Knaus Südwind 400FD

Plaats reactie
Theodoor
Berichten: 11
Lid geworden op: ma 10 sep 2018 13:39

Knaus Südwind 400FD

Bericht door Theodoor » ma 3 jun 2019 03:05

Hallo, wij hebben deze caravan en zijn benieuwd naar de ervaringen van anderen met deze mooie maar compacte caravan. Graag positieve en negatieve ervaringen delen. Wij tot nu toe positief...mooie caravan. Ligt goed achter de auto ook.met 2 fietsen achterop de caravan. Weinig stopcontacten...echt te weinig. Verder keurig afgewerkt. Wel hoog...van binnen goed voor ruimtelijj gevoel maat voorkant daardoor slecht zonder trap schoon te houden. Felle kleur wit best besmettelijk....caravan biedt veel privecy doordat aan 1 zijkant geen ramen zitten. Luik om bij spullen te komen zit aan achterkant caravan...kan nadeel zijn afhankelijk van waar de caravan komt te staan. Verlichtingspaneel is best ingewikkeld en lijkt ook kwetsbaar vanwege dimmer. Dimmer stoorde op electronics van mijn auto..citroen c4 picasso 2017. Bed is prima...
Laatst gewijzigd door Daphne op za 8 jun 2019 19:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Titel aangepast

RiannePp
Berichten: 196
Lid geworden op: di 4 feb 2014 14:29

Re: Knaus silverwind 400FD

Bericht door RiannePp » vr 7 jun 2019 09:09

Ik veronderstel dat je natuurlijk de Knaus Südwind bedoelt... wij hebben
deze 400FD in 2014 voor ons als eerste caravan aangeschaft, hij was toen
pas 2 jaar oud, en helaas zelf ook weer na 2 jaar moeten wegdoen omdat mijn
man toen ernstige slaapproblemen kreeg en wij toen een caravan aangeschaft
hebben met 2 gescheiden bedden. Wij vielen juist erg op de indeling van
deze 400FD caravan omdat we een Frans bed handiger vinden dan een bed
overdwars, het toilet èn de wastafel zeer ruim bemeten zijn en we de
afscheiding tussen bed en zitgroep erg leuk vonden. Bij veel caravans mist
die afscheiding of zit er een knullig gordijntje tussen. Je kunt de
afscheiding ook dicht maken en de tussenwand dicht schuiven, maar als je
even vlug wilt omkleden in de ‘slaapkamer’ voldeed het om de kastdeur even
open te doen.
Omdat de caravan heerlijk achter de auto lag/volgde, reed ik er ook mee -
dit had ook mede met de maat te maken natuurlijk. Onze huidige caravan,
Knaus Sport 460EU, durf ik niet mee te rijden maar ook mijn man vond hem
niet te vergelijken met de 400. Vorig jaar is gebleken vw abnormale
slijtage van de banden (na 2 jaar!) dat dit met de Delta as te maken had en
is door de dealer naar Triorep gebracht, Knaus gaf niet thuis. Daar is hij
uitgebalanceerd, nieuwe banden eronder en nu is er weer fatsoenlijk mee te
rijden. We hebben er nog meer maleur mee maar daar zijn we na deze vakantie
weer mee bezig... boos.gif
Gelukkig is onze dealer nog steeds welwillend maar we denken nog steeds aan
onze vorige!! Veel plezier met die van jullie thumbup.gif
Ps: het lukt mij amper op dit forum op reacties te reageren, al 2 x
gevraagd aan het forum maar denk dat t aan de beveiliging van m’n ipad
ligt...? Ben niet zo handig hierin....dus lukt t me om dit bericht te
plaatsen maar reageer ik niet op evt reacties, alvast m’n excuses

Theodoor
Berichten: 11
Lid geworden op: ma 10 sep 2018 13:39

Re: Knaus silverwind 400FD

Bericht door Theodoor » za 8 jun 2019 16:11

Beste Annerie, dank voor jouw reactie. We zijn tevreden over onze Südwind 400FD voldoet prima en ligt idd prettig achter onze auto...een citroen c4 picasso diesel. De caravan is mooi afgewerkt, het zitje is fijn en het bed prima en idd...de wastafel prima zo en fijner/ruimer dan ik een krap wc hok...caravan hebben wij voorzien van een moves en dat is prettig bij het plaatsen op een plek op een camping. Veel licht in de caravan dankzij een groot en kleiner dakluik. Paar minpunten: inmiddels begrijpen we het maar het verlichtingspaneel is lastig goed te bedienen en als je 3 keer per jaar kampeert steeds weer een opgave. Er zijn erg weinig stopcontacten. Caravan is hoog en biedt daardoor veel ruimte...de voorkant loopt schuinweg en is daardoor lastig bovenaan schoon te houden. Jammer dat er geen uitsparingen gemaakt zijn in de brokstukken zodat je makkelijk het aangrijpingspunt voor de poten onder de caravan kunt vinden en als je draait raak je steeds de kwetsbare plastic hoekstukken. We hebben de indruk dat deze caravan weinig verkocht is en ook weer snel uit productie genomen. 400 types...overigens inwendig 4.10 meter maakt Knaus niet meer. Vinden ook weinig reviews en zijn dus blij met de jouwe...bedankt!



Hartelijke groet,

Evert Verboom

Theodoor
Berichten: 11
Lid geworden op: ma 10 sep 2018 13:39

Re: Knaus silverwind 400FD

Bericht door Theodoor » za 8 jun 2019 16:12

Hallo Evert,
Het verlichtingspaneel is idd een drama, gelukkig heeft Knaus dit veranderd. Stopcontacten zijn er in caravans altijd te weinig vind ikzelf, wij gaan er eentje bij maken boven de keuken. Wat betreft de aangrijpingspunten voor de poten doet mijn man het zo: hij gaat er schuin voor zitten, voelt met zijn linkerhand de schroef en vangt zijn rechterhand met slinger daarmee op. Hij is nog van plan met een PVC buis en ophangbeugels het Alko Comfort systeem na te maken: (https://www.obelink.nl/al-ko-comfort-ki ... steun.html )
Mijn 2 vriendinnen zijn nog altijd jaloers op de 400fd indeling, zelf hebben ze de Adria 390 gekocht - niet te vergelijken! Dwarsbed waardoor zij beiden ‘s nachts op moeten staan als er een naar het toilet moet, omdat het tussenstuk te smal is om over elkaar heen te stappen. (Ingeklemd tussen keuken en kast) Als zij een weekje met de kleinzoon in Nederland willen kamperen, en de bedbank uitklappen hiervoor, kan er niemand meer uit de caravan of naar het toilet omdat de bank de toegang hiertoe versperd. Maar ja, haar man wilde ook een kleine caravan en niet meer zo’n grote omdat de kinderen niet meer meegaan. Wij hadden de onze nooit weggedaan, waren er heel blij mee, moesten helaas vw de slaapproblemen van mijn man.
Nog een tip, staat niet in de gebruiksaanwijzing: als je de tafel ooit naar beneden wilt doen, doe dan onder het kniksysteem vd tafelpoot een klein plastic broodplankje of iets dergelijks tegen beschadiging.
Veel plezier gewenst, jullie gebruiken hem in ieder geval goed: 3 x pjaar!
Vriendelijke groet,
Annerie

Theodoor
Berichten: 11
Lid geworden op: ma 10 sep 2018 13:39

Re: Knaus silverwind 400FD

Bericht door Theodoor » za 8 jun 2019 16:13

Ha Annerie, dank voor jouw reactie. Herkenbare voordelen en nadelen dus. En zo blijft er altijd weer wat te verbeteren aan zo’n caravan. Ik bedacht mij later dat de deur die je moet passeren om naar het toilet te gaan ook wel wat verder open zou mogen gaan maar dat kan aan ons liggen alhoewel ook dat echt wel meevalt 😊 Ga dar wel wat aan doen, door het koortje wat daar nu bovenaan de deur zit van plastic te vervangen door iets anders wat iets langer is. Bedankt voor de tip voor wat betreft de tafel, goed idee. Hartelijke groet

Evert Verboom

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19705
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Knaus silverwind 400FD

Bericht door Daphne » za 8 jun 2019 18:59

Zijn Evert en Annerie met hetzelfde Theodoor-account op elkaar aan het reageren? Ik begrijp er niks van scratch.gif weenie.gif
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Theodoor
Berichten: 11
Lid geworden op: ma 10 sep 2018 13:39

Re: Knaus Südwind 400FD

Bericht door Theodoor » za 8 jun 2019 19:57

Ha klopt...heb de reacties van Annerie die ik via mail ontving op het forum ingeplakt.

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16221
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: Knaus Südwind 400FD

Bericht door Jan van Vijven » za 8 jun 2019 21:11

Waarom niet rechtstreeks hier posten? Andermans mail zomaar plaatsen is eigenlijk “not done” en bovendien niet echt duidelijk.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

RiannePp
Berichten: 196
Lid geworden op: di 4 feb 2014 14:29

Re: Knaus Südwind 400FD

Bericht door RiannePp » za 8 jun 2019 21:55

Ik zal hier even zelf op reageren...
Ik heb al vanaf het begin problemen om zelf reacties te plaatsen op het forum, zoals ook te lezen is onderaan in mn bovengeplaatste mail en heb voorheen het 2 x aan de redactie van het forum gevraagd of zij een oplossing wisten maar kreeg het antwoord dat zij daar niets aan konden doen. Het zal denk ik, aan de beveiliging van mijn iPad liggen, weet t niet - ben hier niet goed in. Het is iig wel heel vervelend omdat ik in het begin wel “mee deed” en opeens geen antwoorden of reacties meer kon geven, ik kreeg het gewoon niet gepost, wat ik dus heel vervelend vind. O.a. Daphne stuurde mij vragen en ik kon gewoon opeens niets meer posten.
Daarom heb ik, omdat er geen reacties kwamen op een vraag over de Knaus 400FD die de vraagsteller, Theodoor, aangeschaft heeft , geprobeerd hem via de mail te antwoorden. (Hebben zelf dit type Knaus gehad)
(Wij zijn nu in Spanje en het lukte me ook toen niet om op het forum te komen: kreeg een melding: site is onveilig, wat mss logisch is vanaf een campinginternet)
Via mail is het me wel gelukt en heb toestemming gegeven als het hem zou lukken, mijn antwoord in te kopiëren op het forum, mss kwamen er dan nog andere reacties op. Zijn naam op het forum is blijkbaar, net als de mijne, een zelfgekozen naam. Een mailadres heeft vaak een andere naam. Erg verwarrend inderdaad, waarvoor mn excuses.
Ik hoop dat ik dit bericht trouwens nu wel eens geplaatst krijg, er is via de camping wel aan mn instellingen gesleuteld.....zonnige groeten uit zuid-Spanje, Rianne

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16221
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: Knaus Südwind 400FD

Bericht door Jan van Vijven » za 8 jun 2019 22:13

Helemaal leesbaar nu.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Plaats reactie

Terug naar “Knaus”