fiets op dissel plaatsen

Keesje
Berichten: 367
Lid geworden op: wo 16 mei 2012 10:32
Locatie: waterland

Re: fiets op dissel plaatsen

Bericht door Keesje » ma 15 mei 2017 17:21

Door een te hoge kogeldruk til je de auto als het ware aan de voorkant omhoog en hebt dan minder grip op de weg.
Zo simpel is het!

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38410
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: fiets op dissel plaatsen

Bericht door Micky » ma 15 mei 2017 18:11

RE.gif

Dat fabeltje komt hier af en toe wel vaker voorbij, reken maar uit hoeveel 100kg achter op de trekhaak aan de voorkant de neus op trekt, daar is 4 meter naar voren nauwelijks wat van over.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Scout15
Berichten: 988
Lid geworden op: ma 16 jan 2017 21:19

Re: fiets op dissel plaatsen

Bericht door Scout15 » ma 15 mei 2017 22:33

RE.gif

Feit is, hoe meer kogeldruk hoe minder druk op de voorwielen. Als je auto dan ook nog eens in een "V" houding hangt hoef ik je niet uit te leggen dat bij een noodstop deze kogeldruk extra hard door gaat drukken op de achterkant en een veel langere remweg als gevolg. Dit zal ook al het geval zijn terwijl dit niet eens optisch zichtbaar is bij de combinatie.
Laatst gewijzigd door Hobby Linka op wo 17 mei 2017 16:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodig quoten op voorgaand bericht verwijderd.
Volvo V90 cross country D5 / ADRIA Alpina 663 PT

Volvodriver

Re: fiets op dissel plaatsen

Bericht door Volvodriver » di 16 mei 2017 07:21

RE.gif
Het blijft een fabeltje en nee een hogere kogeldruk zorgt absoluut niet voor minder druk op de vooras . Zolang de achteras niet overbeladen wordt is er niets aan de hand. Kogeldruk rust op deze achteras. En ja soms heeft een auto slappere veren zodat het dus lijkt of ie overbeladen is. Soms is dat inderdaad het geval maar dat hoeft niet door een "te" hoge kogeldruk te komen.

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16222
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: fiets op dissel plaatsen

Bericht door Jan van Vijven » di 16 mei 2017 09:36

Niet alleen kogeldruk zorgt voor doorzakken, als de kofferbak overbeladen is heb je het zelfde beeld....van een afstand kun je de oorzaak dus niet beoordelen.

Wat te veel kogeldruk kan geen kwaad zolang je de max van de achteras niet overschrijd!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

warbout
Berichten: 104
Lid geworden op: za 30 aug 2014 23:03
Locatie: Albrandswaard

Re: fiets op dissel plaatsen

Bericht door warbout » di 16 mei 2017 11:51

Wij rijden meer dan 30 jaren caravan maar wij doen alles op het oog doordat je met ervaring
zeker weet dat de caravan niet te zwaar of verkeerd geballast is.
Ik heb dan ook nooit de kogeldruk gemeten en toch is het altijd perfect.
Je weet gewoon bij welke caravan je hoeveel mee kan nemen en waar je het moet plaatsen.

En inderdaad zie je onderweg veel caravans die te zwaar zijn of voorover hangen.
Volgens mij gewoon logies nadenken toch?

groetjes, Willem.W.
"De tijd gaat niet voorbij, wij zijn het die voorbij gaan".

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16222
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

fiets op dissel plaatsen

Bericht door Jan van Vijven » di 16 mei 2017 14:31

Elke caravan is anders, als je nog nooit gemeten hebt weet je ook niet of het beter kan.
Als je nooit iets veranderd is één maal meten genoeg, nooit meten is minimaal één maal te weinig!

Maw:
Je hebt al 30 jaar mazzel met je logica....

On topic:
Een Knaus en een Fendt met de zelfde afmetingen en indeling heeft leeg een verschil van +/- 50 kilo op de kogel, de Knaus kan dus makkelijk twee fietsen kwijt en bij de Fendt moet je uitkijken.
Wegen is dus echt belangrijk!!



Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19709
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: fiets op dissel plaatsen

Bericht door Daphne » di 16 mei 2017 16:11

warbout schreef: En inderdaad zie je onderweg veel caravans die te zwaar zijn of voorover hangen.
Volgens mij gewoon logies nadenken toch?
.
Hoe kun je nou op afstand zien dat een caravan te zwaar is? scratch.gif Je zult zelden aan de buitenkant zien dat een caravan overgewicht heeft. Of het moet zo extreem zijn dat ie door z'n as zakt. Maar dat komt zelden voor. Dus onderweg VAAK caravans zien die te zwaar zijn, kan gewoon niet.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Keesje
Berichten: 367
Lid geworden op: wo 16 mei 2012 10:32
Locatie: waterland

Re: fiets op dissel plaatsen

Bericht door Keesje » di 16 mei 2017 18:00

Ik vind dat deze discussie ondertussen nutteloos is.
Tegen onwetendheid en nu houd ik het nog netjes valt niet op te boksen.
De adviezen zijn er tenslotte niet voor niets.

Ieder doet maar wat hij/zij het beste vindt. :(

Persoonlijk blijf ik van mening dat je iedere keer als je met de caravan op reis gaat ieder risico zoveel als mogelijk dient te beperken.
Want wat is nu helemaal het probleem/werk om je kogeldruk en bandenspanning op te meten en de caravan te wegen? Dan weet je toch immers zeker dat je goed bezig bent?
Ik snap ook niet dat er mensen schrijven dat een te hoge kogelduk de grip van de voorwielen op de weg niet zou verminderen en dat de belasting van de achteras van de auto maatgevend is, dit is gewoon onzin en bovendien gevaarlijk voor mensen die daar geloof aan hechten.
Ik zie ieder jaar de gevolgen onderweg van verkeerd beladen of overbeladen caravans en ook van klapbanden vanwege ouderdom of verkeerde bandenspanning.

Mvrgr.Kees

Volvodriver

Re: fiets op dissel plaatsen

Bericht door Volvodriver » di 16 mei 2017 19:19

RE.gif
In je vakgebied heb je vast en zeker gelijk. Maar met auto's en caravans heb je met andere zaken te maken.
Overigens meet ik elke keer voordat ik vertrek de kogeldruk (ga niet meer dan 5 kg boven de aangegeven waarde) en hou ik de belading van caravan en auto in de gaten en zorg voor de juiste bandenspanning. Maar mij zul je NOOIT met een lagere kogeldruk dan 80kg zien rijden. Dat is veel gevaarlijker voor de stabiliteit.
Overigens wordt nergens gezegd dat de achterasbelsting maatgevend is. Wel wordt er gezegd dat deze niet overschreden mag worden.
En echt je kan NIET ZIEN of een caravan of auto te zwaar beladen is. Er zijn hier legio voorbeelden te zien op het forum van auto's met caravans met een "juiste" kogeldruk maar die toch met de kont op de weg liggen.

Gebruikersavatar
Conradi
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 15 feb 2015 11:22

Re: fiets op dissel plaatsen

Bericht door Conradi » di 16 mei 2017 19:52

Volvodriver schreef: Het blijft een fabeltje en nee een hogere kogeldruk zorgt absoluut niet voor minder druk op de vooras .
Soms maakt een plaatje meer duidelijk dan woorden hoe een en ander mechanisch werkt :wink:

Afbeelding
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine

Volvodriver

Re: fiets op dissel plaatsen

Bericht door Volvodriver » di 16 mei 2017 20:06

Oké ik moet wat nuanceren dus.
Een (iets) hogere kogeldruk zorgt niet voor een ernstig verminderde druk op de vooras. Met name de huidige ondersteltechnologie zorgt daar voor.
Soms ben ik te gehaast. :oops:

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38410
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: fiets op dissel plaatsen

Bericht door Micky » di 16 mei 2017 20:14

RE.gif RE.gif

Exact en bevestigt wat ik bedoel (ook al bedoel jij anders waarschijnlijk mrgreen.gif ) achteras is het scharnierpunt, je vergelijkt het beste de afstand van de kogel tot aan de achteras met de afstand van de achteras tot de voorkant van de wagen, die 2de is zeker 4 tot 5 keer zo lang, dus 100kg op de kogel kun je door 4 of 5 delen, dat is wat er minder op de vooras rust als standaard het geval is, dus zeg even 20-25kg minder druk, met het gewicht van de motor en alle vloeistoffen en de bestuurder en bijrijder meegeteld is dat dus echt NIETS, het verschil tussen dezelfde auto met een automaat of een handbak, echt een lachertje awhoea.gif

Fabeltje mensen..
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Ruud+Petra

Re: fiets op dissel plaatsen

Bericht door Ruud+Petra » di 16 mei 2017 21:06

Met alle respect voor alle ervaringsdeskundigen hier (en dat zijn we allemaal als ik dit zo lees): ik denk dat een mechanica-leraar de enige is die haarfijn kan uitleggen (en vooral berekenen) welke krachten (en vooral de oorzaak van die krachten) de meeste of minste invloed heeft op de stabiliteit van een combi.

En om weer een beetje on topic te geraken: daarom zorg ik voor een geadviseerde kogeldruk en leg ik de fietsen op het dak om bij mijn caravan zo min mogelijk kunstgrepen te hoeven uithalen teneinde de gewenste kogeldruk te krijgen.

Ik vraag me af of de topic-opener inmiddels antwoord op zijn vraag heeft ...................... Misschien moet hij het topic maar sluiten en kan de discussie elders gevoerd worden (als die al niet tig-maal elders gevoerd is en om de zoveel maanden weer opnieuw 'oplaait').
thumbup.gif

Gebruikersavatar
Conradi
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 15 feb 2015 11:22

Re: fiets op dissel plaatsen

Bericht door Conradi » di 16 mei 2017 21:11

Volvodriver schreef: Een (iets) hogere kogeldruk zorgt niet voor een ernstig verminderde druk op de vooras. Met name de huidige ondersteltechnologie zorgt daar voor.
Het plaatje was alleen maar bedoeld om uit te leggen hoe het mechanisch is. Dynamisch wordt het een ander verhaal.
1 - Op het moment dat je wegrijdt zal door de koppel van de motor deze kantelen en een opwaardse druk genereren, dat doen alle voorwielaandrijvers. De kogeldruk versterkt dat dus maar door de massatraagheid van de caravan, wordt de auto via de trekhaak als 't ware van achteren naar beneden geduwd, dat levert dus dat extra effect van doorslippen op.
2 - Tijdens het rijden word de kogeldruk dynamisch en stoot op de trekhaak. Die krachten - een trekhaak is er voor gemaakt - zijn veel hoger dan de statische belasting. Probeer maar uit: ga met je 80-100 kg achter op de trekhaak staan en er gebeurd niet zoveel. maar beweeg daarna maar eens :wink:
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38410
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: fiets op dissel plaatsen

Bericht door Micky » di 16 mei 2017 21:16

RE.gif

Klopt, maar dan nog is het drukverschil op de voorwielen met 75kg of 120kg op de trekhaak echt te verwaarlozen, zelfs met die beweging...

is gewoon een rekensommetje niet meer, daar hoef je geen leraar zonder praktijk ervaring voor te zijn...
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Scout15
Berichten: 988
Lid geworden op: ma 16 jan 2017 21:19

Re: fiets op dissel plaatsen

Bericht door Scout15 » di 16 mei 2017 21:18

@Conradi thumbup.gif
Volvo V90 cross country D5 / ADRIA Alpina 663 PT

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38410
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: fiets op dissel plaatsen

Bericht door Micky » di 16 mei 2017 21:29

simpeler kan ik het echt niet maken, met name het stukje vanaf 2:50 laat heel mooi zien hoe het werkt, het korte deel van de hefboom is de kogel tot de achteras en het lange deel, de afstand van de achteras tot de voorkant van de auto.....
dan hebben wij het nog makkelijker omdat bij ons de achteras eerst nog in veert, voordat er voor überhaupt ooit iets omhoog komt (druk verliest) aan de voorkant.


Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Stigter
Berichten: 1132
Lid geworden op: ma 18 nov 2013 23:45
Locatie: Midden Nederland

Re: fiets op dissel plaatsen

Bericht door Stigter » di 16 mei 2017 22:10

Zal het eens uitproberen Micky kan jij even uitrekenen voor mij welke kogeldruk ik nodig heb om de vooras van de grond te krijgen?



20 kg gaat echt het verschil niet maken dat verschil bereik je ook door zoals vaak word geadviseerd de auto zwaarder te laden indien er een relatief zware caravan achter hangt.
Ben er van overtuigd dat de gewichtsverhouding (auto tov caravan) belangrijk is en kan mij voorstellen dat daarmee vaak de kofferbak word gevuld met als gevolg hetzelfde effect op de achteras als eerder genoemde overschrijding kogeldruk.

Mijn Knaus heeft van zichzelf een lage kogeldruk en volgens de fabrikant is 25 kg minimaal, dat vind ik een veel gevaarlijker advies voor onwetende bestuurders. Weeg zelf altijd met de hand (zal 70 -80 kg zijn) maar heb een combi waarbij het wat minder uitmaakt tov de meeste caravanners.

Mocht iemand geschrokken zijn en een fietsendrager voor op de dissel willen verkopen voor weinig hoor ik het graag anders zet ik de kinderfietsen wel achterin. knipoog.gif
Groet Arnold

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38410
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: fiets op dissel plaatsen

Bericht door Micky » di 16 mei 2017 22:16

RE.gif

Dat kun jij zelf heel goed Arnold mrgreen.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Ruud+Petra

Re: fiets op dissel plaatsen

Bericht door Ruud+Petra » di 16 mei 2017 22:25

Micky schreef: daar hoef je geen leraar zonder praktijk ervaring voor te zijn...
Die leraar zonder praktijkervaring heb je nodig om het geheel van ALLE krachten die voor de stabiliteit van een combi een al dan niet belangrijke rol spelen (horizontale, verticale, kogeldruk, belading caravan, gewicht auto, gewicht op de voor- en achteras, plaats van de as van de caravan, enkelasser, dubbelasser, gewicht caravan, stand kogel t.o.v. de dissel, al dan niet gebruik van hulpveren of automatische niveauregeling, wielbasis, voorwielaandrijving, achterwielaandrijving, etc, etc, etc, etc) uit te kunnen rekenen. Want daar doelde ik op. Niet alleen op die ene verticale hefboomwerking (mooi filmpje trouwens om iets simpel uit te leggen).

Maar ehh, ik hoop dat Ben er nog iets aan heeft. Hij ziet nu wel door dat filmpje dat één fiets vóór en ééntje achter tot een mooie gewichtsverdeling leidt (maar dat snappen we allemaal wel).

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4193
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: fiets op dissel plaatsen

Bericht door WillyL » di 16 mei 2017 22:41

RE.gif Tja, en dat brengt ons tot een volgend probleem.
Fiets voor en achter, mooi in evenwicht, maaaaaaaar, foei, fiets achterop! Dat is vragen voor problemen (dikwijls). Een fiets, lees gewicht, achterop heeft een veel grotere slingerwerking en wanneer de caravan gaat wiebelen is er sneller een schaarstand, en dat soort spaggaat wil je echt niet meemaken... Nooit doen dus, ook al rijden er zo horden caravaners rond...
Maar nu gaan we echt off-topic.
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

Gebruikersavatar
Conradi
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 15 feb 2015 11:22

Re: fiets op dissel plaatsen

Bericht door Conradi » di 16 mei 2017 22:48

Nou Willy, helemaal niet off-topic, in dit draadje past dat toch heel goed?
Ter aanvulling, het Duitse blad CCC heeft het een paar maanden geleden uitgezocht maar bij gelijk gehouden kogeldruk maakt het niet uit of je de fietsen voor- of achterop zijn gemonteerd. Het is allebei even slingergevoelig.
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine

Jeffr
Berichten: 852
Lid geworden op: do 18 feb 2016 15:42

Re: fiets op dissel plaatsen

Bericht door Jeffr » wo 17 mei 2017 12:28

Keesje schreef:Hallo Daphne,

Als er uit een kleine caravan een complete tuinset, kratten bier etc tevoorschijn komt dan lijkt het mij wel duidelijk dat deze caravan dan overbeladen is.

Mijn Mondeo mag ook 1800 kg trekken maar heeft wel een max.kogeldruk van 75 KG.
Misschien heb jij een ander merk trekhaak ?
De auto geeft ook aan welk maximale kogeldruk je mag hebben, wat maatgevend is.

Ik deel jouw zorgen over caravans met slechte banden etc. maar een onstabiele combinatie kan ook ontstaan door een te hoge kogeldruk.

Mvrgr.Kees


zelf heb ik ook een mondeo eind 2010 mk 4.5
De auto mag 1800kg trekken met 90 kg kogel druk. Maar omdat ik een afneembare trekhaak heb mag deze maar tot 80 kg beladen worden.
misschien zit hier ook het verschil in merk trehaak etc etc ik heb zelf een westfalia. whistle.gif
thumbup.gif
Geen Caravan.

Keesje
Berichten: 367
Lid geworden op: wo 16 mei 2012 10:32
Locatie: waterland

Re: fiets op dissel plaatsen

Bericht door Keesje » ma 22 mei 2017 13:38

Het is inderdaad heel simpel uit te rekenen.
Wat het filmpje laat zien, is het eerste wat je leert bij Mechanica.
Het betreft hier een Moment zoals dat genoemd wordt.
En is de uitkomt van de berekening kracht X arm.

Vergeet niet bij fietsen achterop de caravan dat de stalen ondersteuningsbalk van de caravan doorbuigt ook al zal dat miniem zijn.
Maar dat doorbuigen veroorzaakt inderdaad eerder het slingeren.
Oorzaak, omdat het Moment groter wordt t.o.v. de middenas van de caravan.

Mvrgr.Kees

Plaats reactie

Terug naar “Engelse caravans (Sprite, Elddis enz.)”