Het interieur van de Knaus Travelino

Plaats reactie
Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Het interieur van de Knaus Travelino

Bericht door dieseltijger » za 22 feb 2020 17:15

Ik was vandaag even in een - voor de spaarrekening- levensgevaarlijk bedrijf in Delft, even kijken of er stopcontactjes waren (ze waren er wel, maar ofwel zwart of blingbling zilver - dus helaas pindakaas). Je kent dat wel: de geur van vers bandenrubber en gloednieuwe caravaninterieurs. Laat ik op een Knaus Travelino botsen. De Travelino is de lichtgewicht Knaus, even naar binnen gelopen altijd geinteresseerd in nieuwe concepten, en ik kon het gewoon niet laten.
IMG_20200222_125850.jpg
Nou, niet verkeerd! Ik heb altijd een lichte weerzin tegen caravans waarvan de neus of de achterkant raamloos zijn, want ik dacht dat het donkere holen zouden zijn. Het valt wel mee. Al zal het bij een regenachtige, druilerige rotdag inderdaad somberder zijn dat een caravan die voorzien is van een fors voorraam. Mooie wandbekleding, en fraai ingebouwde verlichting.
IMG_20200222_125752.jpg
De keuken en de afgeronde kastjes zien er echt kèk uit, en de led verlichting benadrukt de ronde vormen. Ik had op de site gezien dat de kastwandjes bestonden uit gesloten cellen-schuim. Even beloerd en beknepen.
IMG_20200222_125746.jpg
Het ziet er precies hetzelfde uit als het materiaal wat ze voor de bakken van die moderne bakfietsen gebruiken. Zwart -dat wel- maar het voelt aangenaam en stevig aan. Ik heb niet de indruk dat een rondzwervend bord onder het rijden letterlijk brokken (en gaten) gaat maken. Je hebt in ieder geval geen last van scherpe hoekjes en randjes waar de fineer hapjes gaat vertonen na een paar jaar.

(wordt vervolgd)
Laatst gewijzigd door dieseltijger op za 22 feb 2020 18:06, 2 keer totaal gewijzigd.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Het interieur van de Knaus Travelino

Bericht door dieseltijger » za 22 feb 2020 17:40

De achterzijde is ein-de-lijk nu eens niet voorzien van een treinzit zoals bij mijn Kip Shuttle, maar een leuke hoekzit. Maar: het is krapjes. Als je blaas alarm slaat dan pas je niet tussen de tafel en de vouwdeur van de toilet/badkamerruimte. Dus hebben "zose Germans" de tafel draaibaar gemaakt. Slim!
IMG_20200222_125716.jpg
IMG_20200222_125939.jpg[/attachment ][attachment=2]IMG_20200222_125823.jpg
De toiletruimte is uiters smaakvol ingericht, groot genoeg om in alle rust te ehhhh...mediteren. De wastafel is inklapbaar. Maar om in het toilet te komen moet er een vouwdeur geopend worden, en dat is - althans in het exemplaar wat ik bezichtigd heb - een wiebelig geval. Heb je een inloopmatje bij de ingang, dan botst de deur tegen deze mat (want: aan de onderzijde bevinden zich borstels) en dan is het gemier.

Maar voor de rest: een uiterst smaakvolle caravan. Met 900 kilo leeggewicht: spreken we dan over een lichtgewicht? Ik twijfel - maar ik moet niet zeuren.
Bijlagen
IMG_20200222_125939.jpg
IMG_20200222_125823.jpg
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

myalexx
Berichten: 1190
Lid geworden op: di 19 mar 2019 21:45
Locatie: 020

Re: Het interieur van de Knaus Travelino

Bericht door myalexx » za 22 feb 2020 21:16

RE.gif

Adria heeft ook caravans die rond de 900kg zitten en die hebben geen piepschuimen kastjes weenie.gif
Al met al leuke caravan die knaus mrgreen.gif
Volvo V60 2.0 D4 '15 + Hobby 455UF Excellent '09

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35854
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Het interieur van de Knaus Travelino

Bericht door Chris » za 22 feb 2020 22:17

Tja Diesel..

Het concept is heel vernieuwend.
Ik heb eens het "frame" als los deel zien staan, ter demo moest het opgetild worden.
Superlicht, verrassend zelfs hoe licht dat is.
Maar...
Ik heb er nog nooit eentje op een camping of onderweg gezien......
Als het concept zo goed is, zo revolutionair, dan zou je er toch wel eens eentje tegen moeten komen in het wild??
Ik vraag me echt af hoeveel er ondertussen in particulier bezit zijn.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Het interieur van de Knaus Travelino

Bericht door dieseltijger » za 22 feb 2020 22:47

Nou ik was nieuwsgierig, maar de Travelino is niet een lichtgewicht dacht ik, totdat ik zag dat de 900 kg de MTM is. Het geval van mij heeft een binnenlengte en binnenbreedte van 4,67m x 2,06m met een massa van 1035 kg. oftewel 108 kg per vierkante meter. De Travelino meet 4,02m x 2,04 en heeft een massa van 750 kg, oftewel dat is een massa van 91 kg per vierkante meter. Per oppervlakte eenheid weegt de Travelino 84% van dat geval van mij.

De huidige caravans zijn een stuk luxueuzer qua materiaalgebruik en vormgeving: Waar ik een keurig hard wandje heb, lijkt de Travelino bij het bed een gepolsterde wand te hebben, alles smoelt beter, kijk naar de talloze vakjes en de verlichting, de koelkast is ook 10 liter groter, enzovoorts. Ook de opbouw van de Travelino lijkt mij steviger: een "fibreframe" whatever that may be - terwijl mijn hut gewoon houten balkjes met losse platen piep zal hebben.

Ik vind het wel interessant, en geen geringe prestatie. Ik hou van een goed technisch design!
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

RogerS
Berichten: 1036
Lid geworden op: zo 1 aug 2010 21:02

Re: Het interieur van de Knaus Travelino

Bericht door RogerS » zo 23 feb 2020 07:04

Helaas is het Knaus niet gelukt onder 750 kg te blijven. Dat was wel hun oorspronkelijke goal.
Caravanloos. :(

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Het interieur van de Knaus Travelino

Bericht door dieseltijger » zo 23 feb 2020 08:01

Ik had begrepen dat er op het laatste moment nog een modificatie was: de (lichtere) steunen waren niet stabiel genoeg en zijn vervangen door zwaardere, klassieke uitvoeringen.

Dus je hebt gelijk: het is net aan.

Verder heb je als gebruiker geen last van de gewichtsreductie. Of het zou de vouwdeur bij het toilet moeten zijn: wellicht is het exemplarisch, maar ik heb een wiebelig geval aangetroffen. Ik vermoed dat de borstel die onderaan over de gehele breedte is gemonteerd vooral een dragende functie heeft. Als dat slijt met de jaren kunnen de scharnieren of hun verankering beschadigen. Ik kan het mis hebben, maar de deur lijkt mij een onding.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Het interieur van de Knaus Travelino

Bericht door dieseltijger » zo 23 feb 2020 08:29

Chris schreef:
za 22 feb 2020 22:17
<knip>
Als het concept zo goed is, zo revolutionair, dan zou je er toch wel eens eentje tegen moeten komen in het wild??
Ik vraag me echt af hoeveel er ondertussen in particulier bezit zijn.
Nou, het is niet de goedkoopste caravan, en de enige pre is de lage massa. Het meubilair is ronder - maar voor de rest zie je het er niet aan af. En ook functioneel is de caravan niet onderscheidend.

Ik bedoel dit: ik denk dat mensen bijvoorbeeld graag betalen voor "bling bling": een futuristische look aan de buitenkant, hoogglans meubilair, en liefst groot - maar dat laatste heeft eveneens functionele waarde.

Daarnaast kan functionele waarde een rol spelen: de Polars en Kabe's: vloeistofverwarming, ook in de vloer, bovengemiddelde isolatie, en watertanks en leidingen die zo zijn uitgevoerd dat bevriezen tegengegaan wordt.

De knaus is "alleen" licht. Ik kan mij voorstellen dat mensen die dit kunnen betalen eveneens hun geld gaan inzetten op een trekauto die een zwaardere, relatief goedkopere caravan aan kan.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Conradi
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 15 feb 2015 11:22

Re: Het interieur van de Knaus Travelino

Bericht door Conradi » zo 23 feb 2020 10:19

dieseltijger schreef:De Travelino meet 4,02m x 2,04 en heeft een massa van 750 kg...
Het rijklaargewicht is opvallend slechts 775 kg. Dus 25kg voor water, gas, haspel, etc. Is dat dan ook lichtgewicht? :wink:

Persoonlijk vind ik de Travelino nogal minimalistisch. Het oogt ook allemaal kwetsbaar en zo.
Het lijkt allemaal erg vernieuwend, maar ik vind de cijfers tegenvallen. Een vergelijkbare Sterckeman weegt 20kg meer, en dat vind ik - zeker van binnen - echt meer caravan.
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Het interieur van de Knaus Travelino

Bericht door dieseltijger » zo 23 feb 2020 10:28

Hé grappig. Klopt de Sterckemannen zijn maar 10..15 kilo zwaarder. En eerlijk gezegd: de wanden van de Sterckeman zijn niet gevuld met lucht, en de caravan is iets traditioneler qua inrichting. En het laadvermogen is 200..300 kilo, dus op de constructie is niet beknibbeld.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Plaats reactie

Terug naar “Knaus”