Vochtmeting

CarloBr
Berichten: 125
Lid geworden op: zo 9 mar 2008 12:24
Locatie: Terneuzen

Vochtmeting

Bericht door CarloBr » zo 25 feb 2018 13:29

We hebben vorig jaar een nieuwe knaus sudwind silverselection 460 Eu gekocht, zijn er heel blij mee, tijdens de koop is ons verteld dat de garantie voor vochtmeting ons €45,00 zou kosten nu blijkt dit €65,00 te worden, ik vraag me af of ik wel een vochtmeting ga laten doen, zijn de merken niet overtuigd van hun kwaliteit? En waarom moet ik garantie kopen, wie helpt me een keus maken.
Knaus 500pf 2023

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23386
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Vochtmeting

Bericht door PD » zo 25 feb 2018 13:42

De keuze lijkt me eenvoudig.......... Natuurlijk vertrouwt een merk op haar kwaliteit maar er kan altijd iets mis gaan. Tijdens de koop heb je een deal gesloten waarin de clausule van betaalde vochtmetingen voor je garantie zat, dus gewoon doen thumbup.gif Ik snap dit jaarlijkse fenomeen wel; wanneer je dit als fabrikant niet afdwingt, loop je het risico dat er gedurende bijv. 5 jaar niet naar wordt gekeken met alle mogelijke vervolgschade van dien.

Wij doen elke 2 jaar een onderhoudsbeurt en dan is de verplichte vochtmeting all-in. In de tussenliggende jaren rijden we even langs de dealer en laten we de betaalde vochtmeting doen.

Mocht er onverhoopt iets opdoen, ben je gedekt thumbup.gif
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

JRijkmans
Berichten: 742
Lid geworden op: zo 9 okt 2005 20:17
Locatie: Friesland

Re: Vochtmeting

Bericht door JRijkmans » zo 25 feb 2018 14:30

Carlo,
Wij hebben ook de jaarlijkse vochtmetingen laten uitvoeren, gewoon voor onze eigen gemoedsrust, zodat als er wat aan de hand is er direct wat mee gedaan kan worden.
Je weet het nooit. Er kan tijdens de productie iets niet helemaal goed gegaan zijn.
Nogmaals gewoon doen.
Fendt Diamant 510 TG met Volvo XC 60 D5 geartronic

Robertolini
Berichten: 401
Lid geworden op: vr 23 sep 2016 16:17

Re: Vochtmeting

Bericht door Robertolini » zo 25 feb 2018 16:17

Altijd doen!
Mijn dealer rekent er niets voor...stukje service. thumbup.gif
Ford Kuga 150pk St-Line
Gechipt naar 190 pk

Hobby 540 FU 2021, lekker compleet 😋

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35854
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Vochtmeting

Bericht door Chris » zo 25 feb 2018 16:22

Mijn Knaus dealer doet het ook, echter een iets andere vorm.
Je betaald jaarlijks een bedrag voor de gehele service, all in, dus Bovag beurt, grote en kleine wisselend en vochtmeting.
Dat is om en om als je wilt... of tegelijk... kan beide.
Kost geloof ik per jaar € 115,-

Je kan ook alleen een vochtinspectie laten doen... € 20,-
ff opgezocht: https://deklerkcaravans.nl/werkplaats/bovag-onderhoud/

Nu heb ikzelf ook een vochtmeter.
Die is al eerder hier besproken, met foto etc.
Echter, de fabriek wil een meting door een dealer, gemeten met de Caisson VI-D3.
Dat is de enige officieel goedgekeurde meter.
Wil je daarnaast ook zelf e.e.a. in de gaten houden dan kan je die goedkope Chinese aanschaffen, maar nogmaals... dan vervalt je garantie op waterdichtheid.
Ik heb deze: https://nl.aliexpress.com/item/RZ-EMT01 ... 0.0.rTN8wW

Chris
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38405
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Vochtmeting

Bericht door Micky » zo 25 feb 2018 21:16

Robertolini schreef:Altijd doen!
Mijn dealer rekent er niets voor...stukje service. thumbup.gif
Toch zou ik checken of dat allemaal officieel is, een echte goede vochtmeting kost zeker een half uur, op een onderhoudsbeurt van zeg even €200,- is dat toch snel 55 tot 75 euro arbeidsloon, het moet betaald worden links- of rechtsom.
%tueel is dat een enorme korting bedoel ik...
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23386
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Vochtmeting

Bericht door PD » zo 25 feb 2018 21:21

RE.gif
Een vochtmeting die ze voor de garantiebepaling uitvoeren, kost in de praktijk echt geen 10 minuten hoor, dat heb ik herhaaldelijk zelf ervaren.
In de (hoek)kastjes waar spullen in liggen, meten ze niet en ook niet in de hoeken onder de banken en bed wanneer die gevuld zijn.

Toen ik daar een keer een opmerking over maakte, zei de werkplaatschef zelf: de registratie is belangrijker dan de meting whistle.gif
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38405
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Vochtmeting

Bericht door Micky » zo 25 feb 2018 21:25

RE.gif

HAHAHA idd, maar toch, een goede vochtmeting volgens schema (niet dat ik daar wakker van lig, want ik test nog wel een paar plekjes meer dan dat) kost veel tijd mrgreen.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23386
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Vochtmeting

Bericht door PD » zo 25 feb 2018 21:38

RE.gif
Wanneer wij onze vorige caravan nu nog gehad zouden hebben, had ik me voorgenomen om die juist vóór de 5 jaar een echte (volledige) vochtmeting te laten ondergaan vanwege de aflopende garantie, maar zover is het niet gekomen.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38405
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Vochtmeting

Bericht door Micky » zo 25 feb 2018 21:46

RE.gif thumbup.gif

Top en dat is de manier, maar jullie denken daar echt over na en zullen ook zorgen dat het 100% goed gebeurd voor afloop van de garantie, velen zullen akkoord zijn met deze "het zit bij de onderhoudsbeurt in" meting, met eventueel minder toffe gevolgen van dien :(
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35854
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Vochtmeting

Bericht door Chris » zo 25 feb 2018 22:05

Twee dingen dus...
De dealer verzorgt dat de vochtcontrole gebeurt waar de fabrikant genoegen mee neemt bij schade.
En ik... controleer de dealer en tik hem op z'n vingers als dat moet.
In mijn allereerste caravan, de Adria zat ook een rotte plek in de vloer.
En als ik zie welke schade vocht teweeg kan brengen.... oeps... dat wil ik niet dus.
Er is dus een schema met vochtmeetpunten, en die ga ik ook aflopen zo af en toe... 1x per jaar is zat voorlopig.
En, als je dat met enige regelmaat doet leer je ook wel de " dangerous places" kennen.
Echt.. voorkomen is beter dan genezen.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38405
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Vochtmeting

Bericht door Micky » zo 25 feb 2018 22:09

RE.gif

zijn wij nu soort ghostbusters met ons 2en? mrgreen.gif awhoea.gif awhoea.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35854
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Vochtmeting

Bericht door Chris » zo 25 feb 2018 22:09

Yep..
Maar ik kan niet tippen aan jou meting... ik heb maar een cheap ali dingetje..... om vocht te meten bedoel ik hoor... awhoea.gif
Laatst gewijzigd door Chris op zo 25 feb 2018 22:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38405
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Vochtmeting

Bericht door Micky » zo 25 feb 2018 22:20

RE.gif

je mag altijd gratis lenen als jouw meting boven de 22% uit komt, geen probleem, ik wil nog graag mijn CERS doorgemeten hebben namelijk mrgreen.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35854
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Vochtmeting

Bericht door Chris » zo 25 feb 2018 22:24

22 % is nummertje 5 bij jou... zone groen !!
Bij mij gewoon 225... dat snap ik ook.
Zone ... ik weet het eigenlijk niet is 22 tot 28%
en de paniekzone is alles daarboven.
En... dat meet mij lor ook gewoon...

Neemt niet weg dat ik best wel een keer jou CERS wil meten... voornamelijk of de condensatoren nog goed zijn...
Die overlijden meestal het eerst.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38405
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Vochtmeting

Bericht door Micky » zo 25 feb 2018 22:26

RE.gif

je hebt me bang gemaakt, na 29 jaar wordt het tijd denk ik :oops:
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Henri Berends
Berichten: 1110
Lid geworden op: wo 22 mar 2017 19:22

Re: Vochtmeting

Bericht door Henri Berends » zo 3 jun 2018 12:59

Wat ik mij zelf afvraag: Hoe gaat de vochtmeting in z'n werk. Is dit slechts een visuele meting?
Volvo XC60 D4 AWD GT8, Eriba Nova GL 485 (2017) Truma mover, Dometic airco, Thule Omnistore 6200, PowerXtreme 75Ah.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38405
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Vochtmeting

Bericht door Micky » zo 3 jun 2018 13:52

RE.gif

nee, dat doe je met een vochtmeter, of je laat het de dealer doen.

de meeste dealers gebruiken onderstaande, deze is speciaal geschikt voor caravans, heb hem zelf ook trouwens

https://www.novanex.nl/nl/caisson-nl/vi ... avans.html
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Henri Berends
Berichten: 1110
Lid geworden op: wo 22 mar 2017 19:22

Re: Vochtmeting

Bericht door Henri Berends » zo 3 jun 2018 14:16

Hoorde onlangs op een camping dat mensen recent een vochtmeting hadden laten doen. (dit tbv van de garantie van hun vrij jonge caravan.) Maar daarna zelf allerlei spocht-/weervlekken op de wanden van de caravan hadden ontdekt. Dat gaf twijfels aan de kwaliteit van de gedane meting.
Volvo XC60 D4 AWD GT8, Eriba Nova GL 485 (2017) Truma mover, Dometic airco, Thule Omnistore 6200, PowerXtreme 75Ah.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38405
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Vochtmeting

Bericht door Micky » zo 3 jun 2018 14:43

RE.gif

het kan zijn dat de meting daar niet goed gedaan is, maar het kan ook zijn dat die vlekken niets met vocht IN de wand te maken hebben
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35854
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Vochtmeting

Bericht door Chris » zo 3 jun 2018 15:48

Ik heb ook net de verplichte vochtmeting gedaan voor de garantie.
Evengoed, hoe goed is dat gedaan?// ik kan me die vraag wel voorstellen.
Voor de garantie is het goed, die is officieel genoteerd n.l. bij de fabrikant.

Maar.. ik had ook een plekje in mijn hutje gevonden wat ik dubieus vond.
Ook zo'n weerplekje..
Kan niet anders zijn geweest dan onvoldoende ventilatie in de stalling.
Daarom nu 2 ramen op een kiertje open in de stalling, ventilatie is een toverwoord.
Trouwens, ik heb zelf ook een vochtmeter, niet zo'n officiele als Micky, maar ik weet wel hoe vochtig mijn hutje is.
Die van Micky is degene die door de BOVAG geadviseerd wordt, en ook voor de officiele metingen gebruikt wordt.
Mijn meter is een goedkopertje, maar doet hetzelfde.
Ik ben bij mijn dealer met de officiele en mijn meter door een aantal occasions gegaan, resultaat is heel duidelijk.
Goed bruikbaar dus..
Deze heb ik: https://nl.aliexpress.com/item/RZ-EMT01 ... 4c4dU5t8b8
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

tulpenboom24

Re: Vochtmeting

Bericht door tulpenboom24 » wo 3 feb 2021 13:45

vorig jaar een nieuwe knaus 450 fu silverline gekocht. Dit jaar onaangenaam verrast door een brief van de dealer dat er een vochtmeting, ivm fabrieks garantie, moet worden uitgevoerd. En dat de eerste 5 jaar! kosten dit jaar € 75 ex btw. Ik ben er achter gekomen dat het bij de dealer intern de meningen verdeeld zijn hierover. Zelf ben ik van mening dat ik een goed product heb aangeschaft met garantie en dat het normaal bij een Bovag keuring moet plaatsvinden!
Bij mij ontstaat een gevoel dat dit ook weleens een 'verdien model' is voor de dealer. Wel is het belangrijk dat de caravan in een goede stalling staat s'winters.

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19705
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Vochtmeting

Bericht door Daphne » wo 3 feb 2021 14:01

tulpenboom24 schreef:
wo 3 feb 2021 13:45

Bij mij ontstaat een gevoel dat dit ook weleens een 'verdien model' is voor de dealer. Wel is het belangrijk dat de caravan in een goede stalling staat s'winters.
Allereerst welkom hier aflower.gif

Een verdienmodel scratch.gif Dit is geen verplichting vanuit een dealer maar vanuit de fabrikant. Die wil elk jaar een controle om de lange garantie op waterdichtheid te kunnen garanderen. Het maakt niet uit welk merk caravan jij koopt, deze vochtmeting is een verplicht nummer wanneer je de garantie op vocht niet wil verspelen. De caravan wordt, net als bij een APK bij auto's, aan- en afgemeld tijdens de keuring. Dat kan alleen door de merkdealer worden gedaan en niet door elke willekeurig BOVAG onderhoudsbedrijf.

Er zijn dealers die pakketkorting geven icm een onderhoudsbeurt of een laagseizoenskorting geven als je in een rustige periode komt.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38405
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Vochtmeting

Bericht door Micky » wo 3 feb 2021 14:10

tulpenboom24 schreef:
wo 3 feb 2021 13:45
vorig jaar een nieuwe knaus 450 fu silverline gekocht. Dit jaar onaangenaam verrast door een brief van de dealer dat er een vochtmeting, ivm fabrieks garantie, moet worden uitgevoerd. En dat de eerste 5 jaar! kosten dit jaar € 75 ex btw. Ik ben er achter gekomen dat het bij de dealer intern de meningen verdeeld zijn hierover. Zelf ben ik van mening dat ik een goed product heb aangeschaft met garantie en dat het normaal bij een Bovag keuring moet plaatsvinden!
Bij mij ontstaat een gevoel dat dit ook weleens een 'verdien model' is voor de dealer. Wel is het belangrijk dat de caravan in een goede stalling staat s'winters.
Ik sluit me aan bij Daphne, als je een fabrieksfoutje zou hebben en ergens is een naad niet goed waterdicht, dan is de schade na 1 jaar heel goed te overzien, maar na 2 jaar buitenstaan, is je halve wand al verrot, dit moet je niet onderschatten, want dit gaat echt snel bij een caravan.
Het is overigens normaal dat je elke 2 jaar een beurt doet, dus je moet om het jaar even extra langs voor een meting, het andere jaar die je gewoon een combi met je beurt.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Jaap van Duijn
Berichten: 1317
Lid geworden op: za 12 mei 2012 14:24
Locatie: Katwijk ZH

Re: Vochtmeting

Bericht door Jaap van Duijn » wo 3 feb 2021 14:13

@Tulpenboom24,

Wij hebben de vochtmeting altijd laten uitvoeren en ja gelijk met de jaarlijkse BOVAG keuring.
Dit sinds 1999 bij 2 Swift Challengers en nu bij de camper.
Het staat duidelijk op de garantie bepalingen, nog netjes dat Uw dealer U nog berichtje stuurt.
U betaalde een aanzienlijk bedrag voor Uw hut en kreeg daar ook een pak boekwerken mee (ik toch steeds wel).
Na lezen weet je meer en kan je niet over vallen worden.
De kosten gaan van toen 45 gulden in 2000 nu naar 75 euro, ja da's veel, maar je hebt wel een garantie.
En daar betaal je op die manier extra voor.

maak de keuze en groeten Jaap van Duijn.

Plaats reactie

Terug naar “Knaus”