Knaus deseo?

Plaats reactie
Hunters

Knaus deseo?

Bericht door Hunters » zo 31 jul 2011 21:55

We zijn op zoek naar een compacte gezinscaravan (stapelbed achterin) en hebben ons oog laten vallen op de Knaus Deseo, maar lees nergens ervaringen. Iemand?

dank alvast.
grt Hunter

Gebruikersavatar
JanW
Berichten: 905
Lid geworden op: wo 30 jun 2004 23:04
Locatie: Wijk bij Duurstede

Re: Knaus deseo?

Bericht door JanW » zo 31 jul 2011 22:31

Speur eens onder de merknaam "Eifelland", een teloorgegaan merk binnen de Knaus-Tabbert stal.
Wie weet dat je onder deze merknaam meer trefkans opdoet, hoewel de Deseo vooralsnog niet gebracht heeft wat de fabrikant destijds voor ogen stond.
Kennelijk is het caravan kopend publiek (zeer) conservatief en wars van de combinatie van praktische nieuwigheden met een controversieel uiterlijk die de Deseo met zich voert....
Bürstner overkwam het destijds overigens ook met de slim ingerichte en vormgegeven Flirt en Dethleffs' een paar jaar later eveneens met de Aero Tourist.
Succes!
ex- Fendt 510TF Diamant
Volvo V70 T5 Momentum
momenteel even caravanner in ruste
doch zoekende naar een mooie Zweed!

Gilbert

Re: Knaus deseo?

Bericht door Gilbert » ma 1 aug 2011 09:22

de deseo valt van model in het oog wel mee, maar is in deze tijd van dure brandstof, niet echt besparend te noemen lekker recht vooraan, dus veel wind weerstand ondanks het geringe gewicht, binnen oogt hij echter leuk en modern voor zijn prijs.

DannyL
Berichten: 724
Lid geworden op: di 28 aug 2007 16:45

Re: Knaus deseo?

Bericht door DannyL » vr 5 aug 2011 22:57

Wij hebben dit jaar een nieuwe Deseo plus (variant 4) bij de dealer opgehaald, hiervoor hing er een TEC 460 aan de haak. Scheelt een kleine 300 kilo en in tegenstelling tot wat Gilbert beweert is het verbruik met dezelfde auto voor de Knaus beter als met de TEC aan de haak, hoewel ik persoonlijk ook had verwacht dat het verbruik zou stijgen en ik na een dagje snelweg een paar kilo insecten van de voorkant af zou moeten schrapen, gelukkig is dat niet het geval.
Ik heb een jaar of 5 6 geleden ook al eens naar de Deseo gekeken(toen idd nog Eifelland) maar toen toch besloten om de meer conventionele TEC te kopen.
Voordelen van de Deseo: hoog laadvermogen (ik heb de 1350 kilo as er onder laten zetten), veel opbergruimte, goede bedden, recht dak waardoor er over bijna de gehele breedte een zakluifel op kan, en voor mij de belangrijkste hij is zelfdragend maw je kunt hem helemaal leeg halen zonder dat ie in elkaar stort.
Nadelen zijn er uiteraard ook, koelkast is klein, standaard is hij kaal (een glasplaat over het kookstel en de wasbak kan er niet vanaf) en de reden dat ik de plus variant heb gekozen is vanwege het feit dat de standaard uitvoering het max gewicht niet veder als 1000kg geleverd wordt.

Angel

Re: Knaus deseo?

Bericht door Angel » do 13 sep 2012 19:57

DannyL schreef: voor mij de belangrijkste hij is zelfdragend maw je kunt hem helemaal leeg halen zonder dat ie in elkaar stort.
Je kunt toch iedere caravan leeghalen zonder dat in elkaar stort of snap ik het nou niet meer??

Fam de Goeij
Berichten: 423
Lid geworden op: za 28 nov 2009 14:08
Locatie: lage vuursche

Re: Knaus deseo?

Bericht door Fam de Goeij » vr 14 sep 2012 07:36

RE.gif

Met totaal leeg halen wordt hier bedoeld : ook de meubels zoals keuken meubel etc kun je weghalen. Dit kan niet bij een standaard caravan (op eriba touring en Deseo na) want de meubels in een standaard caravan zijn deel van de opbouw en bepalen mede de stevigheid .Haal je de meubels weg is de stevigheid van de zij en voorwanden en dak constructie weg en zakt waarschijnlijk de hele caravan in elkaar . Bij de bouw van standaard caravans worden op de bodemplaat de meubels geschroefd en daartegen aan de wanden ,die als t ware ook steunen aan de meubels en samen met hen de stevigheid bepalen.
Bij de Eriba Tourings is de opbouw gemaakt door een stalen kooiconstructie waarop binnen en buitenbeplating bevestigd en is dus ook zelfdragend net als de Deseo ,meubels dragen dus niet bij in stevigheid van de opbouw!
Dit ondersteunen van wanden aan de meubels gebeurt dus ook niet bij bovengemelde caravan de Deseo ,die wordt immers kaal zonder kasten en of keuken geleverd !met zelfdragende wanden ,die op en aan elkaar en aan de vloer( en deels aan het dak ) steunen en niet dus op de meubels.


Is t nu iets duidelijker? thumbup.gif

Angel

Re: Knaus deseo?

Bericht door Angel » vr 14 sep 2012 08:11

Ja een stuk duidelijker, maar houdt dit dan ook in dat je de indeling kunt (laten) veranderen door bijvoorbeeld de keuken aan de andere kant neer te zetten of iets dergelijks?

mamahilda

Re: Knaus deseo?

Bericht door mamahilda » ma 12 jan 2015 14:03

zijn er nu, 2015, nog mensen met ervaring binnen de DESEO variaties?
ik ga er namelijk nu een kopen uit 2007 en hij lijkt mij super. ben benieuwd naar de zwakheden en minpunten van deze type caravan. Tips en ideeen zijn ook van harte welkom!!
groetjes Hilda

Gebruikersavatar
Rico
Berichten: 11
Lid geworden op: ma 26 sep 2016 19:54
Locatie: Beilen

Re: Knaus deseo?

Bericht door Rico » za 1 okt 2016 14:16

Ik ben heel benieuwd naar ervaringen van mensen met een Deseo, wij hebben er namelijk net 1 gekocht (moeten hem zelfs nog gaan halen haha). En ik heb meteen ook al wat vragen, onze Active Plus versie heeft een BPW chassis met een verhoging van het max toelaatbaar gewicht naar 1350 kg. Weet iemand of montage van een ACT systeem hier op mogelijk is? Aangezien we een nare ervaring met het slingeren van de caravan achter de rug hebben lijkt een elektronisch stabiliteitssysteem voor de caravan ons een nuttige toevoeging. Ook vragen we ons af of het mogelijk is om op dit chassis een mover te monteren. Vragen die een dealer vast ook wel kan beantwoorden, maar we zijn benieuwd of er hier mensen zijn die ervaring hier mee hebben op een Deseo Active.
En verder zijn alle tips, ervaringen en adviezen mbt deze caravan natuurlijk van harte welkom! Kan er op internet niet zoveel over vinden helaas.
Wij zullen de caravan vooral gebruiken om de motor mee te kunnen nemen op onze reizen, en het lijkt me leuk om onze ervaringen hier in ieder geval zoveel mogelijk te delen.
Knaus Deseo Active 2008, Dacia Lodgy 1.5 DCi 110 Anniversaire 2015, Honda VFR 800 vtec 2006

Blackboxer
Berichten: 105
Lid geworden op: wo 18 mei 2016 15:18

Re: Knaus deseo?

Bericht door Blackboxer » zo 2 okt 2016 19:49

Wilde graag dit type caravan aangezien ik ook de motor mee wilde, Alice niet[WINKING FACE]
Vriend van me had er een en heeft deze met veel plezier gebruikt maar heeft dit jaar toch voor wat extra luxe gekozen en de deseo verkocht.


GroetS
Hans

Patn
Berichten: 6
Lid geworden op: vr 14 okt 2016 21:29

Re: Knaus deseo?

Bericht door Patn » za 15 okt 2016 11:48

Leuk een deseo geïnteresseerde te treffen. Ik ben zelf in het bezit van de deseo family plus uitvoering. Dat is de uitvoering met kinderkamer achterin.
Wat ons vooral aansprak is de geweldig grote leefruimte dat de caravan biedt. Bij minder weer kunnen de kinderen heerlijk achterin op de grond spelen als het bed is opgeklapt. Er ligt dan een speelkleed met een autobaan erop. Uiteraard kunnen ze ook de tafel aan de wand hangen en dan de zitboxen erbij pakken.

Wel inmiddels wat aanpassingen gedaan, zoals een extra dakluik in de kinderkamer, extra luchtverwarmingsuitstroom plekken aangebracht, spotjes in de zithoek, plankjes, watertank naar de disselkast verplaats (waar hij gewoon hoort) en een vaste wateraansluiting met vlottersysteem, ultraheat, extra stopcontacten etc. Blijft altijd leuk om te doen, komt elk jaar weer wat meer bij.
Inmiddels niet alleen meer een voortent maar ook een unico luifel aangeschaft. Staat erg mooi op de volledig symmetrische caravan.

Waar iedereen altijd over begint is de stroomlijn. Dit vooral tav brandstofverbruik. In ieder geval merkt de auto niets van extra weerstand. En mocht hij wat extra brandstof verbruiken (waar hebben we het eigenlijk over, een halve tank diesel op 3000 km) kost dat toch ook niet de hele wereld?? Niet op vakantie gaan is het goedkoopste .
De vakantiebeleving is toch het belangrijkste, toch.

Wij zijn dan ook erg tevreden met onze caravan.

Minpunten. Wellicht soms wat basis, maar dat kun jezelf aanvullen en wat heb je nu eigenlijk nodig bij mooi weer. Wel zou de koelkast groter mogen zijn en een wat onhandige disselkast. Verder kan ik eigenlijk niets verzinnen. We genieten altijd van de ruimte en dat is waar iedereen ook altijd verrast op reageert als er in de caravan wordt gekeken

Patn
Berichten: 6
Lid geworden op: vr 14 okt 2016 21:29

Re: Knaus deseo?

Bericht door Patn » za 15 okt 2016 11:53

Dan nog een foto van onze combi onderweg in Frankrijk.
Bijlagen
IMG_0056.JPG
IMG_0056.JPG (144.82 KiB) 6871 keer bekeken

Gebruikersavatar
Rico
Berichten: 11
Lid geworden op: ma 26 sep 2016 19:54
Locatie: Beilen

Re: Knaus deseo?

Bericht door Rico » za 15 okt 2016 22:54

Zo, dat is een grote Deseo zeg! Wist niet dat ze zo ook gemaakt werden, kan met voorstellen dat dit ideaal is met kinderen. Wat dat betreft wel jammer dat Knaus tegenwoordig alleen nog maar de Deseo Transport in 2 versies aanbied.

Gisteren op de beurs in Utrecht bij de Knaus-stand nog geïnformeerd of er af fabriek nog accessoires voor de Deseo verkrijgbaar zijn. Hoopte nml een origineel bestekbakje te vinden voor in het keukenlaatje. Maar dit was niet leverbaar en het advies was dan ook om dit bij de Blokker te halen. Mocht Knaus het al leveren dan betaal je blijkbaar de hoofdprijs. De vorige eigenaar heeft in onze Deseo ook de nodige eigen aanpassingen gemaakt, is op zich wel een leuk concept natuurlijk dat je een basic caravan hebt die je naar eigen behoefte verder kunt aankleden. Ook nog op de beurs wat rondgekeken naar voortenten die in ons geval een achtertent zal moeten zijn. Een eenvoudige tent die snel op en af te zetten is zou ideaal zijn voor de korte tripjes met de Deseo. Ook een voortent gezien wat met luchtkamers werkte, erg mooi maar ook prijzig!
Wij gebruiken al een paar jaar een hybride koelbox, de meeste koelkasten in caravans zijn inderdaad aan de kleine kant. De Deseo is waarschijnlijk de eerste caravan waar we de koelbox in de caravan kwijt kunnen, handig die brede achterdeur haha.

Het verbruik lijkt inderdaad mee te vallen, de eerste rit hebben we met ongeveer 1:10 gereden. Met de Adria zaten we op 1:8! Maar we vermoeden ook wel dat daar toch iets niet in orde was met het onderstel.
Knaus Deseo Active 2008, Dacia Lodgy 1.5 DCi 110 Anniversaire 2015, Honda VFR 800 vtec 2006

Patn
Berichten: 6
Lid geworden op: vr 14 okt 2016 21:29

Re: Knaus deseo?

Bericht door Patn » zo 16 okt 2016 21:16

Het is inderdaad een aardige lengte. 7.11 m om precies te zijn (incl dissel uiteraard). Daardoor ook flink wat leefruimte. Ik dacht dat hij uiteindelijk tot 2013 gemaakt is. De onze is van 2012.
Voor een bestekindeling kin je deze bv ook bij de vrijbuiter krijgen. Daar had ik deze van. Origineel deseo is nauwelijks voorhanden, een caravan blijft toch vrij universeel.

Wat voor indeling heeft jou deseo? Wel of geen toilet bv? Typisch deseo was dit een optie. Net als of je wel of geen kooktoestel met wasbak en koelkast wilde hebben. Kon ook zonder, kreeg je ook geen disselkast.

Het enige wat ik achteraf erbij had willen hebben is een zwaardere as (1500 kg, de auto kan een hoger massa prima aan) en zwaarder uitdraaisteunen voor meer stabiliteit. Heb daar inmiddels wel een oplossing voor gemonteerd door de achterpoten met een soort van schoren te fixeren als zijnuitgedraaid staan.
Zo is er altijd wel iets te verbeteren, en dat is inderdaad ook het mooie van het concept, eenvoudig aan te passen naar eigen wensen (deseo betekent dan ook "ik wens").

Gebruikersavatar
Rico
Berichten: 11
Lid geworden op: ma 26 sep 2016 19:54
Locatie: Beilen

Re: Knaus deseo?

Bericht door Rico » zo 16 okt 2016 22:08

Wij hebben een zit voorin die wij als vast bed zullen gaan gebruiken, een treinzitje bij de deur, kachel en ook een toilet en keukentje. Heeft verder ook een zonnepaneel en een zware accu, zou mooi zijn als deze straks gebruikt kan worden voor een mover. En voor ons het belangrijkste, de motoruitrusting. Vorige eigenaar heeft zelf een wielklem gemaakt die vast zit op een stevige plaat die aan de ankerpunten in de bodem van de Deseo wordt vastgemaakt. Is dus een nog stabielere bevestiging dan de wielklem die Knaus levert. En heel handig dat de oprijplaat onder de caravan zijn eigen plekje heeft. Er zit bij ons een 1350 kg as onder, hebben dus ruim 500 kilo om te beladen. De motor moet dus geen probleem geven qua gewicht (die weegt iets van 250 kg). Helaas hebben wij ook geen zwaardere steunen, zou dit ook achteraf te monteren zijn? Ben ook wel benieuwd naar jouw oplossing.

Er zit ook een tent bij, op maat gemaakt voor aan de achterkant door van der Horn tenten. Handig voor de langere vakanties, maar voor de weekendjes weg of midweken is een snelle luifel bij de deur misschien handiger. In ieder geval willen we nog een eenvoudige zakluifel hebben voor aan de zijkant.
Een verdere aanpassing die ons zinvol lijkt is het ITBS systeem, ook gezien op de beurs. Eerst maar eens kijken hoe de combinatie rijd met de motor erin, maar na de slingerervaring met de vorige caravan lijkt een extra veiligheid om slingeren te voorkomen ons heel waardevol. Maar de Deseo lag leeg wel een heel stuk beter achter de auto dan de Adria, dus misschien valt het ook wel mee. Ander voordeel van ITBS is ook het feit dat de remmen gespaard worden bij het afdalen van hellingen en dat de oplooprem automatisch wordt uitgeschakeld bij het achteruitrijden.
Als eerste in het voorjaar in ieder geval maar een mover laten monteren. Omdat de deur aan de achterkant zit kunnen we ons voorstellen dat het nu wel heel nauw komt hoe we de caravan op een plekje zetten. Viel met de Adria al tegen om hem met de hand op de plek te manoeuvreren en te levellen. Dat zal met een mover vast een stuk makkelijker zijn.
Al met al zullen wij vast ook nog wel een en ander aan de Deseo gaan aanpassen ;-), komende maanden dus maar hard sparen haha.
Knaus Deseo Active 2008, Dacia Lodgy 1.5 DCi 110 Anniversaire 2015, Honda VFR 800 vtec 2006

Patn
Berichten: 6
Lid geworden op: vr 14 okt 2016 21:29

Re: Knaus deseo?

Bericht door Patn » ma 17 okt 2016 17:25

http://willieoostingcaravans.nl/accesso ... stang.html

Ik heb dit systeem gekocht om de poten te stabiliseren. De achterpoten worden elk op deze manier overdwars vastgezet. De stangen zitten vast via een beugel aan de bodem.
Werkt best goed, pootjes uitdraaien en dan vervolgens de draaiknop vastdraaien en de caravan staat zijdelings veel stabieler. Ik had het niet bij deze leverancier gekocht maar kan de link niet meer vinden naar waar ik ze besteld had. Ik was ca €75,- kwijt, uiteraard zonder montage. Dit is goed zelf te doen.

Heb jij een tandem onderstel? Zo te lezen heb je de deseo transport. Of vergis ik mij nu?

Gebruikersavatar
Rico
Berichten: 11
Lid geworden op: ma 26 sep 2016 19:54
Locatie: Beilen

Re: Knaus deseo?

Bericht door Rico » ma 17 okt 2016 18:36

Bedankt voor de link, we zullen ons er eens in verdiepen. Wij hebben een Active, deze heeft een enkele as.
20161008_150822 forum.jpg
20161008_150822 forum.jpg (51.47 KiB) 6691 keer bekeken
Knaus Deseo Active 2008, Dacia Lodgy 1.5 DCi 110 Anniversaire 2015, Honda VFR 800 vtec 2006

Gebruikersavatar
Rico
Berichten: 11
Lid geworden op: ma 26 sep 2016 19:54
Locatie: Beilen

Re: Knaus deseo?

Bericht door Rico » zo 28 jan 2018 12:10

Even een update mbt onze Deseo, inmiddels hebben wij deze al weer een seizoen in gebruik en voldoet hij prima aan onze verwachtingen. Afgelopen jaar zijn we met de Deseo naar het Teutoburgerwald en zuid Bretagne op vakantie geweest. Wel eerst een mover eronder laten zetten zodat het manoeuvreren met de motor erin makkelijker gaat. Je trekt dus wel het nodige publiek als je met deze caravan de camping op komt rijden en helemaal als je de kont laat zakken en de oprijplaat monteert om de motor eruit te halen. Met de motor aan boord ligt de Deseo uiteraard als een blok achter de auto, de eerste keer was het even een gedoe om de motor erin en eruit te krijgen aangezien het stuur net door de deuropening past. Maar we hadden al snel de slag te pakken. Het in en uitklappen van de treinzit en het bed is ook een fluitje van 1 cent. Wel zo bewerkelijk dat we voor de reis naar Bretangne voor een overnachting in een B en B hebben gekozen om niet de motor voor 1 nacht er uit te moeten halen. Eenmaal op de plaats van bestemming de motor eruit, zitje en bed ombouwen en je hebt een eenvoudig maar comfortabel onderkomen op het vakantieadres! De achtertent heeft ook genoeg ruimte om bij minder mooi weer met 2 personen in te kunnen zitten, we hebben zelfs ruimte voor het hybride koelkastje wat we hebben en de inklapbare picknicktafel met 4 zitjes. Inmiddels hebben we ook een jaarplaats op een camping in Drenthe. Afgelopen seizoen daar de Deseo dus neer gezet. Dan kom je wel wat ruimte en comfort te kort als je langere tijd in de caravan leeft. De treinzit levert dan niet genoeg zitcomfort vinden wij en je zit ook ongelukkig tov de tv die op het aanrechtje moet staan. Een ruimere voortent is dan ook welkom. We zijn nu dus aan het rondkijken voor een oudere en grotere caravan om als tweede verblijf te dienen. Nog overwogen om de Deseo in te ruilen op een jonge grotere caravan maar zijn bang dat we dan toch het rondreizen met de motor aan boord gaan missen.
Knaus Deseo Active 2008, Dacia Lodgy 1.5 DCi 110 Anniversaire 2015, Honda VFR 800 vtec 2006

Kasper

Re: Knaus deseo?

Bericht door Kasper » zo 28 jan 2018 13:13

Ik zag deze Deseo op camping Drewoldke op Rügen in 2014.
Bijlagen
vakantie 2014 aangepast.jpg

Plaats reactie

Terug naar “Knaus”