van Hobby naar Elddis

Affinity
Berichten: 86
Lid geworden op: do 26 dec 2019 15:43

Re: van Hobby naar Elddis

Bericht door Affinity » vr 3 jan 2020 23:47

RE.gif Sorry beetje verwarrend, mijn vorige bericht. Maar ik moet nog even uitvogelen hoe ik stukjes kan quoten en daaronder reageren.
Nu zijn mijn reacties schuin gedrukt.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: van Hobby naar Elddis

Bericht door Micky » vr 3 jan 2020 23:52

je moet altijd afsluiten met
[/quote]

en aan het begin moet er dus staan:

[quote: met de naam van de persoon]

beetje lastig om uit te leggen omdat de site erop reageert, maar altijd aan het begin [........] laten staan en aan het eind ook [.......] met dus alles wat er tussen stond toen je ging quoten mrgreen.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Affinity
Berichten: 86
Lid geworden op: do 26 dec 2019 15:43

Re: van Hobby naar Elddis

Bericht door Affinity » vr 3 jan 2020 23:57

Micky schreef:
vr 3 jan 2020 23:52

beetje lastig om uit te leggen omdat de site erop reageert, maar altijd aan het begin [........] laten staan en aan het eind ook [.......] met dus alles wat er tussen stond toen je ging quoten mrgreen.gif
Dank je! Gaat het zo goed?

PD; nog even off topic over E&P; maar er zijn nog wel meer voordelen, behalve het gemak en perfect waterpas staan; je grote caravan staat ook direct zo stevig als een huis; geen schommeling(etjes) meer.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: van Hobby naar Elddis

Bericht door Micky » za 4 jan 2020 00:24

RE.gif

perfect thumbup.gif mrgreen.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 7895
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: van Hobby naar Elddis

Bericht door VIP » za 4 jan 2020 09:59

Affinity schreef:
vr 3 jan 2020 23:44
PremiumDiscovery schreef:
vr 3 jan 2020 21:57
RE.gif
Nee, we hebben de engelse caravans altijd genegeerd al ken ik de Buccaneer wel...….. dat zal wel Düsseldorf worden voordat we die kunnen zien.

Wij hebben ze in Dusseldorf vorig jaar niet gezien.. wil niet zeggen dat ze er dit jaar niet zijn natuurlijk, of dat we ze misschien gemist hebben; het is er niet heel klein. Sta jij ook op het kampeerterrein bij de beurs? Al een belevenis an sich vinden wij.

Volgens mij zit dan wel altijd de deur aan de verkeerde kant...
Yep, maar 'het is okay' (om met onze koning te spreken).

Buccaneer is er volgens mij in 3 layouts met Queensbedden, 1x lengte en 2x dwars ?

Ja, volgens mij ook

E&P hebben we op de huidige caravan ook overwogen, maar daar zien we de meerwaarde niet van met een 4x4 mover. Ook het nut van Alde is voor ons nog niet overtuigend, maar wie weet... als het er toch in zit.
Meerwaarde E&P= ultieme vorm van gemak; druk op de knop en klaar; wij hadden het op onze camper, en ook al is een caravan geen camper wat plaatsen betreft; E&P is ideaal.
Alde is heerlijk; het is geen 'blaaswarmte', maar stralingswarmte net als je cv thuis.

Het E&P systeem is niet optimaal voor lange caravans.

De uitdraaisteunen draaien verkeerd om uit, doordat de “voet” van de “achterste” steunen niet achterop zitten ben je je bescherming van de overhang achterop kwijt. Iets waar men bij E&P toen ik hun daarop wees bevestigde en men geen oplossing voor had.

Vandaar dat wij geen E&P hebben omdat met de routes die wij rijden de overhang door de huidige uitdraaisteunen regelmatig wordt gered. (Uiteraard zonder de kunststof voeten).


DIt is een voorbeeld foto van het prototype van de steunen, maar is nooit uit gebracht.
Afbeelding



Dit is de uiteindelijke versie geworden waar de voetstukken anders om zitten.
Afbeelding
Laatst gewijzigd door VIP op za 4 jan 2020 10:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Porsche + Tabbert

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18184
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: van Hobby naar Elddis

Bericht door deusjevo » za 4 jan 2020 10:17

Kan je dan niet de achterste uitdraaisteunen laten zitten?
Er bestaan ook van die “transport rollen” die je wel eens achterop een lange autotrailer ziet zitten ter bescherming van de achterkant bij afritjes oid.
Kan even niet zo snel een voorbeeld vinden.
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23389
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: van Hobby naar Elddis

Bericht door PD » za 4 jan 2020 10:22

RE.gif
Nee, wanneer je E&P installeert, worden de huidige uitdraaisteunen vervangen door uitdraaisteunen die andersom functioneren en dit is ook één van de redenen waarom we E&P niet hebben geïnstalleerd. We hebben nog getwijfeld over Beperkt-E&P, dus uitsluitend onder de assen, maar dan is de meerwaarde echt te verwaarlozen tov een mover.

Enige oplossing is inderdaad om extra geleiderollen onder het chassis te monteren, maar dat werd me teveel gedoe; ook al omdat ik niet echt overtuigd ben van het nut van E&P.

Dat de huidige steunen de kont van de caravan beschermen, hebben we al herhaaldelijk ervaren wanneer deze over de grond gaan; bijv. in scherpe/steile haarspeldbochten of bij sommige steile entrees van campings. Met E&P had ik dan vrijwel zeker de hydraulische motoren onderuit gereden of tenminste beschadigd.
Laatst gewijzigd door PD op za 4 jan 2020 10:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 7895
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: van Hobby naar Elddis

Bericht door VIP » za 4 jan 2020 10:24

RE.gif RE.gif

Ik weet wat je bedoelt, maar ten eerste geen goede mogelijkheid dat die stabiel kunnen worden gemonteerd. (Zonder de bodemplaat van de caravan te beschadigen bij een aanraking met het wegdek) Ten tweede die rollen hebben geen/weinig nut bij haarspeldbochten waar ze dan glijden/schuren ipv rollen.


Kijk en ”luister” hier maar even van 5:30 tot 5:45 , dankzij de huidige steunen geen problemen/schade of wat dan ook.

C9X3-ksgyjc
Laatst gewijzigd door VIP op za 4 jan 2020 10:45, 2 keer totaal gewijzigd.
Porsche + Tabbert

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23389
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: van Hobby naar Elddis

Bericht door PD » za 4 jan 2020 10:32

Nog even ter aanvulling...….. dit "probleem" met E&P speelt voornamelijk bij Hobby vanwege het eigen chassis en bijbehorende uitdraaisteunen; andere merken met een Alko chassis hebben af-fabriek al vergelijkbare steunen die wel naar voren uitdraaien en die caravans zijn voorzien van speciale metalen vangbeugels aan het einde van het Alko chassis waardoor de kont beschermd wordt. Dat viel ons o.a. op bij het bezichtigen van de Tabberts (Cellini en Puccini).
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 7895
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: van Hobby naar Elddis

Bericht door VIP » za 4 jan 2020 10:42

RE.gif

Heeft niets met Hobby te maken. Onder een hobby kunnen ook ALKO steunen, die dan nog steeds verkeerd om uitdraaien om dit overhang probleem op te lossen.

En die extra beugeltjes die sommigen fabrikanten met een paar schroeven monteren stellen ook niet veel voor, en beschadigen eerder je vloer dan dat je er voordeel van hebt.
Laatst gewijzigd door VIP op za 4 jan 2020 10:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Porsche + Tabbert

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23389
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: van Hobby naar Elddis

Bericht door PD » za 4 jan 2020 10:43

RE.gif
Is wel specifiek voor Hobby tandems, maar ze zijn inderdaad te vervangen (dat doet E&P ook bij Hobby), maar je mist dan de bescherming.

De vangbeugels onder de Tabberts zijn wel erg robuust en zitten vast aan het chassis maar dan moet je in het Hobby-chassis gaan boren en dat mag volgens mij niet.

We dwalen af knipoog.gif
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23389
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: van Hobby naar Elddis

Bericht door PD » za 4 jan 2020 10:53

Affinity schreef:
vr 3 jan 2020 23:44
Alde is heerlijk; het is geen 'blaaswarmte', maar stralingswarmte net als je cv thuis.
Weet ik, maar ik voel bij ons de warmte ook echt niet blazen hoor; de ringverwarming staat meestal op de laagste ventilatorstand en icm de elektrische vloerverwarming vinden wij onze caravan heerlijk behaaglijk warm.

Wanneer Alde erin zit, zullen we het (moeten) nemen (zoals bij de Dethleffs Scandinavian en ook de Buccaneer), maar ik ga het niet zelf als optie bestellen.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Ronky26
Berichten: 7
Lid geworden op: do 1 aug 2019 17:17

Re: van Hobby naar Elddis

Bericht door Ronky26 » za 4 jan 2020 15:34

Wat een prachtige caravan, met al die luxe ze worden steeds mooier veel plezier er mee.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: van Hobby naar Elddis

Bericht door Micky » za 4 jan 2020 15:52

VIP Premium schreef:
za 4 jan 2020 10:24
RE.gif RE.gif

Ik weet wat je bedoelt, maar ten eerste geen goede mogelijkheid dat die stabiel kunnen worden gemonteerd. (Zonder de bodemplaat van de caravan te beschadigen bij een aanraking met het wegdek) Ten tweede die rollen hebben geen/weinig nut bij haarspeldbochten waar ze dan glijden/schuren ipv rollen.


Kijk en ”luister” hier maar even van 5:30 tot 5:45 , dankzij de huidige steunen geen problemen/schade of wat dan ook.

C9X3-ksgyjc
Ik wordt weer zo blij van dit filmpje hè love.gif thumbup.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: van Hobby naar Elddis

Bericht door Micky » za 4 jan 2020 15:53

PremiumDiscovery schreef:
za 4 jan 2020 10:53


Wanneer Alde erin zit, zullen we het (moeten) nemen (zoals bij de Dethleffs Scandinavian en ook de Buccaneer), maar ik ga het niet zelf als optie bestellen.
Doe maar niet idd, want je wilt nooit meer terug mrgreen.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
RichTrip
Berichten: 1886
Lid geworden op: ma 12 mei 2014 13:56

Re: van Hobby naar Elddis

Bericht door RichTrip » za 4 jan 2020 20:01

RE.gif
mrgreen.gif mrgreen.gif
Kip Grey Line Special 47 TRZ 2003 + (Kip) Walker Vario Easy Door voortent i.c.m. een Opel Astra Sports Tourer PHEV Business Edition 1.6 Turbo 180pk

Affinity
Berichten: 86
Lid geworden op: do 26 dec 2019 15:43

Re: van Hobby naar Elddis

Bericht door Affinity » zo 5 jan 2020 18:00

RE.gif Wat ik me afvraag na het zien van het prachtige filmpje van Hobby Vip Premium; liggen de (grote?) Hobby caravans nu lager, dichter bij de grond, dan andere merken?

Onder de Elddis caravan kan nl. prima een levelsysteem.

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23389
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: van Hobby naar Elddis

Bericht door PD » zo 5 jan 2020 18:18

RE.gif
Hobby tandems liggen inderdaad iets lager; deze dubbelassers hebben 13" ipv standaard 14" voor de enkelassers en 15" voor onze vorige 2 ton's enkelasser.
Dit verschil is tov tandemassers van andere merken echter niet meer dan 0,5 x (2,5 of 5,0) cm dus in de praktijk met 1,25 of 2,50 cm vrijwel verwaarloosbaar.

Grootste verschil is de overhang tov enkelassers; onze tandem is bijna 9 meter lang, dus ca. 4,5 meter lengte tussen het hart van de tandem en de achterkant; voorts nog steeds deze 9 meter tov de kogel/koppeling en wanneer je dan deze kogel/koppeling verhoogt in bijv. een haarspeldbocht of steile inrit van een camping, zal de kont van de caravan al snel de grond raken. We rijden tenslotte met een wip van bijna 9 meter lang.....
KarelV en Abve rijden met een Hobby Prestige 620 CL; ook een tandem maar wel bijna een meter korter dan een 650 Premium (deze Prestige 620 tandems meten 8 meter; de lengte van een forse enkelasser) en hebben dit probleem dus minder snel.

E&P kan probleemloos onder elke Hobby tandem, echter het raken van de grond met de achterkant (bij Hobby beschermd door de ver naar achter geplaatse uitdraaisteunen), zul je dus met een andere voorziening moeten beschermen. Tabbert heeft hiervoor bijv. stevige stalen beugels aan het einde van het chassis gemonteerd. Wij hebben hier in 2017 ook even over getwijfeld, maar E&P is voor mij nog steeds van onvoldoende overtuigde meerwaarde, zoals ik hierboven eerder schreef.
Op het Duitse Premium forum zijn verschillende leden met Premium tandemassers die E&P overigens wel gemonteerd hebben; incl. extra bescherming, op types 650 en 660.

Afhankelijk van het model van een caravan (de Premium is totaal anders dan de overige lijnen van Hobby en is bij dezelfde typering ca. 50 cm langer) kan een soort van diffusor onder de kont gemonteerd zijn, en die helpt vanzelfsprekend niet mee... Bij bijv. Fendt loopt de spoiler aan de zijkant naar achteren compleet weg en is de duffusor tov de bodemplaat hoger gemonteerd; ook dit voorkomt ten dele het raken van de kont. Dit zijn stylistische verschillen, maar ook een Fendt loopt hiermee "gewoon" aan de grond in vergelijkbare situaties (iets later) en moet dus beschermd worden.

De Sprite Cruzer 635 is ook slechts 8 meter lang (net als een Hobby Prestige 620 CL); ik zal volgende week eens opmeten hoe hoog die bij de kont van de grond staat en welke voorzieningen daar getroffen zijn tegen het over de grond schuren.

Een Elddis 550 is met zijn 7,4 m vanzelfsprekend nog een stuk korter (verschil is 1,5 m tov een Premium 650) en dus minder gevoelig voor het "wip-effect".
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

SaRa7069
Berichten: 74
Lid geworden op: wo 25 dec 2019 12:26

Re: van Hobby naar Elddis

Bericht door SaRa7069 » zo 5 jan 2020 19:56

RE.gif RE.gif
Nieuw in caravanland verbaas ik mij een beetje over de regelmatig terugkerende discussie cq opmerkingen over de door fabrikanten gebruikte velgdiameters....
'Mijn wielen hebben 13 inch velgen, dus is de bodemvrijheid beperkt' .
De bodemvrijheid is van meerdere factoren afhankelijk dan alleen de velgmaat, plaatsing van de as en hoogte van de band kunnen een dergelijk verschil makkelijk opvangen lijkt me.
Als er daadwerkelijk verschillen in bodemvrijheid gemeten worden, ik heb geen idee of dat daadwerkelijk zo is, zoals geschreven ben ik nieuw in caravanland, is dat dus eerder een bewuste keus van de respectievelijke fabrikant dan volledig toe te schrijven aan de gekozen velgmaat....
Ben benieuwd naar jullie mening hierover....
Mercedes Sprinter 318 met aan de haak een Hobby 720WLC

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: van Hobby naar Elddis

Bericht door Micky » zo 5 jan 2020 21:51

ik zou er een hogere band op monteren, scheelt toch weer een cm of 2
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: van Hobby naar Elddis

Bericht door dieseltijger » zo 5 jan 2020 22:54

SaRa7069 schreef:
zo 5 jan 2020 19:56
RE.gif RE.gif
Nieuw in caravanland verbaas ik mij een beetje over de regelmatig terugkerende discussie cq opmerkingen over de door fabrikanten gebruikte velgdiameters....
'.....<enzovoorts enzovoorts>
....
Ben benieuwd naar jullie mening hierover....
Mijn mening is dat wij eindeloos ouwemiepen over dit soort zaken. De één zegt dat er grotere wielen gemonteerd moeten worden voor de x cm extra bodemvrijheid (dat is waar), de ander zegt dat je bij overdrijving je wielkasten gaat beschadigen (ook waar), de ander geeft aan dat extra hoogte meer luchtwerstand betekent (waar), en dat dit zeker bij electrische auto's tot een merkbare afname in actieradius resulteert (zal ook wel waar zijn), terwijl de ander zegt dat het huidige opstapje x cm te laag is vanwege de x cm extra hoogte. Om vervolgens over te gaan op bschouwingen over de bijstelling van de mover, die weer op x cm extra afstand afgesteld moet worden. Of dat de waterafvoer beter functioneert, omdat het slangetje ook x cm langer wordt.

Kortom: er zijn veel meningen, veel feiten - maar die doen eigenlijk niet ter zake (dat is ook weer een mening over een mening). Geniet gewoon van een caravan - laag, hoog, oud of nieuw.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

SaRa7069
Berichten: 74
Lid geworden op: wo 25 dec 2019 12:26

Re: van Hobby naar Elddis

Bericht door SaRa7069 » zo 5 jan 2020 23:02

awhoea.gif het is natuurlijk ook wel een beetje komkommertijd hè, de meesten onder ons zitten te wachten tot hij weer uit de stalling komt, of zoals ik, afgeleverd zal worden....😉
Mercedes Sprinter 318 met aan de haak een Hobby 720WLC

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: van Hobby naar Elddis

Bericht door dieseltijger » zo 5 jan 2020 23:29

Geweldig! Er zijn weinig zaken leuker dan het wachten op een nieuwe caravan (Op dat van het wachten op een nieuwe auto, huis, het winnen van de hoofdprijs van de loterij en wat zaken die hier (in de setting van de goede zeden) niet gememoreerd mogen worden - na).
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
wim
Berichten: 205
Lid geworden op: di 27 mei 2014 15:02
Locatie: Opperdoes
Contacteer:

Re: van Hobby naar Elddis

Bericht door wim » za 4 apr 2020 22:02

forum.jpg
Vandaag opgehaald. Hij gaat helaas volgende week de stalling in totdat we weer mogen camperen.
Toyota Avensis Wagon-2.0 VVTi Executive Business CVT 152 PK 2014
Elddis Affinity 550 2020, Unico Verona luifel met front, Simpark mover, Avtex L249DRS-PRO 12 volt 24 Inch TV met DVB-S/S2, DVB-T/T2 en DVD-Speler
2276

Henny
Berichten: 1398
Lid geworden op: do 30 okt 2008 11:38

Re: van Hobby naar Elddis

Bericht door Henny » za 4 apr 2020 23:19

Prachtige caravan, gefeliciteerd en veel plezier ervan en ermee ! caravan.gif
Niet mogelijk hem langer bij je huis te laten staan.?? ....vast inrichten, beetje in zitten....kortom..genieten! knipoog.gif
Avento 420 / XC70....

Plaats reactie

Terug naar “Engelse caravans (Sprite, Elddis enz.)”