Knaus Komfort 325 - aanrader?

Plaats reactie
BenDaems
Berichten: 26
Lid geworden op: ma 27 aug 2018 13:09

Knaus Komfort 325 - aanrader?

Bericht door BenDaems » ma 27 aug 2018 16:25

Dag iedereen

wij staan op het punt om onze eerste caravan te kopen: de Knaus Komfort 325 (+/-1980).
Kunnen jullie enkele tips geven op wat we moeten letten tijdens de aankoop? Is dit een kwalitatieve caravan of zullen we snel op kosten gejaagd worden gezien de ouderdom van de caravan? Heeft er iemand ervaring met de Knaus Komfort 325?
De persoon die hem verkoopt heeft geen aankoopbewijs meer, is dit een probleem? We moeten hem in ieder geval niet laten keuren aangezien hij -750kg weegt.

Alvast bedankt voor jullie tips en ervaringen!
Groetjes
Ben

Gebruikersavatar
Jan Br
Berichten: 1546
Lid geworden op: wo 9 mar 2005 09:12
Locatie: Dordrecht

Re: Knaus Komfort 325 - aanrader?

Bericht door Jan Br » ma 27 aug 2018 16:45

Beste Ben, daar kan niemand je een goed antwoord op geven, want een caravan van 38 jaar oud, die kun je niet beoordelen op basis van een korte beschrijving.

Op zich is Knaus een betrouwbaar merk, maar hoe is er omgesprongen met deze caravan?

Kijk in ieder geval heel goed of er nergens door vocht aangedane plekken in de caravan zijn.

Controleer goed de banden, hoe oud zijn ze, hoe is het loopvlak, zitten er geen beschadigingen of droogtescheuren in?

Eigenlijk moet je een tweedehandscaravan bij voorkeur laten keuren, maar ik ben bang dat de keuring duurder is dan de caravan.

Het reizen met een caravan is heel leuk, maar kost geld, laat je niet verleiden om dmv een overhaaste aankoop met een miskoop te beginen.
Toyota RAV4 Hybrid 2.5ltr Style AWD 2023,
LMC 470E Passion, Kampa Ace Air 400 All Season, Thule 6200, Dometic 2200 airco, Simpark Easymatic, LiFeP04 30Ah, Alko ATC en nog een paar opties whistle.gif

BenDaems
Berichten: 26
Lid geworden op: ma 27 aug 2018 13:09

Re: Knaus Komfort 325 - aanrader?

Bericht door BenDaems » di 28 aug 2018 08:14

RE.gif

Alvast bedankt voor je reactie! Ik ga eens informeren hoeveel het zou kosten om de caravan binnen te brengen voor een 'algemeen onderhoud'. Al heeft de koop natuurlijk op dat moment dan al plaatsgevonden...
Laatst gewijzigd door Trina op wo 29 aug 2018 09:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodige quote op voorgaande bericht verwijderd

Gebruikersavatar
Jan Br
Berichten: 1546
Lid geworden op: wo 9 mar 2005 09:12
Locatie: Dordrecht

Re: Knaus Komfort 325 - aanrader?

Bericht door Jan Br » di 28 aug 2018 08:52

Tenzij je het als voorbehoud bij de koop inbrengt.
Toyota RAV4 Hybrid 2.5ltr Style AWD 2023,
LMC 470E Passion, Kampa Ace Air 400 All Season, Thule 6200, Dometic 2200 airco, Simpark Easymatic, LiFeP04 30Ah, Alko ATC en nog een paar opties whistle.gif

Gebruikersavatar
Gemineye
Berichten: 3924
Lid geworden op: wo 22 mei 2013 09:18

Re: Knaus Komfort 325 - aanrader?

Bericht door Gemineye » di 28 aug 2018 10:22

In principe is het een hele goede caravan. Een oom en tante van mij hadden zo’n model (al heeeeel lang) en zijn er afgelopen jaar nog mee naar Oostenrijk gereden. Die caravan was echt nog super netjes, kon eigenlijk zo weer de showroom in. Die zou ik blind durven kopen. Maar gezien de leeftijd ben je natuurlijk wel heel afhankelijk geworden van hoe er met de caravan is om gesprongen! Eerste indruk van de caravan is vaak belangrijk, maar zoek vooral ook naar lekkage e.d.

De overige zaken qua interieur en exterieur kun je zelf goed beoordelen denk ik.
Bij een goedkope caravan is het vaak goed om de tent te bekijken, mocht je een nieuwe nodig hebben dan kost die een veelvoud van wat de hele caravan heeft gekost.
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18184
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Knaus Komfort 325 - aanrader?

Bericht door deusjevo » di 28 aug 2018 10:30

Waarschijnlijk is het er eentje zoals bijgaande foto?


.
47986F2D-1A9B-43EF-ACD0-F3BF520F0315.jpeg
Deze Knaus (volgens mij ook een Komfort 325) is van minn ouders geweest, dacht dat het eind jaren 70 was.
Caravan hebben ze jaar of 25 geleden verkocht aan een dorpsgenoot en zie hem nu nog staan en rijdt nog rond.
Alles staat en valt natuurlijk met het onderhoud dat uitgevoerd is.

Zelf hebben wij een Knaus van 1995 en daarvan/in gaat natuurlijk wel eens wat kapot maar de basis is echt nog fantastisch goed.

MTM is inderdaad max 750 kilo dus geen kenteken.
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

BenDaems
Berichten: 26
Lid geworden op: ma 27 aug 2018 13:09

Re: Knaus Komfort 325 - aanrader?

Bericht door BenDaems » di 28 aug 2018 11:35

Bedankt voor de reactie!!!

Aangezien we het (denk ik) bij een opkoper zouden aankopen, en hij van mening is 'first comes, first served', gaat hij niet akkoord gaan om een keuring in het contract te zetten, hij wil namelijk zo snel mogelijk geld zien...

De caravan (ziet er) in eerste instantie heel proper uit. De prijs is 1250 euro, dus de tent en technische keuring zijn (hopelijk) nog wel goedkoper dan de caravan. :-)

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Knaus Komfort 325 - aanrader?

Bericht door Chris » di 28 aug 2018 12:57

Ik had een Knaus Sudwind uit 1987.
Die is na 23 jaar weggedaan (2010) omdat er een rotte hoek inzat.
( lekkende rangeerhandgreep...niet gezien en niet behandeld...water van het dak bleek zo tussen de wand te komen....geheel onverwacht maar wel een hele slechte hoek geworden...)
En ik was/ben heel secuur met mijn caravans.
Jou caravan is nu al veel ouder....denk goed na dus.
Net ook een ander forumlid die een kat in de zak gekocht heeft....weg poen...is niks meer aan te doen.
Zoek in ieder geval in de vloer en wandhoeken naar zachte plekken.
Handvatten en lampen buiten zijn ook beruchte plekken.
Het komt allemaal door de kit die na zoveel jaar gaat lekken en dan komt het water/vocht overal....
Eenmaal vocht....dan is het rot duiveltje vlakbij..

Laat een vochtmeting doen bij een caravanbedrijf...beslis
Daarna.

Lees het topic over de Kip uit 1981 eens...
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Unplugged
Berichten: 640
Lid geworden op: wo 19 aug 2009 10:51
Locatie: Barneveld

Re: Knaus Komfort 325 - aanrader?

Bericht door Unplugged » di 28 aug 2018 15:26

BenDaems schreef:
di 28 aug 2018 11:35
Bedankt voor de reactie!!!

Aangezien we het (denk ik) bij een opkoper zouden aankopen, en hij van mening is 'first comes, first served', gaat hij niet akkoord gaan om een keuring in het contract te zetten, hij wil namelijk zo snel mogelijk geld zien...

De caravan (ziet er) in eerste instantie heel proper uit. De prijs is 1250 euro, dus de tent en technische keuring zijn (hopelijk) nog wel goedkoper dan de caravan. :-)
Hmmm. Waarom zou hij dat weigeren? Dan denk ik... er is wat te verbergen

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16222
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Knaus Komfort 325 - aanrader?

Bericht door Jan van Vijven » di 28 aug 2018 15:32

RE.gif

Beetje reëel blijven...
Bij die leeftijd en prijs kun je weinig garantie of medewerking qua keuringen verwachten.
Dit zijn weggeef/meeneem prijzen. Zelf goed kijken, voelen en ruiken.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Unplugged
Berichten: 640
Lid geworden op: wo 19 aug 2009 10:51
Locatie: Barneveld

Re: Knaus Komfort 325 - aanrader?

Bericht door Unplugged » di 28 aug 2018 15:36

Als er nu een hele rij kopers staat...
Maar wat is erop tegen om de caravan mee te geven voor een keuring? Als dat betekent dat je ernaast grijpt, ja, dan zij dat zo.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Knaus Komfort 325 - aanrader?

Bericht door Chris » di 28 aug 2018 15:55

RE.gif en RE.gif en RE.gif

Daarbij bedacht dat het niet hel waarschijnlijk is dat een caravan van deze leeftijd geen manco's heeft.
Maar..
Het kan wel...
Mijn dochter had een Knaus Swalbenest.... klokgaaf..

Ik denk dat het heel belangrijk is dat je alert bent.
Zoek op vochtinwerking..dat is het allergrootste risico.
Dus..
Duw in alle hoeken ( onder de banken op de vloer in de hoeken aan de buitenkant) en voel of het zacht/week is..
Doe dat ook rond de wielbakken en de deur.
En dan bij de opbouw, de onderhoeken van de opbouw, onder de ramen, onder de rangeerhandgrepen en de contourverlichting.
Dan het dak... waar de bovenplaat op de onderplaat aansluit voor en achter, rond de schoorsteen en de dakluik(en)

Is het daar allemaal hard.. dan ben je al en heel stuk verder...
Banden of een gasslang is makkelijk zelf te vervangen, maar rotte plekken zijn funest.

Misschien is hier een leerschool voor je: viewtopic.php?t=36652#p645519
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

BenDaems
Berichten: 26
Lid geworden op: ma 27 aug 2018 13:09

Re: Knaus Komfort 325 - aanrader?

Bericht door BenDaems » wo 29 aug 2018 08:51

Dag iedereen,

heel erg bedankt voor jullie reacties!

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19709
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Knaus Komfort 325 - aanrader?

Bericht door Daphne » wo 29 aug 2018 10:35

BenDaems schreef:
di 28 aug 2018 11:35
De caravan (ziet er) in eerste instantie heel proper uit. De prijs is 1250 euro, dus de tent en technische keuring zijn (hopelijk) nog wel goedkoper dan de caravan. :-)
Ik heb geen verstand van de tweedehands prijzenmarkt, maar voor dat geld mag er volgens mij best een knappe voortent bij zitten. De prijs lijkt mij zo’n beetje de helft van de nieuwprijs van toen scratch.gif Of is de gekte echt uitgebroken op de caravanmarkt?
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Gebruikersavatar
Dirk knaus
Berichten: 46
Lid geworden op: zo 20 aug 2017 17:18
Locatie: Kop NH AP

Re: Knaus Komfort 325 - aanrader?

Bericht door Dirk knaus » wo 29 aug 2018 11:07

Deze knaus Swalbenest 300 stamt uit 1971, ik heb deze gekocht in 1984, daarna in 1998 ingeruild voor de huidige Sudwind E 395.
De oude rijdt nog rond als oldtimer, mocht er nogmaals een andere komen dan weer een …… Jawel Knaus thumbup.gif
Bijlagen
Swalbenest.jpg

BenDaems
Berichten: 26
Lid geworden op: ma 27 aug 2018 13:09

Re: Knaus Komfort 325 - aanrader?

Bericht door BenDaems » do 30 aug 2018 08:40

Nogmaals bedankt iedereen voor de tips!

We zijn gisteren (dankzij jullie) goed voorbereid gaan kijken (we hadden zelf een checklist bij met wat we allemaal moesten controleren).
Er zaten enkele putten en zonken in de bodem en aan het plafond ter hoogte van het dakraam waren blaasjes te zien. Als ik daar opduwde voelde het niet zacht, maar wel zoals opgedroogde karton. In de kast, daar waar de pijp naar de verwarming loopt, was er duidelijk schimmel te zien (het was er niet zacht, maar het zag er gewoon heel verdacht uit). We hebben hem dus niet gekocht. Per toeval stond er op enkele kilometers van waar we waren nog zo'n Knaus te koop. Hier leek alles beter. Er waren wel scheuren aan de buitenkant ter hoogte van de buitenverlichting. Is dit iets dat makkelijk te herstellen valt? De man gaf nog aan dat de caravan kurkdroog was, maar toen het begon te regenen, regende het gewoon binnen door het gesloten dakraam. In enkele minuten lag er een plas water op het keukenaanrecht. We hebben deze dus ook laten staan. We hebben geen haast en zijn heel blij dat we toch eens hebben kunnen vergelijken! Weeral wat bijgeleerd! thumbup.gif

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Knaus Komfort 325 - aanrader?

Bericht door Chris » do 30 aug 2018 09:40

Verstandig dus.

Is gelijk een goede maatstaf voor je, je hebt gezien wat een oude caravan wel of niet kan zijn.

De scheuren aan de buitenkant, meestal bij de deur, duiden op het wringen/bewegen van de opbouw.
Boven de deur is het zwakste punt meestal, en geen goed teken.
Het dakraam waar het water binnen kwam... typisch verdroogde kit, maat hoeveel water is er al in het dak opgezogen??
Dat weet je nooit.
Kurkdroog wordt er bij gezegd,,, je ziet zelf dat daar niets van klopt.
Geeft een indruk van de verkopende partij naar mijn idee....
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Roland54
Berichten: 437
Lid geworden op: za 24 mar 2018 15:20
Locatie: Noord Holland

Re: Knaus Komfort 325 - aanrader?

Bericht door Roland54 » do 30 aug 2018 09:54

Zo zie je maar weer: Nooit naar verhaaltjes luisteren van verkoper, maar zelf mankementen constateren.
Kip Grey Line 44 TDB Special 2006
Kia Niro Dynamic Line (Hybride trekpaardje)
Moeizame wegen leiden vaak naar de mooiste bestemmingen

Gebruikersavatar
Gemineye
Berichten: 3924
Lid geworden op: wo 22 mei 2013 09:18

Re: Knaus Komfort 325 - aanrader?

Bericht door Gemineye » do 30 aug 2018 11:31

Daphne schreef:
wo 29 aug 2018 10:35
is de gekte echt uitgebroken op de caravanmarkt?
Dat sowieso. Vreemde handel. Zit recent regelmatig even op marktplaats, en caravans die eerst ergens bij een particulier te koop staan, duiken vlak daarna weer bij een handelaar op voor 100 euro meer. Als ik zie wat sommigen durven te vragen voor in mijn ogen oude meuk, dat is echt vreselijk.

Overigens, De caravans zijn nu op marktplaats significant duurder dan pak hem beet een jaar of 6 geleden. Iemand die een jaar of 6 geleden een caravan heeft gekocht kan hem nu denk ik nog steeds voor hetzelfde of met winst verkopen.
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Knaus Komfort 325 - aanrader?

Bericht door Chris » do 30 aug 2018 20:51

RE.gif en RE.gif

Ja.. de gekte op marktplaats is echt uitgebroken.
Als je ziet wat er gevraagd wordt .... soms meer dan de nieuwprijs lijkt het wel.. scratch.gif
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Plaats reactie

Terug naar “Knaus”