RE.gif
Ik zie eigenlijk het probleem niet zo. Bij onze caravan loopt de rail wel door, maar niet recht naar beneden.
Bij gebruik van de voortent volgen we dus niet de rail, maar gaat de tent bij de opening (ter hoogte van de L in het logo) al uit de rail en spannen we de tent naar beneden af. Zou je de rail blijven volgen dan krijg je een vreemde knik naar binnen.
Als je de tent goed afspant, zit het prima. En ook bij onze caravan houdt daar de rail voor de tochtstrook op, je houdt dus een gat, maar die wordt opgevangen door de flap die aan de voortent zit.
Maar misschien maak ik me er helemaal niet druk om omdat voor mij niet alles potdicht hoeft te zitten. Tochtstrook gebruiken we niet eens (alleen in de winter) en de voortent ook zelden.
Ik zie eigenlijk het probleem niet zo. Bij onze caravan loopt de rail wel door, maar niet recht naar beneden.
Bij gebruik van de voortent volgen we dus niet de rail, maar gaat de tent bij de opening (ter hoogte van de L in het logo) al uit de rail en spannen we de tent naar beneden af. Zou je de rail blijven volgen dan krijg je een vreemde knik naar binnen.
Als je de tent goed afspant, zit het prima. En ook bij onze caravan houdt daar de rail voor de tochtstrook op, je houdt dus een gat, maar die wordt opgevangen door de flap die aan de voortent zit.
Maar misschien maak ik me er helemaal niet druk om omdat voor mij niet alles potdicht hoeft te zitten. Tochtstrook gebruiken we niet eens (alleen in de winter) en de voortent ook zelden.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"
Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021
Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021
Re: Aanschaf caravan TEC 450 TE
Met je eens.Daphne schreef:RE.gif
Als je de tent goed afspant, zit het prima. En ook bij onze caravan houdt daar de rail voor de tochtstrook op, je houdt dus een gat, maar die wordt opgevangen door de flap die aan de voortent zit.
Maar was en ben nog steeds benieuwd wat anderen voor eventuele oplossingen zouden hebben.
Vandaar mijn vraag.
Frans
Re: Aanschaf caravan TEC 450 TE
wat een lekker kontje heeft die pulse toch ookDaphne schreef:RE.gif
Ik zie eigenlijk het probleem niet zo. Bij onze caravan loopt de rail wel door, maar niet recht naar beneden.
Bij gebruik van de voortent volgen we dus niet de rail, maar gaat de tent bij de opening (ter hoogte van de L in het logo) al uit de rail en spannen we de tent naar beneden af. Zou je de rail blijven volgen dan krijg je een vreemde knik naar binnen.
Als je de tent goed afspant, zit het prima. En ook bij onze caravan houdt daar de rail voor de tochtstrook op, je houdt dus een gat, maar die wordt opgevangen door de flap die aan de voortent zit.
Maar misschien maak ik me er helemaal niet druk om omdat voor mij niet alles potdicht hoeft te zitten. Tochtstrook gebruiken we niet eens (alleen in de winter) en de voortent ook zelden.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: Aanschaf caravan TEC 450 TE
RE.gif
Pulserend kontje
Pulserend kontje
- Dutchdrummer
- Berichten: 1255
- Lid geworden op: do 27 okt 2005 14:03
- Locatie: NBr NL
Re: Aanschaf caravan TEC 450 TE
RE.gif
Kontje staat gelukkig redelijk stil.......
Moet je het frontje eens zien.....
Kontje staat gelukkig redelijk stil.......
Moet je het frontje eens zien.....
Don't count the days.
Make the days count.
Make the days count.
Re: Aanschaf caravan TEC 450 TE
RE.gif
............ sprak hij met kennis van zaken.
............ sprak hij met kennis van zaken.