Toch weer een Knaus ---> Knaus Südwind 500 EU Premium Line

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Pakkie
Berichten: 1335
Lid geworden op: wo 16 aug 2017 21:27
Locatie: ZO-Brabant
Contacteer:

Toch weer een Knaus ---> Knaus Südwind 500 EU Premium Line

Bericht door Pakkie » zo 27 mei 2018 15:21

Nadat we eind vorig jaar een mooie Knaus 450 FU hadden gekocht om het caravannen te proberen, was de conclusie na enkele weken dat kamperen met de caravan ons prima bevalt, maar dat het smalle Franse bed van 1.40m toch niet ons ding was. Dit voorjaar onze 450 FU uit 2004 verkocht waarna de zoektocht naar een opvolger kon beginnen met als wensen: geen smal bed en tenminste een mover.

We hebben weken lang Marktplaats in de gaten gehouden en vrijwel ieder weekend een caravanhandel in Zuid-NL bezocht om ons zo een beeld te vormen wat voor ons op dit moment de geschikte caravan zou zijn. Ook hebben we wat caravans bij particulieren bekeken. Het was soms echt bedroevend om te zien wat je allemaal tegen komt bij die bezoekjes: stinkende caravans, ontbrekende rollo's, afgebroken stukken plastic, overgespoten delen op de zijwanden, loshangende gordijnrail, ontbrekende spiegels, banden van 9 jaar oud etc. Omdat onze 450 FU feilloos was (en dus ook binnen 4 dagen verkocht) en omdat je na verloop van tijd steeds kritischer wordt, wordt het ook des te moeilijker om iets geschikts te vinden.

Aangezien we nog niet overtuigd zijn van twee afzonderlijke bedden in de lengterichting (wellicht toch ooit een queenbed?), wilden we niet al te veel geld uitgeven aangezien dat afschrijvingstechnisch gezien minder handig is. Wat is zoal de revue gepasseerd? Hobby 495 UL, 540 UL & 560 UL, 560 UFE, 620 CL, Knaus 500 EU uit diverse jaargangen en diverse Eriba's.

Uiteindelijk zijn we uitgekomen bij onderstaande Knaus 500 EU Südwind Premium Line uit 2009 met de volgende eigenschappen:
- gekocht van eerste eigenaar
- volautomatische Truma SE mover
- schuifluifel
- Fiamma etui-luifel (op foto reeds verwijderd)
- reservewiel onder caravan gemonteerd met ALKO-beugel
- voorzien van bedverbreding
- vorige wk BOVAG-beurt gehad met oa nieuwe banden en accu
- in zeer nette staat zonder deukjes, krasjes etc.

Op de 450 FU hadden we een cassette-luifel zitten, maar op de 500 EU willen we het eens proberen met een Unico Torino die volgende week geleverd wordt. De Fiamma zakluifel ligt dus op zolder van de garage.

Afbeelding

Hier hebben we de verkoop van de 450 en de aankoop van de 500 dus om gedaan: een mooi groot twee-persoonsbed voorzien van deze week nieuw gekochte matrassen.
Afbeelding

Het begint allemaal met grondig reinigen van de caravan voor ons. Dus stofzuigen, alles nat afnemen, maar ook de kussens intensief reinigen met mijn George die ik ook gebruik om interieurs van auto's te reinigen:
Afbeelding

Kussens reinigen was geen overbodige luxe.....dit was het opgezogen water :roll:
Afbeelding

Alle gordijnen en vitrages zijn inmiddels ook gewassen:
Afbeelding

Binnenkort verder met een intensieve reiniging van de buitenzijde. Ondanks dat hij er aan de buitenzijde al prima uit ziet, hoop ik hem met wat professioneel auto-reinigingsmaterialen die ik heb liggen toch nog wat mooier te krijgen: zowel qua body, maar ook qua ramen e.d.

Wel grappig overigens dat de opbouw gewoon 5.90m is wat je niet echt verwacht met een Knaus 500.
Nog een weekje of 3en dan op naar Karinthië-Oostenrijk caravan.gif
Fendt Diamant 650 SG met daarvoor een Cayenne S

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Toch weer een Knaus ---> Knaus Südwind 500 EU Premium Line

Bericht door Chris » zo 27 mei 2018 19:20

Hoi Pakkie..

Herkenbare indeling. :lol:
Maar je schrijft "Voorzien van een bedverbreding" ik denk dat je dan de rol-lattenbodem bedoeld tussen de 2 bedden.
Daar is toch een apart stukje matras voor?
Hier lijken de 2 matrassen niet tegen de zijkanten van de caravan aan te liggen maar in het midden tegen elkaar geschoven, dus ik denk nu 170 breed ongeveer.
Met dat extra stuk komt daar nog eens zo'n 40 cm bij...210 breed ongeveer dus.

Wel een vraag...
De mover zit voor de as zie ik, dan past idd achter de as een reservewiel beugel.
Maar, komt de mover dan niet laag te zitten, het is een Vario Chassis, en die zijn juist voor de as wat lager.
Lijkt normaal, maar ik heb toch hierdoor achter de as gekozen... en het reservewiel in de disselbak.... de ruimtevreter..


Mag ik je een tip geven...
Kijk even goed naar het kit achter de kunststof plaatjes op de voorkant, daar waar het hoekprofiel en de bovenlijst van de disselbak samenkomen.
Ik heb een caravantechneut dit de Bermuda driehoek horen noemen, daar kan niet teveel kit tussen zitten dus...goed dicht is daar erg belangrijk.
Event. effe los schoeven en dik in de kit weer erop..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Cara-Fan
Berichten: 1320
Lid geworden op: wo 13 jan 2016 13:42
Locatie: Nederland

Re: Toch weer een Knaus ---> Knaus Südwind 500 EU Premium Line

Bericht door Cara-Fan » zo 27 mei 2018 20:26

Wat leuk om te lezen thumbup.gif

Gebruikersavatar
Pakkie
Berichten: 1335
Lid geworden op: wo 16 aug 2017 21:27
Locatie: ZO-Brabant
Contacteer:

Re: Toch weer een Knaus ---> Knaus Südwind 500 EU Premium Line

Bericht door Pakkie » zo 27 mei 2018 21:37

@Chris
De eerste eigenaar heeft er eigenhandig een wel heel stevige lattenbodem tussen gemaakt die in twee delen verwijderbaar is. Het is wel heel stevig en daardoor enigzins gewichtig dus wellicht ooit nog eens iets lichters voor maken.
Gemonteerd in 2 delen:
Afbeelding

Eén deel gedemonteerd:
Afbeelding

Op de foto in mijn eerder bericht liggen de matrassen inderdaad tegen elkaar aangeschoven in het midden. We hebben er ook de opvulstukken bij dus moeten nog eens even testen wat het fijnste ligt. We hebben gekozen voor matrassen van 90 breed dus nu is het 1.80m breed wat al een wereld van verschil is tov het in onze ogen "opgesloten gevoel" wat het Franse bed van 1.35-140m in de 450 FU ons gaf. De opvulstukken moeten we dus sowieso iets smaller maken, maar met op maat maken van dat soort zaken hebben we al ervaring met het destijds op maat snijden van onze matras voor het Franse bed.

Tja wat is laag mbt de mover? Zie onderstaande foto. Het laagste grijze gedeelte met daarop het merk zit op 15 cm vanaf de grond. Daarbij was er weinig keuze natuurlijk want hij zit nu eenmaal zo :lol: . Achter de as zou hij inderdaad een cm of 4 hoger kunnen hangen. We gaan het wel meemaken of dit werkt voor ons. Zo niet, is een andere montage altijd nog mogelijk.

Afbeelding

Enne dank voor de tip van de Bermuda driehoek thumbup.gif . Zal er deze week eens naar kijken.
Fendt Diamant 650 SG met daarvoor een Cayenne S

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Toch weer een Knaus ---> Knaus Südwind 500 EU Premium Line

Bericht door Chris » zo 27 mei 2018 21:48

RE.gif
Hoi Pakkie.

Lijkt idd minder laag dan dat het bij mij zou komen.
Nu is een Vario Chassis ook echt een vario, ze kunnen er alle kanten mee op in Jandelsbrunn.
Best kans dus dat het bij jou gunstiger is dan bij mij, zijn ook niet dezelfde hutten.

Enne.. die "tusssen" matrasbodem... machies zeg... was de vorige eigenaar een zwaarlijvige?? mrgreen.gif
Bij ons zit er een soort rolbodem in dat kastje voorin tussen de bedden, makkelijk.
Overdag weggerold, kan je bij de voorste kastjes komen... en s'nachts de speelweide.
Ach, ze bedenken telkens wat anders... maakt niks uit... als je maar happy bent met je eigen hut..

Nog een leuke... model 500EU... weet je de totale lengte al?? 7,28 mtr. !!
Dat heb ik maar niet tegen mijn vrouw verteld...die vond hem al erg lang en dacht toen aan de 460EU..
Blij dat ik toch de 500EU nu heb, net effe ruimer aan alle kanten.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Pakkie
Berichten: 1335
Lid geworden op: wo 16 aug 2017 21:27
Locatie: ZO-Brabant
Contacteer:

Re: Toch weer een Knaus ---> Knaus Südwind 500 EU Premium Line

Bericht door Pakkie » ma 28 mei 2018 07:25

RE.gif
Dat tussenstuk is inderdaad gemaakt voor de zeer zwaarlijvigen onder ons. Onder de plankjes zitten ook nog dwarsbalkjes (is ook te zien aan de schroeven in de buitenzijde) om doorbuigen te voorkomen :lol:

De 500 is inderdaad geen kleine jongen, maar met de wens van geen Frans of dwars bed en een ruime rondzit zit je al snel aan dit soort lengtes. Andere caravans vielen bij ons om diverse redenen af zoals bv te kleine rondzit, bedden met een lengte van 1.90m of minder, beperkte doorkijk door de caravan vanuit de rondzit, interieur wat ons niet kon bekoren, gezien de onzekerheid of dit hèt model is momenteel te kostbaar etc.
Fendt Diamant 650 SG met daarvoor een Cayenne S

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Toch weer een Knaus ---> Knaus Südwind 500 EU Premium Line

Bericht door Micky » wo 30 mei 2018 23:41

Keurige hut Pakkie, ziet er op de foto's als nieuw uit thumbup.gif heel veel plezier ermee!!!

ik heb een lattenbodem op maat gemaakt, zo'n simpele van de Ikea latjes met aan beide zijden een stoffen band die de latjes bij elkaar houd, weegt niet veel en is al jaren een genot thumbup.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Sofie64
Berichten: 957
Lid geworden op: do 8 mar 2018 18:04

Re: Toch weer een Knaus ---> Knaus Südwind 500 EU Premium Line

Bericht door Sofie64 » za 2 jun 2018 08:24

Mooie caravan !! Lekker hoor zo een groot bed thumbup.gif
Ford Mondeo 1,6 Ecoboost - Wilk S4 490 UE aflower.gif

Gebruikersavatar
Pakkie
Berichten: 1335
Lid geworden op: wo 16 aug 2017 21:27
Locatie: ZO-Brabant
Contacteer:

Re: Toch weer een Knaus ---> Knaus Südwind 500 EU Premium Line

Bericht door Pakkie » di 5 jun 2018 10:38

@Micky: zo'n constructie met een lichtgewicht lattenbodem staat ook op ons to-do-lijstje. Hij is niet nieuw, maar ziet er inderdaad wel heel netjes uit zonder deukjes, krassen etc.

Vooralsnog heb ik de caravan conform afspraak gisteren weer even in moeten leveren bij de verkopende partij omdat hij op transport ging richting Scherpenzeel. We hebben na een lange zoektocht (ook bij particulieren) uiteindelijk toch onze caravan bij een dealer gevonden. Natuurlijk betaal je daar iets meer, maar hij werd dan ook erg netjes afgeleverd. We hebben nog even getwijfeld om hem te kopen zonder afleverpakket, maar een vers beurtje en twee nieuwe banden leek ons wel wenselijk dus toch maar voor het zogenaamde luxe afleverpakket gekozen. Voor 500€ kregen we:
- twee nieuwe banden
- 12 mnd garantie
- uitgebreide vochtcontrole
- zowel van binnen als buiten netjes gepoetst
- gratis 2 weekenden kamperen
- BOVAG-beurt

Met name die laatste hebben ze in mijn ogen erg netjes uitgevoerd. Wat hebben ze naast het standaard werk oa gedaan:
- wat horren vervangen (wij hebben ze uitgebreid getest en zagen er niks raars aan)
- keukenkraan vervangen (wij merkten er niks raars aan)
- gasslang en drukregelaar vervangen
- wiellager vervangen
- nieuwe mover-accu geïnstalleerd
- asrubbers laten vervangen in Scherpenzeel bij Triorep

Met name dat laatse is toch wel een kostbare operatie. Al met al een goed bestede 500€ voor dat afleverpakket en complimenten voor Vinken voor wat betreft de nette aflevering thumbup.gif.

Vrijdag kan ik hem weer ophalen bij Vinken en dan kan het verder inrichten/inpakken beginnen om vervolgens eind volgende week voor een week of drie met het Knaushaus op pad te gaan haphop.gif
Fendt Diamant 650 SG met daarvoor een Cayenne S

Gebruikersavatar
Pakkie
Berichten: 1335
Lid geworden op: wo 16 aug 2017 21:27
Locatie: ZO-Brabant
Contacteer:

de eerste ervaringen na 3 weken zomervakantie

Bericht door Pakkie » ma 9 jul 2018 17:56

Inmiddels weer thuis na drie weken op stap te zijn geweest waarbij we op 5 campings hebben gestaan. Hieronder in het kort onze ervaringen met de 500 EU icm de Unico Torino.

De 500 EU is in één woord geweldig bevallen. Waar we vorig jaar niet altijd even goed sliepen in het Franse bed, sliepen we dit jaar als een roos thumbup.gif . Voor ons was het de perfecte keuze om van de 450 FU over te stappen naar de 500 EU. We hebben het bed de hele dag in tact gelaten aangezien we hem zo in hadden gepakt dat in de kastjes boven het bed zaken lagen die we slechts incidenteel nodig hadden. Daarbij zijn de eerste kastjes links en rechts ook prima te bereiken als het bed er gewoon ligt. Daarbij vonden wij het opgemaakt als één geheel bed mooier. De extra lengte merk je al rijdend en manoeuvrerend eigenlijk niet.

Op de 450 FU hadden we een cassetteluifel, maar die zat niet op de 500 EU. Daar zat een etuiluifel op van Fiama, maar na wat testen in de tuin vonden we die toch niet heel handig. Uiteindelijk voor de Unico Torino gekozen omdat we die mooier vinden dan een cassetteluifel en hij aardig windbestendig is. Na wat oefenen met de hoogte en kanteling van de poten hebben we het ding nu in een klein kwariertje redelijk strak staan. Opruimen is met 5 minuutjes helemaal kinderspel. Aan de Millstattersee hadden we flink wat wind dus dat was een mooie test voor de windebestendigheid. Terwijl iederen met een cassette- of etuiluifel bezig bleef met in- en uitschuiven, stond de Torino als een huis blij.gif Voor de zekerheid wel de spanband in het midden even bevestigd bij echt harde wind want de ligger ging toch aardig omhoog zo nu en dan. Bijkomend voordeel van de Torino tov een cassetteluifel is de extra breedte die je onder de luifel hebt.

Fotootje van het geheel op de laatste camping (ja, de tochtflap moet nog ingekort worden :wink:)
Afbeelding

De 500 EU is in tegenstelling tot de 450 FU een blijvertje dus we gaan de komende tijd nog wat dingen aanpakken:
- Alko premium neuswiel; na het zien bij de buurman op de camping hoe rustig dat movert door het veren van het neuswiel zijn we overtuigd
- binnenkort twee mini-heki's plaatsen voor wat meer licht & lucht in plaats van de standaard dakluikjes (als aanvulling op de grote Heki die er al in zit)
- mogelijk een zijwand voor de luifel; lijkt ons wel aangenaam in voor- en naseizoen
- licht metalen velgen in plaats van de standaard stalen wielen; normaal vind ik dat velgen op bv auto's time-period horen te zijn: velgen van een nieuwer type auto horen niet op een ouder type. Echter, kwam ik toevallig een "oude" Südwind tegen op MP waar velgen van het nieuwe type onder zitten in plaats van de oudere 5-spaaks en bij onze caravan vond ik dat wel mooier. Grote kans dat het die nieuwere velgen dus gaan worden, tenzij er een absurd prijskaartje aan hangt.

Oude type velgen:
Afbeelding

Nieuwe type velgen onder een "oude" Südwind:
Afbeelding
Fendt Diamant 650 SG met daarvoor een Cayenne S

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23386
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Toch weer een Knaus ---> Knaus Südwind 500 EU Premium Line

Bericht door PD » ma 9 jul 2018 18:04

RE.gif
Zijwandje voor de Torino vinden wij ook prettig. We gebruiken het niet altijd maar als er veel wind staat icm regen, dan is het toch wel prettig.

BAX beweert dat L en R niet uitwisselbaar zijn... dat zijn ze dus wel, alleen zit dan het stiksel aan de andere kant, dus aan 1 wandje heb je genoeg. Vergeet niet er een extra ligger voor bij te bestellen, dat vertellen ze meestal niet bij BAX...

De modernere velgen vind ik ook een stuk mooier thumbup.gif en ja, het Alko Premium neuswiel is een feestje...
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
Pakkie
Berichten: 1335
Lid geworden op: wo 16 aug 2017 21:27
Locatie: ZO-Brabant
Contacteer:

Re: Toch weer een Knaus ---> Knaus Südwind 500 EU Premium Line

Bericht door Pakkie » ma 9 jul 2018 18:15

Had in één van jouw eerdere posts inderdaad al gelezen dat ze wel degelijk uitwisselbaar zijn. Twee lijkt ons niet echt nodig en ze zijn nou ook niet echt goedkoop te noemen dus we doen het in eerste instantie maar met één zijwand. Dank voor de tip mbt de extra ligger thumbup.gif .Wist uiteraard wel dat we die nodig hebben, maar zal er nu ook extra scherp op zijn dat we hem er net zoals het blokje bij moeten bestellen.

Mbt velgen: smaken verschillen uiteraard, maar ik vind het ook niet te modern onder onze Knaus. Had al meer gelezen over dat neuswiel, maar nu ik hem in real life voor onze neus in actie zag op hetzelfde terrein als waar wij overheen moverden was ik echt overtuigd thumbup.gif
Fendt Diamant 650 SG met daarvoor een Cayenne S

Gebruikersavatar
RichTrip
Berichten: 1886
Lid geworden op: ma 12 mei 2014 13:56

Re: Toch weer een Knaus ---> Knaus Südwind 500 EU Premium Line

Bericht door RichTrip » ma 9 jul 2018 18:36

Dit type Knaus blijft toch wel echt een mooie bak om te zien, helemaal met de donkere/grijze ramen van modeljaar 2010.

Voor het oude type LM velgen zou ik geen investering doen t.o.v. staal. Maar het nieuwe type velg: love.gif

En voor wat betreft de Mini-Heki's: dat zou mijn eerste klusje op de to-do lijst worden thumbup.gif . Daar is Knaus echt heel lang mee achter gebleven door van die melkwitte uitklapluikjes te blijven leveren :(
Kip Grey Line Special 47 TRZ 2003 + (Kip) Walker Vario Easy Door voortent i.c.m. een Opel Astra Sports Tourer PHEV Business Edition 1.6 Turbo 180pk

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 7894
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: Toch weer een Knaus ---> Knaus Südwind 500 EU Premium Line

Bericht door VIP » ma 9 jul 2018 18:52

Ziet er toppie uit thumbup.gif

LM velgen lijken erg veel op die onder de Premiums.
Porsche + Tabbert

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Toch weer een Knaus ---> Knaus Südwind 500 EU Premium Line

Bericht door Micky » ma 9 jul 2018 18:54

Goed voor elkaar Pakkie thumbup.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Pakkie
Berichten: 1335
Lid geworden op: wo 16 aug 2017 21:27
Locatie: ZO-Brabant
Contacteer:

Re: Toch weer een Knaus ---> Knaus Südwind 500 EU Premium Line

Bericht door Pakkie » ma 9 jul 2018 19:03

RichTrip schreef:
ma 9 jul 2018 18:36
Dit type Knaus blijft toch wel echt een mooie bak om te zien, helemaal met de donkere/grijze ramen van modeljaar 2010.

Voor het oude type LM velgen zou ik geen investering doen t.o.v. staal. Maar het nieuwe type velg: love.gif

En voor wat betreft de Mini-Heki's: dat zou mijn eerste klusje op de to-do lijst worden thumbup.gif . Daar is Knaus echt heel lang mee achter gebleven door van die melkwitte uitklapluikjes te blijven leveren :(
Wij vinden de donker/grijze ramen inderdaad ook wel stuk mooier dan de kleur ramen uit de oudere versie.
Eens vwb de mini-heki's: in de caravan ziten dan twee mini-heki's en één grote heki. Op het toilet laten we het oude uitklapluikje waarschijnlijk gewoon zitten.

Plaatje onderweg:
Afbeelding
Fendt Diamant 650 SG met daarvoor een Cayenne S

Gebruikersavatar
karelV
Berichten: 7067
Lid geworden op: ma 31 aug 2015 15:32
Locatie: in Nederland

Re: de eerste ervaringen na 3 weken zomervakantie

Bericht door karelV » ma 9 jul 2018 19:20

Pakkie schreef:
ma 9 jul 2018 17:56
Inmiddels weer thuis na drie weken op stap te zijn geweest waarbij we op 5 campings hebben gestaan. Hieronder in het kort onze ervaringen met de 500 EU icm de Unico Torino.


Fotootje van het geheel op de laatste camping (ja, de tochtflap moet nog ingekort worden :wink:)
Afbeelding
Mooi geheel thumbup.gif btw was PD of Abve bij je op bezoek mrgreen.gif knipoog.gif
Caravan die getrokken wordt door een auto mrgreen.gif

Ferdi

Re: Toch weer een Knaus ---> Knaus Südwind 500 EU Premium Line

Bericht door Ferdi » ma 9 jul 2018 19:25

VIP Premium schreef:Ziet er toppie uit thumbup.gif

LM velgen lijken erg veel op die onder de Premiums.
Dat zijn ook dezelfde velgen, alleen een andere afwerking.
Afbeelding
Afbeelding


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Gebruikersavatar
Pakkie
Berichten: 1335
Lid geworden op: wo 16 aug 2017 21:27
Locatie: ZO-Brabant
Contacteer:

Re: de eerste ervaringen na 3 weken zomervakantie

Bericht door Pakkie » ma 9 jul 2018 19:39

karelV schreef:
ma 9 jul 2018 19:20
Mooi geheel thumbup.gif btw was PD of Abve bij je op bezoek mrgreen.gif knipoog.gif
Dank voor de complimenten en nee hoor... de campingbeheerde aldaar rijdt in zo'n Discovery.
Fendt Diamant 650 SG met daarvoor een Cayenne S

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Toch weer een Knaus ---> Knaus Südwind 500 EU Premium Line

Bericht door Chris » ma 9 jul 2018 20:30

Lekker he zo'n 500 EU indeling.... heerlijke bedden gewoon. thumbup.gif
De nieuwere Knauzen hebben wel 3 heki's, ( 2 kleine en 1 grote) maar bij mij is de middelste vervallen en een airco geplaatst.
Dat scheelt wel licht, maar om te compenseren hebben we er een voorraam bij gekozen.
De velg die jij ( en Ferdi) bedoelt ( laat zien) zijn een beetje kaal onder de Knaus.
Daarom heb ik een mooi 3D velgstickertje laten printen en er op geplakt...heeft wel wat en kost een drol..
Kijk..

p.s. mijn velg is een 15" model, de meeste staan op 14".
.
wielnaafsticker geplakt.jpg
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Pakkie
Berichten: 1335
Lid geworden op: wo 16 aug 2017 21:27
Locatie: ZO-Brabant
Contacteer:

Re: Toch weer een Knaus ---> Knaus Südwind 500 EU Premium Line

Bericht door Pakkie » di 10 jul 2018 09:19

De 500 EU-indeling en de daarbij horende bedbreedte bevalt ons inderdaad prima thumbup.gif . En als er dan toch niet iets te wensen is.....als hij 2.50m breed was geweest (zoals een Hobby 560 UL) was het helemaal perfect geweest. Dan zit je bij Knaus echter weer aan de 700 EU wat als tandemasser natuurlijk weer een aardig gevaarte is.

Mooi stickertje op de velg inderdaad, maar in die kleur past hij qua kleurstelling niet zo heel fraai bij onze Knaus. Zilver in plaats van blauw is wellicht fraaier.
Fendt Diamant 650 SG met daarvoor een Cayenne S

Plaats reactie

Terug naar “Knaus”