Hoe is/zijn jullie ervaring(en) met Sprite???

SpriteAlpine1988

Hoe is/zijn jullie ervaring(en) met Sprite???

Bericht door SpriteAlpine1988 » do 5 feb 2009 21:14

Hoi allemaal,

Wij hebben een korte tijd geleden dus een Sprite Alpine gekocht, voor een ERG vriendelijk bedrag. De betreffende man had deze caravan overgehouden na een scheiding en hij heeft een lange tijd te koop gestaan. Uiteindelijk had ik de caravan op internet gevonden, en na wat over en weer gebeld te hebben ben ik gaan kijken. Opslag verliefd heet dat dan. Mede ook omdat onze vorige caravan ook een Sprite was (380Sport), maar dan uit 1982.
Het is wel een oud beestje (kenteken 1987), maar zelf vinden we dus dat dit werkelijk nergens aan af te zien is. Ik vind ook dat ze in 5 jaar tijd onvoorstelbaar veel vooruitgang geboekt hebben toendertijd, in alles.
We vinden het model zijn tijd vooruit en ook de degelijkheid en de afwerking vinden wij erg goed. Als je bijvoorbeeld het niveau van afwerking, de sluitingen en dikte van de kastjes en kastdeuren, de ramen, dakluiken, vloer enzovoorts vergelijkt met onze oude caravan, is dat een wereld van verschil (voor ons). Het lijkt alsof de Alpine 10 jaar jonger is in plaats van 5, dan de 380Sport die we eerst hadden.
Nu is het logisch dat we dolenthousiast zijn over onze caravan, maar ik was benieuwd naar de ervaringen en beoordelingen van mede-Sprite-eigenaars hier op het forum. Het hoeft niet perse een Alpine te zijn hoor!

Rens

Hier nog wat fotootjes van onze oude Sprite:

Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding
Afbeelding Afbeelding

Onze nieuwe Sprite

Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding
Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Ik ben benieuwd!

Gebruikersavatar
WimenXenia
Berichten: 37
Lid geworden op: vr 29 jun 2007 00:17
Locatie: Voorst

Bericht door WimenXenia » do 5 feb 2009 23:47

Die van ons bevalt ook goed. We hebben hem nu 2 jaar. Toen wij hem gingen bekijken was het liefde op eerste gezicht toen. Onze ervaring is: lekker degelijk en mooi afgewerkt. toppie.gif

ps.
Kijk maar in mijn fotoalbum daar staat die
Mazda 626 1.8i - Sprite Alpine Jubilee '91
Fotoalbum

SpriteAlpine1988

Bericht door SpriteAlpine1988 » vr 6 feb 2009 10:17

Hey,

Ja, dat vinden wij dus ook, dat die Alpine's degelijk zijn afgewerkt. Ook bij ons was het liefde op het eerste gezicht! Leuke Sprite van jullie, heb net het fotoalbum doorgebladerd.

Rens

Pensionado
Berichten: 1157
Lid geworden op: zo 3 feb 2008 10:42
Locatie: Rotterdam

Bericht door Pensionado » vr 6 feb 2009 12:35

Die ziet er nog knap uit voor zijn/haar leeftijd Rens gefeliciteerd toppie.gif

Helaas ervaring met het merk heb ik niet.
Veel plezier :wink:

SpriteAlpine1988

Bericht door SpriteAlpine1988 » vr 6 feb 2009 13:11

Hoi,

Dank je wel!

Rens

Gebruikersavatar
Kingpin1966
Erelid
Berichten: 5657
Lid geworden op: di 1 jan 2008 12:43
Locatie: Heerhugowaard

Bericht door Kingpin1966 » vr 6 feb 2009 18:07

Wij zijn begonnen met een Sprite, zo'n ouwe lelijke groene.
Stalen chassis, dus loodzwaar.
Bleek ook nog een echte "Engelse" caravan te zijn, want de deur zat verkeerd om.

En dat bleek niet het enigste te zijn dat "verkeerd om" zat.
De bedrading bleek ook verkeerd om te zitten, alleen hadden wij dat eerst niet in de gaten.
Daar kwamen we pas achter toen we bij wegrestaurant De lucht weg wilden rijden, we werden door mensen er op geattendeerd.

De nieuwe Sprite blijft een leuke caravan, echter de meeste mag ik niet trekken met mijn B rijbewijs, dus komt er geen eentje voor de deur.
Nil Nobis Absurdum
Homo Sapiens non urinat in ventum
__________________________________________________________________________
Mazda 5 2.0 Executive 2007 + Hobby De Luxe Easy 460 Ufe 2004 + Truma SE-R Mover

Vliedje

Bericht door Vliedje » vr 6 feb 2009 18:10

:) :) Er bestaat al een draadje over de Sprite caravans. Scroll even naar beneden tot zondag 9 november.
Daar vindt je nog enkele reakties op mijn vraag over hoe men Sprite ervaart.

Vliedje

Bericht door Vliedje » vr 6 feb 2009 18:16

Kingpin1966 schreef: De nieuwe Sprite blijft een leuke caravan, echter de meeste mag ik niet trekken met mijn B rijbewijs, dus komt er geen eentje voor de deur.
Hoeveel mag jij dan trekken?
De Sprite Europa 460 weegt leeg 1080 kg. en mag tot 1300 kg worden beladen. Dat is weliswaar een 2-persoons caravan, maar de 470 (4 persoons met Frans bed) weegt net zoveel en mag ook net zo zwaar worden beladen. Daarnaast is er nu ook de nieuwe Sprite Alpine serie, waaronder ook een met vast bed. Misschien toch iets voor je?

Gebruikersavatar
Kingpin1966
Erelid
Berichten: 5657
Lid geworden op: di 1 jan 2008 12:43
Locatie: Heerhugowaard

Bericht door Kingpin1966 » vr 6 feb 2009 18:29

Edit moderator: Onnodige quote op voorgaande bericht verwijderd.


Ik mag maar 1200 kilo geremd trekken.

Ik heb op Caravantrekker even gecheckt welk rijbewijs ik nodig zou hebben als ik voor de, door jouw genoemde, Sprite zou gaan.

Met de Delta heb ik aan mijn B rijbewijs genoeg, echter met de Sprite ga ik er dik overheen en moet ik een BE rijbewijs hebben.
Nil Nobis Absurdum
Homo Sapiens non urinat in ventum
__________________________________________________________________________
Mazda 5 2.0 Executive 2007 + Hobby De Luxe Easy 460 Ufe 2004 + Truma SE-R Mover

Vliedje

Bericht door Vliedje » vr 6 feb 2009 18:51

:cry: :cry: Da's jammer.

Gebruikersavatar
ine
Berichten: 892
Lid geworden op: ma 26 jan 2009 15:10
Locatie: andijk

Re: Hoe is/zijn jullie ervaring(en) met Sprite???

Bericht door ine » vr 5 feb 2010 18:21

Ja, het is een" beetje preken voor eigen parochie" maar het is een dijk van een caravan.
Comfort en degelijkhied aan alle kanten en dit is niet ten koste van luxe gegaan. blij.gif
Jammer dat hij voor enkele mensen te zwaar is. (BE)
U, wel gefeliciteerd met de caravan en nog heel veel fijne kampeer jaren toegewenst. haphop.gif
Groeten Ine aflower.gif
Kia sorento X-ecutive Sprite Europa 495

dick martin

Re: Hoe is/zijn jullie ervaring(en) met Sprite???

Bericht door dick martin » vr 30 apr 2010 17:38

Ik ben sinds kort ook eigenaar van een 460 Europa.. aflower.gif
Thans aan het onderzoeken hoe alles werkt, op zich al een hele klus maar wel leuk.
Ik heb op de kolom een tv aansluiting. Ik neem aan dat er buiten ook eentje zit.
Ik kan hem zo snel niet ontdekken.. stom.gif
Kan iemand mij de gouden tip geven?
awhoea.gif Dank en veel caravan (sprite)plezier. thumbup.gif

Vliedje

Re: Hoe is/zijn jullie ervaring(en) met Sprite???

Bericht door Vliedje » wo 12 mei 2010 18:51

dick martin schreef:Ik heb op de kolom een tv aansluiting. Ik neem aan dat er buiten ook eentje zit.
Ik kan hem zo snel niet ontdekken.. stom.gif
Kan iemand mij de gouden tip geven?
awhoea.gif Dank en veel caravan (sprite)plezier. thumbup.gif
caravan.gif caravan.gif Van harte gefeliciteerd met deze kanjer van een caravan! De aansluiting op de kolom is origineel verbonden met een dakdoorvoer voor plaatsing van een (satelliet) antenne. (draad kan je in de garderobekast zien).
Aangezien wij de tv alleen in Nederland gebruiken, hebben wij de dealer bij de koop gevraagd om een buitenaansluiting achter het acculuik te maken, naast de 220 V aansluiting. Die aansluiting is vervolgens verbonden met de aansluiting op de kolom. Kabel van de camping aansluiten op de buitenaansluiting, tv aansluiten op de kolom en klaar is Kees.
Ik hoop dat je met deze info iets kunt.

sprite1

Re: Hoe is/zijn jullie ervaring(en) met Sprite???

Bericht door sprite1 » wo 12 mei 2010 21:23

ik heb buiten, achter de kachel een tv en 230 aansluiting laten maken, dus onder de luifel, voor de koelbox oid. blij.gif

dick martin

Re: Hoe is/zijn jullie ervaring(en) met Sprite???

Bericht door dick martin » za 5 jun 2010 17:46

Dank je Vliedje... thumbup.gif
Ik weet een stuk meer..het is in mijn pakket handleidingen niet te vinden, dus fijn dat je even licht in mijn duisternis verschaft. knipoog.gif
Die draadjes zitten inderdaad in de kledingkast achter. Dat komt dus goed, alhoewel ik vooralsnog niets op mijn dak zal schroeven.
Mijn schoteltje plaats ik op een zo goed mogelijk plek naast de luifel. Liefst zodanig dat ie niet zoveel opvalt want ik vind het niet zon fraai gezicht.
Ik heb nog even aan de waterleidingen geknutseld... de vakman is het er misschien helemaal niet mee eens stom.gif , maar ik heb even een afsluitbare kraan bij de boiler gezet zodat ik kan bepalen wanneer hij vult. Onderweg scheelt dat toch wat aardig gewicht zo'n 8 a 10 kilo.
In de grote watertank ook niet teveel, want ik "moet" het allemaal meenemen naar Italie. Vannacht gaan we die kant op, hopenlijk gaat het (weer)
goed via de Gotthardtunnel. We zijn er klaar voor.
Ik wens jou ook heel veel plezier en prettige vakantie met de Sprite, veel genieten en behouden vaart! zwaaien.gif
gr Dick

Danhan

Re: Hoe is/zijn jullie ervaring(en) met Sprite???

Bericht door Danhan » za 10 sep 2011 23:28

Nu inmiddels een vakantiejaar doorgebracht met de Sprite Europa 460 2011.Het klinkt misschien wat afgezaagd,maar niets dan lof over onze Sprite.Geen kasten die loskomen, prima afwerking,nog steeds als ik hem bekijk een goede koop van ons geweest.

Dus nogmaals aan alle caravanbezitters,bekijk dit merk eens,het geeft ook bij nader inzien veel voldoening.

Famke
Berichten: 45
Lid geworden op: wo 25 mei 2011 12:23
Locatie: Zwolle

Re: Hoe is/zijn jullie ervaring(en) met Sprite???

Bericht door Famke » zo 11 sep 2011 16:02

Hier dezelfde ervaring met mijn Sprite Europa 460 2011!!!!! aflower.gif

beverdas

Re: Hoe is/zijn jullie ervaring(en) met Sprite???

Bericht door beverdas » wo 28 sep 2011 09:11

Ik ben in het bezit van een super sprite van 2004 en ik vind hem VERSCHRIKKELIJK SLECHT AFGEWERKT!!!! Nieuw gekocht en hij valt letterlijk uit elkaar!!
De afwerking is slecht de banken raken los de koelkast gaat aan de wandel en neemt de inbouw mee , ook technisch is het een ramp! De dealer doet zijn best
maar voor mij is de lol er volkomen af Ik heb nu mijn 5 de voorraam!! De indeling is leuk dat is ook het enige ! Mensen koop geen nieuwe Sprite !

Gebruikersavatar
ine
Berichten: 892
Lid geworden op: ma 26 jan 2009 15:10
Locatie: andijk

Re: Hoe is/zijn jullie ervaring(en) met Sprite???

Bericht door ine » wo 28 sep 2011 16:06

U hebt wel heel veel pech als ik het zo lees.
bij ons rammelen er soms ook dingen los maar wordt keurig herstelt door de dealer.
De eerst keer dat je dat tegen komt met een splinter nieuwe caravan ben je echt niet blij.
Ik kan me u de reactie voor stellen, en u mening over sprite
Maar om nu te zeggen mensen koop geen Sprite, dat gaat mij echt een deur te ver.
Wij hebben ook de Sprite super uit 2004 gehad maar niet u problemen.
Het kan dus blijkbaar ook anders.
We hebben nu een Sprite Eurpa 495 uit 2009 en die staat op het moment ook voor iets wat niet helemaal klopt bij de daeler.
Volgens mij gaat drt voor alle merken op, er gaan soms dingen goed mis.
Verder zijn wij heel tevreden hebben al weer zin in het volgende kampeerseizoen.
Groeten Ine
Kia sorento X-ecutive Sprite Europa 495

Vliedje

Re: Hoe is/zijn jullie ervaring(en) met Sprite???

Bericht door Vliedje » wo 28 sep 2011 16:38

caravan.gif caravan.gif
Dat is wel hele dikke pech Beverdas. Ik zou bepaald ook niet blij zijn met zo'n ervaring.Had je de Sprite nieuw gekocht? Zo niet, dan weet je niet hoe de vorige eigenaar ermee heeft omgesprongen.
Het losrammelen van interieuronderdelen hoor je jammer genoeg wel vaker bij (overigens alle) caravanmerken. Vaak ligt de oorzaak in het gebruik van banden met een te hoge loadindex. Die moeten dan tot wel 4 bar of meer worden opgepompt, hetgeen de caravan veel meer laat springen over het wegdek. Daardoor rammelt de boel los. Toch moet de Sprite dealer dit kunnen oplossen door al het meubilair gewoon grondig vast te zetten.
De oudere Super serie staat er overigens om bekend dat het voorruit om de haverklap kan barsten. De fabrikant legt de schuld neer bij de raamfabrikant en die op zijn beurt geeft de schuld aan Sprite. Wie het weet mag het zeggen. Tegenwoordig bestaat het probleem niet meer en uit de voorgaande reacties kan je opmaken, dat de kwaliteit van Sprite tegenwoordig gewoon goed is. Ons bevalt hij in elk geval erg goed. Problemen hebben wij dan ook nog niet gehad.
Hoe dan ook, een goede dealer maakt wel een wereld van verschil.

sprite1

Re: Hoe is/zijn jullie ervaring(en) met Sprite???

Bericht door sprite1 » wo 28 sep 2011 18:26

mijn sprite europa 460 van 2010, heeft net als alle andere caravans(nieuw) zijn probleempjes, maar alles word door mijn dealer opgelost, ook een paar aanpassingen die ik zelf wilde, heeft hij gedaan zonder kosten. dus sprite thumbup.gif

beverdas

Re: Hoe is/zijn jullie ervaring(en) met Sprite???

Bericht door beverdas » do 29 sep 2011 09:18

Nog even een reactie , ik heb de Sprite nieuw gekocht!! Mijn banden moeten 3Bar hebben en dat gebeurt ook. Mijn voorramen lekten en de binnenkant en de buitenkant wrijven tegen elkaan gevolg witte plekken, Na oplevering in 2004 ben ik gaan kamperen en daar begon de pret, Voorraam lekte enorm ( krom en een nieuwe erin) spoeltank WC gescheurd pech niewe erin, waterpompje doet niets
nieuwe kabel onder de caravan door en weer klaar , wc vloer gescheurd ,koelkast aan de wandel weer vastgezet en kortgeleden weer los incl. complete zijwand los en onderaan kapot . !!
kleppen van kastjes boven het aanrecht braken spontaan doormidden op de lijmnaad! Banken los op de grond meubel waar o.a de koelkast inzit valt uit elkaar ! Gordijntjes bij aflevering zaten bovenaan gaten in daar zijn nieuwe voorgeleverd even als de vloerbedekking! Alle kleppen en deurtjes heb ik voorzien van nieuwe greepjes de aluminium greepjes sleten weg bleek niet geanodiseerd te zijn maar gelakt! Alle fineer laat los ( Weer gelijmd) Nogmaals KOOP GEEN NIEUWE SPRITE!!! Ze zien er prachtig uit maar zeer slecht afgewerkt! Mijn dealer zegt ,je bent aan een nieuwe caravan toe naar 7 jaar ellende waarop ik zeg nooooit weer een nieuwe caravan ,hij kostte 140000 euro!! Dus repereer ik alles ,gelukkkig ben ik handig ,maak en repareer meubilair enz. Alleen de indeling vind ik goed

Gebruikersavatar
ine
Berichten: 892
Lid geworden op: ma 26 jan 2009 15:10
Locatie: andijk

Re: Hoe is/zijn jullie ervaring(en) met Sprite???

Bericht door ine » do 29 sep 2011 09:33

Ze zeggen dat het niet meer bestaat maar u hebt een maandag morgen caravan.
Maar ze kosten zo veel en u hebt er zoveel pech mee dat je bijna zou denken dat je wel een tegemoet gekomen mag worden.
KAn de dealer niet eens gaan praten met de importeur?
Misshcien dat hun wat voor u kunnen bereiken in engeland.
Want echt dit is niet normaal.
Overigens is bij ons ook het pompje van het toilet kapot maar ja, dat is weer niet van Sprite maar van Thetfort.
Zoeken ze onder elkaar maar uit het hoort gewoon niet, wor nu verholpen.
ook de strips die de aansluiting vormen van het gastoestel op het aanrecht zijn verroest.
Worden in overleg met de Sprite in Engeland vervangen.
Bij ons is de kachel los getrild maar niet met de gevolgen die u allemaal heeft.
Wij wensen u veel sterkte met deze probleem caravan het zijn dure dingen die gewwon goed moeten zijn.
Groeten Ine
Kia sorento X-ecutive Sprite Europa 495

beverdas

Re: Hoe is/zijn jullie ervaring(en) met Sprite???

Bericht door beverdas » vr 30 sep 2011 09:03

Bedankt voor je reactie, de importeur vindt dit schijnbaar normaal en reageert er niet op! de reactie van de dealer is :als lles verholpen is heb je geleidelijk een prima caravan en anders koop je toch een nieuwe! Mijn laatste raam is vorig jaar vervangen , de 5de, daarvoor moest ik naar Rotterdam in 1 week op en neer 1000km 4x Gron /R,dam rijskosten niets vergoed maar als troostprijs afsluitbare raamboompjes en een half jaar durende claim(twist) over de betaling uiteindelijk kreeg ik 235 euro vergoed omdat ik het 4 de raam deels had betaald (onder protest) dat koste me toen 500 euro
Nu lekt het raam weer maar ik geef de moed maarop. Op de najaars beurs krijg ik de importeur niet te pakken omdat er bij Sprite dealers staan die van niets weten . Vandaar mijn kreet nooit weer een nieuwe caravan en zeker geen Sprite of en Swift

Gebruikersavatar
ine
Berichten: 892
Lid geworden op: ma 26 jan 2009 15:10
Locatie: andijk

Re: Hoe is/zijn jullie ervaring(en) met Sprite???

Bericht door ine » vr 30 sep 2011 09:41

Hallo beverdas,

De importeur is wel degelijk aanwezig op de beus hoor.
Alleen met klachten of vragen wil hij je niet te woord staan.
Dat hebben we zelf mee gemaakt.
Maar goed doorblijven klagen wil wel eens helpen.
Ik vind dit gedrag van een importeur niet meer van deze tijd.
Ze moeten hun mensen ,in hun geval ,de dealers te hulp komen.
Maar ook de klanten hiervan die echt concrete problemen hebben zoals in u geval.
Niet netjes.
Wel eens met een mail naar de importeur geprobeert ?
Sterkte en groeten Ine
Kia sorento X-ecutive Sprite Europa 495

Plaats reactie

Terug naar “Engelse caravans (Sprite, Elddis enz.)”