Ervaringen KNAUS Sudwind 450FU silverselection

jorissti
Berichten: 141
Lid geworden op: zo 7 mei 2017 21:35

Ervaringen KNAUS Sudwind 450FU silverselection

Bericht door jorissti » za 18 aug 2018 13:30

Ben aan het kijken om de overstap te maken van een Sport 450fu naar een nieuwe zoals vermeld in de titel.
Iemand ervaringen met dit nieuwe type en nog aandachtspunten?

Alvast dank

Mvg Joris

Gebruikersavatar
Frahazek
Berichten: 221
Lid geworden op: vr 2 jan 2015 15:39
Contacteer:

Re: Ervaringen KNAUS Sudwind 450FU silverselection

Bericht door Frahazek » za 18 aug 2018 13:47

We hebben de 500 FU. meer dan prima caravan. Mooi afgewerkt en degelijk. Hij doet het ook erg goed achter onze auto. Een Mazda cx5.
Punt van aandacht is wel de stevigheid van de zithoek. Wij vonden het kwetsbaar en hebben het verstevigd door er wat balkjes achter te plaatsen
Fendt Tendenza 495, getrokken door een Volvo v60 hybrid

Gebruikersavatar
AadB
Berichten: 2820
Lid geworden op: za 19 sep 2015 11:16
Locatie: Westland

Re: Ervaringen KNAUS Sudwind 450FU silverselection

Bericht door AadB » za 18 aug 2018 14:57

Wij hebben de Knaus Sudwind SilverSelection 450FU.
Hele fijne caravan maar we hebben wel een paar aanpassingen (laten) doen.
1. Erg weinig standaard stopcontacten, direct bij bestelling extra katenplaatsen
2. Banden waren van mindere kwaliteit, laten vervangen voor Hankook Vantra LT
3. Banken extra verstevigd met latjes tegen het doorzakken.
VW Tiguan E-hybrid 2023
Knaus Sudwind 450 FU Silver Selection 2016

Gebruikersavatar
RichTrip
Berichten: 1886
Lid geworden op: ma 12 mei 2014 13:56

Re: Ervaringen KNAUS Sudwind 450FU silverselection

Bericht door RichTrip » za 18 aug 2018 17:05

Hier op de camping staat nu ook een nieuwe Knaus Silver Selection. Op basis van het uiterlijk zou het absoluut een kandidaat zijn mocht ik een nieuwe overwegen. Echt een mooie caravan om te zien!
Verbaas me er wel over dat er meerdere eigenaren klagen over de banken en al meteen moeten klussen in een nieuwe caravan. Op de rondzit in mijn 15 jaar oude Kip kan ik een betonblok plaatsen zonder dat het doorzakt.....
Kip Grey Line Special 47 TRZ 2003 + (Kip) Walker Vario Easy Door voortent i.c.m. een Opel Astra Sports Tourer PHEV Business Edition 1.6 Turbo 180pk

Gebruikersavatar
Jan Br
Berichten: 1546
Lid geworden op: wo 9 mar 2005 09:12
Locatie: Dordrecht

Re: Ervaringen KNAUS Sudwind 450FU silverselection

Bericht door Jan Br » za 18 aug 2018 17:08

Ik heb 2 Knaus caravans achter de rug, 2x een 500 Südwind en in allebei heb ik de banken van de rondzit moeten verstevigen, maar dat is het dan ook eerlijk gezegd, verder een goed geconstrueerde caravan en verder heel weinig problemen met beide caravans.

Eerlijkheidshalve, aan mijn kant. Om mij te vergelijken met een betonblok blij.gif gaat me iets te ver, maar ik ben wel aan de maat.
Toyota RAV4 Hybrid 2.5ltr Style AWD 2023,
LMC 470E Passion, Kampa Ace Air 400 All Season, Thule 6200, Dometic 2200 airco, Simpark Easymatic, LiFeP04 30Ah, Alko ATC en nog een paar opties whistle.gif

Gebruikersavatar
RichTrip
Berichten: 1886
Lid geworden op: ma 12 mei 2014 13:56

Re: Ervaringen KNAUS Sudwind 450FU silverselection

Bericht door RichTrip » za 18 aug 2018 17:31

Als dat inderdaad alles is..... ik lees en hoor gelukkig veel vaker dat een Knaus wordt opgevolgd door weer een Knaus, dan dat iemand er nooit weer eentje wil hebben.....
Kip Grey Line Special 47 TRZ 2003 + (Kip) Walker Vario Easy Door voortent i.c.m. een Opel Astra Sports Tourer PHEV Business Edition 1.6 Turbo 180pk

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35854
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Ervaringen KNAUS Sudwind 450FU silverselection

Bericht door Chris » za 18 aug 2018 18:04

Wij hebben een Sudwind Silver Selection 500EU
Ook dik en dik tevreden.
Onze eerste Sudwind hebben we 23 jaar gehad en altijd met heel veel plezier mee gekampeerd.
Toen een bocht gemaakt naar Hobby, dat is niet bevallen en na 4 jaar weer terug naar Knaus, de huidige dus.
Heerlijke stevige caravan die wij heel mooi vinden.
En.. wat erg opvalt is dat alle Sudwind Silver Selection eigenaren dik en dik tevreden zijn met de bedden.
Die liggen werkelijk fantastisch, lattenbodem, schotelveren en een 7 zone koudschuim matras erop..
De banken is een verhaal apart.
Normaal ligt er een kussen op een triplex plaatje, heb je dus 2 handen nodig om in de bank te komen.
Knaus heeft dat in een.. dus je tilt het kussen op en bent direct in de bank... triplex plaat zit dus aan/in het kussen vast.
Helaas bleek dat bij langere banken dit net niet stevig genoeg... eenvoudig om te verstevigen.
Onze banken zijn iets minder lang en wij hebben er dan ook geen last van.
Ook ik heb, in navolging van meerdere forumleden de caravan af laten leveren op A merk banden, Continental gekozen.
Na de eerste echte vakantie met de Knaus had ik zegge en schrijven 1 garantiepuntje... en dat was eigenlijk peanuts..
Zo was ik het ook gewend met mijn eerste Knaus...
De Hobby liet daar veel steken vallen, is waarschijnlijk de eerste op een maandagmorgen ( na een heel zwaar weekend) geweest.
Deze Knaus mag van mij dus ook weer 23 jaar meegaan... ik ben er zeer tevreden mee.
In de rubriek: "laat je combinatie zien" kom je hem tegen...: viewtopic.php?f=75&t=16086&p=644035&hil ... en#p643791

Succes... thumbup.gif
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Beemer131
Berichten: 24
Lid geworden op: ma 17 mar 2008 09:27
Locatie: Middelburg

Re: Ervaringen KNAUS Sudwind 450FU silverselection

Bericht door Beemer131 » za 18 aug 2018 19:21

Voor het nieuwe modeljaar (2019) is de Knaus Sudwind er niet meer als Silver Selection.
Nu komt de Sport in een Silver Selection uitvoering.
Mogelijk staan er nog wel modeljaar 2018 Knaus Sudwind Selection caravans bij de dealers.
BMW Active Tourer 225iA xDrive Knaus Silver Selection 460 EU

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 7894
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: Ervaringen KNAUS Sudwind 450FU silverselection

Bericht door VIP » za 18 aug 2018 20:02

Chris schreef:
za 18 aug 2018 18:04
Wij hebben een Sudwind Silver Selection 500EU
Ook dik en dik tevreden.
Onze eerste Sudwind hebben we 23 jaar gehad en altijd met heel veel plezier mee gekampeerd.
Toen een bocht gemaakt naar Hobby, dat is niet bevallen en na 4 jaar weer terug naar Knaus, de huidige dus.
Heerlijke stevige caravan die wij heel mooi vinden.
En.. wat erg opvalt is dat alle Sudwind Silver Selection eigenaren dik en dik tevreden zijn met de bedden.
Die liggen werkelijk fantastisch, lattenbodem, schotelveren en een 7 zone koudschuim matras erop..
De banken is een verhaal apart.
Normaal ligt er een kussen op een triplex plaatje, heb je dus 2 handen nodig om in de bank te komen.
Knaus heeft dat in een.. dus je tilt het kussen op en bent direct in de bank... triplex plaat zit dus aan/in het kussen vast.
Helaas bleek dat bij langere banken dit net niet stevig genoeg... eenvoudig om te verstevigen.
Onze banken zijn iets minder lang en wij hebben er dan ook geen last van.
Ook ik heb, in navolging van meerdere forumleden de caravan af laten leveren op A merk banden, Continental gekozen.
Na de eerste echte vakantie met de Knaus had ik zegge en schrijven 1 garantiepuntje... en dat was eigenlijk peanuts..
Zo was ik het ook gewend met mijn eerste Knaus...
De Hobby liet daar veel steken vallen, is waarschijnlijk de eerste op een maandagmorgen ( na een heel zwaar weekend) geweest.
Deze Knaus mag van mij dus ook weer 23 jaar meegaan... ik ben er zeer tevreden mee.
In de rubriek: "laat je combinatie zien" kom je hem tegen...: viewtopic.php?f=75&t=16086&p=644035&hil ... en#p643791

Succes... thumbup.gif

Chris,

Dat van die maandagmorgen caravan blijf je in de treure herhalen en dat weten alle forumleden inmiddels wel.

Had het merk een 2de kans gegeven en koop op een zaterdag mrgreen.gif zoals wij ook doen een wellicht bij een betere dealer. knipoog.gif
Porsche + Tabbert

jorissti
Berichten: 141
Lid geworden op: zo 7 mei 2017 21:35

Re: Ervaringen KNAUS Sudwind 450FU silverselection

Bericht door jorissti » za 18 aug 2018 20:11

Beste mede kampeerders,

Dank vast voor jullie input!

Ben nog tevreden met de huidige sport, maar loop tegen twee zaken aan;
*beperkt laad gewicht, neem graag de fietsen mee en de kinderen worden groter en zal het gewicht om mee te nemen ook gaan toenemen, van 2 naar bv 4 fietsen.
*het bed slaapt niet fijn, matras is toch van mindere kwaliteit is mijn idee.

Dit met nu nog de huidige Sudwind Silver selection modellen, is dit misschien wel het moment om de overstap te maken.
De Sport wordt in een andere fabriek gebouwd dan de Sudwind en dit zie je toch.

De banden zal ik ook meenemen als het in een eindfase komt.

Andere tips zijn uiteraard welkom!

Afbeelding


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35854
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Ervaringen KNAUS Sudwind 450FU silverselection

Bericht door Chris » za 18 aug 2018 20:13

RE.gif @ Vip

Ja... ok.... is zo..
Maar tot in den treure... niet voor het eerst, da's waar.
En als een dealer zo moeilijk doet met de afhandeling van e.e.a.... wordt je heel zeker niet blijer.
Ik zal geen details neerschrijven, maar geloof me... daar doe ik geen stap meer binnen.
Ik heb dat gevoel dan ook echt gehad en daarmee is voor mij een herkansing verkeken.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 7894
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: Ervaringen KNAUS Sudwind 450FU silverselection

Bericht door VIP » za 18 aug 2018 20:17

RE.gif

Kan het me goed voorstellen als ze je zo slecht hebben geholpen dan zou ik ongeacht het merk er ook geen stap meer binnen zetten. After sales service is het belangrijkste bij aankoop van welk artikel dan ook.
Porsche + Tabbert

jorissti
Berichten: 141
Lid geworden op: zo 7 mei 2017 21:35

Re: Ervaringen KNAUS Sudwind 450FU silverselection

Bericht door jorissti » za 18 aug 2018 20:35

VIP Premium schreef:RE.gif

Kan het me goed voorstellen als ze je zo slecht hebben geholpen dan zou ik ongeacht het merk er ook geen stap meer binnen zetten. After sales service is het belangrijkste bij aankoop van welk artikel dan ook.
Welke dealer mag dit zijn??


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

nonblond
Berichten: 1289
Lid geworden op: di 6 okt 2009 22:03

Re: Ervaringen KNAUS Sudwind 450FU silverselection

Bericht door nonblond » za 18 aug 2018 20:44

Volgens mij mag de naam van de dealer niet op op het forum worden gezet i.v.m. de forumregels. Dus vraag er dan alleen via een persoonlijk bericht naar. Nu weer on topic verder graag.

Volvodriver

Re: Ervaringen KNAUS Sudwind 450FU silverselection

Bericht door Volvodriver » za 18 aug 2018 20:50

Ik weet niet welke de FU uitvoering is. Maar hier hebben onze campingburen een Südwind Silver Selection 450 2018 Ze hebben nog nooit zo vaak in de caravan geslapen als dit jaar. Ze zijn er heel erg tevreden over. En nog geen garantiezaken tegen gekomen.

Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18814
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Re: Ervaringen KNAUS Sudwind 450FU silverselection

Bericht door Hobby Linka » za 18 aug 2018 21:12

nonblond schreef:Volgens mij mag de naam van de dealer niet op op het forum worden gezet i.v.m. de forumregels. Dus vraag er dan alleen via een persoonlijk bericht naar. Nu weer on topic verder graag.
Correct.

Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk

Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

jorissti
Berichten: 141
Lid geworden op: zo 7 mei 2017 21:35

Re: Ervaringen KNAUS Sudwind 450FU silverselection

Bericht door jorissti » za 18 aug 2018 21:19

Hobby Linka schreef:
nonblond schreef:Volgens mij mag de naam van de dealer niet op op het forum worden gezet i.v.m. de forumregels. Dus vraag er dan alleen via een persoonlijk bericht naar. Nu weer on topic verder graag.
Correct.

Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk
Duidelijk!



Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35854
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Ervaringen KNAUS Sudwind 450FU silverselection

Bericht door Chris » za 18 aug 2018 21:26

RE.gif

Die regel respecteer ik..
Iemand of een bedrijf afbranden hoort niet openbaar..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

jorissti
Berichten: 141
Lid geworden op: zo 7 mei 2017 21:35

Re: Ervaringen KNAUS Sudwind 450FU silverselection

Bericht door jorissti » za 18 aug 2018 21:58

Volvodriver schreef:Ik weet niet welke de FU uitvoering is. Maar hier hebben onze campingburen een Südwind Silver Selection 450 2018 Ze hebben nog nooit zo vaak in de caravan geslapen als dit jaar. Ze zijn er heel erg tevreden over. En nog geen garantiezaken tegen gekomen.
De caravan met Franse bed.
Goed om te mogen horen!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Volvodriver

Re: Ervaringen KNAUS Sudwind 450FU silverselection

Bericht door Volvodriver » za 18 aug 2018 22:07

RE.gif
Dan hebben ze dus een FU 😎 want ze hebben een Frans Bed.

jorissti
Berichten: 141
Lid geworden op: zo 7 mei 2017 21:35

Re: Ervaringen KNAUS Sudwind 450FU silverselection

Bericht door jorissti » za 18 aug 2018 22:22

thumbup.gif
Laatst gewijzigd door jorissti op za 18 aug 2018 23:12, 1 keer totaal gewijzigd.

Aad1
Berichten: 23
Lid geworden op: ma 4 sep 2017 18:30

Re: Ervaringen KNAUS Sudwind 450FU silverselection

Bericht door Aad1 » za 18 aug 2018 22:27

Chris schreef:Wij hebben een Sudwind Silver Selection 500EU
Ook dik en dik tevreden.
Onze eerste Sudwind hebben we 23 jaar gehad en altijd met heel veel plezier mee gekampeerd.
Toen een bocht gemaakt naar Hobby, dat is niet bevallen en na 4 jaar weer terug naar Knaus, de huidige dus.
Heerlijke stevige caravan die wij heel mooi vinden.
En.. wat erg opvalt is dat alle Sudwind Silver Selection eigenaren dik en dik tevreden zijn met de bedden.
Die liggen werkelijk fantastisch, lattenbodem, schotelveren en een 7 zone koudschuim matras erop..
De banken is een verhaal apart.
Normaal ligt er een kussen op een triplex plaatje, heb je dus 2 handen nodig om in de bank te komen.
Knaus heeft dat in een.. dus je tilt het kussen op en bent direct in de bank... triplex plaat zit dus aan/in het kussen vast.
Helaas bleek dat bij langere banken dit net niet stevig genoeg... eenvoudig om te verstevigen.
Onze banken zijn iets minder lang en wij hebben er dan ook geen last van.
Ook ik heb, in navolging van meerdere forumleden de caravan af laten leveren op A merk banden, Continental gekozen.
Na de eerste echte vakantie met de Knaus had ik zegge en schrijven 1 garantiepuntje... en dat was eigenlijk peanuts..
Zo was ik het ook gewend met mijn eerste Knaus...
De Hobby liet daar veel steken vallen, is waarschijnlijk de eerste op een maandagmorgen ( na een heel zwaar weekend) geweest.
Deze Knaus mag van mij dus ook weer 23 jaar meegaan... ik ben er zeer tevreden mee.
In de rubriek: "laat je combinatie zien" kom je hem tegen...: viewtopic.php?f=75&t=16086&p=644035&hil ... en#p643791

Succes... thumbup.gif
Mijn huidige caravan is ook een 500 fu silver selection van 2016. Na 2 jaar viel het glazen/kunststof deurtje van het kastje boven de aanrecht uit het houten bovenstuk aan het begin van de vakantie. Bleek dat het houten blokje gescheurd was. Omdat het zelf gelijmd dat weigert knaus elke aansprakelijkheid. Kosten tussen € 350 en 400. Over de rest van de caravan nix negatiefs maar vanwege deze zeer klantonvriendelijke houding is mijn volgende caravan geen knaus

Verstuurd vanaf mijn SM-J320FN met Tapatalk


Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35854
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Ervaringen KNAUS Sudwind 450FU silverselection

Bericht door Chris » zo 19 aug 2018 11:13

RE.gif
Da's dus de dealer's fout.
Die bepaald ongeveer wat Knaus aan garantie moet opphoesten n.l.
Er zit geen importeur of nix tussen bij Knaus... dealer geeft dus aan bij de fabriek in Jandelsbrunn.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
dvdlely
Berichten: 64
Lid geworden op: vr 10 aug 2018 08:54
Locatie: 't Veen

Re: Ervaringen KNAUS Sudwind 450FU silverselection

Bericht door dvdlely » zo 19 aug 2018 13:51


jorissti schreef: Dit met nu nog de huidige Sudwind Silver selection modellen, is dit misschien wel het moment om de overstap te maken.
De Sport wordt in een andere fabriek gebouwd dan de Sudwind en dit zie je toch.
Wat bedoel je hiermee? Wij vinden de knaus sport 540 FDK 2019 silver selection erg mooi. Maar bedoel je met jou opmerking dat de sport slechter/beter gebouwd is of bedoel je puur om hoe hij eruit ziet?

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

VW Tiguan Highline Business R MY2019 met een Knaus Südwind 500 FDK Silver Selection MY2018 blij.gif

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35854
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Ervaringen KNAUS Sudwind 450FU silverselection

Bericht door Chris » zo 19 aug 2018 15:06

RE.gif
Ik denk dat hij bedoelt dat de Sudwind en de Sport verschillende versie's zijn.
Ze hebben een verschillende aankleding en uitstraling.
De Sport ligt in prijsklasse onder de Sudwind, heeft een andere, soms eenvoudiger afwerking, en soms andere gebruikte materialen.
Kwalitatief verwacht ik geen verschillen, alles is gebouwd met dezelfde kwaliteitseisen dus.
Net als met auto's, je hebt van een merk en een model heel veel verschillende mogelijkheden in aankleding, maakt voor de kwaliteit niets uit.

Vorige week zelf in de nieuwe Sport Silver Selection gestaan en dan zie ik idd heel veel verschillen.
Maar in bouwstyle hetzelfde als mijn hutje.
Ik vergeleek natuurlijk het model 500EU, want die heb ik ook.
Laatst gewijzigd door Chris op zo 19 aug 2018 15:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Plaats reactie

Terug naar “Knaus”