LMC 490E Toilet

Gebruikersavatar
Niko
Berichten: 228
Lid geworden op: wo 11 aug 2004 21:38
Locatie: Muntendam

Re: LMC 490E Toilet

Bericht door Niko » za 7 jan 2017 17:08

Bij onze nieuwe Burstner viel het mij ook al op dat er minder water kwam dan in onze vorige Beijerland. Bij de Burstner komt het spoelwater uit de drinkwatertank. Ik heb gelijk een pomp met grotere opbrengst aangesloten en ben nu best tevreden. Ook heb ik een sproeiflacon met roze vloeistof gekocht wat ik voor de grote boodschap even in de pot sproei. Bij ons werkt dat prima!

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A3003 met Tapatalk
Waar de zon schijnt draai ik de pootjes uit!
Mazda 3 Sedan 2.2 Skyactiv-D met aan de haak een Burstner Averso 430 TS

Geuze
Berichten: 41
Lid geworden op: do 5 jan 2017 13:15

Re: LMC 490E Toilet

Bericht door Geuze » di 10 jan 2017 17:12

Ik ga 23 jan. naar de Caravana in Leeuwarden. Daar kan ik de nieuwe Thetford C-223-S bekijken en nog meer.
Het enige wat ik nog wil zeggen is dat vele hulpmiddelen zoals papier in de pot leggen of i.d. ik waardeloos vind.
Ik heb de Dometic een eigen pomp gegeven van 2,2 bar wat wel meer water geeft maar niet de spuitkracht verhoogd. Wanneer je de stralen bekijk in de keramische pot zie gewoon droge stukken zitten wat het water niet raakt.
Zo een caravantoilet moet gewoon goed werken, klaar, en zoals ik hierboven al gelezen heb is dit probleem gewoon een kwestie van geld. Wie heeft de goedkoopste toilet.
Ik hoop dat ik de Dometic kan vervangen door de Thetford, dit ga ik bespreken op de beurs.
Voor mij einde topic.

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19708
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: LMC 490E Toilet

Bericht door Daphne » di 10 jan 2017 17:19

RE.gif

Toiletpapier neerleggen deed ik bij een Thetford toilet ook. Dat scheelt schoonmaken. En het ontbreken van spoelkracht hebben wij echt geen last van. Zwaardere pomp is niet nodig als de boiler is gevuld en ook ontlucht. Dat is heel belangrijk anders heb je inderdaad te weinig druk.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

graaf
Berichten: 1634
Lid geworden op: vr 17 apr 2009 22:31

Re: LMC 490E Toilet

Bericht door graaf » di 10 jan 2017 17:45

Niko schreef:Bij onze nieuwe Burstner viel het mij ook al op dat er minder water kwam dan in onze vorige Beijerland. Bij de Burstner komt het spoelwater uit de drinkwatertank. Ik heb gelijk een pomp met grotere opbrengst aangesloten en ben nu best tevreden. Ook heb ik een sproeiflacon met roze vloeistof gekocht wat ik voor de grote boodschap even in de pot sproei. Bij ons werkt dat prima!
O...ik was dus niet de enige met een spuitflacon met (aangelengde) roze rinse vloeistof. In mijn nieuwere caravan komt het spoelwater ook uit de centrale watertank, dus die rinse toevoegen is dan niet meer mogelijk. Er zit namelijk bij de Thetford C260 een afzuigventilatortje ONDER de fecaliën tank, met daar boven een filter met actieve koolstofkorrels. Maar die ventilator deed het helemaal niet. Zag wel een lampje achter de afbeelding van een ventilator op het bedieningspaneel knipperen. Dus op vakantie maar beholpen met die spuitflacon. Inmiddels is het ventilator probleem opgelost (los stekkertje op een vreemde plaats) en ik heb na lang bellen en internetten eindelijk een firma gevonden die deze actieve koolstof filters kan leveren. Kosten 21 euro per stuk, dat ik nogal aan de prijs vond voor wat het is.
De filters gaan 4 weken (of 1 seizoen) mee staat in de gebruiksaanwijzing. Gelijk maar 3 gekocht. Ben benieuwd hoe dat gaat werken straks in april. Anders laat ik jullie op het CFW wel even een poepie ruiken mrgreen.gif
Eriba Touring Troll 550 FEY met Peugeot 3008 1.6 THP Executive

Geuze
Berichten: 41
Lid geworden op: do 5 jan 2017 13:15

Re: LMC 490E Toilet

Bericht door Geuze » vr 30 jun 2017 07:45

Hallo
In jan. 2017 heb ik geklaagd over de Dometic toilet in mijn LMC 490. Het spoelen is ver onder maat en het open en dicht schuiven ging heel zwaar ondanks de smeermiddelen. Mijn vrouw kreeg de schuif niet meer open.
Ik was er helemaal klaar mee en heb in overleg met de dealer voor een schappelijke prijs een Theford toilet aangeschaft. Het 2017 model. Nu het toilet ingebouwd is heb gezien dat de Thedford perfect werkt en heeft een hogere zithoogte. Buiten dat heeft de dealer BCA28 de Thedford perfect ingebouwd, mijn complimenten. Advertentie verwijderd.

Te koop alleen in de marktkraam.

Geuze
Berichten: 41
Lid geworden op: do 5 jan 2017 13:15

Re: LMC 490E Toilet

Bericht door Geuze » ma 9 okt 2017 13:25

Even nog over de nieuwe Thedford toilet. Waar ik verbaasd over was, was het afdichtingsschuif van de cassette. Hier is over nagedacht. Een normale schuif (zwarte schijf) gaat bij het openen helemaal langs het afdichtingsrubber. Dit gaat erg zwaar. Bij de nieuwe Thedford gaat de schuif ook open maar na ongeveer 1 á 1,5 cm zakt deze een halve centimeter zodat de schuifweerstand weg is en bij sluiten andersom. Dit vind ik een perfecte oplossing.

Barreman
Berichten: 433
Lid geworden op: do 12 mei 2016 01:02

Re: LMC 490E Toilet

Bericht door Barreman » ma 9 okt 2017 13:58

Wij laten als Mandela op de trein gezet moet worden altijd een beetje water in de pot lopen ( schuif dicht ). Dan heb je een beetje het effect van de plons-wc uit het normale leven. Je moet een beetje uitkienen als je ook nog veel moet plassen, maar een fax uit Darmstadt die al drijft laat veel minder sporen na dan een pas gebreide bruine trui die niet in het water heeft gelegen...
Audi A8 4.2 V8 uit 2002 met een Hobby 495 UL DeLuxe Edition 2016

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18184
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: LMC 490E Toilet

Bericht door deusjevo » ma 9 okt 2017 14:05

Daar heb je volgens mij het hele weekend op zitten breien awhoea.gif
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Vino
Berichten: 588
Lid geworden op: zo 12 sep 2010 11:01

Re: LMC 490E Toilet

Bericht door Vino » ma 9 okt 2017 17:09

Maar uithalen doet die ook maar zelf!

Met vriendelijke groet.

martijn v o

Re: LMC 490E Toilet

Bericht door martijn v o » ma 9 okt 2017 22:16

Wij hebben dat probleem niet althans ik niet.
Ik kan niet op de pot zitten want dan zitten mijn knieen in het kastje klem.
Ik loop dus maar gewoon naar het camping toilet.

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: LMC 490E Toilet

Bericht door Ab » ma 9 okt 2017 22:30

Fanik is gestopt met caravannen en heeft de caravan niet meer.
Je zou dus kunnen zeggen dat het probleem er niet meer is..
Mogelijk is het wel verplaatst. awhoea.gif
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Tonko

Re: LMC 490E Toilet

Bericht door Tonko » do 4 okt 2018 09:29

Dag allemaal, dit is voor mij de eerste keer dat in reageer dus wil ik me even voorstellen.
Mijn naam is Ton, ben 64 jaar, Ing.SWTK, kampeer mijn hele leven al, van mini tent tot caravan.
Ben in het bezit van een LMC 460D met het bekende Dometic WC probleem.
Althans ik had dat probleem, het is volledig opgelost door mijn kennis van de Thetford wc(jaren gehad) waarin het water in spiraal vorm naar de uitloop gaat.

Het volgende heb ik gedaan:
1-Bril eraf.
2-zwarte ring los geschroefd.
3-toevoerslang van het water los gemaakt, water ring mee naar de werkbank. (Nu kan ook de keramische pot er even uit om de rubberen afdichting goed schoon te maken)
4-Met een lijmpistool alle spoelgaatjes in de transparante ring dicht gemaakt.
5-Met een boortje van 1,5 mm tussen elk bestaand gaatje(rond en langwerpig) een nieuw gat geboord maar LET OP, alle onder een hoek van 30 gr. naar de zelfde kant(links of rechts) in de ringvorm en ongeveer 15 gr. naar binnen(centrum).
6-Even zacht de waterdruk van de tuinslang er op om te testen, als dan de ring horizontaal gehouden word gaan de stralen allemaal schuin de zelfde kant op in cirkelvorm en een beetje naar het midden.
7-Alles weer terug plaatsen zonder bril om te testen.
Als er nu gespoeld word gaat het water draaien in de pot (als Thetford)en neemt zo alles mee naar de uitloop.

Er kunnen altijd gaatjes gedicht worden of worden bijgemaakt.

Ik hoop dat jullie hier wat mee kunnen, bij ons zijn de problemen opgelost.

Vino
Berichten: 588
Lid geworden op: zo 12 sep 2010 11:01

Re: LMC 490E Toilet

Bericht door Vino » do 4 okt 2018 19:59

Laat er een versterkings pomp tussen zetten.Dan voor gebruik 1x spoelen en na gebruik de rest "vaarwel"zeggen.

Met vriendelijke groet.

Plaats reactie

Terug naar “LMC”