Kogeldruk Kip Kompakt 370TA

Plaats reactie
nyons
Berichten: 7
Lid geworden op: wo 17 jul 2019 14:53
Locatie: Huizen

Kogeldruk Kip Kompakt 370TA

Bericht door nyons » vr 26 jul 2019 23:36

Hallo allen

De afgelopen week enkele dagen weggeweest met de caravan. Ik had de Moutainbikes op de dissel geplaatst. Verder alles geladen zoals in mijn oude Kompakt uit 1994. Kortom hij reed perfect, trekauto Mercedes CLK wel een oudje uit 2000. Op de camping bedacht ik me dat ik de kogeldruk bij het wegrijden niet had gecontroleerd. Dus nu maar even doen. Tot mijn schrik dit was net boven de 100 kg. Normaal had ik altijd zo'n 80/85 kg. knipoog.gif

Ik vraag me af of in mijn situatie trekauto Mercedes en de Kip Kompakt TA uit 1998 dit een groot probleem is. Overigens bij de terugreis met dezelfde kogeldruk gereden, merk niet eens dat de caravan er achter zit.

Nog even terzijde de caravan is ons zeer goed bevallen de voortent v.d. Horn Cocon super en de camping helemaal top. (camping zonneveld in Tiendeveen) thumbup.gif

gr

Harry

iemand
Berichten: 5225
Lid geworden op: za 2 mei 2015 12:23
Contacteer:

Re: Kogeldruk Kip Kompakt 370TA

Bericht door iemand » zo 4 aug 2019 12:47

Kijk even op trekhaakplaatje en het plaatje van de caravan.

Mbt rijgedrag en gevaarlijke situaties ontstaan de meeste problemen juist bij veel te weinig kogeldruk [aschrik.gif]

Maar nieuwe caravan is altijd ff puzzelen.
Tip, ga ook even langs een officiele weegbrug met je beladen caravan.
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )

nyons
Berichten: 7
Lid geworden op: wo 17 jul 2019 14:53
Locatie: Huizen

Re: Kogeldruk Kip Kompakt 370TA

Bericht door nyons » zo 4 aug 2019 19:05

Erik

Bedankt voor je reactie. Inderdaad te weinig kogeldruk geeft problemen dat weet ik. Maar ik heb nu een veel te hoge kogeldruk. Ik ga denk ik iets compenseren door het reservewiel net achter de as te plaatsen met een alko reservewiel houder zal overigens niet zoveel uitmaken maar toch.

gr

Harry

iemand
Berichten: 5225
Lid geworden op: za 2 mei 2015 12:23
Contacteer:

Re: Kogeldruk Kip Kompakt 370TA

Bericht door iemand » wo 7 aug 2019 10:59

Inderdaad een idee. Ik heb het reserewiel ook onder en achter de as.
Het reservewiel achterin de auto, is misschien zelfs makkelijker voor een snel resultaat thumbup.gif

Verder kun je bv de zware dingen onderkennen en daarmee de boel in balans brengen.
Zo verplaats ik een aantal zaken, door ze in toiletruimte te zetten en voor de kont-keuken en net achter de deur.

De 230 kabels zitten opgerold is een stevige tas en staat achter de deur.
Haringen bij mekaar in sorteerzak.
Flessen of pakken drinken kun je ook verdelen ipv alles in de keuken.
Vloestoffen voor toilet (is bij mij Azijn en Citronella).
Luifel of voortent en stokken, liggen bij ons achterin.

Liefst gewicht zo veel mogelijk laag en op de as of er achter en ook dusdanig dat bij een noodstop de boel niet gaat schuiven.
En niet te zwaar, dan gewoon wat zware dingen in de auto.

Soms kopen we voor dagen in en wordt de koelkast en keukenkastjes goed gevuld.
Dan is het gewoon handig dat de zware tas met kabels even in de auto ligt tijdens de rit.

Tijdens de rit heb ik voorin de caravan als gewicht alleen de gasfles, alu krukjes en wat andere lichte dingen als reserve materiaal.

Elk jaar toch even een aandachtspunt, waar je gevoel bij moet krijgen. En ook moet toetsen scratch.gif
Dus als je een beladen caravan hebt en een weegbrug tegenkomt, overleg even wanneer het schikt.
En als het kan weeg dan 4 x; wielen apart, samen en totaal met auto.
Kost je een keer 10 a 15 euro, of een appeltaart knipoog.gif

p.s.
Ik heb voldoende aan 1 gasfles, gewoon elk jaar bijvullen of een nieuwe en de aangebroken fles blijft thuis bij de bbq.
Fles staat wel gewoon voorin en gewoon de groene.
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )

Plaats reactie

Terug naar “Kip”