Water niveau indicator Sprite 2017

Plaats reactie
wilman
Berichten: 19
Lid geworden op: do 31 okt 2013 22:00

Water niveau indicator Sprite 2017

Bericht door wilman » wo 5 okt 2016 23:47

Bij mijn bezoek aan de showroom om de nieuwe modellen Sprite 2017 te spotten, heb ik de water niveau indicator ontdekt.
Het lijkt mij het ei van Columbus.
Een externe transparante peildarm laat het niveau van de watertank zien. In het digitaal ontwerp tijdperk laten eenvoudige oplossingen soms lang op zich wachten. Bij een wegwerpverpakking van wc spoelmiddel kan men met één blik de inhoud zien, bij een luxe caravan lijkt dit moeilijker.
Mag een gebruiker kritisch zijn?
Toch blijf ik Sprite supporter.

Wilman
Bijlagen
niveau indicator 2 jpg.jpg
Wilman

Gebruikersavatar
killerbee1958
Berichten: 244
Lid geworden op: vr 17 okt 2014 14:38

Re: Water niveau indicator Sprite 2017

Bericht door killerbee1958 » do 6 okt 2016 09:13

Briljant.

Hoe simpel sommige oplossingen toch kunnen zijn.
En hoe mooi marketing kan zijn.

In ieder geval iets gevonden waar ik mijn "oude"sprite mee kan verbeteren zonder hoge kosten.
Even zoeken waar ik de transparante slang van de juiste lengte en materiaal kan gaan vinden.
Sprite Cruzer 492SR (2015) getrokken door Skoda Octavia 1.4tsi dsg

blastaway
Berichten: 622
Lid geworden op: di 28 mei 2013 08:53
Locatie: Uiterste zuiden van het land

Re: Water niveau indicator Sprite 2017

Bericht door blastaway » do 6 okt 2016 09:55

Inderdaad hetzelfde principe als bij een thetford toilet met reservoir voor spoelvloeistof. Eenvoudig maar betrouwbaar. thumbup.gif
Volvo v70 2.4 2004 (170 pk) of Volvo xc60 2.4d (240 pk 490Nm) summum met Hymer Eriba Nova 540SE

fendtjeplatin
Berichten: 592
Lid geworden op: do 4 jul 2013 18:23

Re: Water niveau indicator Sprite 2017

Bericht door fendtjeplatin » do 6 okt 2016 11:52

wilman schreef:Bij mijn bezoek aan de showroom om de nieuwe modellen Sprite 2017 te spotten, heb ik de water niveau indicator ontdekt.
Het lijkt mij het ei van Columbus.
Een externe transparante peildarm laat het niveau van de watertank zien. In het digitaal ontwerp tijdperk laten eenvoudige oplossingen soms lang op zich wachten. Bij een wegwerpverpakking van wc spoelmiddel kan men met één blik de inhoud zien, bij een luxe caravan lijkt dit moeilijker.
Mag een gebruiker kritisch zijn?
Toch blijf ik Sprite supporter.

Wilman
En zeggen dat waar water aanwezig op een camping plaats een city water aansluiting dit overbodig maakt.
Zo doen wij het toch als mogelijk.
Is een standaard bij Sprite op de Sr serie .
Rechtstreekse water toevoer en tank staat op bijpass.
Hyundai Santa Fe ( vigo) + old timer chateau 380 uit 1991.
Swift Burgundy mobilhome.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38530
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Water niveau indicator Sprite 2017

Bericht door Micky » ma 10 okt 2016 23:13

wilman schreef:Bij mijn bezoek aan de showroom om de nieuwe modellen Sprite 2017 te spotten, heb ik de water niveau indicator ontdekt.
Het lijkt mij het ei van Columbus. Een externe transparante peildarm laat het niveau van de watertank zien. Wilman
ik denk toch dat dit wat achterhaald is wat betreft de wens van de kampeerder, ons toilet in de Kip uit 1989 heeft dit ook, maar "we" willen gewoon graag op paneeltjes kijken ipv de halve caravan uit elkaar te moeten trekken om het niveau te kunnen zien :oops: het principe op zich vind ik overigens ook helemaal top thumbup.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

graaf
Berichten: 1634
Lid geworden op: vr 17 apr 2009 22:31

Re: Water niveau indicator Sprite 2017

Bericht door graaf » di 11 okt 2016 01:18

Het is inderdaad een conventionele oplossing, een indicatie middels een peilbuis. (Ook bij Thetford toegepast). Wel een heel slangen en koppelingen circus zo te zien.
Mijn nieuwere caravan heeft een vaste watertank ONDER het vaste bed. En lastig toegankelijk om te zien hoe hoog het waterpeil staat. Daarbij komt nog dat naast de kranen van het aanrecht en toilet OOK de waterspoeling van het toilet daar z'n water uit betrekt. Dus het is ook lastig om in te schatten hoeveel water nog aan boord is.
Vond een mooi dobber-systeem met read-contacten in een boten-applicatie winkel. De display-meter (nemer) heb ik afgelopen week al geplaatst. De peilbuis (gever) ga ik er morgen in zetten. ((De foto is linksom gekanteld en ik weet niet hoe ik die rechtop krijg))

Voor geïnteresseerden, hier de linken
http://www.nauticgear.nl/techniek-aan-b ... rtank.html
http://www.nauticgear.nl/techniek-aan-b ... ks-s5.html
Bijlagen
watermeter nemer.JPG
Watermeter naast bovenkastjes
wema-tankmeter-voor-water-nautic-gear.jpg
Display meter (nemer)
wema-tankmeter-voor-water-nautic-gear.jpg (58.96 KiB) 9814 keer bekeken
21347150-wema-gever-voor-water-en-brandstoftanks.jpg
Peilbuis (gever)
21347150-wema-gever-voor-water-en-brandstoftanks.jpg (13.71 KiB) 9814 keer bekeken
Eriba Touring Troll 550 FEY met Peugeot 3008 1.6 THP Executive

JaapB

Re: Water niveau indicator Sprite 2017

Bericht door JaapB » di 11 okt 2016 06:17

RE.gif
Over je opmerking: "Wel een heel slangen en koppelingen circus zo te zien".
Bij de Sprite heb je 3 mogelijkheden om water uit de kraan/douche te krijgen.
1e. De city- of vaste wateraansluiting.
2e. Uit de vaste watertank.
3e. Of uit een grote roltank die naast de caravan staat.
De pomp hangt niet in de watertank maar zit, net als het drukvat, in het slangensysteem van de hoofdleiding.
Om te kiezen moet de dus een kraan omzetten in dat "circus" en een bypass openen of sluiten.
Ziet er in eerste instantie ingewikkeld uit.
Wij gebruiken (meestal) de cityaansluiting, lekker geen gesjouw.
Het toilet heeft een eigen stortbak waar een gieter water in gaat.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38530
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Water niveau indicator Sprite 2017

Bericht door Micky » di 11 okt 2016 21:58

graaf schreef:Het is inderdaad een conventionele oplossing, een indicatie middels een peilbuis. (Ook bij Thetford toegepast). Wel een heel slangen en koppelingen circus zo te zien.
Mijn nieuwere caravan heeft een vaste watertank ONDER het vaste bed. En lastig toegankelijk om te zien hoe hoog het waterpeil staat. Daarbij komt nog dat naast de kranen van het aanrecht en toilet OOK de waterspoeling van het toilet daar z'n water uit betrekt. Dus het is ook lastig om in te schatten hoeveel water nog aan boord is.
Vond een mooi dobber-systeem met read-contacten in een boten-applicatie winkel. De display-meter (nemer) heb ik afgelopen week al geplaatst. De peilbuis (gever) ga ik er morgen in zetten. ((De foto is linksom gekanteld en ik weet niet hoe ik die rechtop krijg))

Voor geïnteresseerden, hier de linken
http://www.nauticgear.nl/techniek-aan-b ... rtank.html
http://www.nauticgear.nl/techniek-aan-b ... ks-s5.html
heel net systeempje Graaf thumbup.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36076
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Water niveau indicator Sprite 2017

Bericht door Chris » di 11 okt 2016 22:18

Ik wil deze gaan gebruiken.
https://www.dewitschijndel.nl/votronic- ... tankmeter/

Daar moet ook een sonde bij, maar die werkt niet als weerstand maar als capacitief meetsysteem.
Dus een beter lineaire aanwijzing.
En het voordeel dat er geen elektroforese zal plaatsvinden
Deze sonde: https://www.dewitschijndel.nl/votronic- ... -15-50-cm/

Greetz
Chris
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

graaf
Berichten: 1634
Lid geworden op: vr 17 apr 2009 22:31

Re: Water niveau indicator Sprite 2017

Bericht door graaf » wo 12 okt 2016 00:56

Hallo Chris,
Ja ik ken die meter die jij wil plaatsen ook. In mijn vorige Troll had ik dat WG4 systeem met vergelijkbare pennen die parallel in de tank hangen. Op de display van die meter zat een klein potmetertjes waarmee je het meetbereik kon herijken. Dat was ook wel nodig Chris, want binnen een paar weken hadden die "breipennen" in de watertank een behoorlijke kalk aanslag waardoor de waarde van het waterniveau niet meer klopte. Dus ieder seizoen moest ik die ontkalken.
Volgens de leverancier van de is de kalkaanslag tussen de drijver en de peilbuis minimaal omdat die steeds in beweging blijft (klinkt plausibel, maar dat moet ik dus nog zien). Ik heb de kabel van de display(nemer) naar de sonde (gever) vanmiddag binnendoor via hoeken en gaten kunnen frotten. Morgen nog een gat boren boven in de tank en de zaak aansluiten. In het bovenkastje naast de display (zie mijn eerdere foto) heb ik een gecombineerde 3-standen schakelaar ingebouwd. Immers die display(nemer) heeft de mogelijkheid van een gele of een rode achtergrondverlichting of ook geen verlichting. En ik wil de meter zelf niet continue aan hoeven hebben. scratch.gif
De schakelaars zijn volledig overbodig natuurlijk want de meter hoeft niet verlicht. Maar als het kàn ....Tja.....dan sluiten we het ook maar zo aan ook! mrgreen.gif mrgreen.gif

meter vorige caravan......https://www.obelink.nl/waterniveaumeter-wg4.html
Bijlagen
watermeter gever.JPG
Mijn tank is 20 cm diep, dus de gever is 17,5 cm
Eriba Touring Troll 550 FEY met Peugeot 3008 1.6 THP Executive

JanPunne
Berichten: 2755
Lid geworden op: di 29 jan 2008 19:54
Locatie: Purmerend

Re: Water niveau indicator Sprite 2017

Bericht door JanPunne » wo 12 okt 2016 08:53

JaapB schreef:RE.gif
Over je opmerking: "Wel een heel slangen en koppelingen circus zo te zien".
Bij de Sprite heb je 3 mogelijkheden om water uit de kraan/douche te krijgen.
1e. De city- of vaste wateraansluiting.
2e. Uit de vaste watertank.
3e. Of uit een grote roltank die naast de caravan staat.
De pomp hangt niet in de watertank maar zit, net als het drukvat, in het slangensysteem van de hoofdleiding.
Om te kiezen moet de dus een kraan omzetten in dat "circus" en een bypass openen of sluiten.
Ziet er in eerste instantie ingewikkeld uit.
Wij gebruiken (meestal) de cityaansluiting, lekker geen gesjouw.
Het toilet heeft een eigen stortbak waar een gieter water in gaat.
U bedoeld "bij deze Sprite" ipv bij "de Sprite" mag ik aannemen?
Want in onze Sprite "hangt" de pomp wel in de watertank.
VW Sportsvan 1.5 tsi Comfortline 110 Kw 150 PK, DSG 7, emissieklasse 6, Tungsten silver metallic juni 2020.
Sprite Modial 420 SE uit 2020.

graaf
Berichten: 1634
Lid geworden op: vr 17 apr 2009 22:31

Re: Water niveau indicator Sprite 2017

Bericht door graaf » do 20 okt 2016 02:37

Update:
Inmiddels is de "peilstok"(gever) met magnetische dobber geplaatst. Heeft een ruim meetbereik(gebruikt de totale uitslag) en ondanks de geringe hoogte (ca. 20 cm) is hij op de schaalverdeling heel nauwkeurig. In de beschrijving staat dat hij weinig last heeft van de bewegingen (van de boot; deze meter komt uit een maritieme winkel). Nou, onder het rijden ga ik echt deze meter aflezen.

De meter heeft meerdere aansluitingen voor achtergrondverlichting (lekker belangrijk knipoog.gif ). Maar nu ik toch bezig was ook maar die met een 3-standen schakelaartje (rood-uit-geel) aangesloten (voor de fun) (ik kan ook als ik de foto in het bestand eerst kantel, ze op het forum niet rechtop krijgen scratch.gif )
Bijlagen
IMG_0094.JPG
Watertank met sonde (gever) naast de service-opening
IMG_0146.JPG
Achtergrondverlichting rood
IMG_0147.JPG
Achtergrondverlichting geel
Eriba Touring Troll 550 FEY met Peugeot 3008 1.6 THP Executive

graaf
Berichten: 1634
Lid geworden op: vr 17 apr 2009 22:31

Re: Water niveau indicator Sprite 2017

Bericht door graaf » do 20 okt 2016 12:15

Vreemd he? Mijn posts staan nooit langer dan een paar uur op het forum. scratch.gif
Eriba Touring Troll 550 FEY met Peugeot 3008 1.6 THP Executive

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38530
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Water niveau indicator Sprite 2017

Bericht door Micky » do 20 okt 2016 13:34

RE.gif

hoe bedoel je, ze staan er gewoon hoor
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

graaf
Berichten: 1634
Lid geworden op: vr 17 apr 2009 22:31

Re: Water niveau indicator Sprite 2017

Bericht door graaf » za 15 apr 2017 01:34

graaf schreef:Update:
Inmiddels is de "peilstok"(gever) met magnetische dobber geplaatst. Heeft een ruim meetbereik(gebruikt de totale uitslag) en ondanks de geringe hoogte (ca. 20 cm) is hij op de schaalverdeling heel nauwkeurig. In de beschrijving staat dat hij weinig last heeft van de bewegingen (van de boot; deze meter komt uit een maritieme winkel). Nou, onder het rijden ga ik echt deze meter aflezen.
De meter heeft meerdere aansluitingen voor achtergrondverlichting (lekker belangrijk knipoog.gif ). Maar nu ik toch bezig was ook maar die met een 3-standen schakelaartje (rood-uit-geel) aangesloten (voor de fun) (ik kan ook als ik de foto in het bestand eerst kantel, ze op het forum niet rechtop krijgen scratch.gif )
Caravan uit de stalling blij.gif Tijd om weer wat klusjes te doen en wat gadgets te monteren mrgreen.gif
Meter bijgeplaatst en de schakelaars morgen nog om te wisselen. Dubbele uitvoering en onafhankelijk van elkaar.
De water heeft spanning (12 v =) van de omvormer. De accumeter (12 v =) van de accu
Bijlagen
IMG_3287.JPG
de schakelaar vervangen door een dubbele uitvoering
IMG_3286.JPG
Accumeter onder watermeter bijgeplaatst
Eriba Touring Troll 550 FEY met Peugeot 3008 1.6 THP Executive

Gebruikersavatar
AadB
Berichten: 2823
Lid geworden op: za 19 sep 2015 11:16
Locatie: Westland

Re: Water niveau indicator Sprite 2017

Bericht door AadB » za 15 apr 2017 09:49

Mooi thumbup.gif
VW Tiguan E-hybrid 2023
Knaus Sudwind 450 FU Silver Selection 2016

Ruud+Petra

Re: Water niveau indicator Sprite 2017

Bericht door Ruud+Petra » za 15 apr 2017 09:56

Waar is de tijd gebleven dat je vrouw riep: "Het water is op"!!

Nu nog een app op je telefoon die je waarschuwt bij een te lage stand.

Maar ehh, mooi gedaan hoor ! Ziet er strak uit.

graaf
Berichten: 1634
Lid geworden op: vr 17 apr 2009 22:31

Re: Water niveau indicator Sprite 2017

Bericht door graaf » di 18 apr 2017 01:56

RE.gif Ja Ruud....en dan is het dubbel pech. In mijn huidige Troll is het tapwater gecombineerd met het spoelwater van het toilet!

Ik heb vandaag de bekabeling via gootjes en hoekjes onder kasten en koven door kunnen trekken. En beide meter functioneren
Moet alleen de schakelaars in de zijwand inbouwen van de week, want vrijdag bij het CFW moet het toonbaar zijn knipoog.gif
Alleen de bekabeling wegwerken (zie foto) mrgreen.gif
Bijlagen
IMG_3338.JPG
Ze doen het!
Bedrading Meters.JPG
Dit nog netjes in de bovenkast wegwerken
Eriba Touring Troll 550 FEY met Peugeot 3008 1.6 THP Executive

graaf
Berichten: 1634
Lid geworden op: vr 17 apr 2009 22:31

Re: Water niveau indicator Sprite 2017

Bericht door graaf » do 20 apr 2017 02:51

graaf schreef:RE.gif Ja Ruud....en dan is het dubbel pech. In mijn huidige Troll is het tapwater gecombineerd met het spoelwater van het toilet!

Ik heb vandaag de bekabeling via gootjes en hoekjes onder kasten en koven door kunnen trekken. En beide meter functioneren
Moet alleen de schakelaars in de zijwand inbouwen van de week, want vrijdag bij het CFW moet het toonbaar zijn knipoog.gif
Alleen de bekabeling wegwerken (zie foto) mrgreen.gif
Vandaag nog maar even afgewerkt....overmorgen CFW knipoog.gif mrgreen.gif
Bijlagen
IMG_3374.JPG
Meters functioneren
IMG_3377.JPG
Schakelaars ingebouwd
Eriba Touring Troll 550 FEY met Peugeot 3008 1.6 THP Executive

korkruize
Berichten: 8
Lid geworden op: ma 16 jan 2017 22:52

Re: Water niveau indicator Sprite 2017

Bericht door korkruize » ma 26 jun 2017 00:55

Dank voor deze info!
Dit is mooi deze oplossing. Mijn Cruzer 492 SR uit 2014, trouwens dit jaar aangeschaft en nu al weer afgelopen zaterdag ingeruild voor een nieuwe SR 520. We hebben namelijk toch de voorkeur voor een 2-persoonsbed en dat tref je aan in de 520. Maar goed, deze nieuwe caravan is dus voorzien van deze niveaumeter. Over een paar weken wordt de nieuwe caravan geleverd en ik kan niet wachten om te zien of deze voorziening aanwezig is. Trouwens, Sprite Cruzer SR, wat een geweldige caravans zijn dat!
Groet van Kor.

JaapB

Re: Water niveau indicator Sprite 2017

Bericht door JaapB » ma 26 jun 2017 06:32

thumbup.gif thumbup.gif thumbup.gif
Veel plezier ermee.

Plaats reactie

Terug naar “Engelse caravans (Sprite, Elddis enz.)”