Koelkast ventilator Knaus 500 eu Silver Selection (2017)

Plaats reactie
Herman Knaus
Berichten: 11
Lid geworden op: vr 8 jun 2018 20:13

Koelkast ventilator Knaus 500 eu Silver Selection (2017)

Bericht door Herman Knaus » zo 16 jun 2019 08:18

Hoewel onze onze koelkast het goed doet, wil uit voorzorg een ventilator achter de koelkast inbouwen. Ik heb inmiddels een ventilator (extra stil) en een clixon schakelaar besteld. Ik ga de ventilator op het bovenste rooster bevestigen, Alvorens ik begin heb ik nog enkele vragen en wellicht is er iemand die het antwoord weet:

1) waar haal ik het beste en eenvoudigs 12 v vandaan bij mijn caravan.
2) op welke draad (pos/neg) moet de clixon aangesloten worden.
3) het is mij opgevallen dat de roosters gekit zijn, welke kit wordt hier gebruikt.

Vino
Berichten: 588
Lid geworden op: zo 12 sep 2010 11:01

Re: Koelkast ventilator Knaus 500 eu Silver Selection (2017)

Bericht door Vino » zo 16 jun 2019 09:30

Beste Herman,
Bij onze Knaus zit de aanvoer van stroom links onder, achter de koelkast.Haal de roosters er eerst van af dan zie je meer.De kit waar jij het over hebt is de kit van het kader.Hier hoef je niets aan te doen.Je kunt de roosters door het schuifje wat er op zit, voorzichtig er uit halen.Bij onze Knaus doet de koelkast het dusdanig dat een ventilator niet nodig is.Indien je de roosters er uit haalt, nadat de schuifjes open gezet zijn,trek je de roosters langzaam met beleid, richting schuifje, naar buiten.Doe dit voorzichtig want de borging zit rechts d.m.v een dun lipje in het kader.

Met vriendelijke groet.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35854
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Koelkast ventilator Knaus 500 eu Silver Selection (2017)

Bericht door Chris » zo 16 jun 2019 10:37

Hoi Herman.

Ik heb exact dezelfde caravan en bj. en ook fan's achter mijn KK gemaakt.
Foto's van mijn constructie hieronder.
Ik heb 14 cm, langzaamlopende fans gebruikt ivm geluid, noise.
Ook heb ik ze nog eens in silent rubbertjes en een alu stripje opgehangen, die zwarte dingetjes op de foto, zijn nu kort trouwens.
De sturing van de fans wordt door een elektronische thermostaat van Aliexpress geregeld..
Sensor zit op de koelribben bovenin. ( bedrading verlengd hiervoor)
De fans gaan aan als de koelkast 50 graden wordt en schakelen weer uit als de temp tot 35 graden is gedaald.
Nu is het bij onze caravans vrijwel onmogelijk om bij de 12 volt verlichting aansluiting achterop de koelkast te komen.
Ik heb daarom ook de keuze gemaakt om dat extern op te zoeken, dus de bedrading van de fannetjes en de voeler gaan naar de bedkast direct naast de koelkast, gewoon een klein gaatje in de wand geboord en kloddetje kit erop.
De W1209, de thermische regelaar krijgt zijn spanning 12 volt uit een klein LED voedingkje ook van Aliexpress en de 230 volt daarvoor heb ik in aangesloten op het buiten stopkontakt.. nou eigenlijk heb ik daar een extra lasdoos gemaakt waar de spanning van de buitenaansluiting nu ook de LEDvoeding en een extra keukenstopkontakt onder het keukenblad voedt.

( op het forum is ook een handleiding in Jip en Janneke taal te vinden welke ik voor de W1209 thermostaat geschreven heb... hier te vinden: viewtopic.php?f=76&t=33798 )

Het resultaat is geweldig... ijs maken in Spanje is geen probleem... koelkast werkt uitstekend.
.
20170711_173236_resized_1.jpg
20170711_172100_resized_1.jpg
20170711_172053_resized_1.jpg
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Plaats reactie

Terug naar “Knaus”