Ervaringen KNAUS Sudwind 450FU silverselection

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18275
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Ervaringen KNAUS Sudwind 450FU silverselectiontb

Bericht door deusjevo » do 3 jan 2019 09:42

Ik zie geen loadindex van de banden in dit lijstje staan en zonder loadindex is het lastig te bepalen wat de spanning kan/mag/moet zijn.

Bandenfabrikanten hebben een verleden met onderbemeten banden qua loadindex, dit soort lijstjes van caravanfabrkanten is wellicht alleen zinvol voor de 1e set banden bij aflevering ex fabriek wellicht.
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Gebruikersavatar
Nimma
Berichten: 7803
Lid geworden op: zo 1 mei 2005 12:54
Locatie: Old city, young vibe

Re: Ervaringen KNAUS Sudwind 450FU silverselection

Bericht door Nimma » do 3 jan 2019 09:57

Chris schreef:
wo 2 jan 2019 20:57
@ Jakkemeiner.

Mijn hutje is natuurlijk wel zwaarder.... max 1700 Kg, dus dan zit je dichter bij de Load index.
Maar, die bandenboer vertelde ook dat een C band gewoon altijd zijn fabrieksopgave druk moet hebben.
Heel verhaal waarom, zo langdradig, dat is me niet bijgebleven.
Dus.. ik doe 4,5... staat op mijn Continentals.
Op de foto kan je het net niet zien geloof ik...
.
wielnaafsticker 2.jpg
Het is helder. Veel adviezen van hier en elders die zeggen doe de max erin. Blijft dat onze bandenspanning deskundige Jadatis er wellicht iets anders tegenaan kijkt.
Toyota RAV4 CVT Executive 2010 & Knaus Silver Selection 450FU 2016 🇺🇦

Gebruikersavatar
HenkR
Berichten: 761
Lid geworden op: do 17 jul 2008 23:23
Locatie: Amersfoort (Vathorst) ps foto vorige woning

Re: Ervaringen KNAUS Sudwind 450FU silverselection

Bericht door HenkR » do 3 jan 2019 12:48

Het blijven combinaties van diverse afhankelijken.
Het max toelaatbare gewicht van de caravan bepaalt de minimum eis aan de band.
De soort en merk band bepaalt eigenlijk al met hoeveel bar deze band het beste functioneert, maar niet elke velg icm soort ventiel kan hoge druk aan. Dus je kunt ook niet zomaar elk soort band op een willekeurige velg gooien.
Tevens zijn er al op het forum hele boekwerken geschreven en gereageerd over merken en de zachtheid van de wangen (wel of niet stabiel achter de auto), met "verrassend" dat de ene combinatie van merk band op de ene caravan verschrikkelijk is en op een andere caravan geen probleem geeft.

Ik denk dat dit onderwerp niet meer hoort bij de als een kind zo blije eigenaar van de Knaus.

happynewwyear.gif
Mazda CX5 2.0 en Knaus 500 FVU 2014 en zelf geïnstalleerd: ATC, EVO plus + Optima Yellow 55 + LBC 512, Satenne R3, truma ultraheat, V/A/W meter, waternivo meter, ventilator achter kk en veel extra contactdozen en nog wat gadgets.

Zundapp
Berichten: 3
Lid geworden op: za 16 feb 2019 16:46
Locatie: Hoogezand

Re: Ervaringen KNAUS Sudwind 450FU silverselection

Bericht door Zundapp » za 16 feb 2019 19:35

Ik ben nieuw op dit forum. Gisteren hebben we een Knaus Sudwind 450FU silver selection 2016 gekocht. We zijn helemaal blij met onze nieuwe aanwinst. Mijn vraag is: hoe warm wordt de vloerverwarming? Ik heb hem 1 uur aan gehad en kon niet merken dat de vloer warmer werd. Wie heeft er ervaring mee?

Gebruikersavatar
Nimma
Berichten: 7803
Lid geworden op: zo 1 mei 2005 12:54
Locatie: Old city, young vibe

Re: Ervaringen KNAUS Sudwind 450FU silverselection

Bericht door Nimma » za 16 feb 2019 19:53

Welkom met dezelfde Knaus als ik onlangs kocht. Ga de vloerverwarming in de meivakantie voor het eerst aanzetten, dus nog geen antwoord op jouw vraag. Ik neem aan dat het wel een poosje duurt voor ie warmte afgeeft. Maar er zijn er hier nog een paar met zo'n lekkere warme optie mrgreen.gif
Toyota RAV4 CVT Executive 2010 & Knaus Silver Selection 450FU 2016 🇺🇦

Henny
Berichten: 1398
Lid geworden op: do 30 okt 2008 11:38

Re: Ervaringen KNAUS Sudwind 450FU silverselection

Bericht door Henny » za 16 feb 2019 20:14

Wij hebben in onze Avento óók vloerverwarming. Het is echt heerlijk, niet echt warm maar de kou is eruit! De vloer voelt beetje warm aan.
Het is een aangenaam voelende warmte.

Als we in het voorseizoen in de bergen staan , en we zijn al vroeg wakker ( bv 6 u) dan zetten we de vloerverwarming aan. Tegen de tijd dat we opstaan is de kou uit de caravan ! thumbup.gif thumbup.gif
Avento 420 / XC70....

kok36935
Berichten: 206
Lid geworden op: wo 17 jan 2018 20:23

Re: Ervaringen KNAUS Sudwind 450FU silverselection

Bericht door kok36935 » za 16 feb 2019 20:14

Weliswaar heb ik geen KNAUS maar je zou na 15 minuten toch enig verschil moeten merken. Vaak ligt de vloerverwarming in een rechte lijn in het midden van de caravanvloer. Dus b.v. Bij de deur of tegen of onder de banken ligt geen verwarmingsmat. Op die plaatsen zou je enig verschil in temperatuur moeten voelen.
Mazda CX5, Fendt 515 SG Bianco en heel veel zin in vakantie caravan.gif

Gebruikersavatar
AadB
Berichten: 2823
Lid geworden op: za 19 sep 2015 11:16
Locatie: Westland

Re: Ervaringen KNAUS Sudwind 450FU silverselection

Bericht door AadB » zo 17 feb 2019 12:43

Jakkemeiner schreef:
za 16 feb 2019 19:53
Welkom met dezelfde Knaus als ik onlangs kocht. Ga de vloerverwarming in de meivakantie voor het eerst aanzetten, dus nog geen antwoord op jouw vraag. Ik neem aan dat het wel een poosje duurt voor ie warmte afgeeft. Maar er zijn er hier nog een paar met zo'n lekkere warme optie mrgreen.gif
Het is aangenaam aan je voeten maar het is geen hoofdverwarming.
VW Tiguan E-hybrid 2023
Knaus Sudwind 450 FU Silver Selection 2016

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36075
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Ervaringen KNAUS Sudwind 450FU silverselection

Bericht door Chris » zo 17 feb 2019 12:54

Wel een Sudwind Silver Selection, maar een ander model.
Ik vind het heerlijk, wil nooit meer zonder.
In het voorjaar is het top, VV aan en na een tijdje ( heb ik nooit getimed) een heerlijke temperatuur als je op je blote pootjes binnen loopt.
Wij hebben ook een tapijtset dan is het echt lekker.
Maar, het is zeker geen hoofdverwarming, dat lukt niet met alleen de VV.
Temperatuur, ik schat dat het 25-30 graden kan worden, hooguit..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
jackt
Berichten: 922
Lid geworden op: di 27 jul 2010 16:38
Locatie: Ommen, in het mooie Vechtdal

Re: Ervaringen KNAUS Sudwind 450FU silverselection

Bericht door jackt » zo 17 feb 2019 12:56

Temperatuur, ik schat dat het 25-30 graden kan worden, hooguit..
Zou mij al te warm zijn in de hut... mrgreen.gif
Renault Koleos 2.5 Privilege 4wd '09 (MTM 2150kg, MTTM 4150kg en TEC Travelking 470TE Energy 2010 (MTM1500kg) met Alko Mammut mover op M-chassis en PowerXtreme X30 accu. Als voortent een Unico Bologna 280 met petluifel.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36075
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Ervaringen KNAUS Sudwind 450FU silverselection

Bericht door Chris » zo 17 feb 2019 13:41

RE.gif

De vloer he... dus aan de voetjes.
Als het nog koud is s'morgens is dat heerlijk hoor.... echt.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

jorissti
Berichten: 141
Lid geworden op: zo 7 mei 2017 21:35

Re: Ervaringen KNAUS Sudwind 450FU silverselection

Bericht door jorissti » vr 3 mei 2019 21:21

De vuurdoop is dan eindelijk gedaan afgelopen week van de Sudwind!
Geen negatieve punten kunnen ontdekken, het weer dan een beetje...
Positief verrast door de betere wegligging achter de auto dan de sport, caravan blijft strak bij wat hogere snelheid

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ook het lelijke kastje weg gehaald, was vanaf de koop al een doorn in het oog, nu spiegel om te kijken of het haar goed zit bij de vrouw des caravans Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Gebruikersavatar
Nimma
Berichten: 7803
Lid geworden op: zo 1 mei 2005 12:54
Locatie: Old city, young vibe

Re: Ervaringen KNAUS Sudwind 450FU silverselection

Bericht door Nimma » vr 3 mei 2019 22:24

Mooie caravan zeg mrgreen.gif wat dat kastje betreft. Het heeft bij ons ook een update gehad. De spiegel is eruit en de verlichting uitgeschakeld. Maandag voor de eerste keer ermee weg.
Toyota RAV4 CVT Executive 2010 & Knaus Silver Selection 450FU 2016 🇺🇦

jorissti
Berichten: 141
Lid geworden op: zo 7 mei 2017 21:35

Re: Ervaringen KNAUS Sudwind 450FU silverselection

Bericht door jorissti » ma 6 mei 2019 05:56

Nimma schreef:Mooie caravan zeg mrgreen.gif wat dat kastje betreft. Het heeft bij ons ook een update gehad. De spiegel is eruit en de verlichting uitgeschakeld. Maandag voor de eerste keer ermee weg.
Gelukkig niet de enige die kritisch is over het kastje.
Fijne vakantie en benieuwd naar de ervaringen!



Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Gebruikersavatar
rr69
Berichten: 191
Lid geworden op: do 24 sep 2015 16:06
Locatie: Gouda

Re: Ervaringen KNAUS Sudwind 450FU silverselection

Bericht door rr69 » za 22 jun 2019 17:04

Hallo allemaal,

Het is weer een behoorlijke tijd geleden dat ik wat gepost heb. Wij hebben momenteel een seizoensplek op camping de Bosrand in Lieren.

2 weken geleden kwamen we op de camping en kwamen erachter dat onze de Waard stoelen waren aangevreten door muizen. Omdat we toch al nieuwe stoelen wilde kopen zijn we meteen naar Liemers in Duiven gereden om daar eens ons licht op te steken.

Later die middag kwamen we terug... zonder stoelen, maar wel met een koopcontract van onze nieuwe Knaus Sudwind 450FU Silver Edition (model 2018) inclusief mover en ATC.

Vanmorgen zijn we onze trouwe Fendt Saphir 450QB in gaan leveren en hebben de Knaus achter de auto gehangen.

Na het lezen van wat draadjes over de standaard "Security" banden hebben we er meteen Hankook Vantra LT's onder laten zetten. Onder de Fendt lagen die ook en ik kan bevestigen dat de Knaus net zo prettig achter de auto aanhobbelt als de Fendt.

Een groot verschil is wel dat de Fendt een 1300kg as eronder had liggen. De Knaus heeft een 1700kg as eronder liggen en daar is hij ook op geregistreerd bij het RDW. We kunnen dus zonder problemen wat meer laden dan de 1300kg die we gewend waren.

Ik moet alleen nog een USB doorvoer maken in de Disselbak. Op ALIExpress al een ip67 USB connector gekocht. Mijn vrouw kreeg overigens meteen de kriebels toen ik vertelde dat ik een gat ging boren in de nieuwe Caravan. Dit ten behoeve van de USB Accespoint (Alfa Tube U/N).

Over 4 weken richting Spanje. Camping Rodas, in Roses. Eens kijken hoe de Caravan zIch houd als we meer dan 1400 km moeten rijden.. We hebben er zin in..!!

Groet, Rr69

P.s. Stoelen zijn inmiddels ook gekocht.. blij.gif
Opel Insignia 2.0 CDTI - Knaus Sudwind 450FU Silver Selection (Model 2018)

Gebruikersavatar
Nimma
Berichten: 7803
Lid geworden op: zo 1 mei 2005 12:54
Locatie: Old city, young vibe

Re: Ervaringen KNAUS Sudwind 450FU silverselection

Bericht door Nimma » za 22 jun 2019 17:41

Ben er net mee op en neer geweest naar de Ardêche, soepel achter de auto aan. Fijne vakantie thumbup.gif
Toyota RAV4 CVT Executive 2010 & Knaus Silver Selection 450FU 2016 🇺🇦

Gebruikersavatar
rr69
Berichten: 191
Lid geworden op: do 24 sep 2015 16:06
Locatie: Gouda

Re: Ervaringen KNAUS Sudwind 450FU silverselection

Bericht door rr69 » za 22 jun 2019 19:19

Gaat zeker lukken!!

Ik zag al in dit draadje dat er meerdere mensen iets gedaan hebben aan het compleet nutteloze doorzichtige kastje naast de ingang. Ik ga de "plankjes" verwijderen... hebik in ieder geval ruimte voor de drank!!

Rr69
Opel Insignia 2.0 CDTI - Knaus Sudwind 450FU Silver Selection (Model 2018)

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36075
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Ervaringen KNAUS Sudwind 450FU silverselection

Bericht door Chris » za 22 jun 2019 23:10

Gefeliciteerd met je nieuwe liefde...
En dat kastje he.... ooooo

Boren in de nieuwe caravan heeft mijn vrouw geen idee van, mijn hut moest nog afgeleverd worden en ik was al door de bodem aan het boren..
Mover overbouw van de oude naar de nieuwe Knaus..
Idd.... 1e gaatje is spannend.... daarna volgden er nog zat andere.. awhoea.gif


Enne... richting Spanje... bijna mijn reactie: Ook al ???
We reizen wat af vanuit ons kleine kikkerlandje... thumbup.gif

(p.s. wij staan over een paar weken in St Pere Pescador... iets verder.. awhoea.gif )
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

BertJan
Berichten: 2695
Lid geworden op: ma 18 sep 2006 18:06

Re: Ervaringen KNAUS Sudwind 450FU silverselection

Bericht door BertJan » zo 23 jun 2019 12:28

de usb kan je beter niet in de disselbak plaatsen, gas en electra is een slechte combinatie, de caravan fabrikanten mogen hierom al enkele jaren geen watertank met pomp meer in de disselkast bij de gasfles plaatsen.

Gebruikersavatar
rr69
Berichten: 191
Lid geworden op: do 24 sep 2015 16:06
Locatie: Gouda

Re: Ervaringen KNAUS Sudwind 450FU silverselection

Bericht door rr69 » zo 23 jun 2019 13:43

Thanks voor de reminder. Logisch eigenlijk dat er geen electrische aansluitingen/apparatuur in de disselbak moeten zitten ivm gas.

Oke, USB aansluiting gaat dus door de bodem. Wil eigenlijk geen extra gaten in de wanden..

Zoals gezegd gisteren de nieuwe Caravan opgehaald. Alleen toen we de wandcontactdozen wilde gebruiken, kwamen we erachter dat er op alle WCD's die op groep 2 zaten geen spanning stond. Wel de stoppenkast doorgemeten, maar daar ligt het probleem niet. De dealer heeft 2 extra wcd's in de keuken aangelegd. Die doen het dus ook niet. Hopelijk een draadje ergens los. Voor nu de spanning eraf totdat e.e.a. is opgelost.

Dinsdag dus even terug naar de dealer om e.e.a. te laten herstellen... Jammer dat het niet in één keer goed is. Verder is het een hele mooie Caravan!!

B.t.w. zijn de losse USB aansluitingen op het 220v systeem aangesloten? Die doen het namelijk ook niet... Op groep 1 zit de omvomer aangesloten en het 12v systeem werkt wel.. Verlichting enz. Werkt allemaal. Alleen de USB aansluitingen niet..

Gr. Rr69
Opel Insignia 2.0 CDTI - Knaus Sudwind 450FU Silver Selection (Model 2018)

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36075
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Ervaringen KNAUS Sudwind 450FU silverselection

Bericht door Chris » zo 23 jun 2019 17:04

Dat is een goeie vraag zeg... zitten de USB aansluitingen op de 12 VDC of op de 230 VAC.
Ik dacht....dacht werkelijk op de 12 VDC uit de omvormer.
Eigenlijk nooit naar gekeken of die inbouw USB's ook voor 230VAC bestaan.... dat zou ook zomaar kunnen.
Maar, ik heb een schema van mijn 500EU Silver Selection... en zal dat eens uit proberen te zoeken.

Je hebt wel alle verlichting... dat is allemaal 12 VDC, dus NA de Schaudt omvormer.
Echter, die Schaudt draait op dezelfde spanning uit de zekeringautomaat als de 230VAC in de caravan..
Wellicht daar een draadje los laten zitten???

Enne..
Ik heb een WCDRA spatwaterdicht in mijn disselbak gemaakt... en ook 12 VDC van de moveraccu, en ook een LED lichtbalkje met een PIR .
Dus explosie's... ik geloof het niet als techneut..anders had ik het ook niet gemaakt.
Gas is zwaar en zakt zo door de speciale gasafvoer gleuven in de bodem van de disselbak.
Daarnaast... als je al een gaslek hebt stikt dat enorm... dat merk je heel snel..
En.. nieuwe caravan, regelmatig nieuwe gasslang.. opletten tijdens gasfles aansluiten... je bent er zelf bij toch..
In mijn vorige hut had ik ook een aansluiting voor de Alfa in de disselbak gemaakt... die hut rijd nog steeds rond..
En nog eentje..
KIP monteert ook verlichting in de disselbalk...


Edit..
Zojuist in mijn caravanschema gedoken....
Blijkt dat het voor een gewone Sudwind is, niet voor een Silver Selection... want de 2 USB aansluitpunten staan er niet op.
He... da's nou weer jammer he..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19754
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Ervaringen KNAUS Sudwind 450FU silverselection

Bericht door Daphne » zo 23 jun 2019 17:39

USB wcd’s Werken ook achter de auto, dus geen 230V.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36075
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Ervaringen KNAUS Sudwind 450FU silverselection

Bericht door Chris » zo 23 jun 2019 19:20

RE.gif mrgreen.gif
De ervarings deskundige heeft antwoord....
Top Daphne.... ik vermoede het wel maar was niet 100% zeker.

Maar..
Daarmee wordt de klacht van TS moeilijker te begrijpen..
Hij beweert dat de 12 volt wel werkt.... de USB's niet...

Direct een vraag aan TS dus.
Werkt de verlichting wel allemaal??? ( die staan op de uitgang van de omvormer... de blauwe Schaudt onder de plank van de hangkast)
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
HenkR
Berichten: 761
Lid geworden op: do 17 jul 2008 23:23
Locatie: Amersfoort (Vathorst) ps foto vorige woning

Re: Ervaringen KNAUS Sudwind 450FU silverselection

Bericht door HenkR » zo 23 jun 2019 19:42

Ik ben er niet zeker van of de USB net zoals in de auto op de 12v zit. In een auto is er geen keus in de caravan voor de bouwer wel. Je kunt nl tegenwoordig makkelijk een combi 220 contactdoos incl USB kopen.
Mazda CX5 2.0 en Knaus 500 FVU 2014 en zelf geïnstalleerd: ATC, EVO plus + Optima Yellow 55 + LBC 512, Satenne R3, truma ultraheat, V/A/W meter, waternivo meter, ventilator achter kk en veel extra contactdozen en nog wat gadgets.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36075
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Ervaringen KNAUS Sudwind 450FU silverselection

Bericht door Chris » zo 23 jun 2019 19:52

RE.gif
TS heeft een Silver Selection, net als Daphne en ik... daar zitten ze ( 2) standaard af fabriek ingebouwd.
En op de 12 volt lijn dus.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Plaats reactie

Terug naar “Knaus”