thetford koelkast

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35854
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: thetford koelkast

Bericht door Chris » ma 1 jun 2015 23:14

Hallo Ineke...

Dit (laten) inbouwen... en je weet constant alles over de elektrische aansluiting en verbruiken.

Groetjes
Chris
Bijlagen
20150529_202410_resized.jpg
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Meenhoes
Berichten: 1583
Lid geworden op: za 30 mar 2013 21:21
Locatie: Enschede

Re: thetford koelkast

Bericht door Meenhoes » di 2 jun 2015 07:35

RE.gif
Ik denk dat Ineke idd beter zo'n meter in kan (laten) bouwen thumbup.gif


Sent from my iPhone using Tapatalk
VW Tiguan 2.0TSI 4-Motion R-Line 220PK/350NM + Sprite Europa 495, Truma-mover, Alden aut. schotel en Unico Verona

Gebruikersavatar
killerbee1958
Berichten: 244
Lid geworden op: vr 17 okt 2014 14:38

Re: thetford koelkast

Bericht door killerbee1958 » di 2 jun 2015 07:56

Ineke,

Je schrijft in je openingspost dat dit gebeurt op DE camping.
Heb je dit probleem op een specifieke camping of op meerdere?

Als je dit op een specifieke camping hebt icm met de errorcode dan wordt inderdaad de spanningsvoorziening van de camping verdacht.
Aan de andere kant zag ik ook een opmerking van een andere sprite bezitter die hetzelfde probleem had en als die op een andere camping staat dan wordt de koelkast toch weer iets meer verdacht.

Aan de andere kant hebben wij ook net een nieuwe sprite met thetford koelkast en inmiddels op drie verschillende campings geen enkel probleem gehad.
Sprite Cruzer 492SR (2015) getrokken door Skoda Octavia 1.4tsi dsg

ineke1957
Berichten: 47
Lid geworden op: vr 16 aug 2013 18:44

Re: thetford koelkast

Bericht door ineke1957 » di 2 jun 2015 09:02

Wij hebben een voorseizoenplaats op de camping dus nog geen andere ervaringen.we hebben hier 10 amp dus daar kan het niet aan liggen dus zal het dat volt verhaal wel zijn ,alleen begrijp ik niet hoe dat werkt. Ik heb totaal geen verstand van stroom dus ik ga uit van wat ik te horen kijg. Deze week zijn we op de camping dus de weekend gasten zijn er nu niet en de storing is nu te verwaarlozen. Alleen begrijp ik niet dat de rest van de caravan dan wel werkt zelfs als we de boiler op 1300 watt hebben ook de magnetron werkt gewoon,gebruikt een koelkast dan meer volt . Het type plaatje geeft aan dat hij 153w verbruikt volt staat er niet op.

JaapB

Re: thetford koelkast

Bericht door JaapB » di 2 jun 2015 09:08

.Als je in het handboek van de Sprite kijkt lees je dat de koelkast 115Watt of 0,5Amp gebruikt op 230Volt.
Koelkast kan alleen op de accu als de caravan aan de auto is gekoppeld en contact aan staat.
Dus ligt de storing aan je koelkast.

Gebruikersavatar
Meenhoes
Berichten: 1583
Lid geworden op: za 30 mar 2013 21:21
Locatie: Enschede

Re: thetford koelkast

Bericht door Meenhoes » di 2 jun 2015 09:19

ineke1957 schreef:Wij hebben een voorseizoenplaats op de camping dus nog geen andere ervaringen.we hebben hier 10 amp dus daar kan het niet aan liggen dus zal het dat volt verhaal wel zijn ,alleen begrijp ik niet hoe dat werkt. Ik heb totaal geen verstand van stroom dus ik ga uit van wat ik te horen kijg. Deze week zijn we op de camping dus de weekend gasten zijn er nu niet en de storing is nu te verwaarlozen. Alleen begrijp ik niet dat de rest van de caravan dan wel werkt zelfs als we de boiler op 1300 watt hebben ook de magnetron werkt gewoon,gebruikt een koelkast dan meer volt . Het type plaatje geeft aan dat hij 153w verbruikt volt staat er niet op.
Vraag anders de campingeigenaar de spanning aan de paal te meten met als reden dat je koelkast aangeeft "te lage spanning". De boiler en magnetron zullen er bij een lager voltage langer over doen om de zaak te verwarmen maar waarschijnlijk merk je dat niet eens. De koelkast is er blijkbaar gevoeliger voor


Sent from my iPhone using Tapatalk
VW Tiguan 2.0TSI 4-Motion R-Line 220PK/350NM + Sprite Europa 495, Truma-mover, Alden aut. schotel en Unico Verona

Gebruikersavatar
killerbee1958
Berichten: 244
Lid geworden op: vr 17 okt 2014 14:38

Re: thetford koelkast

Bericht door killerbee1958 » di 2 jun 2015 09:34

RE.gif

Eens. Het probleem lijkt mij nu inderdaad in de spanningsvoorziening van de camping te zitten.
Kan ook nog een probleem van de specifieke aansluiting zijn dus de tip van Meenhoes is mi nu even de enige juiste.
Schakel de campingbeheerder in en vraag hem mee te helpen dit op te lossen.

Sterkte
Sprite Cruzer 492SR (2015) getrokken door Skoda Octavia 1.4tsi dsg

Gebruikersavatar
Meenhoes
Berichten: 1583
Lid geworden op: za 30 mar 2013 21:21
Locatie: Enschede

Re: thetford koelkast

Bericht door Meenhoes » di 2 jun 2015 09:46

Mocht de eigenaar bereid zijn dit te doen, laat hem dan ook even de spanning in de caravan meten. Je weet dan ook hoeveel spanningsverlies je door de aansluitkabel hebt. Wellicht is het op 15 meter te verwaarlozen maar die paar volt kan voor de koelkast net funest zijn


Sent from my iPhone using Tapatalk
VW Tiguan 2.0TSI 4-Motion R-Line 220PK/350NM + Sprite Europa 495, Truma-mover, Alden aut. schotel en Unico Verona

ineke1957
Berichten: 47
Lid geworden op: vr 16 aug 2013 18:44

Re: thetford koelkast

Bericht door ineke1957 » di 2 jun 2015 10:00

Ik ga het zeker de eigenaar vragen het spannings verlies heb ik nu geloof ik wel door denk ik. Alleen het metenheeft denk ik alleen zin als hij in storing valt wat op dit moment niet is dus ga ik ervan uit dat het nu wel 220 volt is. Alleen nog een vraag zou de koelkast dit verlies niet op moeten vangen ? Een magnetron en het koffiezet apparaat blijven toch ook gewoon werken en die hebben toch ook een soort van piekspanning of zie ik het te simpel.

Gebruikersavatar
Meenhoes
Berichten: 1583
Lid geworden op: za 30 mar 2013 21:21
Locatie: Enschede

Re: thetford koelkast

Bericht door Meenhoes » di 2 jun 2015 10:11

RE.gif
De andere apparaten zijn er minder gevoeliger voor waardoor alleen het verwarmen langer gaat duren bij een lager voltage. Ik denk dat de besturingsunit van de koelkast roet in het eten gooit, bij een te laag voltage stopt ie er gewoon mee


Sent from my iPhone using Tapatalk
VW Tiguan 2.0TSI 4-Motion R-Line 220PK/350NM + Sprite Europa 495, Truma-mover, Alden aut. schotel en Unico Verona

Gebruikersavatar
killerbee1958
Berichten: 244
Lid geworden op: vr 17 okt 2014 14:38

Re: thetford koelkast

Bericht door killerbee1958 » di 2 jun 2015 10:15

RE.gif RE.gif

Meten is uiteraard weten maar het vermoeden bestaat bij mij nu dat de spanning structureel te laag is. De spanningsmeting zal mogelijk een spanning van minder dan 200 V aangeven.
Dat de andere apparaten daar dan nog wel op werken is mooi maar de thetford koelkast is dus gewoon wat gevoeliger.
De norm is dat de spanning binnen + of - 10 % blijft (dus minimaal 207 V of maximaal 253V).
Alles binnen die range zou het apparaat moeten opvangen.
Als de spanning op jouw aansluitpunt nu in die buurt (of onder de) 207 V zit dan zou je de campingbeheerder mogen vragen daar wat aan te doen. (in hoeverre dit echt gemakkelijk is kan ik even niet beoordelen. Afstand is hier een grote belemmerende factor).
Zoals ook door Meenhoes aangegeven kan het best zou zijn dat de spanning structureel laag is maar dat de andere apparaten (boiler/magenetron etc.) hier gewoon minder gevoelig voor zijn. Zeker een boiler kan hier makkelijk mee omgaan want het betekent gewoon dat het iets langer duurt maar er gaat niets kapot van een te lage spanning op een verwarmingselement.

Tsja het is wel mooi hoor al die electronische geavanceerde apparaten met microprocessoren en fout controles maar soms zou je willen dat het weer gewoon ouderwets een koelelement was zonder verdere controle. mrgreen.gif

Zoals ook door Meenhoes opgemerkt is het zo dat als het op de paal bv 210 V is dat het dan belangrijk kan worden om ook even in de caravan te (laten) meten. Want de kabel van paal naar caravan kan ook weer zomaar een paar volts verlies betekenen. Zou dit laatste het geval zijn dan kan voor de seizoen plaats een korte kabel met dikkere aders misschien nog een oplossing zijn.

Succes
Sprite Cruzer 492SR (2015) getrokken door Skoda Octavia 1.4tsi dsg

fendtjeplatin
Berichten: 590
Lid geworden op: do 4 jul 2013 18:23

Re: thetford koelkast

Bericht door fendtjeplatin » di 2 jun 2015 11:50

vorig jaar in Frankrijk gelijkaardig probleem.
het opgelost door op een andere plaats stroom te nemen.
ja die airco's en aanverwante electro grillen enz van de buur.
naderhand nooit geen problemen meer gehad.

koelkast is heel gevoelig voor voltage blijkbaar.
Hyundai Santa Fe ( vigo) + old timer chateau 380 uit 1991.
Swift Burgundy mobilhome.

Gebruikersavatar
Storm
Berichten: 336
Lid geworden op: di 7 sep 2010 23:18
Locatie: IJmond

Re: thetford koelkast

Bericht door Storm » di 2 jun 2015 12:21

Wat ik mij begin af te vragen is of dit alleen speelt bij de Cruzer uitvoeringen of ook bij de Alpine Sport modellen?

De Cruzers zijn met veel meer apparatuur uitgevoerd, welke ook naar ik aanneem worden aangestuurd via de Sargent power supply unit (Ec 400 ?)
Zou het kunnen zijn dat deze unit voor een volt terugval zorgt?
Of dat bv de grotere aanwezige boiler te veel vraagt en wellicht zorgt voor net te ver gaande terug val van het op dat moment te lage netspanning

2e punt is een kritische blik op de aansluitkabel werpen.
Zitten de stekkers wel op de volle draad aangesloten en niet door breuk maar op een paar kern draadjes of heeft de kabel niet ergens een knauw gekregen en is er een inwendige draadbreuk ontstaan.
Hetgeen meer weerstand op de stroomdoorvoer geeft en dus net te veel verlaging van de netspanning kan veroorzaken indien het totale net toch al een spanningsdeuk krijgt door piek gebruik.

Als je het niet meer trekt, moet je duwen.


Subaru Forester 2.0i Comfort, Hobby de luxe 460 lu, Unico Torino en Bologna.
Reich EasyDriverPro 1.8 mover met Mobility Power Pack.

Ab
Moderator
Berichten: 26556
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: thetford koelkast

Bericht door Ab » di 2 jun 2015 17:49

Gewoon de koelkast op gas laten werken.
Het is volmaakt veilig, en hij koelt meestal nog beter ook.
Meestal heb je wel voldoende spanning op de campings, maar het komt inderdaad wel eens een enkele keer voor dat er een erg lage spanning overblijft aan het eind van de kabel.
Onze koelkast staat heel vaak op gas.
Onderweg sowieso altijd, en bij overnachtingen ook wel eens. Voor 1 nachtje hebben we geen stroompaal nodig.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Conradi
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 15 feb 2015 11:22

Re: thetford koelkast

Bericht door Conradi » za 1 aug 2015 21:47

We staan op een camping waar begin van de middag de koelkast steevast uitvalt. De spanning zakt dan richting de 205 Volt. De koelkast schakelt echt af :-(
Gas is geen optie, want ik heb 5 kg bij me. Dat is niet zomaar op, maar niet genoeg voor een langere tijd.

Kun je die foutmelding omzijlen of gewoon uitschakelen?
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine

Gebruikersavatar
tonieentonny
Berichten: 43
Lid geworden op: do 14 jul 2011 20:17

Re: thetford koelkast

Bericht door tonieentonny » zo 2 aug 2015 12:23

Wij hebben een Cruzer 460SR van 2014.
Op 230V hebben wij met de koelkast geen enkel probleem, maar daarentegen wel onderweg. De ene keer werkt de koelkast wel op de autoaccu en een andere keer niet. Heel vreemd is het dat een niet werkende koelkast op de autoaccu wel gaat functioneren als je met draaiende automotor de stekker van de caravan uit de auto trekt en er weer instopt. Hebben meer mensen die ervaring?
Wij hebben al van alles door gemeten. Afgelopen week bij onze Sprite dealer hoorden wij dat de Thetfordkoelkasten waar we het hier over hebben blijkbaar erg gevoelig zijn voor wisselende spanningen en daardoor heel snel op storing zouden gaan. Onze dealer is daarover nu in gesprek met Thetford en wij krijgen volgende week antwoord. Ik ben benieuwd.
Mazda CX5 SkyActive-G 165 TS+ (2017) met Sprite Cruzer 460 SR (2021)

JaapB

Re: thetford koelkast

Bericht door JaapB » zo 2 aug 2015 15:37

RE.gif
Hoi, wij hebben dezelfde caravan 2015,met dezelfde koelkast.
Sinds de aankoop in maart in Nederland 3 x weggeweest op verschillende campings.
Nu net een rondreis van 4,5 week gedaan door Engeland en Wales.
Onderweg op 10 verschillende campings gestaan.
Dus steeds wisselende spanningen.
Zowel aan de paal of achter de auto (tot nu toe) geen problemen gehad.
Alles werkt gewoon zoals het moet.

Is natuurlijk wel gevaarlijk om dit te zeggen, volgende keer stopt hij ermee. stom.gif

ineke1957
Berichten: 47
Lid geworden op: vr 16 aug 2013 18:44

Re: thetford koelkast

Bericht door ineke1957 » zo 2 aug 2015 17:47

Wij hebben ook nog steeds problemen komen net terugvan seizoenplaats koelkast werkt op 12 volt maar inderdaad alleen als de auto aanstaat . Ik vind dit ook heel raar . Op decamping ook een aantal keren storing vind het vreemd dat deze koelkasten zo storingsgevoelig zijn . Ben benieuwdwelke oplossing jij krijgt tonnie hou ons op de hoogte. Ikben blij dat er meerdere mensen tegen deze problemen aanlopen dan weet ik tenminste dat het niet alleen bij onzecamoing is.

Ferdi

thetford koelkast

Bericht door Ferdi » zo 2 aug 2015 18:27

Onderweg koelen op gas is de oplossing.
Vanaf de auto naar de caravan heb je door (meestal) een vrij dunne kabel en verschillende overgangsweerstanden veel verlies op 12V.
Om dat allemaal in orde te maken gaat veel tijd en dus geld kosten.
En als je weer een andere auto koopt kan je weer opnieuw kosten maken.
Truma CS mono of duocontrol in de caravan met crashsensor en hogedruk gasslang en je kan veilig koelen of verwarmen op gas tijdens het rijden.




Groeten Ferdi

Vliedje

Re: thetford koelkast

Bericht door Vliedje » wo 5 aug 2015 14:18

Als het probleem zich niet voordoet bij de boiler oid, vermoed ik, dat het probleem schuilt in de schakeling in het bedieningspaneeltje van de koelkast. De dealer weet hier ongetwijfeld raad mee. Als je de caravan nieuw hebt gekocht, heb je standaard 3 jaar Thetford garantie.

Gebruikersavatar
Conradi
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 15 feb 2015 11:22

Re: thetford koelkast

Bericht door Conradi » wo 5 aug 2015 22:08

We hebben alles geprobeerd: airco uit, boiler uit en ga zo maar door. Maar de koelkast doet het niet. Alle buren hebben wel werkende koelkasten maar die zijn dat ook niet van Thetford. Gelukkig hebebn die ons enorm geholpen thumbup.gif

Ook via de auto nog steeds problemen ondanks dat ik 10,75 Volt op de koelkastaansluiting meet :(

Overigens, Thetford NL beweerd van niets te weten. Kennelijk zijn ze daar nog niet met internet op de hoogte scratch.gif
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine

ineke1957
Berichten: 47
Lid geworden op: vr 16 aug 2013 18:44

Re: thetford koelkast

Bericht door ineke1957 » wo 5 aug 2015 22:18

Dat is wel vreemd want mijn dealer heeft ook al contact gehad met thetfort, volgens mij nog meer dealers lees dit draadje maar na.
Ik ben nog niet terug geweest naar de dealer omdat de storingen de laatste weken minder waren maar wij moeten nog op vacantie dus ik hoop dat alles goed gaat.
Nemen voor de zekerheid nog een koelkastje mee. Het vervelende is dat hij niet constant in storing valt en dan weet ik al wat ze gaan zeggen het voltage is te laag.

Gebruikersavatar
killerbee1958
Berichten: 244
Lid geworden op: vr 17 okt 2014 14:38

Re: thetford koelkast

Bericht door killerbee1958 » wo 5 aug 2015 23:11

Vooral niet om iets in te wrijven maar wel om een iets completer beeld (mogelijk) te schetsen hierbij even mijn ervaringen.

Op de zomercamping hadden wij een uitvallende koelkast als wij (of de buren, gedeelde stroomaansluiting :-) ) teveel andere verbruikers aanzetten.
Als ik boiler en airco aanhad dan begon de koelkast inderdaad te knipperen. Airco en/of boiler uit dan ging ook de koelkast melding uit. Spanning niet gemeten maar ik durf de stelling wel aan dat de diverse verbruikers inderdaad voor een spanningsval op de 220V veroorzaakte.

De GESCHAKELDE 12v van de auto hoort toch gewoon uit te gaan als je de motor uitzet?
Tenminste zo werkt het wel keurig bij mij. Als motor aanstaat dan heb ik 12 V op de koelkast maar als ik even stop dan gaat gedurende de stop de koelkast uit maar als ik auto weer start dan pakt de koelkast onmiddelijk de 12 v weer op.
Ik heb ook de 12 V niet gemeten. Wel heb ik een aparte dikke draad lopen tbv de geschakelde (en constante) 12 V dus ik vermoed dat ik niet een al te gekke spanningsval bij de koelkast heb.

In nederland op drie campings op 220V geen enkel probleem gehad (zelfs niet met de airco erbij aan maar toen hadden we ook een eigen 16A aansluiting dus geen goed vergelijk)

Ik hoop met mijn ervaringen wat bij te dragen aan het vinden van het probleem. Heb natuurlijk ook een belang wnat als er iets mis is met de thetfords dan wil dat natuurlijk ook weten. mrgreen.gif mrgreen.gif mrgreen.gif
Sprite Cruzer 492SR (2015) getrokken door Skoda Octavia 1.4tsi dsg

Gebruikersavatar
Conradi
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 15 feb 2015 11:22

Re: thetford koelkast

Bericht door Conradi » do 6 aug 2015 09:24

In NL, D en AT ben ik ook gewend dat je 230 Volt krijgt.
In F lag het dus erg laag, in ES hebben we nu zo rond de 215 Volt.

Volgens mij is het basis eletrisch schema van een absorbsie koelkast niets anders een verwarmingselement en een thermostaat. Als de spanning lager wordt, blijft het werken alleen minder. We hebben allemaal wel'es gehad dat je geen ijsblokjes meer kon maken.
Thetford heeft echter wat digitaal spul toegevoegd die de koelkast gewoon uitschakeld :(

Dat de koelkast over het contact van de auto is geschakeld is wel goed: een slimtower trekt zo'n 17A bij 12 volt, die heeft een accu anders best snel leeg.
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine

ineke1957
Berichten: 47
Lid geworden op: vr 16 aug 2013 18:44

Re: thetford koelkast

Bericht door ineke1957 » do 6 aug 2015 09:37

Ik vind het allemaal wel vreemd. wij kamperen al zo'n 25 jaar en in al die jaren heb ik nog nooit iets over voltage gehoord.
Als er iets niet werkte dan lag het aan de hoeveelheid ampere mi logisch. Alles werkt in de caravan behalve de koelkast ,ik ben een leek maar volgens mij moet thetfort toch iets aan de koelkasten veranderen of denk ik nu te makkelijk?

Plaats reactie

Terug naar “Engelse caravans (Sprite, Elddis enz.)”