Sprite Alpine Sport 420CT

Gebruikersavatar
Storm
Berichten: 336
Lid geworden op: di 7 sep 2010 23:18
Locatie: IJmond

Re: Sprite Alpine Sport 420CT

Bericht door Storm » do 24 okt 2019 23:11

Goed te lezen Roy dat je ondanks de afstand de juiste dealer voor een goed gevoel hebt gevonden.

Ik heb wel een paar vragen over de voor mij onbekende Ultraheat.

Wat is de meerwaarde van een elektrische verwarming op de bestaande kachel?
Levert dat niet meer kosten qua stroomverbruik dan gas verbruik op?
De gaskachel levert toch voldoende warmte om een caravan te verwarmen, of is het iets specifieks voor winter kamperen in de sneeuw gebieden?
Is het aanschaf bedrag dan ook te rechtvaardigen tot het gebruik ervan?

Deze vragen nav reacties in dit topic en mijn nieuwsgierige aard.

Als je het niet meer trekt, moet je duwen.


Subaru Forester 2.0i Comfort, Hobby de luxe 460 lu, Unico Torino en Bologna.
Reich EasyDriverPro 1.8 mover met Mobility Power Pack.

sailor wim
Berichten: 2665
Lid geworden op: di 11 okt 2016 16:41
Locatie: Den Haag

Re: Sprite Alpine Sport 420CT

Bericht door sailor wim » vr 25 okt 2019 08:34

RE.gif
Storm, mij lijkt een nieuw schoon draadje wel op zijn plaats met jou vragen.

Gr Wim
Laatst gewijzigd door sailor wim op vr 25 okt 2019 08:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?

RDDR
Berichten: 2773
Lid geworden op: vr 21 apr 2017 11:16
Locatie: Omgeving Eindhoven

Re: Sprite Alpine Sport 420CT

Bericht door RDDR » vr 25 okt 2019 08:42

Mij stoort het niet dat het gevraagd wordt, integendeel. Helpt mij ook weer.

De reden waarom we het wel zouden willen hebben is om gedurende kille nachten een verwarming te hebben die je aan kan laten staan. Nu kan dat met een gas Truma ook zonder enig risico, maar mijn vrouw blijft het een zeer vervelend idee vinden dat er een gaskachel brandt. Ondanks dat er eigenlijk geen risico is. Het is meer een gevoel van haar.

De ultraheat is inderdaad kostbaar en verwarmen op elektriciteit is waarschijnlijk duurder dan op gas. Dus de aanschaf ga je nooit terug verdienen.

Een alternatief zou een losse kleine elektrische kachel zijn. Daar koop je goede van voor circa 100 Euro, maar Ultraheat gebruikt je ringverwarming, dus overal warm en is volledig ingebouwd. Oftewel: je verliest geen ruimte in de caravan.

We twijfelen nog even door zucht.gif
2 x een 2023 jubileum Touring: BMW 530i Touring M-50 Jahre & Eriba Touring 542 Edition 60

sailor wim
Berichten: 2665
Lid geworden op: di 11 okt 2016 16:41
Locatie: Den Haag

Re: Sprite Alpine Sport 420CT

Bericht door sailor wim » vr 25 okt 2019 08:51

RDDR schreef:
vr 25 okt 2019 08:42
Mij stoort het niet dat het gevraagd wordt, integendeel.
Een alternatief zou een losse kleine elektrische kachel zijn. Daar koop je goede van voor circa 100 Euro, maar Ultraheat gebruikt je ringverwarming, dus overal warm en is volledig ingebouwd.
Mij stoort het ook niet integendeel.
Maar eh kan je een ultraheat niet gebruiken zonder ringverwarming?
Want die neemt ook ruimte in, al die slangen moeten ook ergens liggen nietwaar mrgreen.gif
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?

RDDR
Berichten: 2773
Lid geworden op: vr 21 apr 2017 11:16
Locatie: Omgeving Eindhoven

Re: Sprite Alpine Sport 420CT

Bericht door RDDR » vr 25 okt 2019 09:45

Kan zeker, maar ringverwarming is standaard in elke nieuwe Sprite. Dus die zit er al knipoog.gif
2 x een 2023 jubileum Touring: BMW 530i Touring M-50 Jahre & Eriba Touring 542 Edition 60

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 7894
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: Sprite Alpine Sport 420CT

Bericht door VIP » vr 25 okt 2019 09:52

RE.gif

Ringverwarming is toch al vele jaren standaard in de meeste caravans...... scratch.gif
Porsche + Tabbert

JanPunne
Berichten: 2747
Lid geworden op: di 29 jan 2008 19:54
Locatie: Purmerend

Re: Sprite Alpine Sport 420CT

Bericht door JanPunne » vr 25 okt 2019 11:47

Voor ons was de reden om toch die Ultraheat te laten inbouwen het gemak en een vorm van zekerheid.
Gemak omdat de warmte prettiger is, dat je inderdaad de hele nacht hem aan kan laten staan op 500 W.
Daarbij schijnt het voor het systeem ook beter te zijn dan gas ivm vochtafzetting bij gasverbranding vooral bij erg koude temperaturen.
Een kachel dagdelen laten branden op gas kost veel gas, wij gaan in het voorjaar altijd naar een camping bij Bad Wildbad en daar is de stroom op de meter. De campingeigenaar biedt gas aan voor de helft van de prijs die we in NL betalen moeten en daar maken we dan ook dankbaar gebruik van. Betalen we incl. elektrisch dan kan de ultraheat aan. Afgelopen periode stonden we op een camping met 4 Amp.
De ultraheat op 500 W. en het was behaaglijk binnen terwijl het buiten zo’n 12 graden was.
VW Sportsvan 1.5 tsi Comfortline 110 Kw 150 PK, DSG 7, emissieklasse 6, Tungsten silver metallic juni 2020.
Sprite Modial 420 SE uit 2020.

RDDR
Berichten: 2773
Lid geworden op: vr 21 apr 2017 11:16
Locatie: Omgeving Eindhoven

Re: Sprite Alpine Sport 420CT

Bericht door RDDR » vr 25 okt 2019 12:35

VIP Premium schreef:
vr 25 okt 2019 09:52
Ringverwarming is toch al vele jaren standaard in de meeste caravans...... scratch.gif
Bij veel caravans wel, maar zeker niet allemaal. Bij bijvoorbeeld een Dethleffs C'Joy en Eriba Feeling is ringverwarming een optie. Maar wel of geen ringverwarming: ultraheat kan net zo goed.

@Janpunne: wij zouden het echt voor de gemoedstoestand en het comfort doen. Immers, financieel is het veel verstandiger om het gewoon niet te nemen. En de meeste campings waar wij geweest zijn betaal je per kWh. Dus waarschijnlijk is gas stoken nog goedkoper ook. Maar, zoals gezegd, de prijs per nacht ga ik echt niet aan zitten rekenen of gas of elektrisch verstandiger is.
2 x een 2023 jubileum Touring: BMW 530i Touring M-50 Jahre & Eriba Touring 542 Edition 60

Jaap van Duijn
Berichten: 1317
Lid geworden op: za 12 mei 2012 14:24
Locatie: Katwijk ZH

Re: Sprite Alpine Sport 420CT

Bericht door Jaap van Duijn » vr 25 okt 2019 12:57

@RDDR,

Schrik niet als je winter kamperen gaat elektrisch kan je vakantie flink in de prijzen laten lopen zeker in Oostenrijk.
Daar is gas goed koper.
Gezien, gehoord en ook zelf gedaan, in Nederland meestal elektra bij de prijs in en dan word de ultra heat voor en najaar toch gebruikt om de koude er uit te halen.
Het is gewoon een goed systeem om dubbel te hebben en zo duur ook weer niet en de kachel zelf heeft een fan dus met of zonder ring verwarming gaat altijd.
Na enkele jaren van gebruik door ons prefereren we toch overal en wanneer we ergens zijn om de gas kachel te gebruiken toch een andere warmte en het verbruik nou ja valt ook weer mee.

lekker verwarmen hoor jaap van duijn

RDDR
Berichten: 2773
Lid geworden op: vr 21 apr 2017 11:16
Locatie: Omgeving Eindhoven

Re: Sprite Alpine Sport 420CT

Bericht door RDDR » vr 25 okt 2019 13:39

Jaap van Duijn schreef:
vr 25 okt 2019 12:57

Na enkele jaren van gebruik door ons prefereren we toch overal en wanneer we ergens zijn om de gas kachel te gebruiken toch een andere warmte en het verbruik nou ja valt ook weer mee.
Daar zit een beetje onze twijfel. Om niet te gebruiken is 500 Euro toch weer veel geld. En echt winterkamperen gaan we niet doen.
2 x een 2023 jubileum Touring: BMW 530i Touring M-50 Jahre & Eriba Touring 542 Edition 60

JanPunne
Berichten: 2747
Lid geworden op: di 29 jan 2008 19:54
Locatie: Purmerend

Re: Sprite Alpine Sport 420CT

Bericht door JanPunne » vr 25 okt 2019 14:14

RE.gif dat doen wij ook niet.
Maar uit ervaring weten we ook dat je in twee weken met slecht weer er zo een fles van 5kg gas doorheen draait.
We staan in Dld altijd aan de e.meter, het kostte iets van 0,65 € per Kwh. Omgerekend waren we in zo’n periode ongeveer 2€ per dag kwijt.
Staat we echter incl. electr. dan gebruiken we altijd de ultraheat.
En het is uiteraard persoonlijk, maar wij vinden de warmte van de ultraheat prettiger en comfortabeler dan dat van gasverwarming.
Maar het moet gezegd, we kamperen meestal einde april en in september.
VW Sportsvan 1.5 tsi Comfortline 110 Kw 150 PK, DSG 7, emissieklasse 6, Tungsten silver metallic juni 2020.
Sprite Modial 420 SE uit 2020.

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 7894
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: Sprite Alpine Sport 420CT

Bericht door VIP » vr 25 okt 2019 15:03

RDDR schreef:
vr 25 okt 2019 12:35
VIP Premium schreef:
vr 25 okt 2019 09:52
Ringverwarming is toch al vele jaren standaard in de meeste caravans...... scratch.gif
Bij veel caravans wel, maar zeker niet allemaal. Bij bijvoorbeeld een Dethleffs C'Joy en Eriba Feeling is ringverwarming een optie. Maar wel of geen ringverwarming: ultraheat kan net zo goed.

@Janpunne: wij zouden het echt voor de gemoedstoestand en het comfort doen. Immers, financieel is het veel verstandiger om het gewoon niet te nemen. En de meeste campings waar wij geweest zijn betaal je per kWh. Dus waarschijnlijk is gas stoken nog goedkoper ook. Maar, zoals gezegd, de prijs per nacht ga ik echt niet aan zitten rekenen of gas of elektrisch verstandiger is.
Daar noem je er ook 2 die in een ander segment zitten, zoals ik schreef de “meeste” hebben ringverwarming standaard aan boord.
Porsche + Tabbert

Gebruikersavatar
Storm
Berichten: 336
Lid geworden op: di 7 sep 2010 23:18
Locatie: IJmond

Re: Sprite Alpine Sport 420CT

Bericht door Storm » vr 25 okt 2019 16:34

Bedankt allen voor jullie bijdrage, voor mij is het een stuk duidelijker geworden.

Roy ik kan me goed voorstellen dat het voor je vrouw veiliger aanvoelt om ‘s nachts deze elektrische verwarming aan te hebben. Dan is de uitgave ook wel wat waard.

Als je het niet meer trekt, moet je duwen.


Subaru Forester 2.0i Comfort, Hobby de luxe 460 lu, Unico Torino en Bologna.
Reich EasyDriverPro 1.8 mover met Mobility Power Pack.

Cara-Fan
Berichten: 1320
Lid geworden op: wo 13 jan 2016 13:42
Locatie: Nederland

Re: Sprite Alpine Sport 420CT

Bericht door Cara-Fan » vr 25 okt 2019 20:32

Klinkt allemaal goed RDDR thumbup.gif

Ben je de Holtkamper al kwijt?

RDDR
Berichten: 2773
Lid geworden op: vr 21 apr 2017 11:16
Locatie: Omgeving Eindhoven

Re: Sprite Alpine Sport 420CT

Bericht door RDDR » vr 25 okt 2019 21:10

Morgen komen de eerste kijkers. Als die hem toch niet willen, hebben we een 'wachtlijst' van nog 4 geïnteresseerden.
2 x een 2023 jubileum Touring: BMW 530i Touring M-50 Jahre & Eriba Touring 542 Edition 60

RDDR
Berichten: 2773
Lid geworden op: vr 21 apr 2017 11:16
Locatie: Omgeving Eindhoven

Re: Sprite Alpine Sport 420CT

Bericht door RDDR » za 26 okt 2019 15:20

Holtkamper is verkocht en al meegenomen, dus we kunnen nu ook weer verder met de Sprite aankoop.
2 x een 2023 jubileum Touring: BMW 530i Touring M-50 Jahre & Eriba Touring 542 Edition 60

Gebruikersavatar
r.obbink
Berichten: 1130
Lid geworden op: wo 20 feb 2019 09:01
Locatie: dorp met het laagste punt van NL
Contacteer:

Re: Sprite Alpine Sport 420CT

Bericht door r.obbink » za 26 okt 2019 15:25

thumbup.gif
Ford C-Max 1.6 ecoboost Ford Kuga 1.5 Vignale, Burstner Ventana 510 TS inclusief Reich 1.8 mover, Dorema Contea XL300 voortent, Garda de luxe uitbouw, Dometic Freshjet 1700 dakairco. Xsarius Apollo 85 cm volautomaat Autoskew schotel

JanPunne
Berichten: 2747
Lid geworden op: di 29 jan 2008 19:54
Locatie: Purmerend

Re: Sprite Alpine Sport 420CT

Bericht door JanPunne » za 26 okt 2019 15:38

RE.gif
Nu de onze nog verkocht zien worden door v. Vlierden en ook hier is dan de cirkel weer rond thumbup.gif
VW Sportsvan 1.5 tsi Comfortline 110 Kw 150 PK, DSG 7, emissieklasse 6, Tungsten silver metallic juni 2020.
Sprite Modial 420 SE uit 2020.

RDDR
Berichten: 2773
Lid geworden op: vr 21 apr 2017 11:16
Locatie: Omgeving Eindhoven

Re: Sprite Alpine Sport 420CT

Bericht door RDDR » za 26 okt 2019 17:24

RE.gif
Is die occasion 420CT uit 2014 jullie vorige caravan?
We hebben er nog op de site even naar gekeken en overwogen.
2 x een 2023 jubileum Touring: BMW 530i Touring M-50 Jahre & Eriba Touring 542 Edition 60

JanPunne
Berichten: 2747
Lid geworden op: di 29 jan 2008 19:54
Locatie: Purmerend

Re: Sprite Alpine Sport 420CT

Bericht door JanPunne » za 26 okt 2019 18:47

RE.gif ja dat is onze caravan..
We hadden er ook nog twee heki dakluiken in laten plaatsen op de plaats bij de keuken en in de badkamer.
Want daar zaten van die kleine vierkante luiken die je kon openen dmv indrukken/knijpen van een hendel.
Maar omdat we beiden niet al te lang zijn en er best wat kracht gebruikt moest worden en dan ook nog een weinig lichtinval en weinig ventilatie hebben we daarvoor gekozen.
En nooit spijt van gehad. Eigenlijk was het samen met de ultraheat een soort van upgrade.. knipoog.gif
Later kwamen deze heki’s trouwens standaard in de Alpine Sport..
VW Sportsvan 1.5 tsi Comfortline 110 Kw 150 PK, DSG 7, emissieklasse 6, Tungsten silver metallic juni 2020.
Sprite Modial 420 SE uit 2020.

RDDR
Berichten: 2773
Lid geworden op: vr 21 apr 2017 11:16
Locatie: Omgeving Eindhoven

Re: Sprite Alpine Sport 420CT

Bericht door RDDR » ma 28 okt 2019 10:08

RE.gif
Mag ik uit pure nieuwsgierigheid vragen wat de reden van inruil is? Op het eerste oog is er immers niet zo veel veranderd tussen de 2014 en het huidige model. Puur zin in wat anders of waren er zaken die veranderd zijn, waar ik overheen heb gekeken?
2 x een 2023 jubileum Touring: BMW 530i Touring M-50 Jahre & Eriba Touring 542 Edition 60

JanPunne
Berichten: 2747
Lid geworden op: di 29 jan 2008 19:54
Locatie: Purmerend

Re: Sprite Alpine Sport 420CT

Bericht door JanPunne » ma 28 okt 2019 10:50

RE.gif
Het was het totaalplaatje.
Wat nieuwe innovaties en voor de keuze staan of deze houden of na 5 jaar kijken voor een nieuwe.
Dat laatste stond al een tijdje vast, alleen welk type het zou worden niet.
Het ging tussen de Mondial 420 en de Alpine Sport 420.
Ik had en heb alle tijd om me daarin te verdiepen en had al uitgebreid op internet gekeken en geïnformeerd bij onze dealer.
Het waren een paar prettige wandelingen..
Daarnaast uiteraard de folders meegenomen uit de Zuidoostbeemster.
Folders zijn mooi en gelikt maar je moet het toch voelen en er in zitten.
Wat gebeurt? We kregen op een zaterdagmiddag een telefoontje van de dealer of we zin hadden in een wandeling.
Het was toch mooi weer..
Een wandeling specifiek naar hun bedrijf wel te verstaan...
Ze hadden nieuwe 2020 caravans binnen en daar waren ook gelijksoortige types bij waar wij in geïnteresseerd waren.
Als jet over mee denken en klantvriendelijkheid hebt.. thumbup.gif
Dus wij naar de Zuidoost en hebben daar een prima rondleiding met een duidelijke uitleg op al onze vragen gekregen.
Wat ik al aangaf, vernieuwingen en een paar andere zaken gaven uiteindelijk de doorslag.

Wat ons erg bevalt zijn de geïntegreerde ledspotjes en de afwerking aan de disselzijde binnenkant caravan.
Bij de Sport is er een afwerkplank boven het nachtkastje en ik heb meerdere malen mijn hoofdhuid geschraapt als ik mijn hoofd terugtrok na het openen van het raam of het neerlaten van de combirollo.
Bij de Mondial is dat anders, ronder afgewerkt en zonder die plank.
Bij de Sport zijn de spotjes onder tegen de bovenkastjes aan gemaakt en zoals gezegd, in de Mondial zijn ze mooi weggewerkt.
De Ultraheat wilden we in ieder geval en dat er in de Mondial een gasoven met grill zit maakt weer dat de andere losse oven niet meer mee hoeft. Dat betekend wel dat we wat keukenkastruimte hebben ingeleverd maar met wat creativiteit is dat op te lossen.
Dat er een radiocd met Bluetooth inzit, mwah, dat was voor ons niet doorslaggevend, we houden van de stilte en een goed boek.
Het financiële verschil tussen de Sport en Mondial is niet bijster groot en als we een Sport hadden genomen dan zou de ingebouwde Ultraheat ons bij een eventuele volgende inruil geen extra inruilwaarde hebben opgeleverd.
Net zoals de heki dakramen en de Ultraheat ons nu ook niet meer hebben opgeleverd bij de inruil.
We hebben natuurlijk wel de voordelen ervan mogen ondervinden.
Verder is de frontzijde van de Mondial wat ergonomischer dan de Sport. Minder luchtweerstand tijdens het rijden.
In de disselbak is de plaats voor het reservewiel ook iets meer naar links wat een iets betere gewichtsverdeling geeft.
Het was zoals ik schreef het totaalplaatje dat ons heeft doen besluiten om voor de Mondial te gaan.
VW Sportsvan 1.5 tsi Comfortline 110 Kw 150 PK, DSG 7, emissieklasse 6, Tungsten silver metallic juni 2020.
Sprite Modial 420 SE uit 2020.

RDDR
Berichten: 2773
Lid geworden op: vr 21 apr 2017 11:16
Locatie: Omgeving Eindhoven

Re: Sprite Alpine Sport 420CT

Bericht door RDDR » ma 28 okt 2019 16:49

Jan, wederom dank voor het zeer uitgebreide antwoord.
Heel helder en grappig genoeg was ons bijvoorbeeld het genoemde plankje boven het raam voor niet eens opgevallen, ondanks dat we de caravans meerdere keren hebben bekeken inmiddels en zelf dachten dat we op alle details gelet hadden. Zo zie je maar.

Maar goed: voor ons waren jouw punten de bevestiging dat wij voor de Alpine Sport gaan. We vinden persoonlijk de bekleding mooier, de achterwand bij de keuken en zoals gezegd is de oven voor ons een last. Als je toch al een oven wil is de Mondial de volledig logische keuze. En de geïntegreerde LED spotjes zijn zeker fraaier bij de Mondial, Het front heb ik optisch geen voorkeur voor, maar mijn vrouw prefereert het Alpine front.

In ieder geval bedankt voor de zeer uitgebreide uitleg. En de confirmatie dat de dealer echt prettig is. Voor ons helaas HEEEL ver lopen, maar minder dan 2 uur rijden. Dus gaan hem denk ik toch daar bestellen. Voor mijn gevoel een zeer net voorstel gekregen.
2 x een 2023 jubileum Touring: BMW 530i Touring M-50 Jahre & Eriba Touring 542 Edition 60

JanPunne
Berichten: 2747
Lid geworden op: di 29 jan 2008 19:54
Locatie: Purmerend

Re: Sprite Alpine Sport 420CT

Bericht door JanPunne » ma 28 okt 2019 16:54

RE.gif
Ik denk dat u daar een goede keuze hebt gemaakt.
Aan de andere kant, het blijven apparaten gemaakt door mensen en er kan altijd wel iets stuk gaan.
En die afstand..? Als je ziet hoeveel km dealers in Dld. uit elkaar liggen dan zijn we hier gezegend.
VW Sportsvan 1.5 tsi Comfortline 110 Kw 150 PK, DSG 7, emissieklasse 6, Tungsten silver metallic juni 2020.
Sprite Modial 420 SE uit 2020.

Den Adriaan
Berichten: 803
Lid geworden op: wo 20 sep 2017 18:55
Locatie: Urk

Re: Sprite Alpine Sport 420CT

Bericht door Den Adriaan » ma 28 okt 2019 17:16

Wel eens naar de andere Engelsman gekeken?
Lunar caravans, alles er op en aan.
Gewoon zoals het hoort: compleet.

Plaats reactie

Terug naar “Engelse caravans (Sprite, Elddis enz.)”