Sprite 470 Europa laadvermogen upgraden.
Sprite 470 Europa laadvermogen upgraden.
Hallo beste forum lezers en meedenkers..
Omreden dat ik bijna iedere keer iets over mijn totaal laadvermogen van 1350 Kg kom vraag ik me af of ik dat totaal gewicht kan upgraden naar bijvoorbeeld 1500 Kg. Onze auto V W Tiquan kan en mag 1800 Kg trekken.Ik zag op Marktplaats een zelfde caravan met deze gegevens:
Beschrijving
Modeljaar: 2012
Maten en gewichten
Leeggewicht: 1.135 kg.
Maximum toelaatbaar gewicht: 1.500 kg.
Laadvermogen: 365 kg.
Lengte: 636 cm.
Breedte: 229 cm.
Wie heeft hier ervaring mee of, kan me daar iets meer over vertellen. Bijvoorbaat
Omreden dat ik bijna iedere keer iets over mijn totaal laadvermogen van 1350 Kg kom vraag ik me af of ik dat totaal gewicht kan upgraden naar bijvoorbeeld 1500 Kg. Onze auto V W Tiquan kan en mag 1800 Kg trekken.Ik zag op Marktplaats een zelfde caravan met deze gegevens:
Beschrijving
Modeljaar: 2012
Maten en gewichten
Leeggewicht: 1.135 kg.
Maximum toelaatbaar gewicht: 1.500 kg.
Laadvermogen: 365 kg.
Lengte: 636 cm.
Breedte: 229 cm.
Wie heeft hier ervaring mee of, kan me daar iets meer over vertellen. Bijvoorbaat
Blij met onze caravan: Sprite Europa 470
Re: Sprite 470 Europa laadvermogen upgraden.
Kijk eerst naar het type plaatje wat op de as zit.
Staat daar 1350 kg op dan is dat het max. toegelaten gewicht.
Met een andere as is het te verhogen, maar een andere caravan zoeken is dan goedkoper.
Ook op kentekenbewijs is het mogelijk om te zien of er een hoger gewicht mogelijk is.
Het kan zijn dat de caravan terug gekeurd is van bv 1500 naar 1350 kg.
Frans
Staat daar 1350 kg op dan is dat het max. toegelaten gewicht.
Met een andere as is het te verhogen, maar een andere caravan zoeken is dan goedkoper.
Ook op kentekenbewijs is het mogelijk om te zien of er een hoger gewicht mogelijk is.
Het kan zijn dat de caravan terug gekeurd is van bv 1500 naar 1350 kg.
Frans
-
- Berichten: 6222
- Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
- Locatie: Roosendaal
Re: Sprite 470 Europa laadvermogen upgraden.
T.S.
KIjk eens op je kentekenbewijs ( het enige wat maatgevend is) daar staat ,onder F.1 de max technische massa,en onder F.2 de max toegestane massa.
Als deze max technische massa hoger is dan de max toegestane massa isde caravan waarschijnlijk teruggekeurt en bestaatde mogelijhkheid om de caravan ,administratief ,weer te laten verhogen.
Zij deze waardes ( max technische en max toegestane massa) gelijk is de enige mogelijkheid een zwaardere as eronder t laten bouwen en de caravan opnieuw ter keuring aan te bieden,maar daar hangt een behoorlijke prijskaart aan
E.e.a word uitgelegd op de site van de RDW :
https://www.rdw.nl/Particulier/Paginas/ ... zigen.aspx
Overigens schrijf je dat je "soms"iets overbeladen bent, vertel eens hoe je weegt ( de complete caravan of enkel de as) en hoeveel gewicht dat dan wel is.
Je kunt er van uit gaan dat ,tijdens een controle onderweg alleen je assen gewogen worden,het gewicht wat op de kogel komt moet je dus bij de auto bijtellen,en gaat dus van je asdruk af ( hoewel de meningen daarover op dit forum verschillen)
Verder met je er ook mee rekenen dat de contolerende instanties( de politie) een tolerantie van 5 % toestaan(in Nederland zelfs 10 %).
KIjk eens op je kentekenbewijs ( het enige wat maatgevend is) daar staat ,onder F.1 de max technische massa,en onder F.2 de max toegestane massa.
Als deze max technische massa hoger is dan de max toegestane massa isde caravan waarschijnlijk teruggekeurt en bestaatde mogelijhkheid om de caravan ,administratief ,weer te laten verhogen.
Zij deze waardes ( max technische en max toegestane massa) gelijk is de enige mogelijkheid een zwaardere as eronder t laten bouwen en de caravan opnieuw ter keuring aan te bieden,maar daar hangt een behoorlijke prijskaart aan
E.e.a word uitgelegd op de site van de RDW :
https://www.rdw.nl/Particulier/Paginas/ ... zigen.aspx
Overigens schrijf je dat je "soms"iets overbeladen bent, vertel eens hoe je weegt ( de complete caravan of enkel de as) en hoeveel gewicht dat dan wel is.
Je kunt er van uit gaan dat ,tijdens een controle onderweg alleen je assen gewogen worden,het gewicht wat op de kogel komt moet je dus bij de auto bijtellen,en gaat dus van je asdruk af ( hoewel de meningen daarover op dit forum verschillen)
Verder met je er ook mee rekenen dat de contolerende instanties( de politie) een tolerantie van 5 % toestaan(in Nederland zelfs 10 %).
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.
-
- Berichten: 2177
- Lid geworden op: ma 13 jun 2011 19:51
- Locatie: Utrechtse Heuvelrug
- Contacteer:
Re: Sprite 470 Europa laadvermogen upgraden.
De verzekering ook na een ongeval??
Eric
Eric
Privé : toyota avensis station 2.0 automaat. (2008)
Zakelijk rijdt ik een VW ID3.
En de caravan???
Die huren wij altijd.
Zakelijk rijdt ik een VW ID3.
En de caravan???
Die huren wij altijd.
Re: Sprite 470 Europa laadvermogen upgraden.
Ook na een ongeval, of het moet duidelijk aantoonbaar veel te veel zijn.erichendri schreef:De verzekering ook na een ongeval??
Eric
Waar ligt dan de grens bij de verzekering, 1 kg of 50 kg en meer?
Ben het wel met je eens, men krijgt 1 vinger maar men pakt de hele hand, totdat...
Frans
-
- Berichten: 6222
- Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
- Locatie: Roosendaal
Re: Sprite 470 Europa laadvermogen upgraden.
RE.gif
Iedereen houd met alles rekening met toleranties,zelfs in de raketbouw.
Waarom zou ik dan de door de politie aangeboden tolerantie niet aannemen.
Iedereen houd met alles rekening met toleranties,zelfs in de raketbouw.
Waarom zou ik dan de door de politie aangeboden tolerantie niet aannemen.
Laatst gewijzigd door eurotrotter op za 9 sep 2017 15:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.
-
- Berichten: 6222
- Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
- Locatie: Roosendaal
Re: Sprite 470 Europa laadvermogen upgraden.
erichendri schreef:De verzekering ook na een ongeval??
Eric
Je ziet beren op de weg die er niet zijn.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.
Re: Sprite 470 Europa laadvermogen upgraden.
Beste Eurotrotter. ( En alle andere reageerders)
Onder F.1 en F.2 staat beide 1350 Kg.
Dus wat dat betreft is de caravan niet terug gekeurd.
Om nou een zwaardere as er onder te zetten is mij de prijs niet waard.
Ik zat afgelopen vakantie iets over het Max. laadgewicht ca. 30 Kg en dat is dan een redelijke overschrijding en denk dan ook dat ik daar wel mee wegkom bij een eventuele controle.
5% is ca. 65 Kg. dus we wagen het er op.
Ik heb de caravan op een geijkte weegschaal gehad en achter de auto aangekoppeld gewogen.
Ik weet uit een controle enkele jaren geleden dat ze wegen met de caravan achter de auto dus zie af van een andere as. In het vrachtverkeer is een overschrijding een economisch delict en een bekeuring is niet mals.
Bedankt allen voor de reacties
Onder F.1 en F.2 staat beide 1350 Kg.
Dus wat dat betreft is de caravan niet terug gekeurd.
Om nou een zwaardere as er onder te zetten is mij de prijs niet waard.
Ik zat afgelopen vakantie iets over het Max. laadgewicht ca. 30 Kg en dat is dan een redelijke overschrijding en denk dan ook dat ik daar wel mee wegkom bij een eventuele controle.
5% is ca. 65 Kg. dus we wagen het er op.
Ik heb de caravan op een geijkte weegschaal gehad en achter de auto aangekoppeld gewogen.
Ik weet uit een controle enkele jaren geleden dat ze wegen met de caravan achter de auto dus zie af van een andere as. In het vrachtverkeer is een overschrijding een economisch delict en een bekeuring is niet mals.
Bedankt allen voor de reacties
Blij met onze caravan: Sprite Europa 470
Re: Sprite 470 Europa laadvermogen upgraden.
En dan nog..
Ik ben door een bevriende medeforummer op de weegbrug soorten geattendeerd.
Zelf was ik naar een brug gereden met de capaciteit voor vrachtwagens met opleggers...30-40 miss/ wel 50 ton??
Dan is mijn hutje maar een hummeltje, en de tolerantie mega...
Advies was: Ga naar een weegbrug die bij jou gewicht soort hoort, eentje die b.v. afval van tuiniers of bouwpuin weegt.
Dan heb je gelijk een tolerantie die bij jou caravan gewicht hoort.
En.. welke kant gaat die tolerantie op,,, naar boven, of naar beneden???
Bij 30-40 tons bruggen heb je het over hele andere meetafwijkingen dus....
Tja.. t'is maar een idee.
Chris
Ik ben door een bevriende medeforummer op de weegbrug soorten geattendeerd.
Zelf was ik naar een brug gereden met de capaciteit voor vrachtwagens met opleggers...30-40 miss/ wel 50 ton??
Dan is mijn hutje maar een hummeltje, en de tolerantie mega...
Advies was: Ga naar een weegbrug die bij jou gewicht soort hoort, eentje die b.v. afval van tuiniers of bouwpuin weegt.
Dan heb je gelijk een tolerantie die bij jou caravan gewicht hoort.
En.. welke kant gaat die tolerantie op,,, naar boven, of naar beneden???
Bij 30-40 tons bruggen heb je het over hele andere meetafwijkingen dus....
Tja.. t'is maar een idee.
Chris
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
-
- Berichten: 6222
- Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
- Locatie: Roosendaal
Re: Sprite 470 Europa laadvermogen upgraden.
RE.gif
Dat schijnt nogal mee te vallen;er zitten hier een paar "weegbruggologen" ( PD dacht ik) die dat eens haarfijn uitgelegd hebben.
Ook bij een 60 tons weegbrug is de tolerantie niet meer dan + of - 20 kg ,ook als je daar maar een nietig vcaravannetje van b.v. 2000 kg op zet.
Weegbruggen om tuinafval of bouwpuin te wegen? zijn er die wel?
Iemand die een weegbrug heeft doet dat om er iets mee te wegen voor zichzelf(meestal) en verder zal hij zijn investering economisch willen maken dor ook voor derden te wegen.
Dan met je minimaal een 60m tons weegbrug hebben,een weegbrug die bij een caravan "past"zou dan max 5 of 10 ton zijn o.i.d.
Zo n investering is weggegooid geld.
Dat schijnt nogal mee te vallen;er zitten hier een paar "weegbruggologen" ( PD dacht ik) die dat eens haarfijn uitgelegd hebben.
Ook bij een 60 tons weegbrug is de tolerantie niet meer dan + of - 20 kg ,ook als je daar maar een nietig vcaravannetje van b.v. 2000 kg op zet.
Weegbruggen om tuinafval of bouwpuin te wegen? zijn er die wel?
Iemand die een weegbrug heeft doet dat om er iets mee te wegen voor zichzelf(meestal) en verder zal hij zijn investering economisch willen maken dor ook voor derden te wegen.
Dan met je minimaal een 60m tons weegbrug hebben,een weegbrug die bij een caravan "past"zou dan max 5 of 10 ton zijn o.i.d.
Zo n investering is weggegooid geld.
Laatst gewijzigd door eurotrotter op zo 10 sep 2017 21:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.
-
- Berichten: 6222
- Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
- Locatie: Roosendaal
Re: Sprite 470 Europa laadvermogen upgraden.
Dat is 2.2 % echt niets om wakker van te liggen,en(voor de zwartkijkers onder ons) ook voor de verzekering niet.Afrit33A1 schreef: Ik zat afgelopen vakantie iets over het Max. laadgewicht ca. 30 Kg en dat is dan een redelijke overschrijding en denk dan ook dat ik daar wel mee wegkom bij een eventuele controle.
Daar hoef je je geen schuldgevoel voor te laten aanpraten.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.
-
- Berichten: 6222
- Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
- Locatie: Roosendaal
Re: Sprite 470 Europa laadvermogen upgraden.
OOk in het beroepsgoederenvervoer worden toleranties toegestaan hoorAfrit33A1 schreef: In het vrachtverkeer is een overschrijding een economisch delict en een bekeuring is niet mals.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.
Re: Sprite 470 Europa laadvermogen upgraden.
Bij een Sprite zit er aan de rechter zijkant van de caravan ter hoogte van de as een zilver/grijs plaatje met de gewichten. Ook van de as. Daar staat op hoeveel de as last mag zijn.
Verstuurd vanaf mijn SM-G901F met Tapatalk
Verstuurd vanaf mijn SM-G901F met Tapatalk
Duitse degelijkheid getrokken door Zweedse hybrid dieselpower.
-
- Berichten: 6222
- Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
- Locatie: Roosendaal
Re: Sprite 470 Europa laadvermogen upgraden.
RE.gif
DE aslast weet T.S al,dat staat op zijn kentekenbewijs.1350 kg,onder F.2 en F.3.
DE aslast weet T.S al,dat staat op zijn kentekenbewijs.1350 kg,onder F.2 en F.3.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.
Re: Sprite 470 Europa laadvermogen upgraden.
Wij heben onze caravan van 1200kg laten verhogen naar 1350kg. Van ons type rijden er id ook rond met 2 verschillende maximale toegelaten gewicht.Afrit33A1 schreef:Hallo beste forum lezers en meedenkers..
Omreden dat ik bijna iedere keer iets over mijn totaal laadvermogen van 1350 Kg kom vraag ik me af of ik dat totaal gewicht kan upgraden naar bijvoorbeeld 1500 Kg. Onze auto V W Tiquan kan en mag 1800 Kg trekken.Ik zag op Marktplaats een zelfde caravan met deze gegevens:
Beschrijving
Modeljaar: 2012
Maten en gewichten
Leeggewicht: 1.135 kg.
Maximum toelaatbaar gewicht: 1.500 kg.
Laadvermogen: 365 kg.
Lengte: 636 cm.
Breedte: 229 cm.
Wie heeft hier ervaring mee of, kan me daar iets meer over vertellen. Bijvoorbaat
Op mijn kenteken van de caravan stond maximaal 1200kg. Maar op de as zat een sticker van 1350kg.
Waar het dan omgaat is of er een typegoedkeuring is om de aslast te mogen verhogen.
Dit kun je bij de importeur of dealer aanvragen. Je krijgt dan een formulier met nieuw typeplaatje waar je mee naar het RDW moet. Daar word de caravan opnieuw gekeurd en word het kentekenbewijs aangepast. Dit alles kost zo rond de € 650,-
Groet Jeroen
Re: Sprite 470 Europa laadvermogen upgraden.
RE.gif
650 Euro
Ongeveer 60 Euro bij de RDW.
Dan zou de dealer/importeur 590 Euro vragen voor een briefje?
Is hooguit 200 Euro
Frans
650 Euro
Ongeveer 60 Euro bij de RDW.
Dan zou de dealer/importeur 590 Euro vragen voor een briefje?
Is hooguit 200 Euro
Frans
Re: Sprite 470 Europa laadvermogen upgraden.
RE.gif
Het nieuwe type plaatje met formulier koste ons €500,- via de dealer. De Hobby importeur Nederland was zo slecht bereikbaar dat we het maar uit handen hebben gegeven.
Het nieuwe type plaatje met formulier koste ons €500,- via de dealer. De Hobby importeur Nederland was zo slecht bereikbaar dat we het maar uit handen hebben gegeven.
Re: Sprite 470 Europa laadvermogen upgraden.
Ik verwacht dat er dan ook extra verstevigingsplaten voor het chassis zijn geplaatst.
En dan klopt het bedrag redelijk.
Frans
En dan klopt het bedrag redelijk.
Frans
Re: Sprite 470 Europa laadvermogen upgraden.
RE.gif
Alleen typeplaatje plus formulieren en keuring RDW. Ik weet niet hoe ik het nog duidelijker moet uitleggen
Alleen typeplaatje plus formulieren en keuring RDW. Ik weet niet hoe ik het nog duidelijker moet uitleggen
Re: Sprite 470 Europa laadvermogen upgraden.
RE.gif
Dan was dat een dure aangelegenheid.
Frans
Dan was dat een dure aangelegenheid.
Frans