Knaus Sport Silver Selection (2019)

Gebruikersavatar
JoostViskaal
Berichten: 35
Lid geworden op: za 29 dec 2018 21:53

Re: Knaus Sport Silver Selection (2019)

Bericht door JoostViskaal » ma 11 feb 2019 21:05

Leuk hoor, dit is ook onze eerste caravan. Wel al jaren gekampeerd, maar nooit een eigen caravan gehad. Nu wel. Al een voortent oid gekocht?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Knaus Sport 650 UDF Silver Selection - BMW X5

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16222
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: Knaus Sport Silver Selection (2019)

Bericht door Jan van Vijven » ma 11 feb 2019 21:07

RoyD,
Lees even de spelregels over quoten, dank u...


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Gebruikersavatar
RoyD
Berichten: 30
Lid geworden op: wo 12 dec 2018 09:40

Re: Knaus Sport Silver Selection (2019)

Bericht door RoyD » ma 11 feb 2019 21:11

Wij huren ook al 7 jaar een camper of caravan maar vonden het nu wel eens tijd voor wat meer vrijheid en vandaar zelf maar een gekocht.
Afgelopen vrijdag de Unico bologna 320 gekocht. Nu nog de spiegels en een extra gasfles en dan heb ik alles wel compleet. Denk ik :-)
Audi A4 avant (380 Nm) | Knaus Sport Silver Edition 540 FDK (2019) | Truma SX | AL-KO ATC | E-trailer | Unico Bologna 320

Gebruikersavatar
JoostViskaal
Berichten: 35
Lid geworden op: za 29 dec 2018 21:53

Re: Knaus Sport Silver Selection (2019)

Bericht door JoostViskaal » ma 11 feb 2019 21:14

Aha, unico bologna 320, is dat niet het topmodel van Unico? Ik kan niet goed achterhalen wat de verschillen zijn. Wij kijken naar opblaasbare tenten, we denken dat we dan veel sneller met opzetten/afbreken zijn. Maar weet niet of het echt zo is. Vind Unico ook mooi


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Knaus Sport 650 UDF Silver Selection - BMW X5

Gebruikersavatar
RoyD
Berichten: 30
Lid geworden op: wo 12 dec 2018 09:40

Re: Knaus Sport Silver Selection (2019)

Bericht door RoyD » ma 11 feb 2019 21:24

Geen idee of dat het topmodel is. Ik had het eea hier op het forum gelezen over de unico tenten en wat filmpjes bekeken mbt het opzetten. Het lijkt mij dat ik dat ding alleen kan opzetten en dat moeders met de kids al lekker kan gaan zwemmen. We twijfelde tot het laatste moment nog tussen de genua en de bologna maar hebben voor die laatste gekozen omdat je de petluifel ook kan afritsen en je dus wat meer kunt spelen met de lengte als je ook een luifel eraan wil zetten.

Ik heb geen ervaring met opblaastenten maar dat is wellicht nog makelijker. Ervaring genoeg op dit forum dus daar heeft vast iemand een antwoord op.
Audi A4 avant (380 Nm) | Knaus Sport Silver Edition 540 FDK (2019) | Truma SX | AL-KO ATC | E-trailer | Unico Bologna 320

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18183
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Knaus Sport Silver Selection (2019)

Bericht door deusjevo » ma 11 feb 2019 21:43

JoostViskaal schreef:
ma 11 feb 2019 20:48
Nu alleen nog nadenken over een voortent, we denken aan de Dorema Magnum Air Force 390 All Season.. ervaring mee? Afbeelding


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Da’s een serieus ding zo te zien.
Wat weegt dat ongeveer?
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Gebruikersavatar
JoostViskaal
Berichten: 35
Lid geworden op: za 29 dec 2018 21:53

Re: Knaus Sport Silver Selection (2019)

Bericht door JoostViskaal » ma 11 feb 2019 21:46

Ik dacht rond de 50kg als je 1 aanbouw neemt. Dus 37 + 13 kg. Je kan nog een aanbouw nemen, zit je op 9.30m lengte, das best breed.... we denken dat het mooie is dat als je paar dagen gaat, alleen de deeltent opzet, als je langer gaat doe je er een aanbouw aan. Als je veel ruimte hebt, kan je er nog een aanbouw aan bouwen...


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Knaus Sport 650 UDF Silver Selection - BMW X5

Gebruikersavatar
Pedro17
Berichten: 50
Lid geworden op: wo 13 jan 2016 22:50

Re: Knaus Sport Silver Selection (2019)

Bericht door Pedro17 » di 30 apr 2019 23:36

Afbeelding
Inmiddels geleverd, weekje mee weggeweest, gewassen én (helaas) weer naar de stalling.
Afbeelding
Hele fijne week geweest met onze kids. Nette caravan en eerste indruk is goed. Zitje binnen is de hele week ons bed geweest en mede door het goede weer met Pasen hebben we niet binnen hieven zitten. Verder is deze gewichtsklasse en lengte voor ons (en onze auto) ideaal. Heb wel wat ‘gebruikersvragen’
Binnenkort plaats ik even een lijstje.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Gebruikersavatar
Pedro17
Berichten: 50
Lid geworden op: wo 13 jan 2016 22:50

Re: Knaus Sport Silver Selection (2019)

Bericht door Pedro17 » wo 1 mei 2019 22:25

Allemaal,

De eerste indruk van onze (400 LK) Knaus Sport. Wat een mooie nieuwe caravan! Eigenlijk is met dit 'Silver' pakket aan vrijwel alles gedacht. In ieder geval onze wensen. Bij aflevering kregen we de nodige tips van onze dealer (echt zo'n ervaren kampeerder) en die kwamen van pas. "Leg bij het legen van de wc de dop zo ver mogelijk achter je, ander valt die dop in het gat en heb je een probleem :)" Dat gaan we niet snel vergeten.
Achter onze Kia Ceed 'ligt' de hut prima. Viel mij alles mee. We mogen tot 1.400 trekken. De Knaus kan max 1.300 wegen, we zitten incl. bagage op ca. 1.250.
Qua indeling hebben wij dus alleen een zitje of bed. Dat is s' morgens vroeg wel een gemis, maar later op de dag niet meer. Dan leven we in de voortent of (liever) buiten. Binnen wordt het dan ook niet vies. Wel kan ik me voorstellen dat er mensen zijn die liever geen voortent (geen opzet gedoe) willen en een binnen zitje willen. Tja het is dan óf een langere caravan van 5+ meter of zoals wij een 4 meter met fatsoenlijke voortent. Een keuze. Voorlopig krijgen wij hier geen spijt van. De kussens van de bank zijn wat hard. Bij ons ligt er dus een topdek van 5 cm op.
Doordat dit zitje een bed is, is de ruimte onder die bank slecht bereikbaar. Maar 1 luik. We overwegen dus aan de andere kant ook een luik te laten maken.

Even een paar vragen aan (hopenlijk) Knaus Sport ervaringsdeskundigen en ter lering en vermaak van aspirant kopers;
  • Het luik voor de tank van de WC kan alleen dicht door heeeeel hard te duwen, is dit om alles goed af te dichten ofzo? Hoort dit?
  • In het linkerkastje in de bovenkast van de keuken zit een handig plankje, rechts daar niet, hoe doen jullie dat? Zelf maken van triplex?
  • Ik zou mijn brandblusser graag in de disselkast ophangen, kan ik daar gewoon een beugel in boren?
  • In alle ramen zit een 'knipje in het rubber, middenin onderaan, is dit normaal?
  • Knaus heeft hele mooie haakjes, echter niet bij de keuken voor een handdoek, hoe doen jullie dit? Heeft iemand een idee waar ik die mooie Knaus haakjes kan kopen?
  • Is er iemand die een orginele Knaus mattenset heeft besteld? Gewoon voor de nieuwsgierigheid.
  • Temperatuur van de koelkast is ok. Alleen ijs bevriest niet echt (blokjes wel, echt roomijs niet) is dit normaal?
  • Wij hebben geen water/vul meters. Toch valt mij op dat er allerlei vlotters in de schoonwatertank en wctank te zitten, zou dit toch al voorbereid zijn? Waar zou die snoeren en vlotters heengaan?
  • De rugleuning van de bank kan natuurlijk los voor het bed. Maar de zit gedeelten niet, lijkt muurvast te zitten, heeft iemand dit wel eens losgehaald? Ik dacht dit in te spuiten met zo'n impregneer tegen vlekken.
  • Volgens de instructie van mijn dealer hoeven we geen gekke dingen uit te halen met de kranen en water. Kwestie van alleen de 3x2=6 aftapkranen + tank opendraaien, kranen even open en dat is alles. Dan is de boiler, tank en kranen leeg. Is dit ook jullie ervaring? Volgens de meneer van de ANWB filmpjes moet ik namelijk met de caravan schudden om hem helemaal leeg te krijgen :)
Zo. Hele lijst, maar daar is zo'n forum ook een beetje voor. Toch?

Ben benieuwd naar jullie praktijk ervaringen, groet Peter

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Knaus Sport Silver Selection (2019)

Bericht door Chris » zo 5 mei 2019 20:21

Ha Peter...

Heerlijk he zo'n nieuwe caravan..
En vragen... geweldig..

Mijn WC luik moet ook hard dichtgedrukt worden...in het rubber geduwd worden zeg maar.
Wij hebben wel 2 plankjes in beide bovenkasten, maar ook een andere Knaus.
De wand in de disselbak is een dunne wand, zitten een paar verstevigingslatten in, maar die vinden is lastig.
Een holle wandplug zou kunnen helpen.
Knipje in het rubber is het einde en het begin van het rubber raamprofiel.
Wij hebben een origineel mattenset..... en vloerverwarming... heerlijk in het voor en na seizoen maar in de zomer is het thuis.
Koelkast net gemeten toevallig..... 2 graden in het koelgedeelte en - 12 in de vriezer... na een dag ofzo.. niet eerder.
Hoe jullie watertank in elkaar zit weet ik niet, wij hebben voor water en toilet aparte tanks, en in de watertank heb ik een Votronic watermeter ingebouwd. Goed systeem en nauwkeurig.
De zittingen bij mijn Knaus zitten met een soort klittenband rondjes aan de achterkant vast. met wat gekraak kan ik ze lostrekken.
En als laatste..
Op mijn omvormer, een Schaudt, zit een klein schakelaartje.... als ik dat uit zet heeft de pomp geen spanning meer, ook niet achter de auto.
Dus... alle aftappers open, beide kranen ook open en rijden maar naar de stalling..
Volledig leeg bij aankomst.
Vergeet alleen niet om dat schakelaartje weer aan te doen, anders werkt het water niet.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Dutchdrummer
Berichten: 1255
Lid geworden op: do 27 okt 2005 14:03
Locatie: NBr NL

Re: Knaus Sport Silver Selection (2019)

Bericht door Dutchdrummer » zo 5 mei 2019 23:12

Chris schreef:
zo 5 mei 2019 20:21
.....Mijn WC luik moet ook hard dichtgedrukt worden...in het rubber geduwd worden zeg maar.......
Ik heb destijds van de dealer als tip meegekregen om eerst de bovenkant van het WC-luik aan te drukken, dan de onderkant, en tenslotte het slotje. 3x drukken dus, maar het werkt wel.... thumbup.gif
Don't count the days.
Make the days count.

Afbeelding

Reisben
Berichten: 525
Lid geworden op: za 16 feb 2019 10:06

Re: Knaus Sport Silver Selection (2019)

Bericht door Reisben » vr 14 jun 2019 11:15

Ik heb een vraagje.
Ook wij hebben een Knaus gekocht/besteld, de Sport 450 FU inclusief een stalen reservewiel met krik. Nu lees ik op dit forum dat de bouten die in de lichtmetalen vertel gaan, vervangen moeten worden door bouten voor de stalen velg.
Kan iemand mij uitleggen waar het verschil zit tussen deze bouten? Ik kan mij voorstellen dat voor de alu velgen de bout een breder contactvlak moet hebben. Of zoek ik in de verkeerde richting?
Knaus Sport 450 FU Silver Selection met Hyundai Tucson

NoMoreDeWaard
Berichten: 27
Lid geworden op: di 22 jan 2019 10:23

Re: Knaus Sport Silver Selection (2019)

Bericht door NoMoreDeWaard » vr 14 jun 2019 11:29

verschil weet ik ook niet maar wij hebben bij onze caravan (dezelfde 450 FU) toen we deze 3 weken geleden ophaalden netjes een zakje met extra bouten erbij gekregen met hetzelfde commentaar dat de bouten van de LM wielen niet passen bij de stalen versie.

Ik neem ze nu maar braaf mee maar hoop ze nooit nodig te hebben.
Passat Variant GTE (218pk/400nm)(2016) + Knaus Sport 450 FU Silver Selection 2019

Gebruikersavatar
Nimma
Berichten: 7777
Lid geworden op: zo 1 mei 2005 12:54
Locatie: Old city, young vibe

Re: Knaus Sport Silver Selection (2019)

Bericht door Nimma » vr 14 jun 2019 11:30

RE.gif RE.gif ga er maar van uit dat bij het reservewiel een zakje met 4 bouten hangt, speciaal voor het stalen wiel.
Je was me net voor thumbup.gif
Toyota RAV4 CVT Executive 2010 & Knaus Silver Selection 450FU 2016 🇺🇦

Gebruikersavatar
thmeyer
Berichten: 1644
Lid geworden op: vr 6 apr 2012 13:14
Locatie: Nat. park Utrechtse Heuvelrug

Knaus Sport Silver Selection (2019)

Bericht door thmeyer » vr 14 jun 2019 11:59


@Reisben
De vorm van de wielbouten voor stalenvelgen zijn anders dan bij lichtmetalen velgen. Die van stalen bouten zijn conisch vlak en die van lichtmetaal zijn bol conisch rond. De bouten hebben hierdoor maximale oppervlakte wrijving.

Opmerking: Het kan dat de bouten voor beide velgen geschikt zijn.
Advies: bekijk de vormen van gaten van beide velgen.

Het aanhaal-moment van de bouten zijn zo wie zo verschilt. Staal is meestal ±130 nm en lichtmetaal ±110 nm.

Zie bijlage:

Theo
Bijlagen
Type Conische velgbouten.JPG
Groeten Theo (Seat Altea 1.8 TSI DSG-7 155 Kw 210 pk, Avento 445 TF, Truma Ultraheat en Hawker SBS60 Accu, incl. privat WiFi-netwerk (Alfa R36 Special+)

Gebruikersavatar
Aviva
Berichten: 2036
Lid geworden op: do 24 aug 2017 12:00

Re: Knaus Sport Silver Selection (2019)

Bericht door Aviva » vr 14 jun 2019 12:23

Gefeliciteerd met jullie nieuwe caravan.
Een hele mooie combi zo met de Kia Cee'd ervoor. Was nog wel even benieuwd wat voor motor je in de Cee'd hebt liggen? Ik vermoed n.a.v. de RDW data de 1.6?
Hoe gaat optrekken en op snelheid houden met tegenwind?

De Silver Selection is een heel mooi model, ik heb het idee dat Knaus hier ook goede zaken mee heeft gedaan tot nu toe dit jaar.
Ik ben ze namelijk al veel vuldig tegengekomen op de weg en op diverse campings. Veel caravan voor een goede prijs is mijn idee.

Veel vakantieplezier ermee thumbup.gif
Adria Aviva 390 PS achter een Hyundai I30 Wagon 1.5 T-GDI 48V Premium 160 pk | Lach, leef en geniet!
Truma SX mover | Unico Genua 280 + dakluifel | Unico Torino

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Knaus Sport Silver Selection (2019)

Bericht door Chris » vr 14 jun 2019 12:46

Bij mijn extra bijbestelde stalen reservewiel kreeg ik niet alleen 5 bouten maar ook een krik bijgeleverd.
Nu heeft mijn hut een as van 1700kg en daarom kreeg ik een complete garagekrik.
De Alko versie was niet toereikend volgens mijn dealer...
Top...

Voor de eerder genoemde aanhaalmomenten heb ik wel een momentsleutel en passende doppen bij me.
Ook geschikt voor de auto...handig.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Knaus Sport Silver Selection (2019)

Bericht door Micky » vr 14 jun 2019 14:25

thmeyer schreef:
vr 14 jun 2019 11:59

@Reisben
De vorm van de wielbouten voor stalenvelgen zijn anders dan bij lichtmetalen velgen. Die van stalen bouten zijn conisch vlak en die van lichtmetaal zijn bol conisch rond. De bouten hebben hierdoor maximale oppervlakte wrijving.

Opmerking: Het kan dat de bouten voor beide velgen geschikt zijn.
Advies: bekijk de vormen van gaten van beide velgen.

Het aanhaal-moment van de bouten zijn zo wie zo verschilt. Staal is meestal ±130 nm en lichtmetaal ±110 nm.

Zie bijlage:

Theo
Je kunt dit helaas niet zo stellen, het is niet staal of lichtmetaal, je moet echt per velg kijken of het bol of gewoon conisch is.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Reisben
Berichten: 525
Lid geworden op: za 16 feb 2019 10:06

Re: Knaus Sport Silver Selection (2019)

Bericht door Reisben » vr 14 jun 2019 20:37

luid en duidelijk, thmeyer, dank voor de uitleg.
Knaus Sport 450 FU Silver Selection met Hyundai Tucson

Gebruikersavatar
Erwin1987
Berichten: 2174
Lid geworden op: vr 18 aug 2017 09:07
Locatie: Westervoort

Re: Knaus Sport Silver Selection (2019)

Bericht door Erwin1987 » vr 14 jun 2019 20:59

Re re:

En daarbij zijn ook de aanhaal momenten niet zo makkelijk te bepalen.


Erwin
Home-car racer 48

Gebruikersavatar
Nimma
Berichten: 7777
Lid geworden op: zo 1 mei 2005 12:54
Locatie: Old city, young vibe

Re: Knaus Sport Silver Selection (2019)

Bericht door Nimma » vr 14 jun 2019 21:14

RE.gif bij mijn auto 103Nm, bij de Knaus 120Nm.
Vroeger gewoon vast met een kruissleutel.
Toyota RAV4 CVT Executive 2010 & Knaus Silver Selection 450FU 2016 🇺🇦

Gebruikersavatar
Trisha
Berichten: 230
Lid geworden op: wo 27 mar 2019 19:55

Re: Knaus Sport Silver Selection (2019)

Bericht door Trisha » vr 14 jun 2019 21:19

en dan met het voetje altijd nog een klein tikkie na geven mrgreen.gif
"Soms bu-j te bange"
ca·ra·van (de; m; meervoud: caravans)
vakantiewoonwagen, gekoppeld aan een auto ㉦

Gebruikersavatar
Erwin1987
Berichten: 2174
Lid geworden op: vr 18 aug 2017 09:07
Locatie: Westervoort

Re: Knaus Sport Silver Selection (2019)

Bericht door Erwin1987 » vr 14 jun 2019 21:27

Nimma schreef:RE.gif bij mijn auto 103Nm, bij de Knaus 120Nm.
Vroeger gewoon vast met een kruissleutel.
En beide lichtmetaal denk ik?


Erwin
Home-car racer 48

Gebruikersavatar
Nimma
Berichten: 7777
Lid geworden op: zo 1 mei 2005 12:54
Locatie: Old city, young vibe

Re: Knaus Sport Silver Selection (2019)

Bericht door Nimma » vr 14 jun 2019 22:14

Ja, idd
Toyota RAV4 CVT Executive 2010 & Knaus Silver Selection 450FU 2016 🇺🇦

Gebruikersavatar
Erwin1987
Berichten: 2174
Lid geworden op: vr 18 aug 2017 09:07
Locatie: Westervoort

Re: Knaus Sport Silver Selection (2019)

Bericht door Erwin1987 » vr 14 jun 2019 22:23

Dat is precies wat ik bedoel


Erwin
Home-car racer 48

Plaats reactie

Terug naar “Knaus”