Fabrieksbezichtiging LMC in Sassenberg

Plaats reactie
Chatootje
Berichten: 323
Lid geworden op: vr 14 aug 2009 20:03
Locatie: 's-Hertogenbosch

Fabrieksbezichtiging LMC in Sassenberg

Bericht door Chatootje » do 27 jun 2013 22:10

Ik wist dat LMC zo eens per maand een bedrijfsrondleiding voor geïnteresseerden geeft en toevallig viel de datum voor de maand juni in de vakantie die we op camping Teutoburgerwald in Barntrup vierden. De aanmelding via de site van LMC ging gemakkelijk en binnen no-time had ik de bevestiging voor het bezoek per email binnen. Donderdag de 20e juni werden we ontvangen in het klantencentrum. Na een PowerPoint presentatie waarin wat cijfers werden getoond begonnen we aan de rondleiding. Voorzien van een koptelefoon, waarmee we de oud-medewerker uitstekend konden verstaan gingen we de fabriek in. Ruim anderhalf uur duurde de rondleiding en geen plekje in de fabriek werd overgeslagen. Niets bleef verborgen en we konden de productie van de wanden en interieurdelen perfect gadeslaan. Zo worden bijvoorbeeld 8 grote platen kunststof op elkaar gelegd en hierin worden alle openingen als deuren, ramen, luiken, waterdoorvoeren etc. met behulp van een ragdunne waterstraal van ik meen me te herinneren 3 micron onder een druk van 400 bar uitgesneden. Deze machine gebruikt slechts 8 liter water per dag. Indrukwekkend om te zien. Voor het samenpersen van buitenwand, isolatie en binnenwand worden de delen met een lijmmachine ingespoten en vervolgens samengeperst. De productie van de interieurdelen gebeurt weliswaar met computergestuurde zaagmachines, maar dat vereist toch aardig wat mensenwerk om al die plankjes e.d. tot een compleet meubel te monteren. Men heeft er binnen de fabriek een leerlingenwerkplaats, waar schoolverlaters worden opgeleid tot meubelmakers. In de duurdere versies heeft LMC al het lattenwerk in de caravanwanden vervangen door kunststofprofielen en geeft op deze modellen een 12-jarige vochtgarantie. Men produceert de verschillende modellen door elkaar, zij het dat de minimale seriegrootte 5 stuks bedraagt. Een caravan bestaat gemiddeld uit 700 onderdelen. Een camper zelfs uit 1100 onderdelen. Men produceert zo'n 20 caravans per dag en 7 campers per dag. Een caravan kent een gemiddelde bouwtijd van 40 mensuren en een camper het dubbele. Het was opvallend dat er relatief weinig vrouwen in de productie te vinden waren. Ik kreeg de indruk dat de medewerkers er een normaal, niet gehaast, maar wel gestaag werktempo aanhielden. Ik zag in ieder geval geen gestreste figuren rondlopen. Toen we op de afdeling kwamen waar de bekledinghoezen gemaakt werden vertelde onze rondleider dat de grootste slijtageveroorzaker van de bekledingsstof de spijkerbroek is met name die van de mannen omdat ze meestal ook nog de portemonnaie in de achterzak hebben. Dus mannen !! Jammer genoeg mochten er geen foto's of video-opnamen gemaakt worden, maar we hebben al wel aardig wat nieuwe 2014 modellen gezien.
Naast LMC worden er ook de TEC caravans gebouwd. Men heeft besloten TEC wat meer de onderkant van de markt te laten bedienen en LMC wat meer de luxe caravan te laten zijn. In de hal kwamen we ook nog enkele modellen tegen van Dethleff, Bürstner en ook werden er Solifer campers gebouwd. Men heeft dus flink wat flexibiliteit in deze fabriek gestopt.
Na de rondleiding werden we getrakteerd op een heerlijke streeksoep en besloot de rondleider met de volgende opmerking: als je positieve dingen hebt gezien, vertel het verder, heb je negatieve dingen gezien, hou dat dan voor jezelf.
Nu heb ik zelf een kleine 20 jaar een LMC Siësta gehad en die was me uitstekend bevallen. Nu rijd ik een Chateau Calista, maar als ik ooit weer een andere caravan aanschaf dan kijk ik zeker naar een LMC omdat ik nu weet hoe ze gebouwd worden. Ik heb het met eigen ogen mogen aanschouwen, van chassisbalk tot de laatste eindcontrole. Een leuke ervaring en een zéér welbestede dag.

Hartelijke groet

Chatootje
Ford C-Max 1.5 Ecoboost 2017 Automaat, 150PS 240Nm en Chateau Calista 450 Chalet (2008) + Powrmover 1XL (Wifi: AlfaR36 router + Awus036H adapter)

gaan

Re: Fabrieksbezichtiging LMC in Sassenberg

Bericht door gaan » do 27 jun 2013 22:34

Klinkt als een bijzondere ervaring. Leuk om te lezen.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Fabrieksbezichtiging LMC in Sassenberg

Bericht door Micky » vr 28 jun 2013 09:39

leuk hoor!!

weet je zeker dat die goede man niet zei/bedoelde: "als je positieve dingen hebt gezien, vertel het verder, heb je negatieve dingen gezien, vertel het ons" dat is namelijk een veel gebruikte uitspraak mrgreen.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Chatootje
Berichten: 323
Lid geworden op: vr 14 aug 2009 20:03
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Fabrieksbezichtiging LMC in Sassenberg

Bericht door Chatootje » vr 28 jun 2013 10:37

@ Gaan en @ Micky

Het was inderdaad een hele ervaring, vandaar ook het verslag en hij zei inderdaad letterlijk: "hou het dan voor je". en juist omdat hij dat zo nadrukkelijk zei, is het me ook zo goed bijgebleven.
Deze oud LMC-inkoopmedewerker liep trots als een aap met ons door de fabriek en die trots straalde hij ook uit met zijn enthousiasme.

Groetjes

Chatootje
Ford C-Max 1.5 Ecoboost 2017 Automaat, 150PS 240Nm en Chateau Calista 450 Chalet (2008) + Powrmover 1XL (Wifi: AlfaR36 router + Awus036H adapter)

Gebruikersavatar
Ad
Berichten: 1915
Lid geworden op: vr 19 mar 2004 20:26
Locatie: 't Gooi

Re: Fabrieksbezichtiging LMC in Sassenberg

Bericht door Ad » vr 28 jun 2013 15:01

RE.gif Wij zijn er in maart met onze dealer geweest, zie viewtopic.php?f=13&t=14755&p=258872#p258872
Pössl Globecar Campscout 2.2HDI 150pk

Gebruikersavatar
Cheers
Berichten: 384
Lid geworden op: zo 7 jun 2009 14:45
Locatie: Friesland

Re: Fabrieksbezichtiging LMC in Sassenberg

Bericht door Cheers » vr 28 jun 2013 17:24

Je verslag met plezier gelezen. Bedankt!
Tja, als ik m'n portemonnee aan m'n vrouw geef, dan kunnen we plots veel minder lang op vakantie :wink:
"Alles wat thuis blijft is meegenomen..."
Karmann Colorado Ti655 2.5TDI

Gebruikersavatar
Ad
Berichten: 1915
Lid geworden op: vr 19 mar 2004 20:26
Locatie: 't Gooi

Re: Fabrieksbezichtiging LMC in Sassenberg

Bericht door Ad » vr 28 jun 2013 19:20

RE.gif
Dat ligt eraan wat je erin doet knipoog.gif
Laatst gewijzigd door Stoekie op vr 28 jun 2013 21:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Quote voorgaand bericht verwijderd
Pössl Globecar Campscout 2.2HDI 150pk

Plaats reactie

Terug naar “LMC”