Doorgezakt dak Elddis

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38530
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Doorgezakt dak Elddis

Bericht door Micky » za 27 apr 2019 00:05

RE.gif

Sorry Piet, ik geloof je zeer zeker wel, ik heb we wellicht verkeerd uitgedrukt, maar 4 cm is echt iets wat direct opgelost moet worden, dan moet de wanden ook helemaal naar elkaar toe buigen :(
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
evr66
Berichten: 1263
Lid geworden op: do 8 jan 2009 10:12

Re: Doorgezakt dak Elddis

Bericht door evr66 » ma 29 apr 2019 19:30

Zou in ieder geval jaarlijks een goede vochtmeting laten doen, evt zelf een goede meter kopen en tussendoor monitoren. Als het dak centimeters doorgezakt is, zou het me niet verbazen als de kitnaden her en der flink onder spanning komen te staan waardoor lekkage niet ondenkbaar is.

Los van het feit of u er de sneeuw mee in wilt, de cvan is nu wellicht al (beduidend) minder waard voor verkoop.
Polar 590LB (2012) - Simpark - Alde - iTBS - MB E320 S211

hans 75
Berichten: 4
Lid geworden op: zo 19 mei 2019 21:34

Re: Doorgezakt dak Elddis

Bericht door hans 75 » ma 20 mei 2019 18:27

Hallo Piet, Ik heb hetzelfde probleem waargenomen dit weekend bij mijn Elddis Affinity 554 van 2017. Ik had een serieuze lek aan de ramen vooraan. Nadat deze opnieuw gekit waren bleef het probleem bestaan. We zijn verder gaan zoeken en zagen dat de naad van het dak bij de overgang naar het voorpaneel helemaal vervormd was. Er staan blazen op het dak vooraan met water of lucht eronder. Het dak hangt zeker 2 cm door. De schroeven van de raampartij vooraan komen ook los dus ik denk dat het hout al open is gaan staan door het vocht. In mijn disselbak stond een plastic bak met spullen in hier stond ook 10 cm water in, en dit na een onweer op zaterdag. Nu de ramen zijn afgekit lijkt het wel of het water via een andere weg wegloopt en zo in de disselbak terecht komt.
Ik heb de dealer ingelicht, ben benieuwd hoe het gaat aflopen.

Trouwens in 2017 is de grote dakkoepel bij mij terug vastgezet. Ik had de caravan pas een week en de scharnier was gewoon losgekomen waardoor de koepel inzakte. Ik weet niet of dit samenhangt met het huidige probleem.

Gebruikersavatar
RichTrip
Berichten: 1889
Lid geworden op: ma 12 mei 2014 13:56

Re: Doorgezakt dak Elddis

Bericht door RichTrip » ma 20 mei 2019 18:43

@hans 75: dat klinkt niet als heel positief, eerlijk gezegd [aschrik.gif]

Zeer benieuwd hoe ze dit gaan oplossen......
Kip Grey Line Special 47 TRZ 2003 + (Kip) Walker Vario Easy Door voortent i.c.m. een Opel Astra Sports Tourer PHEV Business Edition 1.6 Turbo 180pk

hans 75
Berichten: 4
Lid geworden op: zo 19 mei 2019 21:34

Re: Doorgezakt dak Elddis

Bericht door hans 75 » ma 20 mei 2019 18:49

ik probeer nog een foto te posten maar dit is niet zo simpel precies scratch.gif

Gebruikersavatar
evr66
Berichten: 1263
Lid geworden op: do 8 jan 2009 10:12

Re: Doorgezakt dak Elddis

Bericht door evr66 » di 21 mei 2019 08:57

Oei, lijkt toch meer structureel dan een incident. Vraag me af of dit echt goed op te lossen is op een beetje nette manier.
Polar 590LB (2012) - Simpark - Alde - iTBS - MB E320 S211

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11134
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Doorgezakt dak Elddis

Bericht door dieseltijger » di 21 mei 2019 09:04

Ik zou toch maar als de wiedeweerga de rechtspositie zekerstellen, gelet op de aard en omvang van de schade. De caravan is nog jong, nu kan het nog. Heb je een rechtsbijstandsverzekering: contacten. Zo nee: consumentenbond (als je lid er van bent) inschakelen.

Dan: wie weet hier op het forum een gerenommeerde partij die een objectief en onbetwistbaar rapport kan opstellen over de aard, oorzaak en remedie van het gebrek?

Vervolgens: leverancier (de dealer - niet de fabrikant) schriftelijk wijzen op de problemen en binnen redelijke tijd om een STRUCTURELE en DUURZAME (dus geen kit alleen) oplossing of een schadevergoeding in combinatie met (sorry) terugname van de caravan. Het is niet anders.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Ab
Moderator
Berichten: 26696
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Doorgezakt dak Elddis

Bericht door Ab » di 21 mei 2019 09:07

Effe goed lezen...de leverancier is iemand in Engeland.
Mogelijk een particulier.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
evr66
Berichten: 1263
Lid geworden op: do 8 jan 2009 10:12

Re: Doorgezakt dak Elddis

Bericht door evr66 » di 21 mei 2019 09:27

TS heeft cvan in Engeland nieuw gekocht, dus vermoedelijk gewoon bij dealer en met (DAAR)( garantie er op. Dat het nu moeilijk is van deze garantie gebruik te maken accepteert hij, maar lost het probleem natuurlijk niet op, zeker wanneer Elddis het niet echt als probleem ziet.

Opties die je daarmee hebt:
1) terug naar Engelse leverancier/(dealer?) en gewoon onder normale garantie een claim indienen, tenzij je daar van af gezien hebt natuurlijk
2) nl dealer of importeur benaderen en vragen of hij je bij wil staan en eea met fabrikant opnemen/oplossen. Dealer hier zal wellicht wel zijn tijd/moeite vergoed willen zien, maar dat lijkt me redelijk
3) Accepteren dat je gegokt en wellicht wat verloren hebt en zelf of door derden proberen op te laten lossen. @ab gaf aan dat dak verstevigen niet al te ingewikkeld zou moeten zijn, alhoewel ik me even afvraag hoe je dit netjes kunt doen dan ;)

Zou persoonlijk eerst voor optie 2 gaan als het een jonge caravan is.
Polar 590LB (2012) - Simpark - Alde - iTBS - MB E320 S211

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11134
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Doorgezakt dak Elddis

Bericht door dieseltijger » di 21 mei 2019 10:03

@Ab: Als het een dealer is in de EU - zsm op de schouder tikken. De caravan is nog maar twee jaar oud, a) de klok tikt, b) stel je positie veilig - that's all. Niets doen is in zo'n geval minder verstandig.

Bij aankoop van een particulier heb je minder mogelijkheden. Helaas. Je moet maar aantonen dat de particulier op de hoogte was van het gebrek. Kansloos.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Ab
Moderator
Berichten: 26696
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Doorgezakt dak Elddis

Bericht door Ab » di 21 mei 2019 11:56

Tja..Brexit maakt het ook niet simpeler.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

hans 75
Berichten: 4
Lid geworden op: zo 19 mei 2019 21:34

Re: Doorgezakt dak Elddis

Bericht door hans 75 » di 21 mei 2019 14:28

Ik heb mijn caravan in Nederland gekocht. De dealer is verwittigd en ook de importeur zou reeds verwittigd zijn. Momenteel kan ik niet meer doen dan afwachten wat hun reactie gaat zijn. In mijn ogen is de caravan niet meer te herstellen en dit ga ik ook zo maar niet aanvaarden want dan heb ik binnen enkele jaren toch weer problemen met de caravan.

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11134
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Doorgezakt dak Elddis

Bericht door dieseltijger » di 21 mei 2019 15:21

Vandaar ook de door mij gekozen woorden. Wellicht ten overvloede: je hebt "de spelregels" in acht genomen?
1. Schriftelijk, en onomstotelijk bewijs dat je een melding hebt gedaan (aangetekend, of je hebt een ontvangstbevestiging van de dealer ontvangen)
2. Eenduidige definitie van het object (caravan en kenteken oid)
3. Goede beschrijving van de tekortkoming
4. Redelijke termijn (ik zou zeggen: 4 weken of langer) om structureel en duurzaam herstel uit te voeren zodat de caravan qua constructie conform hetgeen je mocht verwachten wordt gebracht

Gelet op de impact: overweeg je ook om de herstelwerkzaamheden op hun deugdelijkheid te laten controleren door een deskundige?

Just my two cents
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Ben23

Re: Doorgezakt dak Elddis

Bericht door Ben23 » vr 12 jul 2019 19:16

Wij zin voornemens een Elddis Affinity 2106 te kopen. Dit bij een caravanbedrijf dat geen dealer is. Deze berichten doen mij erg twijfelen. Zijn er nog ontwikkelingen te melden over meer problemen met daken of andere tekortkomingen? Goed om te weten om een besluit te nemen.

workel

Re: Doorgezakt dak Elddis

Bericht door workel » vr 12 jul 2019 19:21

RE.gif
Er zullen zeker ook goede Elddis caravan te koop zijn.
Mijn advies gewoon zaken vast leggen in de koopovereenkomst, weet zowel de verkopende partij als de kopende partij waar hij aan toe is.

Peter Voordouw
Berichten: 8
Lid geworden op: do 26 jun 2014 17:34

Re: Doorgezakt dak Elddis

Bericht door Peter Voordouw » di 17 sep 2019 16:33

Wij hebben een touwtje gespannen over het dak vanaf de linker naar de rechterkant van de caravan en het doorgezakte stuk in het midden van het dak is 3 cm.

Peter Voordouw
Berichten: 8
Lid geworden op: do 26 jun 2014 17:34

Re: Doorgezakt dak Elddis

Bericht door Peter Voordouw » di 17 sep 2019 16:35

Nog even dit, wij hebben nu +/- 32 probleem punten op onze elddis affinity 554.

hans 75
Berichten: 4
Lid geworden op: zo 19 mei 2019 21:34

Re: Doorgezakt dak Elddis

Bericht door hans 75 » di 17 sep 2019 16:42

Peter Voordouw schreef:
di 17 sep 2019 16:33
Wij hebben een touwtje gespannen over het dak vanaf de linker naar de rechterkant van de caravan en het doorgezakte stuk in het midden van het dak is 3 cm.
Bij mij was dit ook rond de 5 cm. Toen ik de caravan een paar weken had is de scharnier van het grote dakluik losgekomen. Volgens een brief van elddis die ik enkele maanden later kreeg hadden ze toen het dak ook moeten verstevigen. Dit is blijkbaar niet gebeurd want na een jaar stond het zo krom dat de binnenlijst van deze koepel loskwam uit het dak. Mijn Elddis was van januari 2017

Hagro
Berichten: 1
Lid geworden op: zo 16 apr 2017 14:41

Re: Doorgezakt dak Elddis

Bericht door Hagro » zo 12 mar 2023 22:04

Zijn hier nog verdere ontwikkelingen over geweest?
Wij hebben een lekkage bij het ronde Panorama dak van onze Elddis Crusader Shamal. Ook hier het dak wat doorgezakt waardoor kitlaag loskomt. Ondertussen staat hij bij de dealer voor reparatie maar met de sneeuw erop dit weekeinde begin het weer te lekken langs het binnenvenster boven de zithoek
Caravan is van 2014.

Plaats reactie

Terug naar “Engelse caravans (Sprite, Elddis enz.)”