nieuwe Knaus

Plaats reactie
Loekl
Berichten: 19
Lid geworden op: vr 29 sep 2017 13:31

nieuwe Knaus

Bericht door Loekl » zo 1 okt 2017 11:25

We zijn voornemens een knaus sudwind 500 fvu aan te schaffen, moet ik dan ergens opletten en welke mover past er goed bij, ik zit nu aan een trauma half automaat te denken.( accu??)
gr loekl

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18183
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: nieuwe kneus

Bericht door deusjevo » zo 1 okt 2017 12:43

Ik zou er in ieder geval op letten dat het een echte Knaus is en geen kneus anders begin je al met een hoop problemen.

Er staat hier ergens een al wat ouder lijstje met aandachtspunten dat nog steeds een prima uitgangspunt is bij aankoop caravan.

viewtopic.php?f=129&t=12233

Van movers heb ik geen kaas gegeten maar dat hebben anderen hier op het forum weer wel.

Succes thumbup.gif
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Gebruikersavatar
Paul
Berichten: 3508
Lid geworden op: za 2 aug 2014 21:09

Re: nieuwe kneus

Bericht door Paul » zo 1 okt 2017 13:26

Voor een mover zou ik ook geen trauma mover willen :)
Movers is al zoveel over geschreven op het forum dat je daar wel een paar uur leesvoer aan hebt.
Ook accu's zijn pagina's over volgeschreven.
BMW 540i X-Drive M-Sport touring (2018) -> Fendt Diamant 560SF (2022)

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19705
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: nieuwe Knaus

Bericht door Daphne » zo 1 okt 2017 15:31

Loekl schreef:We zijn voornemens een knaus sudwind 500 fvu aan te schaffen, moet ik dan ergens opletten.......
Goede keuze knipoog.gif Het is een heel fijne indeling, wij hebben sinds vorig jaar een 500 FVU. Het enige waar wij tegenaan zijn gelopen zijn de banden waarmee de nieuwe caravan werd afgeleverd. Wij vonden het rijden met de standaard banden (Security Road) geen succes. De dealer heeft ze, op hun kosten, vervangen voor Continental VanContact. Je zou dit vooraf in je onderhandeling mee kunnen nemen.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Gebruikersavatar
Jan Br
Berichten: 1546
Lid geworden op: wo 9 mar 2005 09:12
Locatie: Dordrecht

Re: nieuwe Knaus

Bericht door Jan Br » zo 1 okt 2017 16:46

Zonder een oordeel te geven over andere movers, hebben we sinds dit jaar een Simpark automatic en we kunnen niet anders zeggen dan, “wat een topmover is dit”.
Hiervoor hadden we 13jr een Powermover, altijg goed bevallen, allen het laatste jaar kregen we twijfels over betrouwbaarheid en besloten te wisselen. Simpark is echt een aanrader.
Toyota RAV4 Hybrid 2.5ltr Style AWD 2023,
LMC 470E Passion, Kampa Ace Air 400 All Season, Thule 6200, Dometic 2200 airco, Simpark Easymatic, LiFeP04 30Ah, Alko ATC en nog een paar opties whistle.gif

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: nieuwe Knaus

Bericht door Chris » zo 1 okt 2017 16:54

En ik heb onder mijn Sudwind 500 EU een Powrmover gemonteerd.
( Overgezet van mijn vorige caravan)
Prima... werkt tot op heden uitstekend.
Den de Knaus.. niets dan lof over de kwaliteit.
Maar.. ik begrijp niet of je nu voor een occasion of een nieuwe in de "race" bent..

Chris
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Dutchdrummer
Berichten: 1255
Lid geworden op: do 27 okt 2005 14:03
Locatie: NBr NL

Re: nieuwe Knaus

Bericht door Dutchdrummer » zo 1 okt 2017 17:07

Jan Br schreef:Zonder een oordeel te geven over andere movers, hebben we sinds dit jaar een Simpark automatic en we kunnen niet anders zeggen dan, “wat een topmover is dit”....... Simpark is echt een aanrader.
Onder onze Knaus 500 FVU Silver Selection zit ook een Simpark Easymatic volautomatische mover.
En die werkt prima. Bodemvrijheid (mover zit achter de wielen) is tot nu toe ook voldoende gebleken.
En ik denk dat dat ook niet anders zal worden mrgreen.gif
Don't count the days.
Make the days count.

Afbeelding

Loekl
Berichten: 19
Lid geworden op: vr 29 sep 2017 13:31

Re: nieuwe Knaus

Bericht door Loekl » zo 1 okt 2017 17:55

Sorry tik foutje, moet natuurlijk knaus zijn.
We gaan voor n nieuwe, combi met n Mondeo 2.0 combi uit 2015 ,dus power genoeg.
Daarom gaan waarschijnlijk voor de silver edition, maar kan me iemand vertellen wat gewichtsverandering naar c1 inhoudt , de dealer zegt dat dat naar de 1700 kg versie is, maar in de beschrijvingen kan ik niets terug vinden.

BertJan
Berichten: 2685
Lid geworden op: ma 18 sep 2006 18:06

Re: nieuwe Knaus

Bericht door BertJan » zo 1 okt 2017 19:59

Silverselectie heeft een gewichtverhoging met een zwaardere as, de knaus sudwind 500 heeft standaard een 1500 kg as, in het pakket zit de verzwaarde as naar 1700 kg.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: nieuwe Knaus

Bericht door Chris » zo 1 okt 2017 20:09

RE.gif
Klopt helemaal.
Mijn Silver Selection heeft ook een 1700 KG as.
De verhoging is dus 200 KG t.o.v. de "gewone" sudwinds.
Je kan dat vinden in de aanvullende Silver Selection folder, en het staat ook op een sticker in de disselbak van de Knaus.\
Ook maar goed dat je 200 kg meer hebt, de extra's van de silvers wegen ook weer mee.
En de caravan is heel ruim met opbergplekken, het kan hard gaan.
Ik heb er een mover met de Yellow top 55 Ah accu en een dakairco opzitten, weegt allemaal zeker mee..
Als je trouwens de 2.0 Ecoboost motor hebt mag je volgens mij 2000 KG trekken, dus...
No problemo !!!

succes
Chris
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Elisacaravan
Berichten: 9
Lid geworden op: zo 26 mar 2017 19:56

Re: nieuwe Knaus

Bericht door Elisacaravan » ma 2 okt 2017 19:14

Onze nieuwe Knaus werd afgeleverd met een band met een deukje en een band die langzaam leeg liep.
Overigens probleemloos door de dealer vervangen.
Wij hebben er niet bij stil gestaan om een ander merk banden re vragen.
Inmiddels mee naar Zuid Frankrijk geweest zonder problemen.

Max
VW Touran 1,4 150 PK, 2017 met Knaus Sport 420 QD

Doezma
Berichten: 5
Lid geworden op: wo 27 sep 2017 22:49

Re: nieuwe Knaus

Bericht door Doezma » ma 2 okt 2017 21:08

Voor ons is de Truma volautomaat met lithium accu 10AH een perfecte combi. Al jaren hebben wij de mover ook weer onder onze nieuwe Knaus 500 FU silver edition. Mooie degelijke caravan verder maar ook een probleem met de 2 zwakke pitten van het Dometic Gascomfoor. Navraag voor upgrade gedaan maar wat een arrogant volk bij Dometic. Het is een nieuw ontwerp en daar moet je het maar mee doen. Op ander lijntje ook klachten gelezen. Maar vraag me wel af of iedereen ook bij Dometic klaagt !!

RogerS
Berichten: 1036
Lid geworden op: zo 1 aug 2010 21:02

Re: nieuwe Knaus

Bericht door RogerS » ma 2 okt 2017 22:29

Mooiste, maar dure, oplossing voor een mover onder het Al-ko chassis is toch de Mammut van Al-ko. Je ziet deze mover bijna niet zitten voor de wielen omdat deze niet onder het chassis hangt maar op dezelfde hoogte. Ook de joystick bediening is gewoon perfect.
Indien totaal gewicht geen probleem is dan Optima Yellow Top accu met een CTEK lader.
Speelt gewicht wel een rol dan gaan voor een PowerXtreme X30. Deze heeft een ingebouwde accu lader!
Caravanloos. :(

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: nieuwe Knaus

Bericht door Chris » ma 2 okt 2017 22:39

Even een plaatje hoe mijn mover onder mijn Knaus zit..
Voor de duidelijkheid... Achter het wiel.

Chris
IMGP0494.jpg
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
JosD
Berichten: 616
Lid geworden op: wo 13 sep 2017 15:57

Re: nieuwe Knaus

Bericht door JosD » wo 4 okt 2017 23:37

Daphne schreef:
Loekl schreef:We zijn voornemens een knaus sudwind 500 fvu aan te schaffen, moet ik dan ergens opletten.......
Goede keuze knipoog.gif Het is een heel fijne indeling, wij hebben sinds vorig jaar een 500 FVU. Het enige waar wij tegenaan zijn gelopen zijn de banden waarmee de nieuwe caravan werd afgeleverd. Wij vonden het rijden met de standaard banden (Security Road) geen succes. De dealer heeft ze, op hun kosten, vervangen voor Continental VanContact. Je zou dit vooraf in je onderhandeling mee kunnen nemen.
Beste Daphne,

Kun je uitleggen wat er mis was met de standaard banden van de Knaus (rijgedrag), en wat er verbeterd is?
Ben wel benieuwd aangezien deze banden er bij mij ook onder zitten.

Gr Jos
Volkswagen Tiguan R-line 1.5 150PK 2022 - Knaus Südwind 450FU 2023

Gebruikersavatar
Dutchdrummer
Berichten: 1255
Lid geworden op: do 27 okt 2005 14:03
Locatie: NBr NL

Re: nieuwe Knaus

Bericht door Dutchdrummer » vr 6 okt 2017 22:05

RE.gif

Jouw Knaus Sport heeft 14" velgen met bijbehorende banden. Dat wordt door Knaus al jaren geleverd, daar hebben ze dus al jaren (goede) ervaring mee.

Onder de Südwind Silver Selection worden vanaf 2016 nieuwe 15" velgen geleverd, met dus ook een nieuw type 15" band van het merk Security Road.
Deze bleek heel erg deinerig en zoekerig te zijn (is onze ervaring). Continu corrigeren met het stuur was dus het gevolg.
Dit is niet het weggedrag dat ik wil, en dus heeft de dealer Conti's gemonteerd, na er zelf mee gereden te hebben en te hebben toegegeven dat het weggedrag met die Security Road banden niet goed was.
Laatst gewijzigd door Dutchdrummer op vr 6 okt 2017 22:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Don't count the days.
Make the days count.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: nieuwe Knaus

Bericht door Chris » vr 6 okt 2017 22:38

RE.gif en RE.gif

Ook ik heb, net als Dutch Drummer conti's laten monteren voor aflevering.
Meerdere forumleden met de 15" securty road banden waren mij al voorgegaan, dus ik heb dat ook geregeld bij mijn dealer.
En.. tot tevredenheid, maar zelfs geen meter met de fabrieksbanden gereden, alleen maar de conti's..

Chris
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Paul
Berichten: 3508
Lid geworden op: za 2 aug 2014 21:09

Re: nieuwe Knaus

Bericht door Paul » vr 6 okt 2017 22:47

Op onze knaus sport zaten ook 14" security road banden.
Ik heb geen problemen gehad met instabiliteit, ze reden eigenlijk prima.
Toch na de zomer vakantie de banden vervangen voor maxxis banden omdat die op mijn vorige caravan prima waren bevallen.
Dit omdat ik niet zo een lekker gevoel had bij security road banden.
Wellicht onzin maar een beetje gemoedsrust​ is ook wel lekker.

De maxxis banden rijden overigens wel net wat beter als de security road banden dus het is niet helemaal voor niets is geweest.

Qua mover overigens een alko mammut met x30 accu.
Bevalt goed, service van alko schijnt alleen niet zo best te zijn dus maar hopen dat hij nooit stuk gaat.
BMW 540i X-Drive M-Sport touring (2018) -> Fendt Diamant 560SF (2022)

Gebruikersavatar
JosD
Berichten: 616
Lid geworden op: wo 13 sep 2017 15:57

Re: nieuwe Knaus

Bericht door JosD » ma 16 okt 2017 22:18

Dutchdrummer schreef:RE.gif

Jouw Knaus Sport heeft 14" velgen met bijbehorende banden. Dat wordt door Knaus al jaren geleverd, daar hebben ze dus al jaren (goede) ervaring mee.

Onder de Südwind Silver Selection worden vanaf 2016 nieuwe 15" velgen geleverd, met dus ook een nieuw type 15" band van het merk Security Road.
Deze bleek heel erg deinerig en zoekerig te zijn (is onze ervaring). Continu corrigeren met het stuur was dus het gevolg.
Dit is niet het weggedrag dat ik wil, en dus heeft de dealer Conti's gemonteerd, na er zelf mee gereden te hebben en te hebben toegegeven dat het weggedrag met die Security Road banden niet goed was.
Dank je voor je uitleg Dutchdrummer, wel blij te horen dat het merk Security per definitie niet verkeerd is.
Moet zeggen dat ik (nog weinig kilometers gereden) prima achter de auto vond hangen/sporen.

Groet Jos
Volkswagen Tiguan R-line 1.5 150PK 2022 - Knaus Südwind 450FU 2023

Plaats reactie

Terug naar “Knaus”