Ervaringen met fietsen achterop Sprite

Psjaak
Berichten: 290
Lid geworden op: do 4 nov 2004 21:59
Locatie: grootebroek

Re: Ervaringen met fietsen achterop Sprite

Bericht door Psjaak » vr 11 okt 2019 16:45

Drie maanden op stap geweest met een Sprite Cruzer 460 met twee koga elektrische fietsen achter op de caravan. Geen onplezierig ervaringen mee gemaakt. Alleen de Vente lateral aan de Middellandse zee kust maar daar zullen meerdere caravans last hebben. Wat rustiger rijden. Wat ik wel regelmatig zag dat je de nodige instabiele fietsdragers zag. Waarbij de fietsen zeer bewegelijk op de dragers stonden. Zelf heb ik een Thule G2 elite. Waarbij de fietsen ook daadwerkelijk vast staan.
thule_elite_g2_standard_306560_sized_1800x1200_rev_1.jpg

Jaap van Duijn
Berichten: 1317
Lid geworden op: za 12 mei 2012 14:24
Locatie: Katwijk ZH

Re: Ervaringen met fietsen achterop Sprite

Bericht door Jaap van Duijn » vr 11 okt 2019 19:51

@psjaak

Ik zette de handremmen van achter wiel van beide fietsen met een riempje strak aan, stonden ze niet zo te "rijden".
Ben er achter gaan rijden toen mijn zoon de caravan had en wel degelijk scheelde een jas.
Ook omdat ik mij erger aan die tassen achter op, deze er altijd afgehaald (ook op de fiets drager op de auto/trekhaak).
Zelfs nu op de camper ook weer remmen er op en tassen en accu's er af.
Maar zoals je ook zegt alles zelf in de gaten houden, en ik / wij zijn geen tegen of voorstander maar gebruiker

fijn rijden hoor grtn Jaap van Duijn.

ZodiacPaul
Berichten: 2
Lid geworden op: wo 9 aug 2017 16:59

Re: Ervaringen met fietsen achterop Sprite

Bericht door ZodiacPaul » za 12 okt 2019 01:18

Onze ervaring in 2018 met een Sprite Cruzer 492 SR (1630 kg beladen) met twee e-klapfietsen achterop, getrokken door een Seat Alhambra 2.0 TDI (beladen 2150kg en 2000 kg trekkracht) met overwintering naar Spanje. De stabiliteit vonden wij matig d.w.z. boven de 85 km/uur een onprettig weliswaar matig slingergevoel. De zomervakantie daarna met een stevig beladen auto (o.a. rib-schaal op dak) was dat slingergevoel bijna weg. N.B. de achterwand heeft voorgemonteerde houders voor de stevige Thule fietsendrager. Fietsen achterop was dus van invloed op stabiliteit bij deze caravan mede door o.a. het smallere chassis-spoor 2.25 breed caravan t.o.v. de gebruikelijke 2.30 en zelfs 2.50 bouw, zeker ook de kortere dissel.
Wij hebben betere stabiliteit-ervaringen met andere caravanmerken met identieke belading.
Maar fiets(en) op de dissel geeft weer andere problemen en de Sprite Cruzer is verder prima bevallen!

pe2wjb
Berichten: 14
Lid geworden op: za 25 aug 2018 14:20

Re: Ervaringen met fietsen achterop Sprite

Bericht door pe2wjb » za 12 okt 2019 17:20

Psjaak schreef:
vr 11 okt 2019 16:45
Drie maanden op stap geweest met een Sprite Cruzer 460 met twee koga elektrische fietsen achter op de caravan. Geen onplezierig ervaringen mee gemaakt. Alleen de Vente lateral aan de Middellandse zee kust maar daar zullen meerdere caravans last hebben. Wat rustiger rijden. Wat ik wel regelmatig zag dat je de nodige instabiele fietsdragers zag. Waarbij de fietsen zeer bewegelijk op de dragers stonden. Zelf heb ik een Thule G2 elite. Waarbij de fietsen ook daadwerkelijk vast staan.thule_elite_g2_standard_306560_sized_1800x1200_rev_1.jpg
Hoi Sjaak,

Inmiddels hebben wij de Sprite Cruzer 460 aageschaft, ook wij hebben twee e-bikes. Ben benieuwd wat voor auto jij er voor hebt.

Wieger

Psjaak
Berichten: 290
Lid geworden op: do 4 nov 2004 21:59
Locatie: grootebroek

Re: Ervaringen met fietsen achterop Sprite

Bericht door Psjaak » za 12 okt 2019 18:22

Hallo Wieger,
Wij hebben een Volkswagen Tiguan 2.0 TSI. Dit is een auto met een DSG bak. Dus automaat. Genieten.
Voor verdere vragen en bevindingen maar een ander draadje openen.
Groet Sjaak

korkruize
Berichten: 8
Lid geworden op: ma 16 jan 2017 22:52

Re: Ervaringen met fietsen achterop Sprite

Bericht door korkruize » zo 13 okt 2019 00:53

Duidelijk. Niet doen dus. Het lijkt aantrekkelijk ook omdat de voorziening er al zit maar inclusief het gewicht van de drager in totaal circa 50 kg achterop de caravan van deze lengte is niet echt verstandig.

Plaats reactie

Terug naar “Engelse caravans (Sprite, Elddis enz.)”