Probleem stroomaansluiting auto

Ruud+Petra

Probleem stroomaansluiting auto

Bericht door Ruud+Petra » ma 27 feb 2017 19:30

Sinds kort heb ik een andere nieuwe auto. Ik kwam er vandaag toevallig achter dat pin 10 (12v bij draaiende motor) niet is aangesloten op de stekker van de auto.

Het bleek namelijk dat de koelkast bij een draaiende motor niet op de autoaccu werkte. Op zich logisch als op pin 10 geen 12v staat. De binnenverlichting werkte wel. Op pin 9 stond dus wel stroom.

Om het probleem zelf op te lossen en niet terug naar de garage te hoeven heb ik in de caravanstekker pin 9 en 10 met elkaar verbonden. Zo zouden pin 9 en 10 vande caravanstekker via dezelfde stroombron van de auto (pin 9 van de autostekker) van stroom worden voorzien.

Maar: daar trapt blijkbaar het hightech stroomsysteem van de Sprite niet in. Het paneel boven de deur laat namelijk de beide ledjes in het caravan-en het autosymbooltje knipperen en noch de koelkast noch de binnenverlichting werkt.

Datzelfde gebeurt als ik de draad die op pin 9 van de caravanstekker is aangesloten op pin 10 aansluit. Zo krijgt pin 10 toch stroom (en wel van pin 9 van de autostekker). Ook dan werkt de koelkast niet en knipperen de beide genoemde ledjes.

Ik zie dus geen andere mogelijkheid dan op pin 10 een afzonderlijke 12v stroombron aan te sluiten (welke alleen 12v levert bij een draaiende motor).

Maar wat ik niet begrijp is waarom ik door pin 9 en 10 met elkaar door te verbinden de koelkast (en de binnenverlichting) niet kan laten werken.

Ruud

PS
Ik weet, door dit te doen loop ik de kans de autoaccu 'leeg te trekken' bij bijvoorbeeld een tussenstop als we onderweg zijn. Maar los van het feit dat ik dat kan voorkomen (de stekker eruit trekken of de koelkast handmatig uitzetten) ben ik niet bang dat dat met accu waar mijn auto van voorzien is snel gaat gebeuren. Dan moet ik al vele uren lang stil blijven staan.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38409
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Probleem stroomaansluiting auto

Bericht door Micky » ma 27 feb 2017 19:53

een koelkast werkt meestal niet goed op de 12v van de auto, door gebrek aan capaciteit, 9 is normaal nog een dunnere draad en je kunt als je pech hebt de stekker van de auto doorfikken door de 2 maar even aan elkaar te koppelen. als je alles weer origineel aansluit en het werkt weer, dan heb je geluk en kun je gewoon de 12v voor de koelkast opnieuw aansluiten in de auto, maar verwacht geen wonderen.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

tonionio
Berichten: 53
Lid geworden op: wo 18 mei 2016 20:44
Locatie: vlak bij de strabrechtse heide

Re: Probleem stroomaansluiting auto

Bericht door tonionio » ma 27 feb 2017 20:00

Micky schreef:een koelkast werkt meestal niet goed op de 12v van de auto, door gebrek aan capaciteit, 9 is normaal nog een dunnere draad en je kunt als je pech hebt de stekker van de auto doorfikken door de 2 maar even aan elkaar te koppelen. als je alles weer origineel aansluit en het werkt weer, dan heb je geluk en kun je gewoon de 12v voor de koelkast opnieuw aansluiten in de auto, maar verwacht geen wonderen.
je hebt helemaal gelijk micky managmentsysteem /electronisch circuit kan hier behoorlijke knauw van krijgen of zelfs erger( auto collega is door eenzelfde ingrijpen op de snelweg afgebrand op weg naar zuid frankrijk)
opel insignia sports tourer 1.6 t 132Kw/179pk met adria adiva 502 ul (mtm1500kg)

Ruud+Petra

Re: Probleem stroomaansluiting auto

Bericht door Ruud+Petra » ma 27 feb 2017 20:15

Micky schreef:een koelkast werkt meestal niet goed op de 12v van de auto, door gebrek aan capaciteit, 9 is normaal nog een dunnere draad en je kunt als je pech hebt de stekker van de auto doorfikken door de 2 maar even aan elkaar te koppelen. als je alles weer origineel aansluit en het werkt weer, dan heb je geluk en kun je gewoon de 12v voor de koelkast opnieuw aansluiten in de auto, maar verwacht geen wonderen.
Mickey,

Dank voor de waarschuwing.

Maar nadat ik alles weer in de oorspronkelijke staat had teruggebracht (het handmatige doorverbinden opgeheven) leverde het paneel geen foutmelding meer en werkte de binnenverlichting op de autoaccu.

De draad van pin 9 is overigens net zo dik als die van pin 10 van de caravanstekker.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38409
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Probleem stroomaansluiting auto

Bericht door Micky » ma 27 feb 2017 20:23

RE.gif

mooi dat alles nog werkt, je kunt nu dus overwegen om het in de auto netjes aan te leggen, maar als je gewoon elke nacht aan de stroom straat voldoet gewoon vertrekken met een gevulde en koude koelkast ook.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Mees

Re: Probleem stroomaansluiting auto

Bericht door Mees » ma 27 feb 2017 20:42

RE.gif
Ik lees dat hier vaker: dat de koelkast koel blijft, als hij geen spanning of gas krijgt.
Wij hebben andere ervaringen met 6 verschillende caravans (lees: merken typen koelkasten):
na een uurtje of twee kan je de eerste 4 letters weglaten.
Wat overblijft is een lauwe tot warme proviand-kast :(

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23389
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Probleem stroomaansluiting auto

Bericht door PD » ma 27 feb 2017 20:48

RE.gif
Ik schakel de koelkast nooit om naar 12V dus ik ga ervan uit dat de koelkast onderweg niet koelt. Toch blijft de inhoud de hele dag koel en hetgeen wat in het vriesvak ligt, blijft ook gewoon bevroren. In onze vorige caravan (2010) was dat niet anders.
Ruud+Petra schreef:Maar: daar trapt blijkbaar het hightech stroomsysteem van de Sprite niet in.
Dat heeft niets met hightech te maken, gewoon onderspanning door te hoge stroom door te dunne kabel en dientengevolge spanningsval knipoog.gif
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

JaapB

Re: Probleem stroomaansluiting auto

Bericht door JaapB » ma 27 feb 2017 21:13

Ruud,

Op spritecaravans.nl kan je het handboek downloaden.
Pin 10 moet een dikke geschakelde draad hebben met een zekering van 25Amp.
Dus buiten de standaard kabelboom om.
Wij hebben de auto en caravan beiden tegelijk gekocht.
Schema aansluiting aan de auto dealer gegeven.
Die had alles volgens die richtlijnen aangesloten, op de zekering na.
Ze hadden de standaard zekering gebruik, deze klapte er steeds uit.
Koelkast koelt ook tijdens de rit perfect.
In de vriezer blijft alles hard bevroren.

Gebruikersavatar
Pino
Berichten: 1775
Lid geworden op: do 20 feb 2014 16:50
Locatie: Midden Nederland

Re: Probleem stroomaansluiting auto

Bericht door Pino » ma 27 feb 2017 21:35

Heb je ook Pin 11 aangesloten? Dit is nl de massa behorende bij 10.
Evt zou je 13 (massa voor 9) met 11 kunnen doorverbinden.
Maar zoals eerder vermeld heb je wel goed dikke bekabeling nodig om de koelkast nog enigszins te laten werken op 12V
Hobby Premium 650 UFf getrokken door een Alpina D5 Biturbo

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38409
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Probleem stroomaansluiting auto

Bericht door Micky » ma 27 feb 2017 21:36

Mees schreef:RE.gif
Ik lees dat hier vaker: dat de koelkast koel blijft, als hij geen spanning of gas krijgt.
Wij hebben andere ervaringen met 6 verschillende caravans (lees: merken typen koelkasten):
na een uurtje of twee kan je de eerste 4 letters weglaten.
Wat overblijft is een lauwe tot warme proviand-kast :(
Je moet natuurlijk ook de verwarming in de caravan uit Zetten awhoea.gif

nu serieus, alles blijft ijskoud in de caravan, maar ook in de Koelbox die achterin de auto staat.
Alles gaat er heel koud erin en de beide kk staan al een paar dagen aan voor vertrek.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Ruud+Petra

Re: Probleem stroomaansluiting auto

Bericht door Ruud+Petra » ma 27 feb 2017 22:13

Op zich hebben wij ook geen slechte ervaringen met een koelkast die tijdens de rit niet ingeschakeld is.
Afgelopen jaar met onze vorige auto hadden we ook een keer vergeten de koelkast om te schakelen maar de inhoud bleek inderdaad vrij koel gebleven.

Maar toch heb ik nog geen antwoord gekregen hoe het kan dat het systeem een foutmelding geeft als er alleen op pin 10 12v binnenkomt en op pin 9 niets (en dan heb ik het niet over die doorverbindingie). Want met die oplossing zou ik prima kunnen leven.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Probleem stroomaansluiting auto

Bericht door Chris » ma 27 feb 2017 22:34

Hoi Ruud en Petra.

Als technicus kan ik maar een ding bedenken..
De koelkast in elke caravan en ook de Sprite trekt stroom, veel stroom.
Zoveel stroom zelfs dat de spanning die door de relatief dunne draad moet, in elkaar stort.
En dat instorten zou zomaar tot onder de 10 volt kunnen zijn !!
Daarom knipperen ook de Leds denk ik.
In mijn vorige caravan zat ook een stroomzuipende koelkast, die heb ik zelfs nooit goed werkend kunnen krijgen achter de auto. ( en ik ben techneut)
Ik had de stekkerdoos op de auto met 4mm2 aangesloten, zowel de + als de -
En nog..( caravan bedradings verliezen), bleef op de koelkast maar 11,4 volt over, te weinig om goed te werken.
Pen 10 moet dus een dikke draad worden, en vergeet niet dat de massa van pen 10, pen 11 of 13 dus, OOK dik bedraad moet zijn.
Spanningsverlies is hier waarschijnlijk de grote boosdoener in het niet kunnen combineren van pen 9 en 10 dus.
Pen 9 is denk ik maar aangesloten met 1,5 mm2, dat is zo'n beetje de normale dikte.
Veel te dun dus voor pen 10 en zijn massa, pen 11.
12 en 13 mogen gerust ook gebruikt worden voor massa.

Trouwens... in "goede" caravan aansluitkabel is de dikte van de bedrading voor de koelkast ( pen 10 en 11 dus) ook dikker als de andere bedrading.
Meestal is dit 2,5 mm2 terwijl de rest 1,5 mm2 is.
Nog mooier en beter zou het zijn als er 4mm2 gebruikt zou worden in deze kabels... helaas ... die tijd moet nog komen denk ik.

Nog een ding...
De koelkast op je auto accu... al is het nog zo'n dikke diesel accu.... dat gaat hard... heel hard.
2 uurtjes daarop zou al best eens een probleem op kunnen leveren... neem dat risico nou niet.
Ik heb het vroeger ook 1 keer gehad, in de tijd dat we nog alleen maar 7 polig hadden, ook eens glad vergeten.
Nou.. een auto met caravan aanduwen... helaas vruchteloos.
Caravan loskoppelen.... auto aanduwen of slepen..... stel je voor op een franse parkeerplaats bij een benzinepomp aan de peage??
En dan weer terugrijden naar de caravan...??? dat wil je echt niet hoor...

Succes
Chris
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Ruud+Petra

Re: Probleem stroomaansluiting auto

Bericht door Ruud+Petra » ma 27 feb 2017 22:54

Chris,

Dank voor je uitleg. Ik weet genoeg. Ik ga gewoon naar de garage en laat pin 10 van stroom voorzien zoals het hoort. Geen gedoe, geen gepruts.

Ik heb geen zin om gedoe te hebben met moeders de vrouw en we na een lange rit met warm weer met lauw spul in de koelkast arriveren.
'Ja sorry schat, maar tijdens de rit werkt de koelkast niet .......".
En op gas aansluiten voel ik niet veel voor, hoewel het eigenlijk zou moeten kunnen.

Gebruikersavatar
karelV
Berichten: 7068
Lid geworden op: ma 31 aug 2015 15:32
Locatie: in Nederland

Re: Probleem stroomaansluiting auto

Bericht door karelV » ma 27 feb 2017 23:04

Wij gaan altijd op pad met een koelende koelkast achter de auto en nog nooit problemen gehad. Wel haal ik altijd de stekker uit de auto als we even onderweg een bakkie doen. Zodra we weer op pad gaan gaat de stekker weer in de auto en gaat de koelkast dus weer koelen. Zou niet willen dat m'n biertje lauw is als ik aan kom op een camping en zeker de Jägermeister moet ijs en ijskoud zijn op plaats van bestemming mrgreen.gif awhoea.gif
Caravan die getrokken wordt door een auto mrgreen.gif

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38409
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Probleem stroomaansluiting auto

Bericht door Micky » ma 27 feb 2017 23:05

RE.gif RE.gif

denk er dan wel aan dat de gemiddelde garage (ook merk dealers) echt geen benul hebben van wat jij nodig hebt, doorgaans worden deze draden al niet eens standaard aangelegd, de garage denkt niet aan een caravan, maar aan een aanhanger.
Bespreek goed wat je van hun verwacht, even een "dikke" draad trekken kunnen ze allemaal wel, maar het moet dan ook werken mrgreen.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38409
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Probleem stroomaansluiting auto

Bericht door Micky » ma 27 feb 2017 23:06

karelV schreef:Wij gaan altijd op pad met een koelende koelkast achter de auto en nog nooit problemen gehad. Wel haal ik altijd de stekker uit de auto als we even onderweg een bakkie doen. Zodra we weer op pad gaan gaat de stekker weer in de auto en gaat de koelkast dus weer koelen. Zou niet willen dat m'n biertje lauw is als ik aan kom op een camping en zeker de Jägermeister moet ijs en ijskoud zijn op plaats van bestemming mrgreen.gif awhoea.gif
En het grappige is dus dat je niet weet wat de koelkast nu echt heeft bijgedragen aan het koel houden van je producten knipoog.gif
bij mij is het ook ijskoud en ik heb hem niet eens aan staan op 12v....
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
karelV
Berichten: 7068
Lid geworden op: ma 31 aug 2015 15:32
Locatie: in Nederland

Re: Probleem stroomaansluiting auto

Bericht door karelV » ma 27 feb 2017 23:14

RE.gif

Ik zou de gok niet durven te wagen met mijn goederen aan boord mrgreen.gif awhoea.gif awhoea.gif
Caravan die getrokken wordt door een auto mrgreen.gif

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23389
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Probleem stroomaansluiting auto

Bericht door PD » ma 27 feb 2017 23:23

RE.gif
Kun je gerust doen, ook bij ons blijft alles koel en bevroren zonder naar 12V om te schakelen thumbup.gif
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Ruud+Petra

Re: Probleem stroomaansluiting auto

Bericht door Ruud+Petra » ma 27 feb 2017 23:29

Micky schreef:RE.gif RE.gif

denk er dan wel aan dat de gemiddelde garage (ook merk dealers) echt geen benul hebben van wat jij nodig hebt, doorgaans worden deze draden al niet eens standaard aangelegd, de garage denkt niet aan een caravan, maar aan een aanhanger.
Bespreek goed wat je van hun verwacht, even een "dikke" draad trekken kunnen ze allemaal wel, maar het moet dan ook werken mrgreen.gif
Micky,

Ook hiervoor dank.

Maar ondanks dat ik er alle vertrouwen in heb dat ze dit in orde gaan maken zal ik het voor de zekerheid erbij vermelden.

Ruud

Ab
Moderator
Berichten: 26559
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Probleem stroomaansluiting auto

Bericht door Ab » di 28 feb 2017 00:38

Met dikke (4 mm2) draden voor zowel min als plus ben je er nog steeds niet. (6 mm2 zou beter zijn maar die krijg je niet in de stekker)
In de caravan zit er op 10 en 11 maar 2.5 mm2.
Schiet niet op dus..

Wil je de beste kans op een redelijk werkende koelkast hebben, dan leg je de 2 draden vanaf de auto accu naar de koelkast dus volledig buiten de stekker en kabelboom om.
Met een aparte stekker en contra van minimaal 50 A.
En een 25 A zekering.
10 mm2 is overigens nog beter..
Als je toch bezig bent.. :lol:
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Seb
Berichten: 32
Lid geworden op: wo 28 dec 2016 18:24

Re: Probleem stroomaansluiting auto

Bericht door Seb » di 28 feb 2017 06:09

Het kan wel met 6mm2, ik heb het zo gedaan.
Afbeelding
Plastic eraf, krimpen en solderen en daarna afwerken met krimpkous.
Bij de garage zullen ze hier wel niet aan beginnen overigens...
Mitsubishi Lancer Wagon 1.6 Intense (2009) - Adria Altea 502DK (2005)

JaapB

Re: Probleem stroomaansluiting auto

Bericht door JaapB » di 28 feb 2017 06:37

Micky schreef:RE.gif RE.gif

denk er dan wel aan dat de gemiddelde garage (ook merk dealers) echt geen benul hebben van wat jij nodig hebt, doorgaans worden deze draden al niet eens standaard aangelegd, de garage denkt niet aan een caravan, maar aan een aanhanger.
Bespreek goed wat je van hun verwacht, even een "dikke" draad trekken kunnen ze allemaal wel, maar het moet dan ook werken mrgreen.gif
Nou, inderdaad.
Zo ging het bij ons dus ook.
Zoals ik al eerder schreef hebben wij beiden (auto en caravan) tegelijk gekocht.
Schema aan de autodealer gegeven.
Maar toch de standaard kabelboom en zekering gebruik.
"Zal wel lloslopen" "weer zo'n klant die denkt dat we niet weten hoe we een trekhaak moeten aansluiten"
Nou, nee dus.
Bij het ophalen van de caravan met de nieuwe auto bleek het fout te gaan.
Bellen met de autodealer: "dan heeft uw caravan kortsluiting, ga maar naar de caravandealer".
In paniek me aangemeld op dit forum.
Om een lang verhaal kort te maken.
Nieuwe auto en nieuwe caravan mankeerden niets, trekhaak was niet volgens (het doorgegeven) schema aangesloten. Eigenwijs.
Extra dikke draad getrokken en een zwaardere zekering van 25amp.
Toen was het door het opgegeven schema van Sprite in orde en nooit last meer.
Alles werkt zoals het hoort en geen omkijken ergens naar.

Seb
Berichten: 32
Lid geworden op: wo 28 dec 2016 18:24

Re: Probleem stroomaansluiting auto

Bericht door Seb » di 28 feb 2017 07:55

Ik ben absoluut geen trekhaak-expert, maar heb er wel eens een paar ondergebouwd in het verleden. Wel pre-CANBUS dus misschien is het inmiddels anders.
De trekhaak-kabelsets die ik toen gezien heb waren allemaal bedoeld om tussen de achterlichten en hun bekabeling te klikken. Soort plug & play zeg maar.
Hiermee had je dan enkel de verlichting aangesloten, constante en geschakelde plus was niet voorbereid en moest je dan zelf aanleggen met eigen materiaal.

In onze eigen auto heb ik 4mm2 voor de constante plus en 6mm voor de geschakelde plus gebruikt. Massakabels beiden 6mm2 op pen 11 en 13, kort kabeltje naar het chassis in de kofferbak.
Mitsubishi Lancer Wagon 1.6 Intense (2009) - Adria Altea 502DK (2005)

HanK
Berichten: 793
Lid geworden op: vr 27 jan 2012 19:19
Locatie: Einde A9

Re: Probleem stroomaansluiting auto

Bericht door HanK » di 28 feb 2017 09:51

RE.gif 6 mm2, maar wat zit er dan in de steker van de caravan naar de kk?
Renault Kangoo II 1.2 TCe en Trigano Silver 310 TDL

Ruud+Petra

Re: Probleem stroomaansluiting auto

Bericht door Ruud+Petra » di 28 feb 2017 10:05

Als je zo allemaal leest bekruipt me toch ook het gevoel dat alles zo doorontwikkeld en zo high tech geworden is dat gezond boerenverstand niet meer voldoende is om iets zelf op te lossen.

scratch.gif

Meerdere massa-aansluitingen, aparte zekeringen, 2,5mm, 4mm, 6mm kabels; koelkasten die heel veel amperes trekken, etc. En het een leidt tot het ander zodat je op een gegeven moment de handdoek in de ring gooit en tegen de professional zegt (die er dus soms ook nog te weinig van af weet omdat hij wel verstand heeft van auto's maar niet van caravans): los het op.

Maar ja, we willen als maar meer luxe en dan is dit het gevolg.

Let wel: ik klaag niet maar constateer slechts.

Zucht..... Desalniettemin verheug ik me om er over een tijdje weer op uit te trekken.

haphop.gif

Plaats reactie

Terug naar “Engelse caravans (Sprite, Elddis enz.)”