Knaus toercaravan aangekocht

Plaats reactie
RobbertW
Berichten: 177
Lid geworden op: wo 23 mei 2018 23:51

Knaus toercaravan aangekocht

Bericht door RobbertW » vr 8 jun 2018 19:46

We hebben een, voor ons, mooie Knaus 450FU aangekocht. De caravan, met volledig inzichtelijke onderhoudshistorie via een caravanbedrijf, is goed onderhouden maar heeft wel enkele schades achter de rug. Deze zijn bij hetzelfde, in deze omstreken bekende, bedrijf aangepakt onder de toenmalige verzekering.

Dit vinden we niet perse erg, de vele auto's bij een schadeherstel bedrijf zijn ook niet direct waardeloos.

De caravan ziet er interieur uitstekend uit. Alleen de keukenkraan zit wat los en de bakjes in de deur zijn bros. Bekend euvel las ik al.

Enkele zaken die me wel opvallen en waarover jullie misschien een mening hebben.

De keukenkraan heeft wat lagere druk dan de wastafel en douche kraan terwijl die verder van de schoonwatertank af zitten.
Verstopping?

De keukenkraan zit los. Schroef aan onderkant keukenblokje?

De bak boven de deur met hor is veel geler dan de rail. Ik vraag me ook af of de hoekjes bij de schroeven bewust afgebroken zijn.

Afbeelding
Afbeelding

De kabels onder de achterbumper zijn vastgezet met tape die natuurlijk los laat.

Afbeelding

Het stukje buitenwand dat vervangen is zit niet netjes recht onder de bovensteplaat zoals aan de andere kant van de caravan. De bovenste plaat zit er een stukje overheen.
Is dit misschien voor de afwatering na vervanging of gewoon slecht werk?
Heb niet het idee dat de oude plaat er onder zit.

Afbeelding

Desalniettemin zijn we trots en blij met de caravan.


Verstuurd vanaf mijn Nexus 5 met Tapatalk





Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Knaus toercaravan aangekocht

Bericht door Chris » vr 8 jun 2018 19:59

Hoi..Robbert...

Gefeliciteerd... een Knaus !!

Van welk bouwjaar is jou nieuwe vakantiewoning??

Wat betreft de gelere hor bovenkant... ik denk dat verkleuring van kunststof per deel verschillend kan zijn.
Vermoedelijk zijn de boven en zijkanten dus gewoon uit een verschillende productie geweest.
En... ik weet niet of dit origineel "Af Fabriek" gemonteerd was, of dat het een latere toevoeging was... kan ook nog, zou ook die afgeknipte hoekjes kunnen verklaren.
Model zegt mij zo even niets.

De kraan..loszitten.. kijk eens met een spiegeltje aan de onderkant... is daar alleen een grote moer of is er ook een soort lange schroef die je aan kunt draaien?
En druk.. misschien zit er wel vuil in het broesje, ( het kopje) of is de slang naar de kraan veeeeel langer.. vuiltje in de kraan zou mijn eerste check zijn.

Die kabels... ze moesten zich schamen... zo doe je dat niet..
Wordt een klusje op je rug ... iets moois in een kabelgootje van de Gamma... ofzo..

Plaatwerk..
Blijft lastig om een Shuco plaat te vervangen.
De plaatdelen zitten als het ware in elkaar gehaakt.
Dat onzichtbaar vervangen is bijna niet te doen, je zal dus bijna altijd op de naad een wat vlakkere structuur van de shuco plaat zien... en op jou foto zie ik dat dan ook.
Hoeft geen enkel probleem te zijn hoor...
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

RobbertW
Berichten: 177
Lid geworden op: wo 23 mei 2018 23:51

Re: Knaus toercaravan aangekocht

Bericht door RobbertW » vr 8 jun 2018 20:05

Hi Chris,

Het is een 2005 model.

Ik ben benieuwd of die kabels bij meer knaus caravans zo goedkoop weggewerkt zijn.

Wat betreft de plaat aan de buitenkant. Je stelt me wel gerust!
Aan de andere kant lopen beide platen netjes door, het is als het ware één plaat met een naad ertussen als je erover veegt.
Aan deze kant zit de onderste plaat als het ware onder de bovenste plaat waardoor er echt een rand zichtbaar en voelbaar is.





Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Knaus toercaravan aangekocht

Bericht door Chris » vr 8 jun 2018 20:12

RE.gif
In mijn Knausje zitten de kabels niet zo weggewerkt... da's zeker.
Alles in nette kokertjes.
Daarom.. misschien is er eens een nieuwe bumper op gekomen... en dan is dit wel een snelle fix.
Ga bij de Gamma een net kabelgootje halen en schroef dat er tegenaan, met een kloddertje Butylkit op het RVS schroefje.
Dan zit het netjes..en veiliger..

De plaat.. zo mooi inhaken als de fabrikanten dat kunnen.. dat lukt geen schadebedrijf hoor.
Het is alleen een optisch verschil nu..maar je kijkt toch maar aan een kant tegelijk??
Waterdichtheid zal geen probleem zijn.

Wat ik wel na zou kijken....
Ik heb ooit een caravanmonteur iets horen zeggen over de driehoekjes op de voorkant van deze modellen Knaus.
Daar zit L en R, en net boven de disselklep een aluminium profiel, wat aan de zijkanten onder een plastic plaatje eindigt.
Dat plastic plaatje moet uitpuilen van de butylkit.
Schijnt een lekkagepuntje te kunnen zijn dus.
( Alle regenwater van het dak komt daar langs)
Inspecteer dat eens goed en prop er anders net zoveel butylkit tussen totdat het er aan alle kanten tussen er uit puilt..

Succes
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

RobbertW
Berichten: 177
Lid geworden op: wo 23 mei 2018 23:51

Re: Knaus toercaravan aangekocht

Bericht door RobbertW » vr 8 jun 2018 21:41

Super tips!

Ik heb er trouwens 205/65R15C banden onderliggen.

Was 15 inch de standaard in 2005?

Verstuurd vanaf mijn Nexus 5 met Tapatalk


Gebruikersavatar
AadB
Berichten: 2820
Lid geworden op: za 19 sep 2015 11:16
Locatie: Westland

Re: Knaus toercaravan aangekocht

Bericht door AadB » vr 8 jun 2018 23:02

Gefeliciteerd en veel plezier met de caravan thumbup.gif
VW Tiguan E-hybrid 2023
Knaus Sudwind 450 FU Silver Selection 2016

RobbertW
Berichten: 177
Lid geworden op: wo 23 mei 2018 23:51

Re: Knaus toercaravan aangekocht

Bericht door RobbertW » za 9 jun 2018 14:33

Bedankt voor de volgende tip!

Even opnieuw afkitten.Afbeelding

Verstuurd vanaf mijn Nexus 5 met Tapatalk


Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Knaus toercaravan aangekocht

Bericht door Chris » za 9 jun 2018 14:37

Kijk kijk...
Daar kan je nu lekker wat aan doen.
Die techneut noemde dit plekje gekscherend "De Bermuda Driehoek"...
Nou... daarom dus..

Schoonmaken... laten drogen... dik in de Butyl kit... en dan het losse plaatje er weer op.
Die butylkit moet er echt overal uitpuilen dus.
Diezelfde techneut vertelde mij dat ze dit zowiezo bij elke Knaus van deze serie loshalen en op die manier "bewerken"... als dat nog niet gedaan is.

Enne.... butylkit hoor... geen butyleenkit, of nog erger siliconenkit gebruiken.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Peter 1969
Berichten: 700
Lid geworden op: do 10 aug 2017 18:22

Re: Knaus toercaravan aangekocht

Bericht door Peter 1969 » zo 10 jun 2018 19:04

Je gaat toch nu nog jaren dingen aan de caravan veranderen/upgraden/herstellen. Dat maakt de caravan zeker geen miskoop.

Ik heb mijn oude Knaus 550 geheel voorzien van LED licht, de zware ( en stinkende ) omvormer/verdeelblok eruit gegooid en vervangen door CTEK 10 A en rijen zekeringshouders ( die draden fatsoeneren/uitvogelen herstelde een aantal functies in de caravan die het eerder niet deden ) een vast bed met een kwalitatief zeer goed op maat gemaakt matras gebouwd bovenop de treinzit banken ( eerder op de rondzit banken ) en nog veel meer.

Airco, zonnepanelen, USB stopcontacten ( op omvormer/accu ) stromend water met vlotter reservoir en lange afvoeslang naar riool ......ik wil nog vanalles en het kan ook, heb je geen peperdure nieuwe caravan voor nodig. Alleen wat lol met klussen.

Nu al is de indeling en uitrusting zodanig dat mening hagelnieuwe caravan hetzelfde ( en beter ) helemaal niet kan bieden. Het enige wat ik niet veranderen kan is het design van exterieur en interieur, daar blijkt dat ie niet van deze tijd is. En dat vind ik helemaal niet zo erg : lichte houttinten zijn nog modern genoeg. mrgreen.gif

Plaats reactie

Terug naar “Knaus”