Voordeel van Knaus 500 FDK t.o.v. QDK? (frans bed of vast bed)

Gebruikersavatar
bofinn
Berichten: 99
Lid geworden op: vr 14 dec 2018 14:37
Locatie: Monster (dorpje aan de kust direct beneden Den Haag)

Voordeel van Knaus 500 FDK t.o.v. QDK? (frans bed of vast bed)

Bericht door bofinn » wo 19 dec 2018 11:46

Wij zijn als gezin met twee jonge kids op zoek naar een caravan met stapelbed, treinzit en vast bed. Daarnaast wil ik bij voorkeur niet over de 1500KG MTM heen. Niet vanwege rijbewijs of trekkracht, maar ivm gewichtsverhouding tussen auto en caravan. Een beetje laadvermogen (~300KG) zou ook fijn zijn. We gaan voor een tweedehands en komen dan uit bij modellen zoals een Knaus 500 FDK of QDK uit 2009-2010 waarbij het ledig gewicht net boven de 1100KG uitkomt.

Het valt mij op dat er veel vaker een Knaus 500 type FDK wordt aangeboden t.o.v. van het type QDK. Ik begrijp zelf niet zo goed waarom, omdat voor mij op het eerste gezicht de QDK veel praktischer lijkt. Met de QDK mis je bij het tweepersoonsbed niet dat hoekje bij het voeteinde. Bovendien is er daar ruimte voor meer bovenkastjes t.o.v. bij een frans bed. Daarnaast is er bij de QDK ruimte voor 1 extra kast over de gehele hoogte naast het keukenblok. De koelkast schuift daarom 1 plek opzij wat veel meer kastruimte geeft voor alle keukenspullen.

Nu begrijp ik wel dat de keuze voor een indeling persoonlijk is. Waar ik benieuwd naar ben is waarom anderen de voorkeur hebben gegeven aan een indeling zoals de FDK. Misschien brengt mij dat nog tot nieuw leerzame inzichten.

Hieronder een voorbeeld van de twee indelingen, hoewel niet volledig accuraat omdat deze plaatjes van de 2017 model serie zijn.

500 FDK
1349

500 QDK
1350
Afbeelding Ford Mondeo Wagon 1.6 TDCi EcoBoost Titanium (2013)
Afbeelding Knaus Sport 500 FDK (2010)

Gebruikersavatar
ElddisCrusader
Berichten: 116
Lid geworden op: do 1 jun 2017 12:11
Locatie: Vlissingen

Re: Voordeel van Knaus 500 FDK t.o.v. QDK? (frans bed of vast bed)

Bericht door ElddisCrusader » wo 19 dec 2018 11:53

Hoewel ik zelf geen Frans bed of vast bed heb kan ik me voorstellen dat er mensen zijn die voor de FDK kiezen. Dit heeft waarschijnlijk te maken met het feit dat je in dat type niet perse over elkaar heen hoeft te klimmen wanneer je het bed verlaat. Verder is de toiletruimte direct naast het bed geplaatst en dat heeft soms ook zijn voordelen.
Subaru Forester 2.0XT 2004,Elddis Crusader Hurricane 2007,Truma SX met systeemkast van POWRMOVER,Optima 55Ah,CTEK 7.0,Oyster Vision 2-85

Gebruikersavatar
MarcoC
Berichten: 4722
Lid geworden op: do 27 jun 2013 15:35
Locatie: Deventer

Re: Voordeel van Knaus 500 FDK t.o.v. QDK? (frans bed of vast bed)

Bericht door MarcoC » wo 19 dec 2018 12:28

Ons vorige caravan was een Caravelair Antares 490, waarvan de indeling gelijk is aan de Knaus 500 QDK. De huidige caravan betreft een Eifelland 520 TKM waarvan de indeling weer gelijk is aan de Knaus 500 FDK.
De FDK geniet de voorkeur vanwege het Franse bed, daar waar je in de QDK over elkaar heen moey klimmen in de nacht.... dit is voor ons het voornaamste verschil naast het feit dat een fransbed vaak breder kan zijn dan een dwarsbed.

Verstuurd vanaf mijn GT-N7100 met Tapatalk

Dethleffs 720 SK Camper Lyfestyle - Audi Q7 3.0 TDI Quattro

richards
Berichten: 196
Lid geworden op: zo 28 okt 2018 17:40

Re: Voordeel van Knaus 500 FDK t.o.v. QDK? (frans bed of vast bed)

Bericht door richards » wo 19 dec 2018 12:49

Wij hebben dezelfde zoektocht gehad. Uiteindelijk gekozen voor de hobby 490 kmf. Wat voor ons een een belangrijke factor was is het in en uitstappen van de stapelbedden.
In het onderste bed slaapt regelmatig een volwassene. Bij de hobby vonden dit meest praktische met name vanwege de hoogte tussen de twee stapelbedden
Volvo XC40 T5 recharge, Knaus 550FSK Südwind 60Y

Gebruikersavatar
bofinn
Berichten: 99
Lid geworden op: vr 14 dec 2018 14:37
Locatie: Monster (dorpje aan de kust direct beneden Den Haag)

Re: Voordeel van Knaus 500 FDK t.o.v. QDK? (frans bed of vast bed)

Bericht door bofinn » wo 19 dec 2018 13:16

MarcoC schreef:
wo 19 dec 2018 12:28
Ons vorige caravan was een Caravelair Antares 490, waarvan de indeling gelijk is aan de Knaus 500 QDK. De huidige caravan betreft een Eifelland 520 TKM waarvan de indeling weer gelijk is aan de Knaus 500 FDK.
De FDK geniet de voorkeur vanwege het Franse bed, daar waar je in de QDK over elkaar heen moey klimmen in de nacht.... dit is voor ons het voornaamste verschil naast het feit dat een fransbed vaak breder kan zijn dan een dwarsbed.

Verstuurd vanaf mijn GT-N7100 met Tapatalk
Hi Marco,
Het niet over elkaar heen te hoeven klimmen is een goed punt. Met het franse bed kan de persoon die aan de raamkant slaapt via het voeteneind er uit?

Vonden jullie het niet lastig om de keuken spullen op te bergen toen jullie over gingen naar de 520 TKM? In principe heb je alleen de kast onder de spoelbak en de twee bovenkastjes toch? Dus ik ga ervan uit dat kasten op andere plekken zijn "opgeofferd" tbv van de keuken? Wij zijn benieuwd naar jullie ervaringen daarmee.
Afbeelding Ford Mondeo Wagon 1.6 TDCi EcoBoost Titanium (2013)
Afbeelding Knaus Sport 500 FDK (2010)

Gebruikersavatar
bofinn
Berichten: 99
Lid geworden op: vr 14 dec 2018 14:37
Locatie: Monster (dorpje aan de kust direct beneden Den Haag)

Re: Voordeel van Knaus 500 FDK t.o.v. QDK? (frans bed of vast bed)

Bericht door bofinn » wo 19 dec 2018 13:31

richards schreef:
wo 19 dec 2018 12:49
Wij hebben dezelfde zoektocht gehad. Uiteindelijk gekozen voor de hobby 490 kmf. Wat voor ons een een belangrijke factor was is het in en uitstappen van de stapelbedden.
In het onderste bed slaapt regelmatig een volwassene. Bij de hobby vonden dit meest praktische met name vanwege de hoogte tussen de twee stapelbedden
De Hobby 490 KMF ben ik tijdens mijn zoektocht ook wel eens tegen gekomen, maar ik vermoed dat dit type pas relatief recent geïntroduceerd is? Na 2013 gok ik zo? Als ik zoek op KMFe vind ik namelijk genoeg aanbod, ook van oudere jaren. Omdat ik de KMF alleen in de recente model jaren ben tegen gekomen had ik die al van mijn lijstje gestreept. Omdat deze nog te nieuw zijn valt dit buiten ons budget.

Bij ons gaan de kinderen in het stapelbed slapen en de jongste op het onderste bed. Dus de stapelbed uitstap zou ik bij modellen als de Hobby type KMFe en Knaus FDK wel prima vinden denk ik. Maar toch bedankt, ik ga er even op letten mochten we een FDK gaan bezichtigen.
Afbeelding Ford Mondeo Wagon 1.6 TDCi EcoBoost Titanium (2013)
Afbeelding Knaus Sport 500 FDK (2010)

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18183
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Voordeel van Knaus 500 FDK t.o.v. QDK? (frans bed of vast bed)

Bericht door deusjevo » wo 19 dec 2018 14:40

Persoonlijk zou ik de FDK kiezen, een bed zoals in de QDK zit hebben wij nu en vinden wij dus minder prettig ivm het over elkaarheen klimmen.

De zitjes zijn voor 4 personen volgens mij wel minimaal van afmeting in deze 2 modellen?
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

workel

Re: Voordeel van Knaus 500 FDK t.o.v. QDK? (frans bed of vast bed)

Bericht door workel » wo 19 dec 2018 15:09

Blijft lastig keuzes maken.
Wij hebben een Hobby met frans bed, reden van aanschaf is dat wij een dwarsbed hebben gehad en het over elkaar heen kruipen, wat al vaker is genoemd, daar waren wij klaar mee.
Als ik beide plattegronden bekijk dan snap ik dat een QDK jullie voorkeur heeft, toilet achter, grote koelkast tov een FDK uitvoering.
Ach, als de kids groot genoeg zijn en in een tent willen dan is een andere caravan indeling wel een optie.

sailor wim
Berichten: 2665
Lid geworden op: di 11 okt 2016 16:41
Locatie: Den Haag

Re: Voordeel van Knaus 500 FDK t.o.v. QDK? (frans bed of vast bed)

Bericht door sailor wim » wo 19 dec 2018 16:30

workel schreef:
wo 19 dec 2018 15:09
grote koelkast
Kan 189 liter kloppen?
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?

arnovariante

Re: Voordeel van Knaus 500 FDK t.o.v. QDK? (frans bed of vast bed)

Bericht door arnovariante » wo 19 dec 2018 16:34

Deze zitjes zijn echt niet breed voor 2 volwassenen en 2 kids.
Even eten gaat uiteraard wel maar een dag op deze bankjes vertoeven zou 'm wat mij betreft niet worden.
Wat bed betreft: ik heb jaaaaren aan de kant met het schuine stuk geslapen, nooit last van gehad.
Nu is het wel zo dat die schuine kant bij elke merk anders is vorm gegeven.
De nieuwere Knaus types hebben echt een flinke hoek uit je bed.
Mbt het over elkaar heen kruipen: in een dwars bed MOET je ter hoogte van de heupen over je partner heen, dit is heel wat moeilijker dan aan het voeteneinde!
Zeker als je zoals ik 9 van de 10 x even wakker wordt als de partner eruit gaat, ik haalde dan even mijn voeten omhoog zodat het nog makkelijker werd.
Dus wat mij betreft zou het de Frans bed indeling met wc naast het bed worden.
In de FDK vind je bovendien nog een hoge kledingkast tussen de dinette en het stapelbed, een kast met allemaal legplanken!

Gebruikersavatar
RichTrip
Berichten: 1886
Lid geworden op: ma 12 mei 2014 13:56

Re: Voordeel van Knaus 500 FDK t.o.v. QDK? (frans bed of vast bed)

Bericht door RichTrip » wo 19 dec 2018 20:56

Het blijft de eeuwige discussie. Het over elkaar heen klimmen.....ik moet er altijd uit, mijn vrouw nooit. En ik slaap altijd rechts. Met de QDK ben je dan flexibeler. Met de FDK zou ik echter uit de voeten kunnen, maar onze eerdere caravan met Frans bed had het bed gespiegeld en ik moest dus altijd klimmen. Nu een dwarsbed (ala QDK) en geen problemen meer....
Maar de FDK zou in mijn geval nu kunnen. Ook het toilet in de buurt dus niet (of minder) de kids storen als je later naar bed gaat of naar de WC moet.
Wel zijn de kasten moeilijker te bereiken bij een Frans bed. Hebben nu een Kip met dwarsbed voorin. Door de schuine voorkant zijn de kastjes perfect te bereiken!

Dus.......keuzes, keuzes....succes!
Kip Grey Line Special 47 TRZ 2003 + (Kip) Walker Vario Easy Door voortent i.c.m. een Opel Astra Sports Tourer PHEV Business Edition 1.6 Turbo 180pk

Robertolini
Berichten: 401
Lid geworden op: vr 23 sep 2016 16:17

Re: Voordeel van Knaus 500 FDK t.o.v. QDK? (frans bed of vast bed)

Bericht door Robertolini » wo 19 dec 2018 21:07

Mijn voorkeur zou de FDK zijn..waarschijnlijk breder bed, oogt ruimtelijker dan de QDK.
Wat treinzitje betreft, wij hebben voorheen eenzelfde indeling als de FDK gehad maar het gebrek aan zitruimte brak ons op. Niet zozeer in warme landen, maar wel bij weekendjes weg en herfstvakanties waarbij je toch wat vaker binnen zit.
Bovendien stoorde mij de wielbak die meestal bij zo’n indeling onder de tafel uitkomt waarbij je met je benen schuin zit.
Wij zijn oa im deze reden overgegaan naar een 2.50m breed.

Succes!
Ford Kuga 150pk St-Line
Gechipt naar 190 pk

Hobby 540 FU 2021, lekker compleet 😋

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Voordeel van Knaus 500 FDK t.o.v. QDK? (frans bed of vast bed)

Bericht door Chris » wo 19 dec 2018 21:15

Nog een nadeel van de FDK..

Toilet voorin, dan is er voor de man de opdracht om altijd te gaan zitten.
De stroomlijn van de FDK laat de voorwand naar binnen komen....
Blijf je staan als man... dan moet je wel een heeeeele lange hebben.. [kerstwhoehoehahaha.gif
Sorry als het niet zo netjes geschreven is, maar je snapt het direct denk ik..
Maar verder... is de FDK wel erg prettig in gebruik denk ik.
Grotere keuken ook..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23387
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Voordeel van Knaus 500 FDK t.o.v. QDK? (frans bed of vast bed)

Bericht door PD » wo 19 dec 2018 21:21

Chris schreef:
wo 19 dec 2018 21:15
Toilet voorin, dan is er voor de man de opdracht om altijd te gaan zitten.
Alsof jij het wel staand mag....... ik trouwens ook niet hoor al kan het makkelijk knipoog.gif

Ik zou niet snel voor een dwarsbed kiezen vanwege de eerder genoemde klauterpartijen al zie ik hier bij de uitvoering met het franse bed ook niet veel mogelijkheden voor een makkelijkere uitstap vanwege de zitbank aan het voeteneinde.

Het beste advies: ga eens in allebei kijken en laat je overtuigen door je gevoel. Voor de gevraagde opties zoals een stapelbed is het eigenlijk net een beetje een te kleine caravan, vind ik, en zou een 2,5 m brede caravan beter geschikt zijn.
Laatst gewijzigd door PD op wo 19 dec 2018 21:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Robertolini
Berichten: 401
Lid geworden op: vr 23 sep 2016 16:17

Re: Voordeel van Knaus 500 FDK t.o.v. QDK? (frans bed of vast bed)

Bericht door Robertolini » wo 19 dec 2018 21:22

Nou, volgens mij is haast geen enkele wc pot voor mij geschikt om staand te kunnen plassen met mijn lengte van 1.90... [kerstknipoog.gif]
Ford Kuga 150pk St-Line
Gechipt naar 190 pk

Hobby 540 FU 2021, lekker compleet 😋

sailor wim
Berichten: 2665
Lid geworden op: di 11 okt 2016 16:41
Locatie: Den Haag

Re: Voordeel van Knaus 500 FDK t.o.v. QDK? (frans bed of vast bed)

Bericht door sailor wim » wo 19 dec 2018 21:23

RE.gif RE.gif
Als een deel van het huishouden ga doen of [kerstduim.gif] doet ga je wel zitten.
In de hut en thuis.
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Voordeel van Knaus 500 FDK t.o.v. QDK? (frans bed of vast bed)

Bericht door Chris » wo 19 dec 2018 21:30

Ooooo..
Wat een gezeik.....
Maar jullie hebben wel gelijk... [kerstwhoehoehahaha.gif
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
bofinn
Berichten: 99
Lid geworden op: vr 14 dec 2018 14:37
Locatie: Monster (dorpje aan de kust direct beneden Den Haag)

Re: Voordeel van Knaus 500 FDK t.o.v. QDK? (frans bed of vast bed)

Bericht door bofinn » do 20 dec 2018 09:02

We gaan waarschijnlijk komende zaterdag eens bij een FDK kijken. Interessant om te zien dat de meeste voorkeur geven aan de FDK vanwege de uitstap uit bed. Goede tip, we gaan er bij het bezichtigen extra op letten. Al ben ik het inderdaad eens met PremiumDiscovery dat vanwege de dinette je ook bij het franse bed nog wel wat over elkaar heen moet. Maar wellicht, omdat je via het voeteneind over elkaar heen kan, het iets makkelijker is zoals zoals opgemerkt door arnovariante.

De FDK heeft inderdaad wel het voordeel van wat kastruimte bij het stapelbed. Dat is wel zo praktisch.

Ook het onmogelijke van staand plassen bij de FDK vind ik een goede tip.

De keuken (in de zin van het keukenblad) is voor zover ik weet bij de 2010 serie even groot. Ik zie inderdaad dat hier op de voorbeeldplaatjes wel een verschil in zit. Bij de 2010 serie schuift bij de QDK de koelkast gewoon 1 kast op. Ook is het daar nog niet zo'n grote koelkast. Vandaar dat de QDK in het geval van de 2010 serie voor zover ik weet enkel het voordeel heeft van extra kastruimte in het keukenblok en in de kast naast het keukenblok waar de koelkast zit.

Lastig al die voor- en nadelen weenie.gif

We gaan het eens bekijken en dan krijgen we vast een beter gevoel bij wat ons bevalt.
Afbeelding Ford Mondeo Wagon 1.6 TDCi EcoBoost Titanium (2013)
Afbeelding Knaus Sport 500 FDK (2010)

arnovariante

Re: Voordeel van Knaus 500 FDK t.o.v. QDK? (frans bed of vast bed)

Bericht door arnovariante » do 20 dec 2018 09:09

Staar je niet blind op Knaus!
Haast alle merken hebben deze indelingen beschikbaar.
Het is wel zo dat Knaus relatief licht bouwt.
Wat wij bij Knaus opvallend vinden is het goede comfort van de rugkussens, als dat tenminste met deze treinzit hetzelfde is als bij een rondzit.
Het zitcomfort van de Südwind is ook veel beter dan van de Sport Serie, dit door die vorm van de rugkussens..

Gebruikersavatar
bofinn
Berichten: 99
Lid geworden op: vr 14 dec 2018 14:37
Locatie: Monster (dorpje aan de kust direct beneden Den Haag)

Re: Voordeel van Knaus 500 FDK t.o.v. QDK? (frans bed of vast bed)

Bericht door bofinn » do 20 dec 2018 09:25

Vwb de ruimte van de treinzit in een 2,30m brede caravan: Daar hebben we wel over nagedacht en ook bij andere caravans eens uitgeprobeerd. Natuurlijk houdt het niet over, maar om te eten en een spelletje te spelen met zijn allen is het prima. Persoonlijk vind ik een rondzit ook niet heel comfortabel. Vaak is de zitting erg kort en de rugleuning niet heel hoog. Voor mij komt het uiteindelijk op hetzelfde neer; je hoeft in een caravan niet te verwachten dat je een lekkere bank hebt om in neer te ploffen zoals je dat thuis doet. Op slechte dagen stellen wij ons voor dat er misschien twee personen bij de treinzit zitten en de anderen of in de voortent zitten of lekker op bed een filmpje aan het kijken zijn.

Uiteindelijk is het ook een soort compromis die ik moet maken tussen het feit dat wij graag vaste bedden willen voor zowel onszelf als voor de kids, maar niet een te zware caravan willen rijden. Het rijklaar gewicht van onze auto is zo'n 1500KG en als relatief onervaren aanhanger rijder wil ik daarom liever niet boven de 1500KG MTM voor de caravan uitkomen. Als je het hebt over een iets langere en 2,5m brede caravan, dan ga je toch al snel naar een MTM van 1800KG of meer. Los van het feit dat ik niet nu een andere auto wil gaan kopen vraag ik mijzelf sowieso af of ik een auto van zo'n 1900KG rijklaar zou willen rijden (ivm gewichtsverhouding).

Misschien kom ik er ooit nog op terug dat je niet perse zo'n zware auto nodig hebt, maar dat moet ik eerst maar eens zelf ervaren. Better safe than sorry.
Afbeelding Ford Mondeo Wagon 1.6 TDCi EcoBoost Titanium (2013)
Afbeelding Knaus Sport 500 FDK (2010)

Gebruikersavatar
bofinn
Berichten: 99
Lid geworden op: vr 14 dec 2018 14:37
Locatie: Monster (dorpje aan de kust direct beneden Den Haag)

Re: Voordeel van Knaus 500 FDK t.o.v. QDK? (frans bed of vast bed)

Bericht door bofinn » do 20 dec 2018 09:45

arnovariante schreef:
do 20 dec 2018 09:09
Staar je niet blind op Knaus!
Haast alle merken hebben deze indelingen beschikbaar.
Het is wel zo dat Knaus relatief licht bouwt.
Wat wij bij Knaus opvallend vinden is het goede comfort van de rugkussens, als dat tenminste met deze treinzit hetzelfde is als bij een rondzit.
Het zitcomfort van de Südwind is ook veel beter dan van de Sport Serie, dit door die vorm van de rugkussens..
Terecht punt. In principe kijken we ook zeker niet alleen naar Knaus. We hebben ook modellen van Dethleffs, Adria en Hobby op het oog. Echter, bij ieder van deze zien wij wat specifieke nadelen.

Bij Dethleffs gaat het bijvoorbeeld om de Camper 500 TK uit 2011. Hele mooie caravan met ruime keuken! Maar al een leeg gewicht van iets van 1250 KG. Dan blijft er niet zo veel laadvermogen over, tenzij we over de zelf opgelegde grens van 1500KG heen zouden gaan.

De voor ons betaalbare Adria's zijn ook meestal uit het jaar 2008-2010. Dat is meer een kwestie van smaak. De interieurs staan ons niet zo aan.

Bij Hobby kom je met ons budget ook uit bij de model jaren 2006-2010. Hier hebben we er reeds een aantal van bekeken, omdat er simpelweg heel veel aanbod is. Maar hier vonden wij de kwaliteit van het interieur niet zo goed. (Bij nieuwe jaren zag dit er overigens goed uit, maar dat is buiten ons budget).

Burstner zou wel een optie zijn. Past wel aardig bij onze smaak, komt uit qua gewicht. De bouw kwaliteit hebben we echter nog niet goed kunnen beoordelen.

Kortom, dit is voor ons de reden waarom we momenteel voornamelijk uitkijken naar de Knaus modellen.
Afbeelding Ford Mondeo Wagon 1.6 TDCi EcoBoost Titanium (2013)
Afbeelding Knaus Sport 500 FDK (2010)

arnovariante

Re: Voordeel van Knaus 500 FDK t.o.v. QDK? (frans bed of vast bed)

Bericht door arnovariante » do 20 dec 2018 09:53

RE.gif
Klinkt als een juiste beredenering!
Ik zou willen dat alle "nieuwelingen" zich zo goed voorbereiden, dat bewijst ook al je E achter B verhaal.
[kerstduim.gif]
Dan nog even een stokpaardje van mij.
Laat een eventuele kanshebber wegen voordat je de koop sluit!
Je zou niet de eerste zijn die na aankoop erachter komt dat zijn nieuwe trots 100 kg of meer zwaarder is dan gedacht!
Gewoon een ontbindende voorwaarde opnemen in het koopcontract en dan niet akkoord gaan met een weegbriefje van een remmentestbank maar beding dat de weging gedaan wordt op een geijkte weegbrug.
Zeker omdat jullie niet boven die 1500 kg willen uitkomen is dit wel een puntje.

Je kunt natuurlijk ook gewoon gaan trekken wat je auto mag hebben en langzamer gaan rijden....
[kerstmutszwaai.gif]
Succes!

RogerS
Berichten: 1036
Lid geworden op: zo 1 aug 2010 21:02

Re: Voordeel van Knaus 500 FDK t.o.v. QDK? (frans bed of vast bed)

Bericht door RogerS » do 20 dec 2018 13:39

bofinn schreef:
do 20 dec 2018 09:02
De FDK heeft inderdaad wel het voordeel van wat kastruimte bij het stapelbed. Dat is wel zo praktisch.
Let op: nieuwere FDK's hebben een langer stapelbed waardoor de smalle hoge kast bij de ingang vervalt. Wij hebben heel veel plezier van deze kast. Iedereen heeft een eigen plankje voor de schoenen, laarzen en slippers. Ideaal...
Caravanloos. :(

Gebruikersavatar
bofinn
Berichten: 99
Lid geworden op: vr 14 dec 2018 14:37
Locatie: Monster (dorpje aan de kust direct beneden Den Haag)

Re: Voordeel van Knaus 500 FDK t.o.v. QDK? (frans bed of vast bed)

Bericht door bofinn » ma 24 dec 2018 10:00

RogerS schreef:
do 20 dec 2018 13:39
bofinn schreef:
do 20 dec 2018 09:02
De FDK heeft inderdaad wel het voordeel van wat kastruimte bij het stapelbed. Dat is wel zo praktisch.
Let op: nieuwere FDK's hebben een langer stapelbed waardoor de smalle hoge kast bij de ingang vervalt. Wij hebben heel veel plezier van deze kast. Iedereen heeft een eigen plankje voor de schoenen, laarzen en slippers. Ideaal...
De nieuwere FDK's vallen echt buiten ons budget, dus daar zullen we geen last van hebben :-D. Maar bedankt voor de tip!
Afbeelding Ford Mondeo Wagon 1.6 TDCi EcoBoost Titanium (2013)
Afbeelding Knaus Sport 500 FDK (2010)

Gebruikersavatar
bofinn
Berichten: 99
Lid geworden op: vr 14 dec 2018 14:37
Locatie: Monster (dorpje aan de kust direct beneden Den Haag)

Re: Voordeel van Knaus 500 FDK t.o.v. QDK? (frans bed of vast bed)

Bericht door bofinn » ma 24 dec 2018 10:39

We zijn een FDK uit 2010 gaan bekijken en zijn positief verrast! Heel enthousiast zelfs.

Wat bevindingen:
- Oogt ruimer dan een QDK vanwege de doorloop helemaal naar voren
- De twee kasten van vloer tot plafond bij het stapelbed zijn ruim en dus zeer goed bruikbaar
- Treinzit: tafel oppervlak is uitstekend. De bankjes moet je niet voor twee volwassenen naast elkaar gebruiken. Een volwassene en kind naast elkaar gaat beter. Voor het eten en een gezelschapsspelletje is het voldoende.
- Gaspitten zitten mooi ver naar achter geplaatst zodat er nog aanrechtblad overblijft.
- Het ene keukenkastje onder en de twee keukenkastjes boven gaan niet voldoende zijn voor wat wij aan keukenspullen willen meenemen. Daar gaat tenminste 1 plank in de hangkast voor nodig zijn. (Opzich is dat acceptabel)
- Frans bed ligt prima. Breed genoeg. Er is niet een veel makkelijkere uitstap dan bij het bed in de breedte van een QDK. Je moet echt over elkaar heen. Maar je kan evt idd wel bij het voeteneind over elkaar heen.
- toiletruimte is heel ruim! Ik kan bovendien staand plassen zonder mijn hoofd te stoten (ben 1,85m). Het is zelfs zo ruim dat ik mij afvraag waarom ze het hokje niet iets kleiner gemaakt hebben. Maar goed, het geeft hierdoor in ieder geval geen benauwd gevoel.
- De opslagruimte onder het franse bed viel mij wat tegen. Wellicht is het puur optisch, omdat je nu niet van de ene naar de andere kant van de caravan kijkt.
- Gelukkig kan het onderste stapelbed opgeklapt worden wat in ieder geval mogelijkheden geeft voor relatief lichte, maar grote spullen. (Stoelen, tafel)

Samengevat zie ik tussen de FDK en QDK vooral het verschil in:
- FDK oogt ruimer
- QDK meer keukenkasten, maar FDK heeft ruime kasten bij het stapelbed. (gelijkspel ?)
- FDK heeft ruimere toilet (en wellicht prettiger dat deze bij het ouderbed zit?)

Kortom, de FDK is voor ons een kanshebber geworden haphop.gif
Afbeelding Ford Mondeo Wagon 1.6 TDCi EcoBoost Titanium (2013)
Afbeelding Knaus Sport 500 FDK (2010)

Plaats reactie

Terug naar “Knaus”