specificaties TEC 510 Travel King

Plaats reactie
Erik V70

specificaties TEC 510 Travel King

Bericht door Erik V70 » wo 27 mar 2013 09:38

Hallo allemaal,

Na me net te hebben voorgesteld, heb ik nu een vraag over bovengenoemde caravan.

We gaan kijken naar een TEC 510 Travel King uit 2005. Het maximale gewicht van deze caravan bedraagt 1300 kg. Ik zie dezelfde caravan ook regelmatig aangeboden worden met een maximaal gewicht van 1500 kg. Wie kan me vertellen of het maximale gewicht van deze caravan eenvoudig verhoogd kan worden naar 1500 kg? Verder ben ik benieuwd naar specifieke aandachtspunten voor dit type. Wie er iets over weet, wil ik van harte uitnodigen om het met me te delen.

Groet, Erik

Gebruikersavatar
maikel
Berichten: 405
Lid geworden op: zo 30 jan 2011 15:33
Locatie: Weert
Contacteer:

Re: specificaties TEC 510 Travel King

Bericht door maikel » wo 27 mar 2013 12:40

Ik weet dat je door de RDW het trekgewicht van de auto, maar ook het gewicht van de caravan in ieder geval kunt verlagen. Ik dacht met max. 50 kg ergens ooit gelezen te hebben. (administratief)
Andersom verhogen weet ik het niet. Misschien een idee om de RDW te bellen / mailen met deze vraag.
Kia Carens 1.7 CRDI 2013 met Esterel Top Profil Volume 036 1998

Gebruikersavatar
jackt
Berichten: 921
Lid geworden op: di 27 jul 2010 16:38
Locatie: Ommen, in het mooie Vechtdal

Re: specificaties TEC 510 Travel King

Bericht door jackt » wo 27 mar 2013 12:43

Volgens mij werd de de 510 altijd geleverd met een MTM van 1500kg. in tegenstelling tot de 470 waarbij het een optie was. Via internet worden ook diverse exemplaren uit 2005 aangeboden met een MTM van 1500 kg. Kans is groot dat deze dus op papier is teruggebracht naar 1300 kg. i.v.m. een beperking van het trekkende voertuig. Navraag bij RDW kan uitsluitsel geven lijkt mij.
zie ook: http://www.rdw.nl/Particulier/Paginas/G ... van/Keuren
Renault Koleos 2.5 Privilege 4wd '09 (MTM 2150kg, MTTM 4150kg en TEC Travelking 470TE Energy 2010 (MTM1500kg) met Alko Mammut mover op M-chassis en PowerXtreme X30 accu. Als voortent een Unico Bologna 280 met petluifel.

Erik V70

Re: specificaties TEC 510 Travel King

Bericht door Erik V70 » wo 27 mar 2013 16:32

Dank voor jullie snelle reacties.

@Jackt: Zoals jij schrijft is volgens mij het geval. Navraag bij RDW leert me echter dat de technisch maximaal toelaatbare massa ook 1300 kg is. Dit is nooit aangepast en volgens het RDW dus de maximaal toelaatbare massa.
Kan het dan nog zo zijn dat de MTM toch 1500 kg is maar dat deze al bij eerste registratie op verzoek van de eigenaar op 1300 kg is gezet?

Specificaties van TEC of typenummer van de as kunnen uitsluitsel geven. Type van de as ga ik naar kijken, wie heeft er specificaties?

Groet, Erik

Gebruikersavatar
jackt
Berichten: 921
Lid geworden op: di 27 jul 2010 16:38
Locatie: Ommen, in het mooie Vechtdal

Re: specificaties TEC 510 Travel King

Bericht door jackt » wo 27 mar 2013 16:46

Erik,

Het typeplaatje zou dan uitsluitsel moeten geven lijkt mij. Zit bij onze 470TE in de disselbak geloof ik. (staat nog in de winterberging maar zaterdag haal ik hem weer op haphop.gif ).
Renault Koleos 2.5 Privilege 4wd '09 (MTM 2150kg, MTTM 4150kg en TEC Travelking 470TE Energy 2010 (MTM1500kg) met Alko Mammut mover op M-chassis en PowerXtreme X30 accu. Als voortent een Unico Bologna 280 met petluifel.

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18182
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: specificaties TEC 510 Travel King

Bericht door deusjevo » wo 27 mar 2013 16:50

Vraag of je het kentekenbewijs van de TEC even mag inzien.
Staat er onder punt:

F.1 Technische max. massa voertuig 1500 kg

F.2 Toegestane max. massa voertuig 1300 kg

Dan kun je waarschijnlijk de max massa op kenteken wel weer ophogen naar die 1500 kilo.

Enige bindende is hetgeen dat op het kentekenbweijs staat en niet de toezeggingen van de verkoper. knipoog.gif
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Gebruikersavatar
jackt
Berichten: 921
Lid geworden op: di 27 jul 2010 16:38
Locatie: Ommen, in het mooie Vechtdal

Re: specificaties TEC 510 Travel King

Bericht door jackt » wo 27 mar 2013 16:56

Het rijklaargewicht van de 510TE is al relatief hoog (model 2010 was dat 1210 kg.). Bij een technische max. massa van 1300 kg. is het laadvermogen dus erg gering. In 2010 was de standaard technische max.massa standaard 1400 kg. en optioneel 1700kg. met verzwaarde as.
Renault Koleos 2.5 Privilege 4wd '09 (MTM 2150kg, MTTM 4150kg en TEC Travelking 470TE Energy 2010 (MTM1500kg) met Alko Mammut mover op M-chassis en PowerXtreme X30 accu. Als voortent een Unico Bologna 280 met petluifel.

Erik V70

Re: specificaties TEC 510 Travel King

Bericht door Erik V70 » wo 27 mar 2013 17:03

RDW zegt op basis van kenteken het volgende:

F.1 Technische max. massa voertuig 1300 kg
F.2 Toegestane max. massa voertuig 1300 kg
G Massa rijklaar 1130 kg

Op basis van jullie informatie en op internet aangeboden vergelijkbare modellen vind ik de 1300 kg als technische max heel erg bijzonder...

Gebruikersavatar
jackt
Berichten: 921
Lid geworden op: di 27 jul 2010 16:38
Locatie: Ommen, in het mooie Vechtdal

Re: specificaties TEC 510 Travel King

Bericht door jackt » wo 27 mar 2013 17:12

Tsja...dat lijkt inderdaad bijzonder. Door een vorige eigenaar misschien zelf geimporteerd en meteen op 1300 kg laten zetten?
Renault Koleos 2.5 Privilege 4wd '09 (MTM 2150kg, MTTM 4150kg en TEC Travelking 470TE Energy 2010 (MTM1500kg) met Alko Mammut mover op M-chassis en PowerXtreme X30 accu. Als voortent een Unico Bologna 280 met petluifel.

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18182
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: specificaties TEC 510 Travel King

Bericht door deusjevo » wo 27 mar 2013 17:21

Erik V70 schreef:RDW zegt op basis van kenteken het volgende:

F.1 Technische max. massa voertuig 1300 kg
F.2 Toegestane max. massa voertuig 1300 kg
G Massa rijklaar 1130 kg

Op basis van jullie informatie en op internet aangeboden vergelijkbare modellen vind ik de 1300 kg als technische max heel erg bijzonder...
Dan heb je dus een zeer gering laadvermogen (je max massa zal je niet makkelijk kunnen verhogen bij de RDW) en zal je veel in je V70 moeten laden.
Ik zou verder zoeken naar een zelfde TEC met max massa 1500 kilo.
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

arnovariante

Re: specificaties TEC 510 Travel King

Bericht door arnovariante » wo 27 mar 2013 18:15

Beste Erik,

Eigenlijk kan ik hier maar 1 ding over zeggen, ik kan alleen maar afraden deze caravan te kopen!
Veeeel te weinig laadvermogen voor een gezin met jonge kids!
V70 is een grote auto, kan ook wel meer trekken als 1500 kg denk ik....., kijk dan gelijk naar een caravan die wat meer mag wegen, zelfs 1500 kg is al krap met een gezin.
Nu ben ik niet zo heel erg thuis in caravans van de oudere bouwjaren maar ik denk zo dat er toch wel aardig wat keuze is. zwaaien.gif

Succes!

Erik V70

Re: specificaties TEC 510 Travel King

Bericht door Erik V70 » do 28 mar 2013 09:12

Dank voor jullie reacties. Afspraak voor bezichtiging is inmiddels afgezegd.

Mijn Volvo mag 1800 kg trekken, maar zover wil ik, rekening houdend met eventuele toekomstige auto's, niet gaan. 1500 kg is wat mij betreft mooi. Omdat jullie er verstand van hebben en misschien wel caravans weten hierbij ons wensenlijstje:

- "Degelijk" merk
- Opbouw ca. 500
- 2 aparte bedden
- Voortent
- Bij voorkeur van particulier, dus inclusief losse attributen
- Bouwjaar v.a. 2005

Mochten jullie iets weten, dan lees ik het graag!

Groet en nogmaals dank voor de adviezen.

arnovariante

Re: specificaties TEC 510 Travel King

Bericht door arnovariante » do 28 mar 2013 09:21

Erik,

Als ik mijn eigen merk blijf zijn er aardig wat te vinden met ongeveer dezelfde indeling als die van mij, zie hieronder.
Camper 500 / 550 / 560 SK , over het algemeen is alles met een K erin een caravan met "kinderkamer" , kijk eens op marktplaats met stapelbed als zoekoptie en je staat versteld!

Hobby heeft ook zo'n indeling als KMFE.

Succes

Gebruikersavatar
jackt
Berichten: 921
Lid geworden op: di 27 jul 2010 16:38
Locatie: Ommen, in het mooie Vechtdal

Re: specificaties TEC 510 Travel King

Bericht door jackt » do 28 mar 2013 09:25

Ook zijn er op marktplaats genoeg TEC's te vinden zowel de 470TE als de 510TE die met 2 enkele bedden zijn uitgerust. Je zult je wensen/eisen dus iets strakker moeten fomuleren om er uit te komen lijkt mij. :wink:
Renault Koleos 2.5 Privilege 4wd '09 (MTM 2150kg, MTTM 4150kg en TEC Travelking 470TE Energy 2010 (MTM1500kg) met Alko Mammut mover op M-chassis en PowerXtreme X30 accu. Als voortent een Unico Bologna 280 met petluifel.

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: specificaties TEC 510 Travel King

Bericht door Ab » do 28 mar 2013 16:38

Erik, caravans met 2 aparte bedden hebben meestal geen kinderkamer met stapelbedjes.
Ik neem aan dat je bedoelt 2 (stapel) bedden voor de kinderen ?

Degelijke merken zijn Fendt, Eriba, Knaus, en nog een heleboel.
De degelijkheid van een caravan is bijna altijd af te lezen aan het gewicht bij een bepaalde lengte.
Heel lichte caravans zijn over het algemeen wat minder degelijk..maar dat is logisch.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

arnovariante

Re: specificaties TEC 510 Travel King

Bericht door arnovariante » do 28 mar 2013 19:34

Ha ha, nu ik het nog eens lees ga ik er eigenlijk van uit dat Erik 2 aparte bedden voor de volwassenen bedoelt!!

Ik was er gewoon van uit gegaan dat hij een stapelbed bedoelde.... stom.gif

Erik V70

Re: specificaties TEC 510 Travel King

Bericht door Erik V70 » do 28 mar 2013 20:53

Wederom dank voor jullie input. Ik bedoel inderdaad twee aparte bedden voor volwassenen. Niet omdat ik niet meer van mijn vrouw houd, maar wel om de volgende redenen:
- Onze jongens zijn 3 en 5 jaar oud. Afhankelijk van hoe stoer ze zijn en in hoeverre wij dat stimuleren, zullen ze binnen een paar jaar in een apart tentje of in ieder geval de (uitbouw van de) voortent in gaan.
- De twee aparte bedden zijn origineel ofwel door wat eigen creativiteit om te bouwen naar een groot bed.
- Bovenstaande houdt in dat onze jongens de komende paar jaar in de aparte bedden slapen en wij in een tot bed omgebouwde zit.
- Na verloop van tijd hebben wij de beschikking over een kingsize bed net als thuis.

Volgens mij is deze indeling het beste voor ons. Een stapelbed hebben we maar te kort profijt van en een frans bed vind ik te klein. Als jullie het met me eens zijn of juist niet, dan lees ik het graag.

Verder ben ik eigenlijk ook nog wel benieuwd of Eifelland in het rijtje "degelijk" thuis hoort. Voor zover ik het nu kan overzien zijn met name de laatste (2008) modellen gelijk(waardig) aan de Knaus Sport. Of vergeet ik iets?

arnovariante

Re: specificaties TEC 510 Travel King

Bericht door arnovariante » do 28 mar 2013 21:08

Mijn ervaringen met het slapen op een omgebouwde rondzit zijn ERG slecht!!!!!!!
Ook met een "topper" van IKEA erop was het te slecht om vol te houden.
Wij hebben onder andere door het slechte slaap comfort onze Knaus 550 KU ingeruild voor de huidige.
Ons frans bed is overigens 200 x 160 , dat kleine hoekje aan het voeteneind heb ik echt geen last van.

Gebruikersavatar
PMT
Berichten: 2622
Lid geworden op: zo 17 mei 2009 09:37
Locatie: Cothen
Contacteer:

Re: specificaties TEC 510 Travel King

Bericht door PMT » vr 29 mar 2013 11:13

arnovariante schreef
dat kleine hoekje aan het voeteneind heb ik echt geen last van
Ik ook niet daar ligt mijn vrouw. awhoea.gif Maar eerlijk gezegd heeft zij er ook totaal geen last van hoor!
mvrgr. Paul
Swift Challenger SE 480 (9/2013), Nissan Qashqai 1.3 DIG-T Tekna 160pk DCT automaat (4/2019)

Plaats reactie

Terug naar “TEC”