Thtuma Waterpomp buiten aansluiting

Plaats reactie
potstill44
Berichten: 29
Lid geworden op: ma 23 mar 2015 10:49
Locatie: Den Burg Texel

Thtuma Waterpomp buiten aansluiting

Bericht door potstill44 » wo 21 jun 2017 23:01

We zijn met de caravan Alpine sport 420 nu voor het derde jaar op vakantie in zweden en het is een geweldig fijne caravan. Zowel het rijden als het comfort en wonen. Een punt waar ik wat problemen mee had was de thruma water aanvoer buiten de caravan. Ik krijg hem er bijna niet in en er uit gaat ook niet makkelijk. Op een engelse site kwam ik dit probleem ook tegen en daar werd de suggestie geopperd om de O-ringen wat in te smeren met wat siliconen-vet. En inderdaad dat gaat nu een stuk makkelijker. Maar zou het niet een idee zijn om een schakelaar in de 12-volt kabel van het pompje te plaatsen zodat de slang permanent aan de invoer kan blijven zitten en het pompje in een buitenvat.
Dit gaat dan een beetje lijken op het water systeem van de cruser. Als we weer thuis zijn zal ik het proberen.

Groet potstill

JaapB

Re: Thtuma Waterpomp buiten aansluiting

Bericht door JaapB » do 22 jun 2017 10:45

RE.gif
Ik snap niet zo goed hoe het nu bij jouw Alpine zit.
Hangt jouw pompje dan in het vat?
Maar dan gaat hij toch pas pompen als er een kraan gebruikt wordt.
Wat wil je dan met een schakelaartje?

Bij onze Sprite Cruzer hangt de pomp en het drukvat onder de bank in de caravan.
We hebben drie mogelijkheden.
1e, Vat of rolton buiten de caravan zetten en de Truma aansluiting er in hangen.
2e, Vaste watertank vullen. (Nog nooit gebruikt).
3e, De Truma vaste waterslang aansluiten. Kan uiteraard alleen als er een kraan in de buurt is, komfortplek.
De pomp en het drukvat zorgen tesamen voor een goede waterstraal waar ook flink druk op staat in welke van de drie mogelijkheden dan ook.

Hoe dat bij de Alpine zit weet ik niet.
Maar het lijkt mij toch dat de kraan een schakelaar heeft.
Dus waarom een schakelaar extra ?

JanPunne
Berichten: 2747
Lid geworden op: di 29 jan 2008 19:54
Locatie: Purmerend

Re: Thtuma Waterpomp buiten aansluiting

Bericht door JanPunne » do 22 jun 2017 14:42

Als we de buitenpomp aansluiten op de caravan gaat deze in werking en pompt water naar de vaste watertank. Zouden we een rolcontainer gebruiken dan zou volgens mij de pomp continue blijven pompen, ook als we geen kraan gebruiken.
Uitschakelen via het centrale systeem heeft tot gevolg dat er ook geen kraan gebruikt kan worden, erg onpraktisch dus.
Wij pompen via de buitenaansluitong het water dus naar de vaste watertank en als deze gevuld is koppelen we de buitenpomp af.
Ik geef wel de tip om de vaste watertank een keer handmatig schoon te maken.
In een ander topic gaf ik aan dat bij onze Alpine Sport deze vergeven was van kunststof slijpsel-en zaagrestanten.
VW Sportsvan 1.5 tsi Comfortline 110 Kw 150 PK, DSG 7, emissieklasse 6, Tungsten silver metallic juni 2020.
Sprite Modial 420 SE uit 2020.

potstill44
Berichten: 29
Lid geworden op: ma 23 mar 2015 10:49
Locatie: Den Burg Texel

Re: Thtuma Waterpomp buiten aansluiting

Bericht door potstill44 » do 22 jun 2017 17:50

RE.gif

Dat bedoel ik dus , zou er een schakelaar in de buiten aansluiting zitten dan zou de slang in de container kunnen blijven hangen
.

Potstill
Laatst gewijzigd door Hobby Linka op do 22 jun 2017 19:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodig quoten verwijderd. Zie de spelregels m.b.t. quoten.

Ruud+Petra

Re: Thtuma Waterpomp buiten aansluiting

Bericht door Ruud+Petra » vr 23 jun 2017 10:41

Dan werkt dat dus geheel anders als bij de Cruzer serie.

Wel raar......

JanPunne
Berichten: 2747
Lid geworden op: di 29 jan 2008 19:54
Locatie: Purmerend

Re: Thtuma Waterpomp buiten aansluiting

Bericht door JanPunne » vr 23 jun 2017 14:42

RE.gif p
Nee, niet raar.
Dat heeft alles te maken met geld.
De Cruzer is een veel completere caravan met oa oven en gril, magnetron, 4 pits gasplaat en daar moet je meer ook meer voor betalen.
Het is misschien wat ver gezocht maar alle hoekjes draad en slang die worden afgekort worden schelen toch uiteindelijk kosten.
We hebben het een beetje uitgerekend en in de bedbanken scheelt het in totaal zo'n meter draad.
Reken dat maal het aantal draden en vermenigvuldig dat met het aantal caravans dat gemaakt wordt en er is een redelijke kostenbesparing.
VW Sportsvan 1.5 tsi Comfortline 110 Kw 150 PK, DSG 7, emissieklasse 6, Tungsten silver metallic juni 2020.
Sprite Modial 420 SE uit 2020.

Ruud+Petra

Re: Thtuma Waterpomp buiten aansluiting

Bericht door Ruud+Petra » vr 23 jun 2017 22:37

Natuurlijk, dat begrijp ik. Uitgebreidere keukenapparatuur, chroomafwerking bij de kranen, een grotere boiler, etc. zijn zaken die een caravan luxueuzer maken en dus logischerwijs in de Cruzer toegepast worden.

Maar ik blijf het raar vinden dat een wezenlijk onderdeel van de caravan (het watersysteem) zo afwijkend werkt in twee types.

Beiden hebben bijvoorbeeld toch ook een groot panoramisch dak of matrassen van hoge kwalteit die niet van je eigen bed te onderscheiden zijn?

Maar goed, het zij zo.

JanPunne
Berichten: 2747
Lid geworden op: di 29 jan 2008 19:54
Locatie: Purmerend

Re: Thtuma Waterpomp buiten aansluiting

Bericht door JanPunne » za 24 jun 2017 14:54

Op alle fronten is de Alpine Sport goedkoper dus waarom niet op dat gebied?
Het functioneert goed.
Over de matrassen weet ik niets, wij hebben bedbanken waarvan de kussens bijzonder goed "slapen" in combinatie met de Duvalays.
VW Sportsvan 1.5 tsi Comfortline 110 Kw 150 PK, DSG 7, emissieklasse 6, Tungsten silver metallic juni 2020.
Sprite Modial 420 SE uit 2020.

potstill44
Berichten: 29
Lid geworden op: ma 23 mar 2015 10:49
Locatie: Den Burg Texel

Re: Thtuma Waterpomp buiten aansluiting

Bericht door potstill44 » za 24 jun 2017 21:03

JanPunne schreef:Op alle fronten is de Alpine Sport goedkoper dus waarom niet op dat gebied?
Het functioneert goed.
Over de matrassen weet ik niets, wij hebben bedbanken waarvan de kussens bijzonder goed "slapen" in combinatie met de Duvalays.
Alles functioneerde prima. De tip was vet de O-ringen ringen iets in dan gaat het een stuk makkelijker.
Zelf denk dat een simpele schakelaar in de truma slang een handigheid zal zijn zodat de slang in het vat kan blijven hangen en je de slang niet ieder keer uit de caravan hoeft te trekkken want ik vindt dit een wat kwetsbaar ding.
En wat moet doen je als je hem kapot trekt je hebt niet zomaar een nieuwe in de vakantie.

JanPunne
Berichten: 2747
Lid geworden op: di 29 jan 2008 19:54
Locatie: Purmerend

Re: Thtuma Waterpomp buiten aansluiting

Bericht door JanPunne » za 24 jun 2017 21:56

Wij hebben het ook wat gangbaarder gemaakt en vanaf dat moment gaat het ook soepeler.
Het is even een "slag" die je door moet hebben, maar ik ben het wel met je laatste opmerking eens.
Daarom gebruiken we nooit "grof geweld" maar altijd de "zachte hand" mrgreen.gif
VW Sportsvan 1.5 tsi Comfortline 110 Kw 150 PK, DSG 7, emissieklasse 6, Tungsten silver metallic juni 2020.
Sprite Modial 420 SE uit 2020.

Plaats reactie

Terug naar “Engelse caravans (Sprite, Elddis enz.)”