Probleem stroomaansluiting auto

janoniem
Berichten: 3062
Lid geworden op: di 5 mei 2015 21:47

Re: Probleem stroomaansluiting auto

Bericht door janoniem » di 28 feb 2017 10:20

Ik heb ooit in een interne memo van (destijds nog) Electrolux gelezen dat optimale werking van de koelkast wordt bereikt bij draaddiktes van 7 mm. Wel erg tegenstrijdig met de aanbeveling in het schema van mijn TEC waar 2,5 wordt aanbevolen.
TEC Travelking 510 TE 2002 | Unico Torino | Truma SR version 2 | YT 55Ah | CTEK MXS 5.0 | Mazda CX-5 benzine handgeschakeld 2019

Seb
Berichten: 32
Lid geworden op: wo 28 dec 2016 18:24

Re: Probleem stroomaansluiting auto

Bericht door Seb » di 28 feb 2017 10:23

Op zich valt het nog wel mee hoor Ruud+Petra, met gezond boerenverstand kom je nog steeds een heel eind.
Zeker met de constante en geschakelde voeding, omdat je die rechtstreeks vanaf de accu legt (dus buiten de CAN-Bus etc om).

Als je dan weet dat een gemiddelde koelkast 8 tot 10A stroom pakt op 12V, kun je e.e.a. in perspectief plaatsen.
Het verschil in spanningsval bij 10A over een enkele kabel van 7 meter is dan ongeveer (getallen x2 wanneer je zowel + als - vanaf de accu legt):
1,5mm2: 855mV
2,5mm2: 523mV
4mm2: 336mV
6mm2: 232mV
(bron: 12V Hifi)
Met gezond boerenverstand zie je dan dat 4 of 6mm2 niet heel veel meer uit maakt. Beiden zal dus goed genoeg zijn.

Jammer is dat er zo veel ellende-verhalen ontstaan zijn doordat de autodealers er niet meer over nadenken en zomaar wat lijken te doen.
Juist omdat je mag aannemen dat die met voldoende kennis van zaken aan je auto werken.
HanK schreef:RE.gif 6 mm2, maar wat zit er dan in de steker van de caravan naar de kk?
Dat is nog gewoon de originele bekabeling van de caravan, volgens de beschrijving van Adria is dat 2.5mm2.
Met 6mm2 vanaf de accu weet ik in ieder geval zeker dat er tot aan de stekkerdoos weinig spanningsverlies zal optreden.
Het verlies vanaf de stekkerdoos tot in de caravan is inderdaad groter door de dunnere bekabeling van de caravan, maar liever 1x veel verlies dan 2x veel verlies.
Bovendien mag ik aannemen dat de caravanbouwers de werking van hun koelkast wel testen bij het bouwen van een caravan. scratch.gif
Zij zullen er waarschijnlijk vanuit gaan dat de spanning op de stekker hard genoeg moet zijn (lage kabelweerstand) en dat zit met 4 of 6mm2 wel goed.
Mitsubishi Lancer Wagon 1.6 Intense (2009) - Adria Altea 502DK (2005)

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36123
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Probleem stroomaansluiting auto

Bericht door Chris » di 28 feb 2017 12:57

RE.gif
Nou... of caravan fabrikanten daar aan denken scratch.gif scratch.gif
Ik had bij mijn vorige caravan ook veel spanningsverlies.
Maar 11,4 volt over op de kk.
Dikke kabel in de auto getrokken, 4mm2 voor de plus en de min.
11,7 volt op de kk en 14 volt op de auto stekker MET AANGESLOTEN CARAVAN.
Conclusie...2,6 volt verlies van de jaeger stekker tot aan de kk boos.gif
Gelukkig snapte mijn caravandealer daar helemaal niets van...kon gewoon niet zei hij..moest de auto zijn....l.l.
Is ondermeer daardoor nu ook mijn ex dealer...andere hut gekocht.

Greetz
Chris
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Seb
Berichten: 32
Lid geworden op: wo 28 dec 2016 18:24

Re: Probleem stroomaansluiting auto

Bericht door Seb » di 28 feb 2017 13:20

Dat lijkt me inderdaad wel erg veel verlies! Had 'ie 'm achter zijn eigen auto mogen hangen, kijken of het volgens hem dan nog steeds aan de auto ligt... whistle.gif

Wij hebben de caravan pas 2 weken en zijn er nog niet mee weggeweest. Ik heb enkel tijdens aflevering met de dealer gekeken of de KK aan wilde gaan op 12V.
En dat ging 'ie. Verlichting in de caravan ging een heel klein beetje zwakker branden (want motor liep niet), dus de koelkast pakte in ieder geval vermogen.
Of 'ie ook goed koelt komen we binnenkort vanzelf achter... caravan.gif
Mitsubishi Lancer Wagon 1.6 Intense (2009) - Adria Altea 502DK (2005)

Ab
Moderator
Berichten: 26728
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Probleem stroomaansluiting auto

Bericht door Ab » di 28 feb 2017 14:01

Het valt best mee hoor. knipoog.gif
Met gezond boerenverstand kom je best heel ver.
Zo moeilijk is het niet om een zwart en een rood draadje vanaf de koelkast naar de auto accu te trekken.
Met een zekering en een relais ertussen.
Het geheel gaat dan ook buiten het motormanagement om met een beetje geluk.
Wil je het echt netjes doen, dan kan je de 2 6 mm2 draden netjes in een kabel mantel doen.
En volledig gescheiden houden van de originele caravankabel. Met een eigen zware stekker.

Een andere mogelijkheid is om dubbele draad te gebruiken in de caravan.
Die mogelijkheid is er.
De 2 massa draden combineren.
Geschakelde spanning op 10, en de ongebruikte Pool 12.
Dan heb je 2 x 2.5 mm2.
Datzelfde kan in de auto ook.
De overgangsverliezen in de stekker zijn dan ook de helft minder.
Wel eens op gelet hoe klein de pennetjes in een Jaeger stekkerdoos zijn? knipoog.gif

Alleen dikkere draad aanleggen naar de stekkerdoos van de auto heeft weinig zin.
Het helpt wel wat..maar als je in de caravan niks verandert, blijft daar gewoon de 2.5 mm2 zitten.
En een ketting is zo sterk als de zwakste schakel..Hoewel dat hier niet helemaal opgaat. :lol:
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19762
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Probleem stroomaansluiting auto

Bericht door Daphne » di 28 feb 2017 14:08

Seb schreef:
Wij hebben de caravan pas 2 weken en zijn er nog niet mee weggeweest. Ik heb enkel tijdens aflevering met de dealer gekeken of de KK aan wilde gaan op 12V.
En dat ging 'ie. Verlichting in de caravan ging een heel klein beetje zwakker branden (want motor liep niet), dus de koelkast pakte in ieder geval vermogen.
Of 'ie ook goed koelt komen we binnenkort vanzelf achter... caravan.gif
Dan mag je wel oppassen bij een pauze. Want als de koelkast het doet terwijl de motor niet loopt, is deze niet apart geschakeld.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Seb
Berichten: 32
Lid geworden op: wo 28 dec 2016 18:24

Re: Probleem stroomaansluiting auto

Bericht door Seb » di 28 feb 2017 14:49

RE.gif Oh, dit had ik er even bij moeten vermelden...
Ik had het contact van de auto ingeschakeld om de koelkast te proberen.
Contact uit = koelkast uit, dat hebben we ter plaatse ook even gecheckt.
Mitsubishi Lancer Wagon 1.6 Intense (2009) - Adria Altea 502DK (2005)

Ruud+Petra

Re: Probleem stroomaansluiting auto

Bericht door Ruud+Petra » ma 6 mar 2017 10:49

Als aanvulling van jullie (en mijn) kennis over het elektrische systeem van de caravan nog even het volgende.
De caravandealer gaf tevens aan dat als pin 9 en 10 aangesloten zijn en je de koelkast inschakelt het systeem van de caravan de stroom van pin 9 onderbreekt. Je kunt dus tijdens het rijden bijvoorbeeld niet èn de koelkast èn de binnenverlichting aandoen.
Nu is tijdens het rijden de binnenverlichting aandoen ook een beetje zinloos maar stel dat je savonds op een parkeerplaats staat en toch de koelkast aan wil laten staan dan kan dat weliswaar met draaiende motor maar dan heb je geen binnenverlichting.

Gebruikersavatar
Pino
Berichten: 1775
Lid geworden op: do 20 feb 2014 16:50
Locatie: Midden Nederland

Re: Probleem stroomaansluiting auto

Bericht door Pino » ma 6 mar 2017 10:55

Dat lijkt mij niet correct.
Pin 10 voedt de koelkast
Pin 9 de 'gewone' binnenverlichting
Enige wat kan gebeuren is dat de spanning door het hoge koelkast verbruik zo ver zakt dat je caravaninstallatie uitschakelt omdat hij te ver onder de 12V zit.
Ik heb nu mijn tweede caravan die op pin 10 de koelkast gevoed krijgt. En terwijl dat gebeurt kan ik binnen gewoon een lampje aandoen, water pakken, of toillet doorspoelen.
Hobby Premium 650 UFf getrokken door een Alpina D5 Biturbo

Ab
Moderator
Berichten: 26728
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Probleem stroomaansluiting auto

Bericht door Ab » ma 6 mar 2017 11:26

Is toch wel correct.
Niet bij alle caravans..Maar het is verboden met ingeschakelde binnenverlichting te rijden.
Dat doet ook niemand bewust lijkt me.
Om dat echter ook per ongeluk te voorkomen, kan het wel zo geschakeld zijn.
Op een parkeerplaats de motor te laten draaien om de koelkast te laten werken is niet iets wat ik graag zou doen..
Het ding doet het op gas veel beter.
En een paar uur geen stroom op de koelkast maakt ook niks uit op 12 volt.
Sowieso werken de meeste koelkasten zeer matig of zo goed als helemaal niet op 12 volt.
Je merkt daar echter weinig van. Ook zonder stroom blijft een gevulde koude koelkast heel lang koud.
Als je thuis wegrijdt, met een koude koelkast, en je rijdt een paar uur naar een camping, kan je jezelf de moeite besparen om de koelkast over te zetten van 230 naar 12 volt.
Probeer maar eens. knipoog.gif
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Ruud+Petra

Re: Probleem stroomaansluiting auto

Bericht door Ruud+Petra » ma 6 mar 2017 11:37

Tja Pino, wat moet ik daarop zeggen. Het is een officiële Sprite dealer die me dit aangaf. Bijgaand zijn mailtekst.

"Het systeem van Sprite is zo aangesloten dat op pin 9 de binnenverlichting werkt, wanneer wij de auto starten en pin 10 in werking gaat wordt door de caravan pin 9 uitgeschakeld, waardoor alleen pin 10 nog in werking blijft. Wanneer wij pin 9 en 10 doorverbinden geeft de caravan een foutmelding, wat geheel normaal is."

Wellicht is dat bij jouw caravan anders (zoals ook Ab aangeeft, en wat mij ook heel logisch lijkt).

En de reden dat de dealer me dit mailde was dat ik niet begreep waarom ik een foutmelding kreeg toen ik dacht slim te zijn en pin 9 en 10 doorverbond. Maar dat is dus nu duidelijk.

Toch maar beter een Sprite kopen de volgende keer? GRAPJE !!!!

+frits+
Berichten: 168
Lid geworden op: di 17 apr 2012 16:16

Re: Probleem stroomaansluiting auto

Bericht door +frits+ » ma 6 mar 2017 16:10

RE.gif
Reden voor de onderbreking van pin 9 als er spanning komt op pin 10 (dan rijdt de auto) is dat dan in elk geval de verlichting in de caravan en zeker het buiten licht uit is.
Het is namelijk verboden om met deze verlichtingen aan te rijden.
Dus heeft Sprite dat wel netjes opgelost.

Groet Frits
VW Golf Sportsvan, Rapido 31TDL

Gebruikersavatar
Pino
Berichten: 1775
Lid geworden op: do 20 feb 2014 16:50
Locatie: Midden Nederland

Re: Probleem stroomaansluiting auto

Bericht door Pino » ma 6 mar 2017 16:19

Ik begrijp nu de reden hierachter. Inderdaad zoals Ab aangeeft om te voorkomen dat er verlichting blijft branden. Dus 'works as designed'
Bij mij schakelt de buitenlamp automatisch uit wanneer ik de motor start (en dus spanning op pin 10 komt).
En de moverrollen worden dan ingetrokken, maar heb dat zelf zo aangesloten.
Hoef dus geen Sprite te kopen knipoog.gif
Hobby Premium 650 UFf getrokken door een Alpina D5 Biturbo

Ruud+Petra

Re: Probleem stroomaansluiting auto

Bericht door Ruud+Petra » ma 6 mar 2017 16:28

knipoog.gif

+frits+
Berichten: 168
Lid geworden op: di 17 apr 2012 16:16

Re: Probleem stroomaansluiting auto

Bericht door +frits+ » ma 6 mar 2017 17:19

Sorry voor mijn overbodige post.
@Ab
Niet bij alle caravans..Maar het is verboden met ingeschakelde binnenverlichting te rijden.
Oeps niet goed gelezen. :oops:
VW Golf Sportsvan, Rapido 31TDL

JaapB

Re: Probleem stroomaansluiting auto

Bericht door JaapB » di 7 mar 2017 22:55

Zo staat het omschreven in het handboek van onze Sprite.
Voor de koelkast zijn de plus en min (10 en 11) in dikke draden uitgevoerd.
Totaal geen last met de koelkast tijdens de rit, inclusief de vriezer blijft deze het perfect doen.
Bijlagen
IMG_2149.JPG

Ab
Moderator
Berichten: 26728
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Probleem stroomaansluiting auto

Bericht door Ab » di 7 mar 2017 23:44

Hoe weet je dat Jaap? knipoog.gif
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

JaapB

Re: Probleem stroomaansluiting auto

Bericht door JaapB » wo 8 mar 2017 07:00

RE.gif
Wat Ab?
Het schema?
We hebben de auto en de caravan in dezelfde week gekocht.
Beiden hadden een levertijd, dus tijd om diverse dingen te regelen.
Een kopie van het schema uit het handboek plus de vermelding van de draaddikte van de caravandealer gekregen en dit aan de autodealer gegeven.
Met de nieuwe auto de nieuwe caravan opgehaald.
Daar werd (uiteraard) eerst alles van de caravan uitgelegd, maar ook de aansluiting tussen auto en caravan gecontroleerd. Buitenverlichting, waterpomp, binnenverlichting, koelkast.
Inclusief de omvormer/acculader voor de boordaccu.
En daarna datzelfde als de auto uitgeschakeld is.

Helaas was er wel een smetje op dit alles.
Bij thuiskomst deed de buitenverlichting niets meer.
(Zo ben ik lid geworden van dit mooie forum).
De zekering van de dikke bedrading voor de koelkast klapte er steeds uit.
Autodealer gaf de caravan de schuld en andersom.
Hoop gezeur.
De autodealer had uiteindelijk wel de standaard kabelboom gebruikt
en zoals aangegeven de draaddikte voor pen 10 en 11 aangepast.
Maar zekerde deze met de standaard zekering die te laag was.
Maar de caravandealer heeft deze vervangen en alles doet het zoals het hoort.
We zijn een dag later met vakantie vertrokken.

Koelkast schakeld aan en uit door het contact van de auto.
Koelkast en vriezer blijft gewoon goed koelen tijdens het reizen.
Geen natte bende zoals je wel eens leest.
En inderdaad, de binnenverlichting schakeld uit bij het starten van de auto.

Ook op de camping geen ventilators nodig, maar dat is een andere topic.

Zo je vraag beantwoordt?

Ab
Moderator
Berichten: 26728
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Probleem stroomaansluiting auto

Bericht door Ab » wo 8 mar 2017 21:22

Nee..Dat vroeg ik allemaal niet. :lol:
Ik bedoel eigenlijk, hoe je weet dat de koelkast goed werkt op 12 volt.
Dat kan je testen door het verschil in temperatuur toename te meten met en zonder 12 volt er op.
Na een zelfde periode, stel bijv. 8 uur, en dezelfde buitentemperatuur.
Als daar weinig verschil in zit, werkt de koelkast dus niet of zeer matig.
Hoeft echter geen probleem te zijn..
Als het maar koel blijft nietwaar. mrgreen.gif
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Ruud+Petra

Re: Probleem stroomaansluiting auto

Bericht door Ruud+Petra » wo 8 mar 2017 22:18

Dat laatste lijkt me het belangrijkste.

Is de boter nog hard? Voelt het allemaal nog koel aan?

Ja?

Prima, dan koelt hij goed.

knipoog.gif

JaapB

Re: Probleem stroomaansluiting auto

Bericht door JaapB » wo 8 mar 2017 22:41

Inderdaad Ruud. thumbup.gif
Als wij op een camping aankomen (desnoods na een hele dag reizen) en de spullen in de vriezer zijn nog steeds knalhard, lijkt mij dat de koelkast goed werkt.
Nog niet meegemaakt dat het een natte bende was zoals ik hier wel eens gelezen heb.
Dus wat wil je verder controleren? Doet het gewoon goed.
Wij staan niet 3 weken op één camping, maar trekken van camping naar camping.
Staan 1, 2, 3, max 5 dagen op één plek.
De koelkast draaidt dus veel op de auto accu.

Ab
Moderator
Berichten: 26728
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Probleem stroomaansluiting auto

Bericht door Ab » do 9 mar 2017 00:36

Das mooi Jaap..houwen zo. thumbup.gif
Maar mijn punt is..ik heb 2 koelkasten.
1 in de caravan.
1 achter in de bak van de auto.
De laatste kan alleen op 230 volt.
Onderweg doet ie dus niks.
Na een dag reizen is alles nog steeds steenkoud.
Op de overnachtingscamping gaat de stekker er gewoon weer in. Hij loopt dan eventjes, en slaat weer af..
Ik ben het vorig jaar eens vergeten.
Na 2 dagen was mijn Hertog Jan nog steeds prima drinkbaar.
Toch was het warm..en het ding staat onder een zwart deksel.
Voor de koelkast in de caravan geldt hetzelfde eigenlijk.
De 12 volt werking van caravankoelkasten wordt soms heel erg overschat. knipoog.gif
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

JaapB

Re: Probleem stroomaansluiting auto

Bericht door JaapB » do 9 mar 2017 04:59

Nee, deze werkt perfect op 12V.
En op 220 nog veel beter, geen ventilators nodig, niks.
Ook bij hoge temperaturen buiten (zuid-Spanje) moeten we op een gegeven moment de thermostaat bijstellen omdat er het eea in de groentenlade bevriesd.
Maar koppelen we dan de auto weer aan, dan zet ik de thermostaat weer op max.
Het is wel zo dat wij met z'n twee'tjes zijn, dus geen overvolle koelkast die uitpuilt.
Geen jeugd met grote flessen cola en deurtje open, deurtje dicht.
En eigenlijk zijn wij, overdag, niet veel op de camping, we bezoeken veel of staan op de golfbaan.
Dit jaar gaan we voor het eerst eens proberen om voor bv de lunch endergelijke een koelbox op 12V achterin de auto te zetten. Kijken hoe dat gaat.
Onze koelkast, inderdaad, houden zo. thumbup.gif

Jaap van Duijn
Berichten: 1319
Lid geworden op: za 12 mei 2012 14:24
Locatie: Katwijk ZH

Re: Probleem stroomaansluiting auto

Bericht door Jaap van Duijn » do 9 mar 2017 06:47

Koelkast werking,

Wij hebben vriescellen van 28m3 met goede compressors en zo meer.
Enige wanneer er "problemen zijn" is als deze leeg raakt, is het kreng niet op -21Gr.C. te houden.
Al sinds jaar en dag en daardoor ook in de caravan, werkt het invriezen en op temperatuur huoden bij "volle" ruimte het best.
Lucht is moeilijk bevroren te houden is ons ook op school geleerd, zeker als je dan de kast eens open doet komt er warme lucht bij die lucht en is de temperatuur om zeep.
Dus ook van huis vertekken met alles wat mee gaat reeds koud in de kast en zoals Ab zegt "kast zoveel mogelijk gesloten houden" dan kan je deze nog zelfs uit laten staan, want hoe je het ook bekijkt achter de auto op 12V is de werking gewoon minder.
Wij hebben sinds jaar en dag gereden met de koelkast op gas (ja ja met goede controller) en houden het perfect op temperatuur.
Ook in de zomer en hebben in ruim 35jaar nog nooit ventilators achter de koelkast geplaatst of nodig gehad.
De andere zaken zoals dikke en dunne draden en allerlei wijsheden zijn over bekend, maar waarom zou je dit allemaal overhoop halen.
En voor accu leeg trekken zou voor ons geen probleem zijn, Swift heeft de schakeling zodra de motor start / draaid valt de 12V binnen en buiten verlichting uit (lees voeding want ook WC spoelen gaat niet met draaiende motor) en is de koelkast voeding beschikbaar.
Laat U eens goed voorlichten over gebruik van gas tijdens rijden - is al veel over gezegd en overal zijn voor en tegenstanders van bekend.
Oja ik drink geen (koud) bier, helemaal niets als koffie blijf je nuchter

Houd de koelkast koud en en blijf zelf koel - groeten Jaap van Duijn.

Ab
Moderator
Berichten: 26728
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Probleem stroomaansluiting auto

Bericht door Ab » do 9 mar 2017 10:03

Goed punt Jaap.
Hoe voller de koelkast hoe beter houdt ie de kou vast.
Volledig mee eens. thumbup.gif

Ook bij ons staat de koelkast overigens veel op gas onderweg en bij een overnachting.
Gewoon omdat het kan..
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Plaats reactie

Terug naar “Engelse caravans (Sprite, Elddis enz.)”