Luifel op kleine Sprite

Plaats reactie
Johnvandijk
Berichten: 11
Lid geworden op: vr 25 dec 2015 11:16

Luifel op kleine Sprite

Bericht door Johnvandijk » wo 16 aug 2017 15:26

Ik heb een Sprite Europa 390 en wil daar graag een luifel p gaan zetten. Heeft iemand een idee wat het beste is. Ik wil ook de voortent nog kunnen gebruiken.
Is er iemand die ervaring heeft met een kleine luifel op de Sprite 390

Ferdi

Re: Luifel op kleine Sprite

Bericht door Ferdi » wo 16 aug 2017 15:52

Wil je een losse luifel of een cassette vast op het dak gemonteerd. Tussenoplossing kan een zakluifel zijn. Als je dat weet dan kun je daarmee verder fijntunen.
Wat is verder belangrijk dan een voortent nog kunnen plaatsen want dat kan in alle genoemde varianten.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Johnvandijk
Berichten: 11
Lid geworden op: vr 25 dec 2015 11:16

Re: Luifel op kleine Sprite

Bericht door Johnvandijk » wo 16 aug 2017 16:18

Ik zit te denken aan een zakleuifel dan kan ik de voortent ook nog monteren, Moet ik dan een extra rail laten monteren?

Johnvandijk
Berichten: 11
Lid geworden op: vr 25 dec 2015 11:16

Re: Luifel op kleine Sprite

Bericht door Johnvandijk » wo 16 aug 2017 16:19

Alhoewel een cassette luifel natuurlijk handiger is.

Ferdi

Luifel op kleine Sprite

Bericht door Ferdi » wo 16 aug 2017 16:26

Cassetteluifel op het dak is praktischer dan een zakluifel, met een extra rail zou het verschil kleiner zijn, omdat je dan net als de cassette variant niks hoeft te verwijderen. Cassette is wel mooier vindt ik, maar ook duurder.
Als je een losse luifel als de Unico Verona neemt heb je wel effectief meer luifel dan bij een cassette of zakluifel en qua prijs zit je tussen de 2 laatst genoemde in.
Gezien de relatief korte caravan is de Unico misschien zo slecht nog niet.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

nonblond
Berichten: 1295
Lid geworden op: di 6 okt 2009 22:03

Re: Luifel op kleine Sprite

Bericht door nonblond » wo 16 aug 2017 16:38

Voor de zakluifel zou ik een extra rail (laten) monteren. Dan kun je de zakluifel laten zitten als je een andere luifel of voortent aan de Sprite zet. De luifel leg je dan op het dak. Als je de zoekfunctie gebruikt kun je daar het een en ander over vinden. Bij een cassetteluifel is dat niet nodig, maar die heeft als nadeel dat hij veel zwaarder en duurder is, maar daar staat opzet gemak tegenover. Vind zelf een zijwand erg fijn. Maar dat moet je ondervinden.

Gebruikersavatar
Sytske01
Berichten: 365
Lid geworden op: wo 27 aug 2014 19:51
Locatie: Friesland

Re: Luifel op kleine Sprite

Bericht door Sytske01 » wo 16 aug 2017 17:00

wij hebben een Sprite Cirrus 390. Volgens mij dezelfde vorm caravan. We zouden ook graag een zakluifel willen, maar volgens ons kan dit niet vanwege de ronding in het dak. Die begint al net na de deur. Het rechte stuk is maar 1 meter of zo. Een extra rail of wandcassetteluifel zou wel kunnen, maar dan moet de buitenlamp en de bovenverlichting verplaatst. Daarom hebben wij dit maar losgelaten. Gebruiken nu een simpel schuifluifeltje. Ik zit ook wel eens te kijken naar een Unico Torino, omdat ik dit een prachtig vormgegeven luifel vind. Maar ik weet ook niet of die wel gaat passen. Ik zie alleen maar foto's van caravans met een rechte daklijn.

Ferdi

Re: Luifel op kleine Sprite

Bericht door Ferdi » wo 16 aug 2017 17:07

Een belletje met Bax Bergeijk en je weet of de Torino past of passend gemaakt kan worden


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Volvodriver

Re: Luifel op kleine Sprite

Bericht door Volvodriver » wo 16 aug 2017 18:37

RE.gif
Dat is altijd passend te maken. Maar waarschijnlijk past het standaard al. Wij hebben ook een knik. Vrienden van ons hebben een oudere Knaus met knik in het dak, voor hun Verona was geen maatwerk nodig.

Maar ga liever langs bij Bax als je de mogelijkheid hebt. Met persoonlijk contact weet je het zeker.

Gebruikersavatar
Avdp
Berichten: 541
Lid geworden op: ma 1 aug 2016 17:03
Locatie: Friesland

Re: Luifel op kleine Sprite

Bericht door Avdp » wo 16 aug 2017 19:56

precies die knik hebben wij ook op onze beyerland 350. inderdaad maar 1 m recht.

wilde ook een lange zakluifel oid. maar dat ging niet.
extra rail zou net boven de deur uitkomen om toch een rechte lijn te creeren dus gaat ook niet.

zit nu wel eens te kijken naar zo'n opblaasbare voortent want huidige voortent en luifel is mij toch teveel werk voor een aantal dagen op te zetten en af te breken
Bmw e91 318d 2007
Beyerland 350/2 vitesse 1991
@Friesland Nederland

Ruud+Petra

Re: Luifel op kleine Sprite

Bericht door Ruud+Petra » wo 16 aug 2017 20:08

Avdp schreef:zit nu wel eens te kijken naar zo'n opblaasbare voortent want huidige voortent en luifel is mij toch teveel werk voor een aantal dagen op te zetten en af te breken
Ik heb er net een topic voor aangemaakt. Er worden best wel interessante reacties op gegeven.

viewtopic.php?f=59&t=33694

Gebruikersavatar
Avdp
Berichten: 541
Lid geworden op: ma 1 aug 2016 17:03
Locatie: Friesland

Re: Luifel op kleine Sprite

Bericht door Avdp » wo 16 aug 2017 20:57

RE.gif thumbup.gif
ik lees mee.
ben wel benieuwd wat die met een knik in het dak doen
Bmw e91 318d 2007
Beyerland 350/2 vitesse 1991
@Friesland Nederland

Gebruikersavatar
apejoekie
Berichten: 954
Lid geworden op: wo 13 mar 2013 13:48

Re: Luifel op kleine Sprite

Bericht door apejoekie » do 17 aug 2017 23:31

Wij waren bij Bax en die gaven het advies om voor 100 euro extra de boel passend te maken ivm de knik. Betreft bij ons een Sprite Europa 495 ook met een knik na de deur

Verstuurd vanaf mijn SM-G901F met Tapatalk
Duitse degelijkheid getrokken door Zweedse hybrid dieselpower.

Gebruikersavatar
nicolaas
Berichten: 530
Lid geworden op: za 7 nov 2015 18:40

Re: Luifel op kleine Sprite

Bericht door nicolaas » vr 18 aug 2017 09:23

misschien tentdoek kopen en er een pees aan vast naaien, aan de voorkant een sleuf,
paar ringen inslaan voor scheerlijnen, setje boogstokken erbij, en je hebt een prachtig passende luifel
microhome 370 luxe

Volvodriver

Re: Luifel op kleine Sprite

Bericht door Volvodriver » zo 20 aug 2017 12:18

RE.gif
Niet iedereen is handig. mrgreen.gif Of heeft daar zin in. Daar komt bij dat je een wat zwaardere naaimachine moet hebben om de pees aan het doek te naaien. En die heeft ook niet iedereen.

sprite390j
Berichten: 9
Lid geworden op: wo 27 jan 2016 11:26

Re: Luifel op kleine Sprite

Bericht door sprite390j » ma 11 sep 2017 09:45

Zag bij, we zijn er bijna, kleine Sprite met korte cassetteluifel tegen de zijwand gemonteerd en afgsteund tegen de onderkant van de caravanwand. Lijkt mij heel handig en snel uitzetbaar. Je staat direct droog met open caravandeur.

Gebruikersavatar
PMT
Berichten: 2622
Lid geworden op: zo 17 mei 2009 09:37
Locatie: Cothen
Contacteer:

Re: Luifel op kleine Sprite

Bericht door PMT » do 14 sep 2017 12:21

Wij hebben sinds kort een Sprite Europa 460 en hier zat en Omnistor etuiluifel bij van 2.60m met een effectief doek van 2.40m. Dat leek ons veel te klein omdat we op onze vorige caravan een cassetteluifel van 3.50m hadden. Die hadden we daar tegen de zijwand aan gemonteerd.
We staan nu in zuid Frankrijk en ik heb staan kijken en meten of het mogelijk en handig zou zijn alsnog zo'n cassette te monteren aan de zijwand, maar je blijft toch na die knik met een aflopend dak zitten. Daarnaast zou je de lamp moeten verplaatsen en dan nog komt die cassette-/zakluifel te laag te hangen. Daardoor heb je bijna geen afloop en de deur loopt wrs aan de bovenkant steeds tegen het doek aan.
Je blijft toch nagenoeg binnen de knik begrenst waardoor je genoegen zal moeten nemen met een kleiner doek.
Als je toch nog de voortent wilt gebruiken kan je de zakluifel tijdelijk altijd in de rail van de andere kant hangen. Dat was ons idee, maar uiteindelijk thuis gelaten en een Torino luifel gekocht. Wat Bax ook zegt, wij hebben met de Torino geen last van de knik en hij staat mooi strak.
mvrgr. Paul
Swift Challenger SE 480 (9/2013), Nissan Qashqai 1.3 DIG-T Tekna 160pk DCT automaat (4/2019)

Plaats reactie

Terug naar “Engelse caravans (Sprite, Elddis enz.)”