Teleurgesteld in onze nieuwe aanwinst.

Ab
Moderator
Berichten: 26695
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Teleurgesteld in onze nieuwe aanwinst.

Bericht door Ab » vr 3 nov 2017 17:50

Mee eens.
Het hele probleem zal vlgs mij weinig om het lijf hebben.
Een beetje spelen met de kachel en de verdeling van de warme lucht door de uitstroomklepjes meer of minder open te zetten kan het probleem ook oplossen vlgs mij.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38530
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Teleurgesteld in onze nieuwe aanwinst.

Bericht door Micky » vr 3 nov 2017 18:53

RE.gif thumbup.gif mrgreen.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4286
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: Teleurgesteld in onze nieuwe aanwinst.

Bericht door WillyL » vr 3 nov 2017 19:00

Tja, van op afstand is het moeilijk in te schatten.
Een nieuwe caravan kan constructiefouten hebben.
Zitten onder de caravan alle Trumaluchtbuizen goed vast? Geen valse openingen?
Heb je een Airmix dan moet de klep toestaan wanneer het erg koud is, of slechts een beetje buitenlucht bijmengen. Soms kan het draadje naar de klep loskomen. Bij omhoog of omlaagschuiven moet je duidelijk een weerstand voelen en ook de klep achter de kachel horen dicht of openvallen. Check het mechanisme!
Ventilator voldoende hoog?
Wordt de badkamer voldoende verwarmd? Een luchtverwarmingsbuisuitlaat is denkelijk niet voldoende. Daar kan ook een klepje instaan. Staat dat open?
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

Gebruikersavatar
evr66
Berichten: 1263
Lid geworden op: do 8 jan 2009 10:12

Re: Teleurgesteld in onze nieuwe aanwinst.

Bericht door evr66 » vr 3 nov 2017 19:22

gezien de ervaringen metcde Fendt (nooit problemen) ga ik er toch vanuit, dat TS wel een beetje leet waar op te letten mbt ventilator, klepjes en zo :)
Polar 590LB (2012) - Simpark - Alde - iTBS - MB E320 S211

Gebruikersavatar
Hans1954
Berichten: 2847
Lid geworden op: zo 2 dec 2012 22:00

Re: Teleurgesteld in onze nieuwe aanwinst.

Bericht door Hans1954 » vr 3 nov 2017 21:11

Nu de caravan op de wintercamping blijft is hier in Nederland geen oplossing voorhanden. TS zegt dat hij al -7 gehad heeft. Is denk ik Oostenrijk geweest. Zijn er een aantal opties. Truma-service op de camping laten komen. Zal heus wel wat kunnen doen. Een betere optie in mijn ogen even een afspraak maken bij de fabriek in Putzbrunn. Zijn ingesteld op dit soort problemen en hebben perfecte parkeermogelijkheden. Geven een uurtarief van tevoren op. Zowel vanuit Tirol als Salzburgerland uitstekend te bereiken. https://www.truma.com/de/de/service/tru ... ntrum.html
Toyota ProAce Camper, Tabbert Puccini 560 TD 250. Dometic Airco B2200, Alko ATC, Omnistor 6200, Truma Duo-Control CS met Eis-ex remote, Truma Ultra-Heat, Afvoerverwarming met heat-tracing en buisisolatie.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38530
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Teleurgesteld in onze nieuwe aanwinst.

Bericht door Micky » vr 3 nov 2017 21:19

RE.gif

begin jij nu ook al scratch.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Hans1954
Berichten: 2847
Lid geworden op: zo 2 dec 2012 22:00

Re: Teleurgesteld in onze nieuwe aanwinst.

Bericht door Hans1954 » za 4 nov 2017 08:51

RE.gif Niet persé. Ik ga er van uit dat TS alle tips die er al gegeven zijn nog even naloopt. Dus even kijken of alle slangen wel goed bevestigd zijn en of de kachel wel goed bediend wordt. Dus RTFM. Met name de verdeelkiep achterop de ventilatormotor die zijn vorige caravan waarschijnlijk niet had. Mocht het allemaal niet helpen dan kan hij zonder een ontzettend lange reis te maken terecht op de beste plek om zijn probleem op te lossen. Zit ik te denken aan het monteren van een duikslang of een ultraheat.
Toyota ProAce Camper, Tabbert Puccini 560 TD 250. Dometic Airco B2200, Alko ATC, Omnistor 6200, Truma Duo-Control CS met Eis-ex remote, Truma Ultra-Heat, Afvoerverwarming met heat-tracing en buisisolatie.

Gebruikersavatar
richard112
Berichten: 151
Lid geworden op: do 27 mar 2014 20:22

Re: Teleurgesteld in onze nieuwe aanwinst.

Bericht door richard112 » za 4 nov 2017 09:22

Ik denk dat we een beetje off topic gaan en aannames gaan doen. Ik denk dat de TS even in "moet" springen met wat aanvullende info. Zodat we weer gericht mee kunnen denken voor een oplossing?

grtz Richard
Citroen C5 2.016v + Swift Challenger 500SE + Van der horn voortent

Gebruikersavatar
Scout15
Berichten: 988
Lid geworden op: ma 16 jan 2017 21:19

Re: Teleurgesteld in onze nieuwe aanwinst.

Bericht door Scout15 » za 4 nov 2017 09:28

Haha, misschien zit hij al lang en breed lekker warm binnen. :)
Volvo V90 cross country D5 / ADRIA Alpina 663 PT

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19754
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Teleurgesteld in onze nieuwe aanwinst.

Bericht door Daphne » za 4 nov 2017 09:47

Een andere indeling vereist wat aanpassingen. Wij hebben het ervaren met de overschakeling van de Eriba naar Knaus. Wij hebben altijd de dakluiken en het keuken- en slaapkamerraam op een kier. Maar omdat deze ramen op een andere plek zitten dan bij de Eriba, kreeg je ook een andere trek en voelde ik tocht langs de zithoek. Kijk daar eens naar en stook wat harder. Wij hebben het idee dat de Truma in de huidige caravan vaker hoog gestookt moet worden. Waarschijnlijk is de capaciteit wat te krap voor een iets grotere caravan. In de Eriba stond ie op standje 4 (van 10) in de Knaus op 3 of 4 (van 5).
Btw, -7 graden met een flinke wind kan meer ongemak geven dan -15 graden en windstil.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Ferdi

Re: Teleurgesteld in onze nieuwe aanwinst.

Bericht door Ferdi » za 4 nov 2017 10:33

Ab schreef:Mee eens.
Het hele probleem zal vlgs mij weinig om het lijf hebben.
Een beetje spelen met de kachel en de verdeling van de warme lucht door de uitstroomklepjes meer of minder open te zetten kan het probleem ook oplossen vlgs mij.
Precies dat is ook onze ervaring. Met name toen we op wintersport met de caravan zijn geweest met -16 in de nacht was het op de verder afgelegen plekken van de ringverwarming kouder. Door met de kleppen te spelen hebben we dat beter gekregen.
De kleppen dicht bij de kachel bijna dicht gezet en naar mate verderop steeds wat verder open maar niet 100% open.
De warme lucht moet ook door de kleine inkepingen in de slang bij het bed en achter het zitgedeelte op kunnen stijgen, om ook daar een warmte stroom te kunnen creëren.
De snelheid van de ventilator is ook een belangrijk onderdeel om mee te experimenteren.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Stef
Berichten: 1139
Lid geworden op: di 17 feb 2015 22:13
Contacteer:

Re: Teleurgesteld in onze nieuwe aanwinst.

Bericht door Stef » za 4 nov 2017 10:48

Even in het algemeen :

De engelsen gaan maar heel weinig weg, met hun caravans naar de wintersportlanden.
Zij bouwen dus echt caravans voor de zomen en het voor en najaar en NiIET voor de winter in zware omstandigheden.

Ts heeft zijn caravan achtergelaten in een land waar het flink kan sneeuwen en ik weet niet wanneer hij weer teruggaat,
maar extra ondersteuning van het dak lijkt mij geen overbodige luxe . weenie.gif

Mvg
Stef kus.gif
Eens een " Scandinavier" , altijd een " Scandinavier"

Ferdi

Re: Teleurgesteld in onze nieuwe aanwinst.

Bericht door Ferdi » za 4 nov 2017 10:55

Dat was vroeger, sinds een paar jaar hebben ze de caravans wel gebouwd met klasse 3 isolatie.
En ook in de UK kan het flink koud worden.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Den Adriaan
Berichten: 803
Lid geworden op: wo 20 sep 2017 18:55
Locatie: Urk

Re: Teleurgesteld in onze nieuwe aanwinst.

Bericht door Den Adriaan » za 4 nov 2017 11:37

Ik heb ook een Engelse caravan.
Tussen de twee banken staat een kastje aan de voorzijde.
En nu het curieuze, we hadden het koud in de winter!
Wat bleek, onder dat kasje zit een spleet van ongeveer 3 cm hoog, over de breedte van het kastje.
En daarachter was een grote sparing door de vloer waar frisse, wat zeg ik, te frisse lucht door [aschrik.gif] kwam.
Onder de caravan gekeken en daar zit een grote plastic kap met opening tegen de rijrichting in.
Kunt u het nog volgen?

Afijn, ik had nog een stuk tempex van 25 mm over en dat onder het kastje geschoven en weg was de tocht en de koude.
Zo zie je voor elke oplossing is er een probleem!

Gebruikersavatar
apejoekie
Berichten: 954
Lid geworden op: wo 13 mar 2013 13:48

Re: Teleurgesteld in onze nieuwe aanwinst.

Bericht door apejoekie » za 4 nov 2017 11:39

Deze caravan heeft toch standaard Ultraheat? Met de kachel op max en de Ultraheat ook moet je er makkelijk een sauna van maken lijkt me. Het klinkt stom maar ventileren is belangrijk met verwarmen.

Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk
Duitse degelijkheid getrokken door Zweedse hybrid dieselpower.

JanPunne
Berichten: 2755
Lid geworden op: di 29 jan 2008 19:54
Locatie: Purmerend

Re: Teleurgesteld in onze nieuwe aanwinst.

Bericht door JanPunne » za 4 nov 2017 11:41

Volgens mij, en ik kan me vergissen heeft de cruzer ook maar 1 opening waar de warme lucht doorgeblazen wordt de badkamer in. En deze is niet bepaald klein te noemen..
De koude wind vanachter het keukenblok vandaan had onze Sprite ook.
Ik heb dat met een geisoleerde kunststof hoeklijn en dubbelzijdig plakband opgelost. Er was een duidelijke kier boven de koelkast en als dan de wind vol op die kant van de caravan stond was dat goed voelbaar.
VW Sportsvan 1.5 tsi Comfortline 110 Kw 150 PK, DSG 7, emissieklasse 6, Tungsten silver metallic juni 2020.
Sprite Modial 420 SE uit 2020.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38530
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Teleurgesteld in onze nieuwe aanwinst.

Bericht door Micky » za 4 nov 2017 12:15

Stef schreef:Even in het algemeen :

De engelsen gaan maar heel weinig weg, met hun caravans naar de wintersportlanden.
Zij bouwen dus echt caravans voor de zomen en het voor en najaar en NiIET voor de winter in zware omstandigheden.

Ts heeft zijn caravan achtergelaten in een land waar het flink kan sneeuwen en ik weet niet wanneer hij weer teruggaat,
maar extra ondersteuning van het dak lijkt mij geen overbodige luxe . weenie.gif

Mvg
Stef kus.gif
er Engelse merken die standaard een Alde verwarming hebben, ik denk dat het wel mee valt hoor.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Stef
Berichten: 1139
Lid geworden op: di 17 feb 2015 22:13
Contacteer:

Re: Teleurgesteld in onze nieuwe aanwinst.

Bericht door Stef » za 4 nov 2017 13:22

[quote="Ferdi"]Dat was vroeger, sinds een paar jaar hebben ze de caravans wel gebouwd met klasse 3 isolatie.
En ook in de UK kan het flink koud worden.

Ben ik al zo oud ? [aschrik.gif]

Micky; een Alde verwarming is goed voor een ontzettende comfortabele manier van verwarmen, maar doet niets met de
Construktie/Bouwwijze van caravans.

Mvg
Stef
Eens een " Scandinavier" , altijd een " Scandinavier"

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38530
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Teleurgesteld in onze nieuwe aanwinst.

Bericht door Micky » za 4 nov 2017 13:29

RE.gif klopt als een bus, maar als de Engelse caravans zelden in de kou komen, waarom dat standaard Alde inbouwen denk ik dan...


Verzonden vanaf mijn iPhone 7 met Tapatalk
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Ab
Moderator
Berichten: 26695
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Teleurgesteld in onze nieuwe aanwinst.

Bericht door Ab » za 4 nov 2017 14:07

Tja..er moet toch een kachel in ?
Als klant moet je kunnen kiezen.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
evr66
Berichten: 1263
Lid geworden op: do 8 jan 2009 10:12

Re: Teleurgesteld in onze nieuwe aanwinst.

Bericht door evr66 » za 4 nov 2017 14:31

op de wintervamping in frankrijk waar we tot 3 kaar terugbkwamen, altijd meer engelsen dan nederlanders.
Polar 590LB (2012) - Simpark - Alde - iTBS - MB E320 S211

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38530
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Teleurgesteld in onze nieuwe aanwinst.

Bericht door Micky » za 4 nov 2017 14:59

Ab schreef:Tja..er moet toch een kachel in ?
Als klant moet je kunnen kiezen.
Dat kon je bij Eldiss dus niet bij bepaalde uitvoeringen standaard :)


Verzonden vanaf mijn iPhone 7 met Tapatalk
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

StevenPierre
Berichten: 210
Lid geworden op: zo 9 mar 2008 19:03
Locatie: Merksem bij Antwerpen

Re: Teleurgesteld in onze nieuwe aanwinst.

Bericht door StevenPierre » za 4 nov 2017 17:39

Wow! Zoveel reacties!
Waarvoor hartelijk dank!
Even ter verduidelijking een aantal zaken.
Kabe, Cabby, Polar valt redelijk hard uit ons budget, jammer! Bovendien heb ik geen auto om deze caravans te trekken, ze wegen toch ook vaak net iets meer dan gemiddeld.
Omdat we een paar keer een Sprite hadden gezien, zijn we daarop verliefd geworden, bovendien is het ook een mooi aangeschreven caravan.
Zoals reeds vermeld garandeerd Sprite zelf klasse 3 qua winterisolatie, aangename binnetemperatuur tot -25, zo koud hebben we het nooit gehad in Oostenrijk ;-) 1 keertje wel -20 maar dat was redelijk uitzonderlijk en ook écht heel erg koud!
Het is reeds onze 6de wintervakantie op rij, vroeger voor slechts een weekje, de laatste 3 jaar brengen we de caravan met de herfstvakantie, halen hem terug rond Pasen. Op die manier kunnen we een aantal keer per jaar op skivakantie, zoals de meesten dat doen op de camping.
De verwarming stond bvb op de koudste nacht bij -7 op standje 3 en de ventilator ook op 3 alle klepjes van de ringverwarming staan volledig open.
Binnentemperatuur was toen 13° Omdat de verwarming maar tot standje 5 gaat vind ik dat niet in verhouding.
Het was bovendien windstil. Het kan wel eens stevig waaien in het dal, dus vandaar ook een stukje onze paniek hieromtrent.
De Ultraheat schakelt automatisch uit volgens de handleiding als de gaskachel haar werk doet om oververhitting te voorkomen.
Ik neem de tips van iedereen op het forum ter harte, pas met de Kerst gaan we terug naar daar.
Ik check zeker de ventilatiekier onder de caravan zoals aangeveven door "den Adriaan"
Bovendien overweeg ik de tip op de disselbak langs de binnenkant extra te isoleren.
Wat ik vooral even wou duiden is dat je niet zou moeten bricoleren met een caravan van nieuwprijs +23.000€
In elk geval, merci voor de tips!
Ford Mondeo
Sprite Cruzer 495 SR.

Stef
Berichten: 1139
Lid geworden op: di 17 feb 2015 22:13
Contacteer:

Re: Teleurgesteld in onze nieuwe aanwinst.

Bericht door Stef » za 4 nov 2017 18:52

[quote="Ferdi"]Dat was vroeger, sinds een paar jaar hebben ze de caravans wel gebouwd met klasse 3 isolatie.
En ook in de UK kan het flink koud worden.


Voorlopig hoorde ik vanmiddag , dat er het komend weekend in de Alpenlanden tot 1 meter sneeuw gaat vallen.
Das een hele berg : maar hopen dat de huidige caravans daar ook tegen kunnen.
Das toch wel iets anders als in Engeland of hiet in Nld.

Toch maar ondersteune. , als je er niet bent. scratch.gif

Voor wintertentjes is dit ook een hele hoop, maar daar ben je zelf bij, neem ik aan zwaaien.gif

Mvg
Stef kus.gif s
Eens een " Scandinavier" , altijd een " Scandinavier"

Stef
Berichten: 1139
Lid geworden op: di 17 feb 2015 22:13
Contacteer:

Re: Teleurgesteld in onze nieuwe aanwinst.

Bericht door Stef » za 4 nov 2017 18:58

StevenPierre schreef:Wow! Zoveel reacties!
Waarvoor hartelijk dank!

Wat ik vooral even wou duiden is dat je niet zou moeten bricoleren met een caravan van nieuwprijs +23.000€
In elk geval, merci voor de tips!
Bricoleren , kan je met iedere karavan, ongeacht wat die gekost heeft!
Uiteindelijk blijft een een fabrieksprodukt , die niet per klant gefabriceerd wordt.
Ook al heb je een wagen van 50 mille of meer; klussen kan je altijd om het meer op jezelf af te stemmen. thumbup.gif

Mvg
Stef
Eens een " Scandinavier" , altijd een " Scandinavier"

Plaats reactie

Terug naar “Engelse caravans (Sprite, Elddis enz.)”