thetford koelkast

Gebruikersavatar
Conradi
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 15 feb 2015 11:22

Re: thetford koelkast

Bericht door Conradi » do 6 aug 2015 18:46

RE.gif
Psies Ineke, zo simpel is het!
Het is een rare gewaarwording dat je koelkast het niet doet :(
Je verwacht gewoon dat het werkt!
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine

Gebruikersavatar
killerbee1958
Berichten: 244
Lid geworden op: vr 17 okt 2014 14:38

Re: thetford koelkast

Bericht door killerbee1958 » do 6 aug 2015 22:58

Conradi schreef: Volgens mij is het basis eletrisch schema van een absorbsie koelkast niets anders een verwarmingselement en een thermostaat. Als de spanning lager wordt, blijft het werken alleen minder. We hebben allemaal wel'es gehad dat je geen ijsblokjes meer kon maken.
Thetford heeft echter wat digitaal spul toegevoegd die de koelkast gewoon uitschakeld :(

Volgens mij zit hier de crux. Ik heb het ook al eens eerder opgemerkt, leuk hoor al die controle circuits ed maar niet altijd wordt het er beter van.
Ik denk dat de koelkast werkt volgens specificatie (namelijk uitschakelen indien spanning lager dan XX volt) maar als gebruiker had je liever gehad dat die koelkast gewoon door was gegaan met koelen en dan maar geen ijsblokjes maar wel voldoende koel om je etenswaren goed te houden.
Immers het komt best wel vaker voor dat de spanning niet helemaal de gewenste 230 V is.

Maar ik sluit nog steeds niet uit dat Ineke haar koelkast te gevoelig is voor spanningsval en daardoor te vroeg uitschakelt. Dat zou ik dus wel even door de dealer laten uitzoeken.
Sprite Cruzer 492SR (2015) getrokken door Skoda Octavia 1.4tsi dsg

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38409
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: thetford koelkast

Bericht door Micky » do 13 aug 2015 11:51

Conradi schreef:RE.gif
Psies Ineke, zo simpel is het!
Het is een rare gewaarwording dat je koelkast het niet doet :(
Je verwacht gewoon dat het werkt!
Kun je geen fles op de camping krijgen, kopen, je moet toch een deal kunnen sluiten met die lui? en desnoods de fles kopen en in Nederland weer te koop aanbieden, zal een paar tientjes zijn...
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Conradi
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 15 feb 2015 11:22

Re: thetford koelkast

Bericht door Conradi » do 13 aug 2015 12:11

RE.gif
Tuurlijk, nu is het (tijdelijk) opgelost. De rest komt wel als we thuis zijn.
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38409
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: thetford koelkast

Bericht door Micky » do 13 aug 2015 12:13

RE.gif thumbup.gif

Gelukkig, want zonder kk is het geen feest schrik.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Ruud+Petra

Re: thetford koelkast

Bericht door Ruud+Petra » wo 19 aug 2015 19:33

ineke1957 schreef:Wij hebben ook nog steeds problemen komen net terugvan seizoenplaats koelkast werkt op 12 volt maar inderdaad alleen als de auto aanstaat . Ik vind dit ook heel raar . Op decamping ook een aantal keren storing vind het vreemd dat deze koelkasten zo storingsgevoelig zijn . Ben benieuwdwelke oplossing jij krijgt tonnie hou ons op de hoogte. Ikben blij dat er meerdere mensen tegen deze problemen aanlopen dan weet ik tenminste dat het niet alleen bij onzecamoing is.
Wat betreft het feit dat de koelkast alleen op 12volt werkt als hij met de stekker aan de auto is gekoppeld is èn de motor draait is precies zoals het hoort.

Want als hij op 12volt zou draaien via de caravanaccu zou die accu het niet lang volhouden. En dat geldt ook voor de autoaccu.

Vandaar dat hij het alleen op de autoaccu doet met een draaiende motor. Er is een speciale pin die alleen maar stroom geeft bij draaiende motor. En die pin wordt gebruikt voor de 12 volt aansluiting van de koelkast.

De koelkast doet het dus alleen maar òf op 220v, òf op gas òf op de autoaccu, maar dan alleen als de motor loopt.

Zo staat het trouwens ook in de beschrijving. Hij werkt dus precies zoals het hoort.

Ruud

Gebruikersavatar
Conradi
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 15 feb 2015 11:22

Re: thetford koelkast

Bericht door Conradi » ma 31 aug 2015 17:03

Heb vandaag de Caravan Salon in Düsseldorf bezocht en op stand van Thetford natuurlijk het uitvallen van de koelkast besproken.

Thetford is van het probleem op de hoogte. Er wordt ook aan een oplossing gewerkt, door de software van de koelkastbesturing te wijzigen. Dat vraag even tijd en men verwacht een update in het voorjaar beschikbaar te hebben. Afhandeling loopt via je caravandealer.

Kortom, mocht je dat nog niet gedaan hebben, meldt het probleem bij je caravandealer.
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine

corne
Berichten: 30
Lid geworden op: ma 7 sep 2015 23:42

Re: thetford koelkast

Bericht door corne » di 8 sep 2015 19:41

ik ben zelf ook vaak bezig geweest met koelkasten betaalbare oplossing vind je hier
http://www.speurders.nl/overzicht/carav ... 15010.html

fendtjeplatin
Berichten: 590
Lid geworden op: do 4 jul 2013 18:23

Re: thetford koelkast

Bericht door fendtjeplatin » di 8 sep 2015 22:44

Conradi schreef:Heb vandaag de Caravan Salon in Düsseldorf bezocht en op stand van Thetford natuurlijk het uitvallen van de koelkast besproken.

Thetford is van het probleem op de hoogte. Er wordt ook aan een oplossing gewerkt, door de software van de koelkastbesturing te wijzigen. Dat vraag even tijd en men verwacht een update in het voorjaar beschikbaar te hebben. Afhandeling loopt via je caravandealer.

Kortom, mocht je dat nog niet gedaan hebben, meldt het probleem bij je caravandealer.
Ja na 2 jaar nog steeds wachtende
te lage spanning , ze valt uit op 220 v. ( steeds in france dat probleem ) ook weer raar me dunkt.
Hyundai Santa Fe ( vigo) + old timer chateau 380 uit 1991.
Swift Burgundy mobilhome.

pd0bao40

Re: thetford koelkast

Bericht door pd0bao40 » wo 9 sep 2015 11:24

Een oplossing zou ook nog kunnen zijn de zgn. Spannungsconstanter van Calira, Kaufbeuren (D) Die wordt tegenwoordig
uitgebracht onder de naam Truma. Maakt van zo,n 170V~ een nette 230 V. Wel letten of het vermogen dat geleverd wordt
niet te klein is voor de k.k + wat je er nog meer aan wil hangen. TV + ontvangers stellen ook een redelijk constante
spanning op prijs. De Calira (Truma) wordt in NL vertegenwoordigd door Bruny Bogers, tel.026- 4 950 956 te Duiven (G)
Voor de volledigheid : om de andere kant van het spectrum te bewaken dus >270V~ spanningspieken veroorzaakt door
afschakelende apparatuur maar ook piekspanningen door onweer ed. op de bovengrondse leidingen maakt genoemde
GmbH ook een overspanningsbeveiliger de NP 3000 die bij waarneming overspanning direct de 230V uitschakelt en, na
6 seconden weer in. De korte uit-periode voorkomt dat de k.k gaat ontdooien of alarmmelders buiten werking worden
gesteld. Wat betreft de uitschakelende k.k. bij caravans binnen de garantieperiode, kan ik me ook voorstellen dat je
je op het standpunt stelt : "ze"zorgen maar dat-tie het doet ! punt uit, zogezegd, Jaap.

knaapios
Berichten: 235
Lid geworden op: di 11 dec 2012 11:56
Locatie: Stad met de meeste kansen.

Re: thetford koelkast

Bericht door knaapios » wo 9 sep 2015 16:48

Een moderne Tredford koelkast heeft altijd 12 volt nodig voor de stuur elektronica om over te schakelen op gas,zonder die 12v komt het gas ventiel echt niet in.Kijk maar eens achter de lucht inlaat.
Hobby 400SF / Powrmover , Hyundai IX35 2.0

Gebruikersavatar
Conradi
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 15 feb 2015 11:22

Re: thetford koelkast

Bericht door Conradi » wo 9 sep 2015 18:37

pd0bao40 schreef:....Spannungsconstanter van Calira....
Helaas Jaap kan ik daar niets over vinden.
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine

Gebruikersavatar
Laurens58
Berichten: 20
Lid geworden op: ma 10 aug 2015 15:22

Re: thetford koelkast

Bericht door Laurens58 » do 29 okt 2015 14:42

Ik neem aan dat nu DD 29 okt 2015 de genoemde problemen met de thetford zijn opgelost,of zijn er nog steeds gebruikers die met een caravan bouwjaar 2014-2015 problemen hebben met de koelkast?
Kan me het bijna niet voorstellen,maar even wachten op de reacties.

Groeten Laurens
Niets is fijner dan van het genieten vooraf van het hebben van!

ineke1957
Berichten: 47
Lid geworden op: vr 16 aug 2013 18:44

Re: thetford koelkast

Bericht door ineke1957 » do 29 okt 2015 18:29

Onze caravan staat nu in de stalling volgend jaar gaat hij voor vochtmeting en een onderhoudsbeurt .
Ik ga ervan uit dat de dealer dan ook een antwoord heeft gehad van thetford en dat het keurig opgelost word.

Gebruikersavatar
tonieentonny
Berichten: 43
Lid geworden op: do 14 jul 2011 20:17

Re: thetford koelkast

Bericht door tonieentonny » do 29 okt 2015 21:04

Inmiddels is bij onze Cruzer 460 uit 2014 onder garantie het powerboard vervangen en nu en de afgelopen weken functioneerde de koelkast tijdens het rijden zoals het hoort!
Mazda CX5 SkyActive-G 165 TS+ (2017) met Sprite Cruzer 460 SR (2021)

Gebruikersavatar
Conradi
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 15 feb 2015 11:22

Re: thetford koelkast

Bericht door Conradi » wo 24 feb 2016 21:50

Thetford heeft een nieuwe versie van het powerboard ontwikkeld, met lagere uitschakelvoltages.
De details weet ik ook nog niet, maar de dealer kreeg een exemplaar voor me binnen dus die ga ik binnenkort omruilen :wink:
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine

ineke1957
Berichten: 47
Lid geworden op: vr 16 aug 2013 18:44

Re: thetford koelkast

Bericht door ineke1957 » zo 20 mar 2016 21:51

Wij hebben de caravan gisteren opgehaald bij de dealer . Was daar voor vochtmeting en eerste controle. Koelkast heeft nieuwe software zodat hij nu inderdaad niet meer in storing zou moeten gaan. Zodra we hem weer gaan gebruiken zal ik laten weten of het is opgelost.

Gebruikersavatar
killerbee1958
Berichten: 244
Lid geworden op: vr 17 okt 2014 14:38

Re: thetford koelkast

Bericht door killerbee1958 » do 28 apr 2016 09:03

RE.gif
Nieuwe software scratch.gif

Voor mijn sprite is er een nieuw powercontrolboard door de dealer aangevraagd en door dometic beschikbaar gesteld, op basis van het serienr van de koelkast.
Wordt binnenkort ingebouwd.

Nieuwe software klinkt (maar voor de goede orde, dit zou kunnen werken) wel een beetje vreemd.
Gezien opmerking van conradi en tonieentonny verwacht ik eerder dat er dus echt hardware vervangen moet worden om dit probleem op te lossen.

Ik zou even doorvragen als ik jou was.
Sprite Cruzer 492SR (2015) getrokken door Skoda Octavia 1.4tsi dsg

Gebruikersavatar
Conradi
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 15 feb 2015 11:22

Re: thetford koelkast

Bericht door Conradi » do 28 apr 2016 09:38

RE.gif
Achter op de Thetford koelkast, achter het onderste rooster, zit een groot zwart kap met een gele sticker met bliksemschicht er op. Het onderdeel daarbinnen is het zogenaamde powerboard en wordt vervangen. De monteurs hebben een opleiding van Thetford gehad hoe ze dat kunnen doen.
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine

potstill44
Berichten: 29
Lid geworden op: ma 23 mar 2015 10:49
Locatie: Den Burg Texel

Re: thetford koelkast

Bericht door potstill44 » di 3 mei 2016 21:13

Inderdaad het is een probleem van een te laag voltage. We staan nu op een mini camping met ongeveer 20 caravans. Overdag geen probleem met de koelkast want dan is het voltage rond de 224 volt maar zodra het kouder wordt in de avond en de kacheltjes in de caravans gaan aan dan zakt het voltage naar 214 tot 205 volt en dan floept de koelkast er gewoon uit, en moet het verder op gas totdat iedereen weer naar bed is en het voltage weer 224vollt is. ........ de caravan is een Sprite alpine sport 420CT van 2015 de camping heeft 6A.
Het is dus een computer probleem en mogelijk is er een oplossing voor. Ik zal eens contact opnemen met de dealer..
Groet gijsbert

potstill44
Berichten: 29
Lid geworden op: ma 23 mar 2015 10:49
Locatie: Den Burg Texel

Re: thetford koelkast

Bericht door potstill44 » ma 16 mei 2016 20:27

Inmiddels gemeld bij mijn dealer in Sloten. Ik moest het type plaatje mailen zodat hij contact kon opnemen met thetford. Resultaat. ......ik krijg een nieuwe koelkast.
Gijsbert

ineke1957
Berichten: 47
Lid geworden op: vr 16 aug 2013 18:44

Re: thetford koelkast

Bericht door ineke1957 » di 17 mei 2016 09:03

Wij hadden hetzelfde de koelkast is bij de eerste beurt geupdate en we staan nu alweer een aantal weken op de camping en hij is nog niet in storing gegaan. Dus ik heb goede hoop dat het probleem is opgelost.

potstill44
Berichten: 29
Lid geworden op: ma 23 mar 2015 10:49
Locatie: Den Burg Texel

Re: thetford koelkast

Bericht door potstill44 » ma 6 jun 2016 22:01

potstill44 schreef:Inmiddels gemeld bij mijn dealer in Sloten. Ik moest het type plaatje mailen zodat hij contact kon opnemen met thetford. Resultaat. ......ik krijg een nieuwe koelkast. Het is geen nieuwe koelkast geworden maar het powerboard is vervangen.
Gijsbert

JaapB

Re: thetford koelkast

Bericht door JaapB » do 23 jun 2016 09:38

Ook al heb ik (tot nu toe) geen problemen gehad met de koelkast, (gevaarlijk om te zeggen),
heb ik toch even een foto van het type sticker naar Thetford Benelux gemaild.
Onderstaand hun antwoord:

Goedmorgen,

Standaard zijn de koelkasten afgesteld op 195 Volt. Dat betekent wanneer de spanning lager wordt dan 195 Volt, het display gaat knipperen en deze op 230 Volt uitschakeld. Dit is gedaan omdat in het algemeen een absorptiekoelkast slecht gaat presteren wanneer de spanning te laag wordt. In deze gevallen adviseren wij om de koelkast op gas te gaan gebruiken. Echter er is inmiddels wel een nieuwe software beschikbaar waarbij deze melding verschijnt bij een spanning die lager is dan 186 Volt.
De melding verschijnt dan weliswaar later maar koelprestaties worden slechter.
Voor het eventueel vervangen van de software kunt u zich tot uw dealer wenden.
Vertrouwende u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd,

Gebruikersavatar
killerbee1958
Berichten: 244
Lid geworden op: vr 17 okt 2014 14:38

Re: thetford koelkast

Bericht door killerbee1958 » do 18 aug 2016 09:00

Even nog een aanvulling op het powerboard verhaal van de thetford.

Bij mij moest naast het powerboard ook het bedieningspaneel vervangen worden (Dealer kon mij niet goed overtuigen of dit nu een storing van dit specifieke paneel was of een algemene vervanging vanuit thetford, hij claimde dat laatste).

Dat nieuwe bedieningspaneel is echter qua layout net iets verschoven tov het oude waardoor je de controlelampjes, als je het bestaande frontje er weer op plaatst) niet meer goed kan zien.
DIt leidde in mijn geval zelf tot de, onterechte, veronderstelling dat de koelkast niet goed werkte. Toen dealer thetford hierover belde was dit bekend probleem en werd er metten een nieuw frontje opgestuurd (uiteraard onder garantie).

Goed om te weten denk ik als je zelf, of je dealer, hier tegenaan loopt
Sprite Cruzer 492SR (2015) getrokken door Skoda Octavia 1.4tsi dsg

Plaats reactie

Terug naar “Engelse caravans (Sprite, Elddis enz.)”