fiets op dissel plaatsen

wijnberg1
Berichten: 3
Lid geworden op: vr 31 jul 2015 23:15

fiets op dissel plaatsen

Bericht door wijnberg1 » di 4 okt 2016 16:49

Vandaag reed ik over de A12 en zag een cruzer 460 rijden met een fiets voorop en een achter. Heb combinatie enkele malen ingehaald om de constructie te bekijken. Helaas niet gelukt. kan iemand mij vertellen hoe je e.e.a. op de dissel plaatst er is kennelijk toch ruimte. b.v.d. Ben W.

blefke
Berichten: 4592
Lid geworden op: zo 14 aug 2011 13:15

Re: fiets op dissel plaatsen

Bericht door blefke » di 4 okt 2016 18:13

Daar zijn speciale dragers voor verkrijgbaar met bijbehorende klemmen, maar je kunt ook zelf gaan knutselen.
Het wordt natuurlijk makkelijk om advies te geven als we weten welke caravan je hebt ;-)

Grzz,
Blefke

JaapB

Re: fiets op dissel plaatsen

Bericht door JaapB » di 4 okt 2016 19:05

RE.gif
Omdat het in de rubriek: "Sprite" is gepost en hij een cruzer 460 zag rijden
neem ik aan dat hij een Sprite caravan heeft en wellicht het type cruzer460.

Voor de Sprite's tot 2016 zijn voor de achterzijde fietsendragers nodig die gemonteerd worden.
De Sprite's vanaf 2016 hebben daar voorbereidingen voor.

Op de (korte) dissel kan ook, maar om bij de disselbak te kunnen, zal je een kantel fietsendrager nodig hebben. En de drager zal door de disselafdekking geboord moeten worden.
Dat kan makkelijk, is een stevige afdekking, geen plastic.

Zelf heb ik, als de fietsen meegaan, deze in de auto.

wijnberg1
Berichten: 3
Lid geworden op: vr 31 jul 2015 23:15

Re: fiets op dissel plaatsen

Bericht door wijnberg1 » di 4 okt 2016 19:33

Hallo Blefke en Jaap bedank voor de snell respons, ter info : ik heb inderdaad een Cruzer 460 uit 2015, bevalt uitstekend. Achterop een drager voor 2 fietsen, maar idealer zou zijn een voor en een achter. Mij werd steeds gezegd ( de dealer) geen ruimte voorop. Dus nogmaals bedankt, gr.Ben

Gebruikersavatar
Nimma
Berichten: 7777
Lid geworden op: zo 1 mei 2005 12:54
Locatie: Old city, young vibe

Re: fiets op dissel plaatsen

Bericht door Nimma » di 4 okt 2016 21:39

Kogel fietsendrager op dissel 1.JPG
Kogel fietsendrager op dissel 1.JPG (65.1 KiB) 9967 keer bekeken
zo iets misschien? Ga ik erop zetten.
Toyota RAV4 CVT Executive 2010 & Knaus Silver Selection 450FU 2016 🇺🇦

JaapB

Re: fiets op dissel plaatsen

Bericht door JaapB » di 4 okt 2016 21:46

RE.gif
Sorry, gaat niet lukken bij deze caravan.
Met die kogel laat je zien dat je gebruik maakt van een trekhaak-fietsendrager.
Die wegen nogal wat, zeker in vergelijking met de alluminium dragers die bestemd zijn rechtsstreeks op de dissel. En daar zit het struikelblok bij deze caravan. Heel veel kogeldruk van zichzelf al.
Wij hebben de badkamer over de volle breedte achter, en daar zit geen tot weinig gewicht.
Om niet een te hoge kogeldruk te hebben leg ik de voortent tijdens het reizen in de douchebak.

Gebruikersavatar
Nimma
Berichten: 7777
Lid geworden op: zo 1 mei 2005 12:54
Locatie: Old city, young vibe

Re: fiets op dissel plaatsen

Bericht door Nimma » di 4 okt 2016 21:51

Ik heb al 30 jaar een V=vormige drager die erop komt; weegt die ook teveel? dan werkt het idd niet bij de Sprite.
Toyota RAV4 CVT Executive 2010 & Knaus Silver Selection 450FU 2016 🇺🇦

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18182
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: fiets op dissel plaatsen

Bericht door deusjevo » di 4 okt 2016 21:57

Ik heb ook zo'n V-drager maar die zijn niet kantelbaar of verwijderbaar met erop gemonteerde fiets(en).
Als ik die voorop de dissel op een kogel zou zetten moet ik, als ik de disselkast wil openen, eerst de fiets van de V-drager verwijderen voor ik de V-drager weer van de kogel kan halen.
Best bewerkelijk eigenlijk.

Heb nu besloten de fiets(en) op het voorste vaste bed neer te leggen en geen gebruik meer te maken van enig soort fietsdrager voorop.
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Gebruikersavatar
Nimma
Berichten: 7777
Lid geworden op: zo 1 mei 2005 12:54
Locatie: Old city, young vibe

Re: fiets op dissel plaatsen

Bericht door Nimma » di 4 okt 2016 22:03

RE.gif Ja, je moet er iets voor doen, maar dat is zo gebeurd hoor mrgreen.gif
Toyota RAV4 CVT Executive 2010 & Knaus Silver Selection 450FU 2016 🇺🇦

Gebruikersavatar
Wim Lakeman
Berichten: 57
Lid geworden op: vr 5 aug 2016 15:54
Locatie: Purmerend

Re: fiets op dissel plaatsen

Bericht door Wim Lakeman » di 4 okt 2016 22:54

In verband met al deze problemen heb ik onlangs een vouwfiets met opbergtas aangeschaft.
Deze gaat mee achterin de auto of eventueel in de caravan op de vloer tussen de twee voorbanken.

Groet,
Wim
Subaru Forester 2.0 XS Premium Plus Automaat met Sprite caravan Europa 520

EdWo
Berichten: 200
Lid geworden op: zo 5 okt 2008 11:28
Locatie: Apeldoorn

Re: fiets op dissel plaatsen

Bericht door EdWo » vr 14 okt 2016 13:38

Vorig jaar heb ik in de showroom bij de Sprite dealer in Voorthuizen een Alpine Sport gezien met een drager voorop de dissel.
Volkswagen Sportsvan (geen caravan meer)

Gebruikersavatar
oetsie61
Berichten: 43
Lid geworden op: di 9 apr 2013 21:46
Locatie: EIndhoven

Re: fiets op dissel plaatsen

Bericht door oetsie61 » vr 28 okt 2016 18:43

Heb wat reacties gelezen en zie ook vaak fietsen voor- of achterop caravans staan. Wij hebben geen fietsenrek achterop en mijn man wil ook liever geen fietsen op deze manier meenemen. Intussen hebben we onze 495 als weer bijna 3 jaar en als we fietsen meenemen (in Nederland dus altijd !! - zeer regelmatig), leggen wij er 1 op het vaste bed, en 1 op het bed dat we van de banken maken. Bevalt prima.
VW Touran 2.0TDI en Elddis Affinity 554 - 2020

Keesje
Berichten: 367
Lid geworden op: wo 16 mei 2012 10:32
Locatie: waterland

Re: fiets op dissel plaatsen

Bericht door Keesje » za 13 mei 2017 11:40

Ik zou zeker geen fiets (laat staan twee) voorop de dissel van mijn Sprite Europa uit 2007 zetten want de kogeldruk wordt dan te hoog volgens mij.
Ik neem geen fietsen mee en plaats zelfs het kastje wat voorin de caravan staat op het vaste bed want anders wordt de kogeldruk dan al te hoog.

Mvrgr.Kees

Gebruikersavatar
Dutchdrummer
Berichten: 1255
Lid geworden op: do 27 okt 2005 14:03
Locatie: NBr NL

Re: fiets op dissel plaatsen

Bericht door Dutchdrummer » za 13 mei 2017 13:44

RE.gif

De kogeldruk hoeft niet te hoog te worden hoor.
Meten is weten......

Onze caravan heeft leeg een kogeldruk van 29 kg, dus 2 elektrische fietsen op de dissel zijn erg nuttig.
Don't count the days.
Make the days count.

Afbeelding

Henri Berends
Berichten: 1110
Lid geworden op: wo 22 mar 2017 19:22

Re: fiets op dissel plaatsen

Bericht door Henri Berends » za 13 mei 2017 23:11

Onze oude Kip Greyline en nu de huidige Eriba Nova zijn voorzien van een Alko chassis. Alko heeft een speciale module die je kan bevestigen tussen de chassis delen. Stevig stuk staal met een uitneembare knobbel. Waarop je een Fietsendrager kan bevestigen.
Volvo XC60 D4 AWD GT8, Eriba Nova GL 485 (2017) Truma mover, Dometic airco, Thule Omnistore 6200, PowerXtreme 75Ah.

Keesje
Berichten: 367
Lid geworden op: wo 16 mei 2012 10:32
Locatie: waterland

Re: fiets op dissel plaatsen

Bericht door Keesje » ma 15 mei 2017 09:39

Ik weeg mijn caravan altijd voordat ik op stap ga en meet uiteraard de kogeldruk ook op.
Ik zie regelmatig caravans rijden met twee fietsen op de dissel die duidelijk een veel te hoge kogeldruk hebben.

Dus inderdaad meten is weten, bovendien dien je ook nog het max.toelaatbare gewicht van de caravan in de gaten te houden.

Mvrgr.Kees

Ruud+Petra

Re: fiets op dissel plaatsen

Bericht door Ruud+Petra » ma 15 mei 2017 11:36

Wij gebruiken al jaren een totaal andere fietsdrager om van het gedoe en de discussie af te zijn van een drager op de dissel (kogeldruk, kan de disselbak nog open, past het überhaupt) of een drager aan de achterzijde van de caravan (kogeldruk, stabiliteit, etc).

Het is een dakdrager, maar niet de standaarddrager waar de fietsen rechtop staan en het een heel gedoe is ze erop te krijgen. Het is een drager, te vergelijken met een fietsdrager waar twee fietsen naast elkaar in elk hun eigen rail op staan en die je normaliter op de kogel bevestigt.

Terwijl je naast je auto staat zet je de twee fietsen, in elk hun eigen rail, vast op de drager met de gebruikelijke (afsluitbare) bevestigingsklemmen. Het enige wat je moet doen is de beide fietssturen een kwartslag te draaien opdat anders het fietsstuur het dak zou raken. Vervolgens til je het gehele rek (met fietsen en al) op en schuift het op je dak via twee 'wielen' die in de sleuven van twee geleiders kunnen rollen. De twee geleiders zijn op normale standaard dakdragers bevestigd. De fietsen liggen dan boven elkaar en raken elkaar niet.

Eraf halen gebeurt door twee pallen (links en rechts) tegelijkertijd in te drukken, het complete systeem inclusief de fietsen naar je toe te trekken en tot slot langzaam laat zakken tot het zich aan de zijkant van de auto bevindt. Dikke schuimrubber rollen zorgen ervoor dat het systeem noch de fietsen de autodeuren niet beschadigen. Vervolgens kun je de fietsen er een voor een af halen. Het hele systeem is afsluitbaar.

Bijgaand een aantal foto's (weliswaar nog gemaakt terwijl het systeem op mijn vorige auto bevestigd was). Ze liggen dus 'plat' op het dak van de auto en raken elkaar niet (muurvast).

Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19705
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: fiets op dissel plaatsen

Bericht door Daphne » ma 15 mei 2017 12:12

Keesje schreef: Ik zie regelmatig caravans rijden met twee fietsen op de dissel die duidelijk een veel te hoge kogeldruk hebben.
Als jij dat van een afstand kunt zien, dan kunnen we alle disselwegers afschaffen awhoea.gif mrgreen.gif

Doe eens een gok? Te hoog, te laag of precies goed? (De fietsen zijn ebikes)
DSC_0236 (Large).JPG
Ik zal je helpen. De kogeldruk is 110 kg....... 20 kg meer dan de auto zou mogen hebben. Zou je niet zeggen hè? (zonder hulpveren o.i.d.)

Er zijn ook auto's die al doorzakken met 40 kg. Uiterlijk zegt niet alles.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Keesje
Berichten: 367
Lid geworden op: wo 16 mei 2012 10:32
Locatie: waterland

Re: fiets op dissel plaatsen

Bericht door Keesje » ma 15 mei 2017 12:22

Hallo Ruud en Petra,
Dat is een mooi systeem dakdrager zeg!
Dit heb ik nog nooit gezien en deze lijkt mij heel erg handig.
Zelf heb ik de dakdragers waarbij de fietsen rechtop staan en dat is inderdaad een heel gesjouw.
Waar heb jij deze dakdrager gekocht als ik vragen mag?

Alvast bedankt voor de reactie.

Mvrgr.Kees

Keesje
Berichten: 367
Lid geworden op: wo 16 mei 2012 10:32
Locatie: waterland

Re: fiets op dissel plaatsen

Bericht door Keesje » ma 15 mei 2017 12:34

Hallo Daphne,

Uiterlijk zegt niet alles, maar wel veel.
Ik weet niet of jij regelmatig met de caravan op reis gaat, maar ik zie onderweg op vakantie toch echt wel caravans met een te hoge kogeldruk.
Als de gehele combinatie ter plaatse van de trekhaak van de auto flink doorhangt, terwijl er twee (soms nog drie) fietsen op de dissel staan dan weet ik genoeg.Bovendien weet ik uit ervaring dat er mensen zijn die de kogeldruk niet eens opmeten, laat staan de caravan voor vertrek wegen.
Op campings zie ik ook regelmatig complete tuinsets uit de (ook nog vaak kleine) overbeladen caravan komen, wat ik onverantwoord vindt.

Als ik naar de foto van jou kijk, dan zie ik volgens mij een Ford Mondeo voor de caravan staan.
Die heb ik zelf ook en daarvan is de maximale kogeldruk 75 KG.

Ik vind elke overschrijding van de voorgeschreven maximale kogeldruk onverantwoord.
Dat jij een kogeldruk van 110 KG kennelijk geen probleem vindt, vind ik kwalijk.
Want je brengt daarmee wellicht andere weggebruikers in gevaar.

Mvrgr.Kees

Ruud+Petra

Re: fiets op dissel plaatsen

Bericht door Ruud+Petra » ma 15 mei 2017 12:56

Keesje schreef:Hallo Ruud en Petra,
Dat is een mooi systeem dakdrager zeg!
Dit heb ik nog nooit gezien en deze lijkt mij heel erg handig.
Zelf heb ik de dakdragers waarbij de fietsen rechtop staan en dat is inderdaad een heel gesjouw.
Waar heb jij deze dakdrager gekocht als ik vragen mag?

Alvast bedankt voor de reactie.

Mvrgr.Kees
Kees, bijgaand.

https://www.rameder.nl/dakfietsendrager ... 23625.html

In feite gebruik je twee normale dakdragers die op je auto passen.

Op die dakdragers bevestig je op elke drager één geleiderail die bij het systeem hoort. De beide rails zitten vanaf dat moment 'vast' op elk van de beide dakdragers. Natuurlijk kun je ze ook weer demonteren als je dat wilt als je bijvoorbeeld iets anders op de dakdragers wilt bevestigen.

Vervolgens zet je een 'rek' in elkaar dat veel lijkt op de fietsdrager die je op een trekhaak bevestigt. Het bijzondere aan dat rek is onder meer dat het aan de bovenkant links en rechts twee geleiderollen heeft die in de geleiderails passen die je inmiddels op de dakdrager bevestigd hebt. Met het in elkaar zetten van het rek ben je wel even bezig omdat het precies afgestemd moet zijn op de afstand die de beide dakdragers van elkaar af zitten. Maar dat rek in elkaar zetten hoef je alleen maar de allereerste keer te doen. Want vanaf dat moment is het klaar voor gebruik.

Dat rek bestaat dan uit een aantal buizen die het frame vormen, enkele gebruikelijke klemmen waarmee je de fietsen vastmaakt (zoals je dat ook doet bij een fietsdrager op de kogel), een tweetal rails waar de fietsbanden op rusten en de beide geleidewielen.

Door de geleidewielen in de geleiderails te plaatsen hang je het rek zijdelings van de auto. Vervolgens plaats je een voor de een de fietsen op dat rek (zoals je dat ook op een normale trekhaak-fietsdrager zou doen).

En tot slot til je het geheel op, rolt/schuift het in die rails naar de anders kant van het dak totdat het geheel plat op de dakdragers ligt, vergrendelt het en sluit het af zodat het niet meer uit de rails kan schuiven.

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19705
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: fiets op dissel plaatsen

Bericht door Daphne » ma 15 mei 2017 13:09

Keesje schreef:Hallo Daphne,

Uiterlijk zegt niet alles, maar wel veel.
Ik weet niet of jij regelmatig met de caravan op reis gaat, maar ik zie onderweg op vakantie toch echt wel caravans met een te hoge kogeldruk.
Als de gehele combinatie ter plaatse van de trekhaak van de auto flink doorhangt, terwijl er twee (soms nog drie) fietsen op de dissel staan dan weet ik genoeg.Bovendien weet ik uit ervaring dat er mensen zijn die de kogeldruk niet eens opmeten, laat staan de caravan voor vertrek wegen.
Op campings zie ik ook regelmatig complete tuinsets uit de (ook nog vaak kleine) overbeladen caravan komen, wat ik onverantwoord vindt.

Als ik naar de foto van jou kijk, dan zie ik volgens mij een Ford Mondeo voor de caravan staan.
Die heb ik zelf ook en daarvan is de maximale kogeldruk 75 KG.

Ik vind elke overschrijding van de voorgeschreven maximale kogeldruk onverantwoord.
Dat jij een kogeldruk van 110 KG kennelijk geen probleem vindt, vind ik kwalijk.
Want je brengt daarmee wellicht andere weggebruikers in gevaar.

Mvrgr.Kees
Hallo Kees,

wij gaan heel vaak op pad met de caravan en ik zie ook van alles bij andere combinaties. (Be)Oordelen doe ik niet op afstand. Ook niet als mensen van alles uit hun caravan laden. Al is een caravan afgeladen vol, hoeft deze nog niet te zijn overbeladen.

Blijkbaar heb jij een andere Mondeo (ander bouwjaar?) want onze Mondeo mag echt 90 kg kogeldruk hebben (en 1800 kg trekken). Ik vraag me af wat het gevaar is, of hoe ik/wij anderen in gevaar brengen door een hoge kogeldruk. Onze combi is prima in balans. Auto is zwaarder dan de caravan en het geheel is stabiel.

Ik maak me meer zorgen om caravans met slechte banden, slechte belading (ook al is het niet overbeladen), te lichte auto voor de caravan en te hard rijden met een onstabiele combi. Alleen is dat op afstand (behalve dat laatste) vaak moeilijk te beoordelen .
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Keesje
Berichten: 367
Lid geworden op: wo 16 mei 2012 10:32
Locatie: waterland

Re: fiets op dissel plaatsen

Bericht door Keesje » ma 15 mei 2017 13:59

Hallo Daphne,

Als er uit een kleine caravan een complete tuinset, kratten bier etc tevoorschijn komt dan lijkt het mij wel duidelijk dat deze caravan dan overbeladen is.

Mijn Mondeo mag ook 1800 kg trekken maar heeft wel een max.kogeldruk van 75 KG.
Misschien heb jij een ander merk trekhaak ?
De auto geeft ook aan welk maximale kogeldruk je mag hebben, wat maatgevend is.

Ik deel jouw zorgen over caravans met slechte banden etc. maar een onstabiele combinatie kan ook ontstaan door een te hoge kogeldruk.

Mvrgr.Kees

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19705
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: fiets op dissel plaatsen

Bericht door Daphne » ma 15 mei 2017 14:21

Keesje schreef: De auto geeft ook aan welk maximale kogeldruk je mag hebben, wat maatgevend is.
Kijk maar in het instructieboek, daar staat 90 kg. Of Autoweek.nl of Caravantrekker.nl..... (onze auto is van 2011)

Maar dit is allemaal erg off topic. knipoog.gif
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: fiets op dissel plaatsen

Bericht door Micky » ma 15 mei 2017 15:11

Keesje schreef:
Ik deel jouw zorgen over caravans met slechte banden etc. maar een onstabiele combinatie kan ook ontstaan door een te hoge kogeldruk.

Mvrgr.Kees
Volgens mij niet, wel door een te lage, dat is zelfs killing..
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Plaats reactie

Terug naar “Engelse caravans (Sprite, Elddis enz.)”