Nieuwe auto nieuwe knaus maar dan...

Basboy1991
Berichten: 14
Lid geworden op: za 19 aug 2017 19:47

Nieuwe auto nieuwe knaus maar dan...

Bericht door Basboy1991 » zo 20 aug 2017 08:41

Goedemorgen allemaal,

Sinds dit jaar hebben wij een nieuwe caravan een Knaus Sudwind silverselection 2017 460 eu. Een pracht caravan waar wij erg blij mee zijn.
Maar toch een vraag want bij de terugweg ging het goed mis en bleef de caravan op de camping staan maar de auto reed door.

Om de situatie te schetsen wat wij hebben gedaan zie hieronder:

zoals altijd de auto naar achtergereden en de Aks naar boven.
de koppeling (ik weet niet hoe dit heet) op de trekhaak gedraaid tot het groene dopje naar buiten sprong.
in combinatie met het neuswiel gecontroleerd of de auto naar boven kwam dit was zo.
breekkabel geinstaleerd en de stekker.
vervolgens de aks naar beneden geduwd en dit was raar want dit ging heel soepel (voor ons is het de eerste keer dat wij een aks hebben dus dachten het is nieuwigheid dat hij de eerste keer zo zwaar ging)
vervolgens het veld afgereden en ook dit ging goed, maar bij de slagboom ging het mis bij het optrekken. hierdoor is de jagerstekker van de auto losgekomen en ook de breekkabel is afgebroken geen schade aan de caravan en wij zijn blij dat dit niet op de weg gebeurde.

maar wat kunnen wij toch fout gedaan hebben, wij camperen al 26 jaar met een caravan en nooit problemen gehad dit was echt voor het eerst en wij twijfelen of wij iets fout gedaan hebben

Cara-Fan
Berichten: 1320
Lid geworden op: wo 13 jan 2016 13:42
Locatie: Nederland

Re: Nieuwe auto nieuwe knaus maar dan...

Bericht door Cara-Fan » zo 20 aug 2017 09:41

Uiteindelijk zijn jullie weer op weg gegaan. Hoe hebben jullie dat toen opgelost?

Ik zou gewoon naar de dealer gaan voor uitleg en controle :)

Gebruikersavatar
AadB
Berichten: 2820
Lid geworden op: za 19 sep 2015 11:16
Locatie: Westland

Re: Nieuwe auto nieuwe knaus maar dan...

Bericht door AadB » zo 20 aug 2017 09:47

Was wel even schrikken. Geen idee wat je fout hebt gedaan, uit je beschrijving lijkt het of er niets fout was. De AKS hoort wel zwaar naar beneden te gaan, anders klopt er iets niet. Ik zou inderdaad langs de dealer gaan.
VW Tiguan E-hybrid 2023
Knaus Sudwind 450 FU Silver Selection 2016

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18188
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Nieuwe auto nieuwe knaus maar dan...

Bericht door deusjevo » zo 20 aug 2017 09:50

Het enige wat ik kan bedenken is dat de caravankoppeling toch niet goed op de trekhaak gekoppeld heeft.
Laat je niet foppen door dat groene palletje, altijd na aankoppelen het neuswiel weer zover omhoogdraaien tot je de auto echt uit de veren ziet komen, dan zit hij pas vast.
Als de AKS heel licht dicht gaat zit hij niet goed vast.
Als je bovenstaan zeker weten gedaan hebt zou ik inderdaad eens langs de dealer rijden, persoonlijk heb ik nog nooit gehoord dat een caravan na bovenstaande handelingen alsnog van de haak afkwam.
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Basboy1991
Berichten: 14
Lid geworden op: za 19 aug 2017 19:47

Re: Nieuwe auto nieuwe knaus maar dan...

Bericht door Basboy1991 » zo 20 aug 2017 09:55

We zijn op weg gegaan door de caravan weer aan te koppelen en eerst langs de campingwinkel te rijden (voor de breekkabel) en vervolgens naar de garage voor de stekker. ookal schiet het groene palletje eruit kijken wij altijd door het neuswiel te draaien of de auto omhoog komt voor het stukje zekerheid ook dit is gedaan. en inderdaad is het een vreemd iets dat die Aks zo soepel ging bij de 2de aankoppeling ging dit gewoon "zoals het hoort" stroef..

dus zoals geschreven een bijzonder vreemd geval dit...

Gebruikersavatar
JPGeetje
Berichten: 3686
Lid geworden op: di 23 dec 2003 06:20
Locatie: Heel
Contacteer:

Re: Nieuwe auto nieuwe knaus maar dan...

Bericht door JPGeetje » zo 20 aug 2017 09:55

Een ding is zeker; de caravan is niet goed aangekoppeld geweest.
Als jij geen weerstand hebt gevoeld bij het aandrukken van de stabilisator (de grote handel op de koppeling) dan heeft de koppeling niet goed over de kogel gezeten (even ervan uit gaande dat je koppeling in orde is).
Het is mij zelf ook al een keer overkomen na jaren foutloos aankoppelen.
Je hebt een nieuwe Knaus schrijf je waar dan de nieuwe zwarte AKS-koppeling zit.
Ik vind deze koppeling geen toonbeeld van een goed ontwerp.
Bij het aankoppelen wordt de groene indicator afgeschermd door de openstaande handel van de stabilisator. Je kunt dus eigenlijk pas goed beoordelen of de koppeling er goed op zit als de stabilisator dicht zit. Niet echt handig scratch.gif
Ga je met openstaande stabilisatorhandel de indicator controleren voor zover dit kan, dan kijk je er onder een zodanige hoek naar dat je ook bij niet correcte koppeling al een beetje groen kunt zien. Daar ging ik toen ook de mist in. :oops:
Het controleren of de caravan is aangekoppeld door het neusiel naar beneden te draaien is in principe een goede methode , maar let op.
Als er een aanzienlijke kogeldruk is, wordt de auto zodanig belast dat hij een stukje verder in gaat veren.
Als jij dan met het neuswiel gaat controleren of je de caravan goed aan de haak hebt geslagen, zal die auto in eerste instantie uit de veren komen waar jij wellicht de indruk kunt hebben dat je met de caravan aan de auto aan het tillen bent.
Daar kan het dus ook fout zijn gegaan (bij mij was dat zo :oops: ) en je bent dus in de veronderstelling dat de caravan goed is aangekoppeld terwijl hij nog boven op de kogel rust en dus niet aan de kogel heeft aangegrepen.
Door de kogeldruk is het best mogelijk dat de caravan aanvankelijk gewoon mee komt met de auto, maar als er wat meer zijdelingse kracht op komt, dan zal de koppeling van de kogel af schieten met alle gevolgen van dien.
Bij mij ging het na pas enkele honderden meters te hebben gereden (met twee keer stoppen en optrekken) mis toen ik van een drempel afreed. Gelukkig was er bij mij helemaal niks kapot behalve het rode losbrekrem-kabeltje.
PS. is het soms de combinatie waarvan pas geleden een filmpje-linkje op het forum is geplaatst. [aschrik.gif] Je verhaal lijkt er veel op weenie.gif
Groetjes,
Jan
Kennis is niet belangrijk als je genoeg kennissen hebt!

Basboy1991
Berichten: 14
Lid geworden op: za 19 aug 2017 19:47

Re: Nieuwe auto nieuwe knaus maar dan...

Bericht door Basboy1991 » zo 20 aug 2017 10:03

dank voor de reactie, ik begrijp hem nog niet helemaal hoor haha...

wanneer wij kijken/ controleren of wij goed hebben aangekoppeld, hanteren wij altijd dezelfde manier.... en het is toch vreemd dat als alle stappen hetzelfde waren die er toch afvalt. ik geef stiekem de AKS de schuld omdat dit volgens mij de boosdoener lijkt.. de kogeldruk was in orde (zoals altijd ik meen rond de 75 kg)

welke combinatie bedoelde u ??

cees2
Berichten: 94
Lid geworden op: za 15 okt 2016 17:25

Re: Nieuwe auto nieuwe knaus maar dan...

Bericht door cees2 » zo 20 aug 2017 10:40

Heb ook een nieuwe caravan met dezelfde koppeling met zo'n breed rubber geval voorop....is nu veel moeilijker te controleren of de groen pal er ver genoeg er uit komt.
Is geen vooruit gang en lastig
Cees

Basboy1991
Berichten: 14
Lid geworden op: za 19 aug 2017 19:47

Re: Nieuwe auto nieuwe knaus maar dan...

Bericht door Basboy1991 » zo 20 aug 2017 10:43

Eens toch gek de werking is goed en een toevoeging maar als je het eerste gewend bent dan is het ineens wel lastiger.. overigens op de AKS zit ook een controle of hij goed aangesloten zit

Gebruikersavatar
JPGeetje
Berichten: 3686
Lid geworden op: di 23 dec 2003 06:20
Locatie: Heel
Contacteer:

Re: Nieuwe auto nieuwe knaus maar dan...

Bericht door JPGeetje » zo 20 aug 2017 11:09

Basboy1991 schreef:dank voor de reactie, ik begrijp hem nog niet helemaal hoor haha...

wanneer wij kijken/ controleren of wij goed hebben aangekoppeld, hanteren wij altijd dezelfde manier.... en het is toch vreemd dat als alle stappen hetzelfde waren die er toch afvalt. ik geef stiekem de AKS de schuld omdat dit volgens mij de boosdoener lijkt.. de kogeldruk was in orde (zoals altijd ik meen rond de 75 kg)

welke combinatie bedoelde u ??
Ik kan het betreffende topic niet meer vinden weenie.gif
Wat begrijp je niet?
Groetjes,
Jan
Kennis is niet belangrijk als je genoeg kennissen hebt!

Basboy1991
Berichten: 14
Lid geworden op: za 19 aug 2017 19:47

Re: Nieuwe auto nieuwe knaus maar dan...

Bericht door Basboy1991 » zo 20 aug 2017 11:42

Dat het is gebeurd terwijl het zo goed leek te gaan....

en helaas als iemand dit topic weet dan hoor ik het graag. ik wil graag het begrijpen wat er mis ging. aangezien bij de 2de aankoppeling alles hetzelfde ging op de AKS na (die wel moeilijker ging)

Gebruikersavatar
karelV
Berichten: 7068
Lid geworden op: ma 31 aug 2015 15:32
Locatie: in Nederland

Re: Nieuwe auto nieuwe knaus maar dan...

Bericht door karelV » zo 20 aug 2017 11:51

RE.gif

Het verhaal van JPGeetje kan duidelijkheid verschaffen knipoog.gif
Caravan die getrokken wordt door een auto mrgreen.gif

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4193
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: Nieuwe auto nieuwe knaus maar dan...

Bericht door WillyL » zo 20 aug 2017 12:12

Zo te lezen had je alles volgens het boekje gedaan.
Zat de bol niet achter de koppeling. In een ander draadje las ik dat dat kan. Herinner je dat de koppeling op dezelfde afstand van de bumper zat en er niet bv een drietal cm dichter tegen dan in het oprijden . Indien dat wel was kan het zijn dat die inderdaad relatief vastzat maar dan op de verkeerde plaats. door het rijden is die toch losgekomen.
Het groene ppalletje geeft enkel aan dat er 'iets' de pal indrukt. Op het eerste zicht kan het enkel de bol zijn.
Zit er ook een ontgrendelingshendel op die je hoorbaar en zichtbaar ziet inklappen. Bij mij komt die van 60 graden schuin naar horizontaal bij aankoppelen. Dit is niet de hendel van de aks maar die van de aankoppeling zelf. Kwam die dus mooi horizontaal? Voor het aankoppelen moet die schuin staan of tijdens het aankoppelen schuin gehouden worden. Soms zit die hendel reeds horzontaal en moet je hem manueel omhoog houden tijdens het aankoppelen.
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

Ab
Moderator
Berichten: 26559
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Nieuwe auto nieuwe knaus maar dan...

Bericht door Ab » zo 20 aug 2017 14:21

Het is mij ook eens overkomen.
Sindsdien kijk ik altijd even aan de onderkant van de koppeling.
Ook heb ik de stabilisator vrij zwaar afgesteld met de losse plaatjes die bij de cups geleverd worden.
Na 2 jaar gaat het nog steeds redelijk zwaar.
Komt ook doordat ik net weer een nieuwe kogel heb.
Gaat het erg makkelijk dan weet je meteen dat de koppeling niet goed zit.
Volgend jaar ga ik weer nieuwe cupjes plaatsen.
Zo gauw de hendel weer wat lichter gaat.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Nieuwe auto nieuwe knaus maar dan...

Bericht door Chris » zo 20 aug 2017 14:43

Ik heb bijna dezelfde caravan als TS, en dezelfde koppeling.
Na de Winterhoff die ik op de vorige hut had was de AKS idd, even wennen.
Wat vaak ook nog verwarrend werkt is de combinatie van auto op de handrem en caravan met de mover naar de trekhaak gebracht.
Als je dan je neuswiel laat zakken "wil" het "zoeken van kogel en koppeling" dan vaak niet lekker.
Eigenlijk staan beide voertuigen op de rem, de mover remt ook enorm.
Dus dat makkelijke op de koppeling vallen is er niet bij...

Eigenlijk hou ik er 4 testen op na om te weten of de zaak goed aangekoppeld is.
1e Het groene randje van de indicator, ik haal de mover van de banden en dan wil ik dat groene randje zien. Kijk goed wat er met die indicator gebeurd dus.
2e De onderhandel moet zelf dichtklikken als het neuswiel ingedraaid wordt.
3e Ik til de dissel op, met neuswiel, en let op dat de auto meekomt, meer dan dat hij inveerde na het indraaien v.h. neuswiel.
4e De boven handel MOET zwaar naar beneden gaan.. anders klemt er iets niet.. of helemaal niet.

Op mn' knieen kijken doe ik dus niet, misschien wel de beste methode.

Ik hoop dat je het nooit meer meemaakt.
Schade is nu gelukkig weinig, maar als de hut met grotere snelheid een eigen leven gaat leiden.... dan zijn de brokken niet te overzien.

Benieuwd of hier nog een vervolg door/van je dealer op komt.
Chris
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Basboy1991
Berichten: 14
Lid geworden op: za 19 aug 2017 19:47

Re: Nieuwe auto nieuwe knaus maar dan...

Bericht door Basboy1991 » zo 20 aug 2017 15:05

Chris de bovengenoemde dingen checken wij altijd en Ab wat kunnen wij dan zien als wij via de onderkant kijken. We zijn niet heel technisch dus is het al snel goed

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Nieuwe auto nieuwe knaus maar dan...

Bericht door Chris » zo 20 aug 2017 15:17

RE.gif
Dan kan je zien dat de "Klauw" van de koppeling aan de achterkant om de kogel grijpt. ( een beetje maar hoor, maar duidelijk te zien )
Dan is de kogel opgesloten dus.
Met de 4 testen die ik doe is er in jou verhaal toch een mis gegaan, het "zware " indrukken van de bovenste handel.
Dat is direct een trigger dat er iets niet goed zit.
Nu begrijp ik dat de AKS voor jou ook een nieuwe koppeling is, net als voor mij.
Daarom heb ik dit lijstje van 4 zo voor mijzelf bedacht, er mag er niet een ontbreken, alles moet voldoen aan mijn eigen eisen dus.
En .. nog een eis.. de familie mag mij tijdens het aankoppelen ook niet storen, geen afleiding dus..dat weten ze.

Groetjes en succes
Chris
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Basboy1991
Berichten: 14
Lid geworden op: za 19 aug 2017 19:47

Re: Nieuwe auto nieuwe knaus maar dan...

Bericht door Basboy1991 » zo 20 aug 2017 15:23

Aha kijk ja dat is het zeker wij hadden een sudwind uit 93 en nooit problemen aangezien ze bij de garage niet gezegd hebben dat de aks zwaar MOET gaan door deze onduidelijkheid en onze gedachten (de aks is door nieuwigheid wat stroef dit bleek het dus niet te zijn maar de bedoeling :)

Ab
Moderator
Berichten: 26559
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Nieuwe auto nieuwe knaus maar dan...

Bericht door Ab » zo 20 aug 2017 15:26

Chris, ik rij bijna altijd de caravan met de mover op de trekhaak.
Soms zit de koppeling net niet helemaal goed..
Maar ik heb dan nog steeds de afstandsbediening in mijn hand of broekzak.
Even de mover iets bedienen en de koppeling valt direkt goed.
Ik vind het ideaal. thumbup.gif
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Kingpin1966
Erelid
Berichten: 5657
Lid geworden op: di 1 jan 2008 12:43
Locatie: Heerhugowaard

Re: Nieuwe auto nieuwe knaus maar dan...

Bericht door Kingpin1966 » zo 20 aug 2017 15:29

Je kunt natuurlijk ook overwegen om de Alko koppeling voor een Winterhoff te vervangen mocht je er toch een slecht gevoel bij hebben/houden.
De stabilisatorgreep van de Winterhoff klapt nl. naar beneden als de kogel goed op de koppeling zit.
Dan hoef je hem alleen nog maar naar beneden te drukken.

RE.gif
Zo doe ik het ook met mijn Winterhof als ie toch niet automatisch dichtklapt.
Even een tikje met de mover naar voren of naar achteren tot de hendel naar beneden klapt.
Laatst gewijzigd door Kingpin1966 op zo 20 aug 2017 15:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Nil Nobis Absurdum
Homo Sapiens non urinat in ventum
__________________________________________________________________________
Mazda 5 2.0 Executive 2007 + Hobby De Luxe Easy 460 Ufe 2004 + Truma SE-R Mover

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19709
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Nieuwe auto nieuwe knaus maar dan...

Bericht door Daphne » zo 20 aug 2017 15:32

RE.gif

Dat doet een ALKO koppeling ook. Je hoort een klik (net als bij de Winterhof) en dan "valt" de (kleine) hendel naar beneden. Als een van de twee niet gebeurt beginnen we opnieuw.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Nieuwe auto nieuwe knaus maar dan...

Bericht door Chris » zo 20 aug 2017 15:35

Ab schreef:Chris, ik rij bijna altijd de caravan met de mover op de trekhaak.
Soms zit de koppeling net niet helemaal goed..
Maar ik heb dan nog steeds de afstandsbediening in mijn hand of broekzak.
Even de mover iets bedienen en de koppeling valt direkt goed.
Ik vind het ideaal. thumbup.gif
As me.. klopt..doe ik ook zo.. beetje spelen met de moverknopjes en de duidelijke klik horen en de vrije val van de onderhandel zien.. thumbup.gif
Maar als je daar niet op bedacht bent, dan...
Dan kan ik me voorstellen dat je er niet op bedacht bent dat de koppeling wel eens niet goed geslaagd kan zijn..
Zie TS...ook denkende dat alles ok was...
Dat is een van de valkuilen, denken dat het goed is want alles lijkt normaal.
Tussen denken en realiteit kan soms een verschil zitten..

Chris
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Kingpin1966
Erelid
Berichten: 5657
Lid geworden op: di 1 jan 2008 12:43
Locatie: Heerhugowaard

Re: Nieuwe auto nieuwe knaus maar dan...

Bericht door Kingpin1966 » zo 20 aug 2017 16:05

Chris schreef: 2e De onderhandel moet zelf dichtklikken als het neuswiel ingedraaid wordt.
3e Ik til de dissel op, met neuswiel, en let op dat de auto meekomt, meer dan dat hij inveerde na het indraaien v.h. neuswiel.
4e De boven handel MOET zwaar naar beneden gaan.. anders klemt er iets niet.. of helemaal niet.
Zo doe ik het dus ook, exact dezelfde volgorde. mrgreen.gif
Alleen help ik dus met de mover een handje mee als het dichtklikken niet vanzelf gaat, maar dat is niet altijd nodig.
Nil Nobis Absurdum
Homo Sapiens non urinat in ventum
__________________________________________________________________________
Mazda 5 2.0 Executive 2007 + Hobby De Luxe Easy 460 Ufe 2004 + Truma SE-R Mover

Basboy1991
Berichten: 14
Lid geworden op: za 19 aug 2017 19:47

Re: Nieuwe auto nieuwe knaus maar dan...

Bericht door Basboy1991 » zo 20 aug 2017 21:27

Kleine sidenote waar we later aan dachten

op de camping aangekomen hebben we een klein stukje met de auto naar achteren gereden. de caravan kwam lastig van de trekhaak daarna. kan dit een mogelijke oorzaak zijn dat hij na 4 weken eraf valt en vervolgens er niets meer aan de hand is en de caravan netjes de auto volgt

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Nieuwe auto nieuwe knaus maar dan...

Bericht door Chris » zo 20 aug 2017 22:58

RE.gif
Nee hoor, echt niet..
De koppeling krijgt 100x meer te verduren tijdens een rit.
Dat is echt geen enkel probleem.

Chris
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Plaats reactie

Terug naar “Knaus”